Gå til innhold

Huslån som ung ufør uten egenkapital eller kausjonist!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som er ferdig med studiene sine som ikke får hjelp av foreldre til å dekke egenkapitalkravet  bo billig i flere år for å spare opp egenkapital. Hadde jeg leid leilighet til 15 000 i måneden hadde jeg maks klart å spare 3000 i måneden (og da har jeg ikke tatt med uforutsette utgifter, og har ikke bil). At mennesker som har arbeidet i flere tiår ikke normalt bor i kollektiv er en annen ting, men yngre mennesker har ikke råd til å gå rett fra studier til leilighetskjøp med mindre de får hjelp fra foreldre. Alle mine venner som er ca. 25 - 30 år gamle leier leiligheter som koster ca. 10 000 i måneden; men de er to om det, ikke én. Å forvente at en skal ha råd til å leie en leilighet til 13 000 - 15 000 i måneden synes jeg er mildt sagt sykt. Det er stor forskjell å leie leilighet til 7000 og å leie leilighet til 13 000 - den første er grei for en person som er singel, men den siste er ganske ekstrem for en singel, yngre person.

Jeg sier ikke at uføre skal måtte bo i kollektiv hele livet, men det er - som for alle andre også - en grei løsning i et par år som en kan bruke til å spare opp litt penger. Det er selvsagt forskjell på uføre; noen kan bo slik, andre kan ikke. Og er det virkelig ille å måtte leie en kjellerleilighet et stykke utenfor sentrum? Når ble det en uakseptabel levestandard?

Dagens ordning for uføre kommer aldri til å bli bedre enn den er nå. Det betyr ikke at jeg mener at uføre lever et luksusliv - fordi det mener jeg ikke - men en kan ikke forvente å ha det økonomisk tilnærmet like bra som de som jobber fulltid. Det kommer bare å bli flere og flere innstramminger i løpet av tiårene som kommer siden Norge ikke kommer til å ha økonomi til å fortsette med dagens ordninger.

Jeg har bodd flere år i utlandet og for meg blir noen av de tingene som noen uføre ber om ganske uforståelig. 

Anonymkode: fa336...f35

La oss snu om på det da... Hadde du, andre studenter eller andre yngre folk klart å ta nok hensyn til å bo med en uføretrygd? Aldri feste, aldri bråke, ikke ha med flere venner hjem, og gjerne bo med en som okkuperte badet/toalettet hele tiden pga. tarmsykdom? Hadde dere virkelig hatt tålmodighet nok, og tatt hensyn nok til å kunne klare å bo med en ufør med angst, sosial angst, funksjonshemmet, MS, tarmsykdommer, rullestolbruker mm.? Tenk deg godt om nå...

Mennesker som er ferdig med studiene bor bare slik for en liten periode av sitt liv, mens de uføre gjerne må bo slik resten av sitt liv. Friske mennesker kan godt bo i kollektiv, det kan de uføre/syke i liten grad gjøre. Den største årsaken er mangel på hensyn og tålmodighet fra de andre.

Anonymkode: 72825...893

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er uføretrygdet og eier leilighet å bil.Men det er jammen ikke lett å klare seg.Utgiftene står i kø.mastercardet er makset.Livet er hardt.

Anonymkode: 50bd5...c35

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker ikke som om det spiller noen rolle hva som er grunnen til at man er ufør. Her på KG så blir man betegnet som samfunnets bunnslam om man skulle nevne at man er ufør for alle uføre er parasitter for alle disse fantastiske skapningene som er så heldige at de har helse til å jobbe. 

Det er faktisk ikke alle som er utstyrt med en god ballast når det kommer til helse, oppvekst og utdannelse. Tro det eller ei men dette henger faktisk sammen. Skulle tro dere hadde evne til å sette dere i andres situasjon.

Ethvert menneske men kanskje spesielt uføre har behov for å ha et sted å bo, en plass der man vet man ikke blir kastet ut fordi utleier trenger leiligheten til nevøen sin eller blir vekket på natta av at utleier har låst seg inn i leiligheten og er dritings osv. Man trenger stabilitet og det kan man få når man eier kontra når man leier. Å betale 10000 i leie når man er ufør på minstesats kommer man ikke langt med og dere som sier man kan flytte på landet, er like jævlige priser der og skulle man være så heldig å finne en ok leilighet til 7000 så går vinninga opp i spinninga for da må man ut med 3000 i buss og tog kort fordi man må til behandling i den byen man kommer fra. Man er regelrett fucked uansett.

Anonymkode: 8b763...eb1

Og hva tror du det koster å betjene et lån pr måned da?

Tenk på alle utgiftene du får ekstra som du ikke får når du leier. Du må betale kommunale avgifter blant annet, i min kommune koster dette 16.000 i året!

 

Anonymkode: 7c2f4...f10

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør har 16000 i mnd utbetalt , og det vedkommende du quoter skriver er at hun ikke har råd til husleie på 15000. 
Det er jo åpenbart med en inntekt på 16000. Man skal ha penger til mat, medisiner, behandlinger, regninger, internett, tv, telefon også, og helst noen hundrelapper til kollektiv transport og helst noen hundrelapper pr måned til overs som man kan spare til julegaver til familien sin. Som ufør er det ingen selvfølge hverken å ha råd til å dekke bil, forsikringer, bensin, julegaver eller fritidsaktiviteter. 
Friske i full jobb sitter igjen med ca 16000 i mnd etter betalt husleie og faste utgifter , til mat, sparing og fritid, så du ser vel forskjellen eller? 

Anonymkode: a06e7...4b8

Medisiner pg behandlinger kan du bare legge fra deg som argument. Dette er ting som går under frikortgrensen, dvs du betaler kun 2000 i året.

Og hva er greia med at alle uføre må bo midt i byen? En får en kjempefin bolig bare en flytter seg 10, 15 minutter vekk fra sentrum. Og for det andre så er som oftest internett og tv abbonement inkludert når du leier.

Anonymkode: 7c2f4...f10

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Medisiner pg behandlinger kan du bare legge fra deg som argument. Dette er ting som går under frikortgrensen, dvs du betaler kun 2000 i året.

Og hva er greia med at alle uføre må bo midt i byen? En får en kjempefin bolig bare en flytter seg 10, 15 minutter vekk fra sentrum. Og for det andre så er som oftest internett og tv abbonement inkludert når du leier.

Anonymkode: 7c2f4...f10

Ikke all medisin er på blå resept, nei!:roll:

Anonymkode: 72825...893

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

La oss snu om på det da... Hadde du, andre studenter eller andre yngre folk klart å ta nok hensyn til å bo med en uføretrygd? Aldri feste, aldri bråke, ikke ha med flere venner hjem, og gjerne bo med en som okkuperte badet/toalettet hele tiden pga. tarmsykdom? Hadde dere virkelig hatt tålmodighet nok, og tatt hensyn nok til å kunne klare å bo med en ufør med angst, sosial angst, funksjonshemmet, MS, tarmsykdommer, rullestolbruker mm.? Tenk deg godt om nå...

Mennesker som er ferdig med studiene bor bare slik for en liten periode av sitt liv, mens de uføre gjerne må bo slik resten av sitt liv. Friske mennesker kan godt bo i kollektiv, det kan de uføre/syke i liten grad gjøre. Den største årsaken er mangel på hensyn og tålmodighet fra de andre.

Anonymkode: 72825...893

Som sagt er det ikke alle uføre som vil kunne bo i kollektiv, men igjen - hva er da galt med å da istedenfor leie en kjellerkollektiv eller en liten hybel alene? Slike får man for langt mindre enn 13 000 i måneden. 

Forresten, om det er tarmsykdom det hadde vært snakk om finnes det kollektiv hvor det er mer enn ett toalett, og dersom det ikke bor seks stykker i det kollektiver ser jeg ikke for meg at de andre hadde blitt sur om den uføre nærmest bodde på det ene toalettet. Og det er ikke slik at alle kollektiv er studentkollektiv hvor det alltid festes; mange har regler om at det ikke er lov med fest og er veldig rolige. 

Anonymkode: fa336...f35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mennesker som er ferdig med studiene sine som ikke får hjelp av foreldre til å dekke egenkapitalkravet  bo billig i flere år for å spare opp egenkapital. Hadde jeg leid leilighet til 15 000 i måneden hadde jeg maks klart å spare 3000 i måneden (og da har jeg ikke tatt med uforutsette utgifter, og har ikke bil). At mennesker som har arbeidet i flere tiår ikke normalt bor i kollektiv er en annen ting, men yngre mennesker har ikke råd til å gå rett fra studier til leilighetskjøp med mindre de får hjelp fra foreldre. Alle mine venner som er ca. 25 - 30 år gamle leier leiligheter som koster ca. 10 000 i måneden; men de er to om det, ikke én. Å forvente at en skal ha råd til å leie en leilighet til 13 000 - 15 000 i måneden synes jeg er mildt sagt sykt. Det er stor forskjell å leie leilighet til 7000 og å leie leilighet til 13 000 - den første er grei for en person som er singel, men den siste er ganske ekstrem for en singel, yngre person.

Jeg sier ikke at uføre skal måtte bo i kollektiv hele livet, men det er - som for alle andre også - en grei løsning i et par år som en kan bruke til å spare opp litt penger. Det er selvsagt forskjell på uføre; noen kan bo slik, andre kan ikke. Og er det virkelig ille å måtte leie en kjellerleilighet et stykke utenfor sentrum? Når ble det en uakseptabel levestandard?

Dagens ordning for uføre kommer aldri til å bli bedre enn den er nå. Det betyr ikke at jeg mener at uføre lever et luksusliv - fordi det mener jeg ikke - men en kan ikke forvente å ha det økonomisk tilnærmet like bra som de som jobber fulltid. Det kommer bare å bli flere og flere innstramminger i løpet av tiårene som kommer siden Norge ikke kommer til å ha økonomi til å fortsette med dagens ordninger.

Jeg har bodd flere år i utlandet og for meg blir noen av de tingene som noen uføre ber om ganske uforståelig. 

Anonymkode: fa336...f35


Ja, de friske må velge å bo billig i en kortere periode av livet sitt for å kunne spare raskt opp til egenkapital til bolig. 
Det er noe helt annet enn å bo på en hybel hele sitt liv og være så syk at man aldri kommer seg utenfor døra. 
Og å "bare" kunne spare 3000 i måneden er MYE forhold til en ufør, som kanskje ikke får spart opp så mye i året engang pga så lav inntekt. 

En som er syk trenger en stabil bosituasjon og ikke flytte fra sted til sted hvert andre år. En som er syk trenger som sagt å bo i nærhet til apotek og dagligvare butikk, og legen sin. Det er ikke at det er uakseptabel levestandard å bo i en kjellerleilighet et stygge utenfor sentrum, men at det forværrer helsetilstanden til mange fordi man da mister helseapparatet man har rundt seg, muligheten til at venner kan komme oppom med mat når man har vært for syk til å handle seg på en uke eller to, mulighet til å kunne handle selv på gode dager, mulighet til å komme seg til og fra apotek uten symtpomforværring. 

På en måte så håper jeg du får et kronisk sykt barn en gang så du får erfare på kloss hold hvordan det er å leve under fattigdomsgrensa på dårlige vilkår hele livet og hvordan det ikke bare er å leie en billig leilighet hvor som helst når man er avhengig av hjelp i hjemmet og hjemmesykepleie og endelig har en lege som forstår en og ikke kan flytte vekk fra legen, apoteket eller de vennene man har som er den eneste kontakt med omverdenen og normalitet man har i et liv ellers fyllt av isolasjon og sykdom. 

Anonymkode: a06e7...4b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva tror du det koster å betjene et lån pr måned da?

Tenk på alle utgiftene du får ekstra som du ikke får når du leier. Du må betale kommunale avgifter blant annet, i min kommune koster dette 16.000 i året!

 

Anonymkode: 7c2f4...f10

Og i min kommune som er i en storby så kommer det an på om det er leilighet eller enebolig. For en leilighet så betaler man sjelden mer enn 6000 i året og da tar jeg godt i.

Jeg betaler 10000 i leie. Venninna mi betaler 7500 i måneden på lånet, det er inkludert kommunale utgifter. Ser du forskjellen? For det første så betaler hun inn til seg selv. For det andre så sitter hun med 2500 ekstra, jeg bare øser ut pengene og blir sittende på et sted som jeg ikke kan kalle mitt.

Anonymkode: 8b763...eb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og i min kommune som er i en storby så kommer det an på om det er leilighet eller enebolig. For en leilighet så betaler man sjelden mer enn 6000 i året og da tar jeg godt i.

Jeg betaler 10000 i leie. Venninna mi betaler 7500 i måneden på lånet, det er inkludert kommunale utgifter. Ser du forskjellen? For det første så betaler hun inn til seg selv. For det andre så sitter hun med 2500 ekstra, jeg bare øser ut pengene og blir sittende på et sted som jeg ikke kan kalle mitt.

Anonymkode: 8b763...eb1

Ikke rare lånet, mao.

Anonymkode: 29541...f15

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

På en måte så håper jeg du får et kronisk sykt barn en gang så du får erfare på kloss hold hvordan det er å leve under fattigdomsgrensa på dårlige vilkår hele livet og hvordan det ikke bare er å leie en billig leilighet hvor som helst når man er avhengig av hjelp i hjemmet og hjemmesykepleie og endelig har en lege som forstår en og ikke kan flytte vekk fra legen, apoteket eller de vennene man har som er den eneste kontakt med omverdenen og normalitet man har i et liv ellers fyllt av isolasjon og sykdom. 

Anonymkode: a06e7...4b8

Søsteren min er ung ufør, så jeg vet veldig godt hvordan det er! Men jeg er også realistisk og vet at hun har det så mye bedre enn mange andre i samme situasjon som også bor i vestlige land, og jeg klarer også å se at ordningene vi har i dag aldri kommer til å bli bedre enn de er nå siden vi rett og slett ikke kommer til å ha økonomi til det. Jeg synes fortsatt at det å forvente å kunne bruke 13 000 i måneden på et bosted til én eneste person er ganske sykt. Men så har jeg som sagt bodd mye i utlandet slik at jeg har et helt annet perspektiv på det. Mange i vestlige land kan bare drømme om den støtten som norske unge uføre får. Men det er jo som med dagens pensjonsordning; alle klager over at den er ille for dagens generasjon, men for f.eks. min generasjon kommer den til å bli så ekstremt mye verre. Det samme kommer til å skje med ordningen for uføre. 

Det å måtte leie er ikke ensbetydende med å måtte flytte hvert år - det gir en stabil bosituasjon med mindre utleier ønsker å bruke leiligheten til noe annet. Å klage på at en må leie istedenfor å eie er jo virkelig et luksusproblem. Selv om det helt klart er visse fordeler med å kunne bo midt i gryta så blir det alt for mye å kreve at det er noe en skal kunne ha råd til.

Da jeg sa at jeg ved å leie for såpass mye maks kunne ha spart 3000 i måneden så var det for å vise at ved å leie så dyrt hadde det tatt meg minimum 10 år før jeg kunne ha spart opp nok egenkapital til en liten leilighet. Det var for å vise at det er ikke slik at alle i full jobb kan leie for så mye og likevel "leve livet" med leilighet, ferieturer og bil. 

Anonymkode: fa336...f35

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke rare lånet, mao.

Anonymkode: 29541...f15

Jo, hun har rundt 200000, tror 500000 var tilskudd så 1.5.

Anonymkode: 8b763...eb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2017 den 1.46, H80 skrev:

TS kan leie. Det er ikke noen menneskerett å eie sin egen bolig. Jeg synes det er respektløst av trygdemottakere å kreve at vi andre skal kjøpe en bolig til dem.

Men da må du jo betale husleien deres...? Og det er faktisk mange steder i landet dyrere å leie enn å eie, du er klar over det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ung ufør og har vanlig lån på min leilighet. Hadde 215.000,- i egenkapital fra min forrige leilighet som jeg kjøpte med kommunalt startlån for unge, da trenger man ikke egenkapital. 

Søk om kommunalt startlån for unge.

Anonymkode: 3458f...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ung ufør og har vanlig lån på min leilighet. Hadde 215.000,- i egenkapital fra min forrige leilighet som jeg kjøpte med kommunalt startlån for unge, da trenger man ikke egenkapital. 

Søk om kommunalt startlån for unge.

Anonymkode: 3458f...2d4

Hvor mye lån og tilskudd fikk du? Og hvor mye betaler du i mnd? :)

Anonymkode: ffaac...2d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye lån og tilskudd fikk du? Og hvor mye betaler du i mnd? :)

Anonymkode: ffaac...2d7

Nå fikk jeg lån på 1 mil ca. Betaler i overkant av 4.000 i på lånet i måneden og 3.500 på husleie.

Anonymkode: 3458f...2d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 11/6/2017 at 12:40 AM, AnonymBruker said:

Og hva tror du det koster å betjene et lån pr måned da?

Tenk på alle utgiftene du får ekstra som du ikke får når du leier. Du må betale kommunale avgifter blant annet, i min kommune koster dette 16.000 i året!

 

Anonymkode: 7c2f4...f10

Her betaler jeg totalt 9500kr i mnd for lån og felleskostnader i borettslaget. Dette er da inkl kommunale avgifter og oppussing av bygget. Hadde jeg leid den samme type leilighet og størrelse, noe jeg måtte pga barn, så hadde jeg måttet ut med 11000-12000kr i mnd. Da uten å betale tilbake til meg selv engang.

Jeg er så glad for å ha mulighet til å ha min egen bolig hvor jeg ikke føler at jeg kan bli kastet ut av når som helst. Det gir en sånn utrolig god forutsigbarhet. 

Anonymkode: 797ad...413

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2017 den 12.51, AnonymBruker skrev:

Du "betaler" skatt av penger du allerede får gratis av staten. Tror ikke du helt skjønner hvor heldig du er. Alle kan ikke forvente å ha nok til å kjøpe seg bolig - det er et særnorsk fenomen. Jeg må bo i kollektiv i fire - fem år etter studiene før jeg vil ha råd til egenkapitalskravet til å kjøpe meg leilighet. Hadde jeg leid en vanlig leilighet ville jeg aldri hatt råd til det samme. Har du ikke mulighet til å bo i kollektiv i noen år - kanskje du da kan spare deg opp littegrann penger?

Anonymkode: fa336...f35

Heldig? Mener du seriøst at TS er heldig som har vært syk stort sett hele sitt voksne liv?

Dersom du selv blir syk vil du også få dekket livsopphold «gratis» av staten. Ikke fordi du er heldigere enn andre, men fordi du bor i Norge og har rettigheter som alle andre.

Ts er ikke mer heldig enn en hvilken som helst nordmann. Forutsetter såklart at man ikke anser å bli rammet av sykdom som stenger dørene til arbeidslivet som et gode.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Menchit said:

Heldig? Mener du seriøst at TS er heldig som har vært syk stort sett hele sitt voksne liv?

Dersom du selv blir syk vil du også få dekket livsopphold «gratis» av staten. Ikke fordi du er heldigere enn andre, men fordi du bor i Norge og har rettigheter som alle andre.

Ts er ikke mer heldig enn en hvilken som helst nordmann. Forutsetter såklart at man ikke anser å bli rammet av sykdom som stenger dørene til arbeidslivet som et gode.

Du liker godt å snu på ting som andre sier, eller? Jeg mener ikke at de som blir syke og dermed blir uføre er heldige, men at de er heldige sammenlignet med mange andre i resten av verden som er i samme situasjon. Og da snakker jeg ikke om utviklingsland, men om mange andre i vestlige land. Selvsagt er en ikke heldig om en blir syk. 

Anonymkode: fa336...f35

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får holde deg på leiemarkedet med resten av bermen, så får vi som klarer å organisere økonomien vår kose oss i våre egne leiligheter og hus. :)

Anonymkode: 7bfd8...63d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...