Gå til innhold

Huslån som ung ufør uten egenkapital eller kausjonist!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sliter med det samme. Har fått vite at jeg kan søke startlån + tilskudd. Jeg kan søke tilskudd både til etablering (fordi jeg ikke har nok til å betjene stort nok lån), og tilskudd til ombygging, da jeg må ha boligen tilpasset rullestol. Det er lurt å søke tidlig på året, for kommunene får en pott til tilskudd de skal fordele. Du skriver i søknaden at du søker tilskudd i tillegg (kan søke på nett). 

Jeg har i tillegg barn, så går under tre kategorier: Økonomisk vanskligstilt, barnefamilie og funksjonshemmet. 

Hvis du feks. kan betjene et lån på 1,5 mill med inntekten din, og egnet bolig vil koste 1,8 så kan du få det som er over 1,5 i tilskudd. Men dette er kun de som sliter aller mest, jeg har fått vite at siden jeg har barn og sitter i rullestol vil jeg kunne prioriteres, men hadde jeg vært funksjonsfrisk (feks ufør pga psyken) så hadde jeg antakelig ikke fått. Jeg skal vente til barnet er ferdig på barneskole før jeg søker, for jeg må bli her for å unngå skolebytte. 

Anonymkode: f67bf...1fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, H80 skrev:

Jeg synes det er veldig provoserende at en såkalt "ung ufør" skal kunne kjøpe seg en leilighet for vår regning, mens mange hardtarbeidende skattebetalere i arbeiderklassen sliter med å kunne gjøre det samme.

Hva mener du er riktig da? 
At en som er så uheldig å fått sykdom eller skade som gjør at man ikke kan jobbe eller ha et aktivit og funksjonabelt liv , hverken til jobb eller fritid, skal bo på gata eller leve resten av livet under fattigdomsgrensen i leid leilighet? 
Huff du skal tenke deg litt om før du dømmer sånn, det kunne vært deg, og det kan bli barna dine. 

Anonymkode: a06e7...4b8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her. Beklager dumt spørsmål. Som ung og ufør passer jeg vel best som død så slipper stakkars skattebetalerne og sponse oss syke..  

VI BETALER FALTISK SKATT VI UFØRE OGSÅ!! 

Du som kan arbeide og har lønn 3-4 ganger mere enn hva vi uføre har i måneden har muligheten til å spare mere enn vår inntekt i måneden. Derfor får du kjøpt deg bolig, bil etc 

og NEI!! Det kastes ikke boliger etter uføre, ta feks kommunale boliger, de er i de flests kommunale boliger prioritert til flyktninger. Uføre må søke hos private utleiere med blodpris på leiligheter, ikke får unge uføre bostøtte heller!

DU kan muligens ha penger til husleie på 10-15 000,- men JEG har ikke det! 

Anonymkode: 2c848...ebb

Ung ufør har da mer enn 15 000 i mnd utbetalt.  De som jobber, har stort sett 25 000 til 30 000 utbetalt i mnd. Så det er heller 1,5 ganger så mye. Ikke 3-4 ganger så mye 

Anonymkode: fc0cd...cc6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

Snakk med kommunen din om kommunalt startlån. Med uføretrygd kan du også få tilskudd til boligkjøp. Tilskuddet er rente og avdragsfritt når du fyller kriteriene og så lenge du gjør det.

Anonymkode: 80b32...ccd

Boligtilskudd blir nedskrevet med fem prosent over tyve år. Husk å krysse av på skjemaet at du også søker tilskudd.

8 hours ago, AnonymBruker said:

Siden de 2 gruppene du nevner har noenlunde det samme utbetalt, hvorfor sliter da de i arbeiderklassen mer?

Anonymkode: 29541...f15

Med fast arbeid og lav lønn kan man også søke startlån.

7 hours ago, H80 said:

De to gruppene har ikke det samme utbetalt. Hvis du da mener unge hardtarbeidende kvinner og unge kvinner som ikke kan jobbe fordi de har en eller annen psykisk eller fysisk skavank. De hardtarbeidende unge kvinnene tjener nok nesten dobbelt så mye, og det er rett og rimelig siden de bidrar til samfunnet.

De uføre kvinnene tjener mye mindre, men de får ulike former for tilskudd, bostøtte og subsidierte lån. Trådstarter ville jo til og med kjøpe en leilighet for våre penger. Det får være måte på synes jeg.

Lånet blir betalt tilbake med renter. Er det bedre å sponse en utleier?

Ts, jeg har hørt at det er blitt vanskeligere å få startlån og det går rykter om at bostøtta vil forsvinne 1.januar 2018. Dette har regjeringa bestemt. Vet ikke hvor du bor, men i Oslo koster en liten ett-roms cirka 2 mill. og går ofte over takst. Når de beregner inntekt minus boutgifter skal du sitte igjen med cirka 9300 kr. Dette var for sju år siden. Satser fra Sifo. Men du kan få tilskudd som sagt, men vet ikke hvor mye. For sju år siden kunne man få opptil 600K hvis boligen måtte være tilpasset. Vet om par stykker som fikk over 300K uten at boligen måtte tilpasses.

Siden alt er så usikkert jmfr om bostøtten vil forsvinne ville jeg ventet med å søke til januar.

Anonymkode: 45c75...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boligtilskudd blir nedskrevet med fem prosent over tyve år. Husk å krysse av på skjemaet at du også søker tilskudd.

Med fast arbeid og lav lønn kan man også søke startlån.

Lånet blir betalt tilbake med renter. Er det bedre å sponse en utleier?

Ts, jeg har hørt at det er blitt vanskeligere å få startlån og det går rykter om at bostøtta vil forsvinne 1.januar 2018. Dette har regjeringa bestemt. Vet ikke hvor du bor, men i Oslo koster en liten ett-roms cirka 2 mill. og går ofte over takst. Når de beregner inntekt minus boutgifter skal du sitte igjen med cirka 9300 kr. Dette var for sju år siden. Satser fra Sifo. Men du kan få tilskudd som sagt, men vet ikke hvor mye. For sju år siden kunne man få opptil 600K hvis boligen måtte være tilpasset. Vet om par stykker som fikk over 300K uten at boligen måtte tilpasses.

Siden alt er så usikkert jmfr om bostøtten vil forsvinne ville jeg ventet med å søke til januar.

Anonymkode: 45c75...e94

Bostøtte skal ikke forsvinne i januar. Hvor har du det fra, link til dokumentasjon.

Anonymkode: d11e4...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det håp? 

Tanken på å måtte flytte hele tiden frister ikke, jeg ønsker å kjøpe og kunne bo samme plass resten av livet. 

Anonymkode: 2c848...ebb

Du har allerede fått svar på dette et par steder i tråden, men svarene er litt vanskelige å finne innimellom alt utenompreiket og vissvasset fra uføre-haterne.

Du kan altså søke om startlån via boligkontoret i kommunen din. Det er hver enkelt kommune som administrerer og gir ut Husbankens boliglån. Kravet er at man skal være "varig vanskeligstilt" økonomisk. Og det må man vel sies å være som ung ufør. I tillegg nevnes det i tråden her at man da kan søke om noe som heter tilskudd. Dette er egenkapital, som du slipper å låne. Det gis. Husk å få med i søknaden din at du søker tilskudd også.

Husbanken er for kunder som nettopp deg, og det skal vi være glad for at vi har. Norge er et godt land å bo i, og vi er heldige, for her tar man vare på sine syke og vanskeligstilte. De slipper å bo på gata.

Så første skritt for deg er altså å ta kontakt med kommunen din. Du kan jo google "boliglån + navn på kommunen din" og se hva som dukker opp. Evt søke "husbanklån" + kommunenavnet.

Jeg undersøkte selv dette med boliglån i min kommune i fjor, og et av kriteriene for å få lån der var at man må ha fått avslag i minst to vanlige banker før man kan få lån via boligkontoret i kommunen. Det sto som et punkt nederst på listen over kriterier.

Nå endte det opp med at jeg fikk boliglån i min vanlige bank, så det ble ikke kommunalt lån på meg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Bostøtte skal ikke forsvinne i januar. Hvor har du det fra, link til dokumentasjon.

Anonymkode: d11e4...00b

Ingen link, men bruk google selv? Nå blir bostøtta regnet ut fra bruttoinntekt og noen er fremdeles under overgangsregelen som vil bortfalle 1. januar. Det vil si de som mottok bostøtte før 1.januar 2015 er under denne regelen.

 

Anonymkode: 45c75...e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ts her. Beklager dumt spørsmål. Som ung og ufør passer jeg vel best som død så slipper stakkars skattebetalerne og sponse oss syke..  

VI BETALER FALTISK SKATT VI UFØRE OGSÅ!! 

Du som kan arbeide og har lønn 3-4 ganger mere enn hva vi uføre har i måneden har muligheten til å spare mere enn vår inntekt i måneden. Derfor får du kjøpt deg bolig, bil etc 

og NEI!! Det kastes ikke boliger etter uføre, ta feks kommunale boliger, de er i de flests kommunale boliger prioritert til flyktninger. Uføre må søke hos private utleiere med blodpris på leiligheter, ikke får unge uføre bostøtte heller!

DU kan muligens ha penger til husleie på 10-15 000,- men JEG har ikke det! 

Anonymkode: 2c848...ebb

Du "betaler" skatt av penger du allerede får gratis av staten. Tror ikke du helt skjønner hvor heldig du er. Alle kan ikke forvente å ha nok til å kjøpe seg bolig - det er et særnorsk fenomen. Jeg må bo i kollektiv i fire - fem år etter studiene før jeg vil ha råd til egenkapitalskravet til å kjøpe meg leilighet. Hadde jeg leid en vanlig leilighet ville jeg aldri hatt råd til det samme. Har du ikke mulighet til å bo i kollektiv i noen år - kanskje du da kan spare deg opp littegrann penger?

Anonymkode: fa336...f35

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sliter med det samme. Har fått vite at jeg kan søke startlån + tilskudd. Jeg kan søke tilskudd både til etablering (fordi jeg ikke har nok til å betjene stort nok lån), og tilskudd til ombygging, da jeg må ha boligen tilpasset rullestol. Det er lurt å søke tidlig på året, for kommunene får en pott til tilskudd de skal fordele. Du skriver i søknaden at du søker tilskudd i tillegg (kan søke på nett). 

Jeg har i tillegg barn, så går under tre kategorier: Økonomisk vanskligstilt, barnefamilie og funksjonshemmet. 

Hvis du feks. kan betjene et lån på 1,5 mill med inntekten din, og egnet bolig vil koste 1,8 så kan du få det som er over 1,5 i tilskudd. Men dette er kun de som sliter aller mest, jeg har fått vite at siden jeg har barn og sitter i rullestol vil jeg kunne prioriteres, men hadde jeg vært funksjonsfrisk (feks ufør pga psyken) så hadde jeg antakelig ikke fått. Jeg skal vente til barnet er ferdig på barneskole før jeg søker, for jeg må bli her for å unngå skolebytte. 

Anonymkode: f67bf...1fb

Tull. Har du hørt om en bank som bare har penger tidlig på året fordi de ellers har brukt opp pengene? Kommunenes startlån og tilskudd er som en bank. Der kommer penger inn fordi folk faktisk betaler ned på sine startlån, noen flytter og må tilbakebetale restlån og tilskudd ved salg. Så å påstå at man bør søke tidlig på året er en påstand uten rot i virkeligheten. 

Og ent ing til, kommunene diskriminerer ikke psykisk syke i forhold til fysisk syke/skadde rullestolbrukere. Det du der skriver vil lett kunne felle en kommune hos likestillings og diskrimineringsombudet. Det passer kommunene seg vel for å bli.  Enten er man funksjonshemmet eller så er man det ikke, grunnen har ikke kommunens boligavdeling noe som helst med. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har uføre 25- 30 tusen utbetalt?? Hva er det dere klager over i alle tråder da???

Anonymkode: d11e4...00b

En helt eller devis uføretrygdet som har vært i arbeid eller jobber redusert, kan ha både oppunder 30 000 og over det utbetalt i måneden. De som aldri har vært i jobb får maks utbetalt 2,91 G. 

Mange har tilleggspensjon fra pensjonsordninger, forsikrings eller erstatningsutbetalinger i tillegg. Så uføretrygdede er ikke bare folk på minstesats som aldri har vært i arbeid slik man kan få intrykk av på dette forumet. 

Anonymkode: 80b32...ccd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrt å leie, og kommunale boliger er dyre å leie.

Ta kontakt med boligkontoret hos kommunen. Du kan få lån det/via husbanken. Kan bli billigere å kjøpe enn å leie

Anonymkode: 0e278...544

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ung ufør og eier rekkehus .Det er ganske tøft økonomisk.

Anonymkode: 50bd5...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung ufør har 272 000 kr i året.22500 brutto før skatt.ETTER SKATT CA 17 000 KR,

Anonymkode: 50bd5...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Har du hørt om en bank som bare har penger tidlig på året fordi de ellers har brukt opp pengene? Kommunenes startlån og tilskudd er som en bank. Der kommer penger inn fordi folk faktisk betaler ned på sine startlån, noen flytter og må tilbakebetale restlån og tilskudd ved salg. Så å påstå at man bør søke tidlig på året er en påstand uten rot i virkeligheten. 

Og ent ing til, kommunene diskriminerer ikke psykisk syke i forhold til fysisk syke/skadde rullestolbrukere. Det du der skriver vil lett kunne felle en kommune hos likestillings og diskrimineringsombudet. Det passer kommunene seg vel for å bli.  Enten er man funksjonshemmet eller så er man det ikke, grunnen har ikke kommunens boligavdeling noe som helst med. 

Anonymkode: 80b32...ccd

Dette hadde du lite peiling på ;) 

Her er dokumentasjon på at tilskuddene deles ut tidlig på året: http://biblioteket.husbanken.no/arkiv/dok/Statistikk/Kvartalsstatistikk_tilskudd_201701.pdf

Skal du søke tilskudd bør du søke tidlig, da pengene satt av til tilskudd fort blir brukt opp. 

Tilskudd skal fordeles til de som trenger det mest. En person som er økonomisk vanskligstilt, har barn og i tillegg er funksjonshemmet vil dermed trenge tilskudd mer enn en person som kun er økonomisk vanskligstilt. Det er altså tilskuddene jeg snakker om nå. En som trenger rullestolvennlig bolig har selvsagt mer behov for tilskudd til tilpasning enn en person som ikke trenger det (hva skulle den trengte tilskudd til tilpasning for?). Det er lov å bruke hodet, også for deg :) 

Anonymkode: f67bf...1fb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ung ufør har da mer enn 15 000 i mnd utbetalt.  De som jobber, har stort sett 25 000 til 30 000 utbetalt i mnd. Så det er heller 1,5 ganger så mye. Ikke 3-4 ganger så mye 

Anonymkode: fc0cd...cc6

Ung ufør har 16000 i mnd utbetalt , og det vedkommende du quoter skriver er at hun ikke har råd til husleie på 15000. 
Det er jo åpenbart med en inntekt på 16000. Man skal ha penger til mat, medisiner, behandlinger, regninger, internett, tv, telefon også, og helst noen hundrelapper til kollektiv transport og helst noen hundrelapper pr måned til overs som man kan spare til julegaver til familien sin. Som ufør er det ingen selvfølge hverken å ha råd til å dekke bil, forsikringer, bensin, julegaver eller fritidsaktiviteter. 
Friske i full jobb sitter igjen med ca 16000 i mnd etter betalt husleie og faste utgifter , til mat, sparing og fritid, så du ser vel forskjellen eller? 

Anonymkode: a06e7...4b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Ung ufør har 16000 i mnd utbetalt , og det vedkommende du quoter skriver er at hun ikke har råd til husleie på 15000. 
Det er jo åpenbart med en inntekt på 16000. Man skal ha penger til mat, medisiner, behandlinger, regninger, internett, tv, telefon også, og helst noen hundrelapper til kollektiv transport og helst noen hundrelapper pr måned til overs som man kan spare til julegaver til familien sin. Som ufør er det ingen selvfølge hverken å ha råd til å dekke bil, forsikringer, bensin, julegaver eller fritidsaktiviteter. 


Friske i full jobb sitter igjen med ca 16000 i mnd etter betalt husleie og faste utgifter , til mat, sparing og fritid, så du ser vel forskjellen eller? 

Anonymkode: a06e7...4b8

Er de færreste jeg kjenner som har såpass mye igjen per måned, og spesielt ikke de som er single. Til og med de som er i full jobb er neppe villig til å betale 15 000 i husleie hver måned. Da leier man seg heller en kjellerleilighet langt utenfor sentrum til kanskje 8000,-, eventuelt flytter inn i et voksenkollektiv til kanskje 5000 - 6000,-. Å ha råd til bil og leilighet er luksusgoder som mange som er i full jobb ikke har råd til. 

Anonymkode: fa336...f35

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært uten jobb i 15 år. Ikke ufør da, mere på ulike stønader på NAV de siste årene. Kjøpte nettopp min 1. leilighet ved å få startlån da jeg ikke eide nåla i veggen. Også brukte jeg oppspart EK til å kjøpe meg en fin 3-roms nylig med lav rente. Fikk hjelp av en i familien til å stille som kausjonist.

Når jeg uten jobb klarer å få bolig, så synes jeg alltid det er så rart når folk som jobber fortsetter å leie. Det kan sies at jeg nesten aldri går på byen for å feste og spise på resturanter da.

Anonymkode: 797ad...413

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er de færreste jeg kjenner som har såpass mye igjen per måned, og spesielt ikke de som er single. Til og med de som er i full jobb er neppe villig til å betale 15 000 i husleie hver måned. Da leier man seg heller en kjellerleilighet langt utenfor sentrum til kanskje 8000,-, eventuelt flytter inn i et voksenkollektiv til kanskje 5000 - 6000,-. Å ha råd til bil og leilighet er luksusgoder som mange som er i full jobb ikke har råd til. 

Anonymkode: fa336...f35


Nei, det er ikke vanlig at voksne friske folk leier seg en billig kjellerleilighet langt utenfor sentrum, eller flytter inn i et voksenkollektiv. Noen få gjør det, fordi de har høy gjeld de må nedbetale på, eller fordi de sparer opp egenkapital og bor sånn for en midlertidig løsning. Ikke fordi de ikke i utgangspunktet ikke hadde råd til noe annet. Bil og leilighet er helt vanlig å ha råd til som frisk i full jobb, har man ikke råd til det så er det fordi man har gjeld eller f.eks spillegalskap eller rusmisbruk, altså feilprioriterer pengene, ikke fordi man ikke i utgangspunktet ikke har råd til å få spart opp til det. 
Mine single venner i full jobb enten eier eller leier, og alle over 25 leier leiligheter fra 13-15.000, ved siden av det har de også råd til å spare flere tusen i måneden, og kjøpe mat og ha hobbyaktiviteter og ferier.  Jeg kjenner 2 stk, under 25 år som studerer og leier hybel eller kollektiv til 7-8000, eller nei, kjenner en på 31 også, men han har gjeld til staten med bot for herværk på over 350.000 kr. 

En ufør og syk person er som oftest for syk til å bo i kollektiv uansett, og når man er for syk til å komme seg ut av huset så er det umenneskelig å bo på en 15kvm hybel hele livet. Man er også avhengig av butikk og apotek i nærområdet og kan ikke flytte langt uti gokk. Desverre blir allikevel mange uføre tvunget til det siden satsen er så lav, og det fører til ytterligere tap av helse, sosial omgang, og bortfall av hjelpetjenester. 

Huslån bør være enklere å få , og årsaken til at det blir avslått er jo pga lav inntekt, så det trengs å gjøre satsen på ufør mer menneskelig etter dagens eiendomsmarked og levekostnader i Norge. 
Man er straffet nok med å være så syk og begrenset i livet sitt at man må bli ufør, så man skal ikke måtte bli straffet og bli behandlet som en fengselsfange fordet. 

Anonymkode: a06e7...4b8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde du lite peiling på ;) 

Her er dokumentasjon på at tilskuddene deles ut tidlig på året: http://biblioteket.husbanken.no/arkiv/dok/Statistikk/Kvartalsstatistikk_tilskudd_201701.pdf

Skal du søke tilskudd bør du søke tidlig, da pengene satt av til tilskudd fort blir brukt opp. 

Tilskudd skal fordeles til de som trenger det mest. En person som er økonomisk vanskligstilt, har barn og i tillegg er funksjonshemmet vil dermed trenge tilskudd mer enn en person som kun er økonomisk vanskligstilt. Det er altså tilskuddene jeg snakker om nå. En som trenger rullestolvennlig bolig har selvsagt mer behov for tilskudd til tilpasning enn en person som ikke trenger det (hva skulle den trengte tilskudd til tilpasning for?). Det er lov å bruke hodet, også for deg :) 

Anonymkode: f67bf...1fb

Her roter du godt. Tilskudd til kjøp av bolig er en ordning. Tilskudd til tilpasning av boligen til den funksjonenedsettelsen eier av boligen har, er en annen ordning. Sistnevnte får man ikke invilget før man har kjøpt en bolig. 

Og igjen, tilskudd og lån er i stadig omløp i kommunens avdelign der lån og tilskudd tildels. Kommunene går ikke top for penger, på lik linje med at bankene heller ikke blir utsolgt for penger å låne inn. Selv om det kanskje kan synes slik fra utsiden. På innsiden av systemet ser vi "pengeflyten". 

Anonymkode: 80b32...ccd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, AnonymBruker said:


Nei, det er ikke vanlig at voksne friske folk leier seg en billig kjellerleilighet langt utenfor sentrum, eller flytter inn i et voksenkollektiv. Noen få gjør det, fordi de har høy gjeld de må nedbetale på, eller fordi de sparer opp egenkapital og bor sånn for en midlertidig løsning. Ikke fordi de ikke i utgangspunktet ikke hadde råd til noe annet. Bil og leilighet er helt vanlig å ha råd til som frisk i full jobb, har man ikke råd til det så er det fordi man har gjeld eller f.eks spillegalskap eller rusmisbruk, altså feilprioriterer pengene, ikke fordi man ikke i utgangspunktet ikke har råd til å få spart opp til det. 
Mine single venner i full jobb enten eier eller leier, og alle over 25 leier leiligheter fra 13-15.000, ved siden av det har de også råd til å spare flere tusen i måneden, og kjøpe mat og ha hobbyaktiviteter og ferier.  Jeg kjenner 2 stk, under 25 år som studerer og leier hybel eller kollektiv til 7-8000, eller nei, kjenner en på 31 også, men han har gjeld til staten med bot for herværk på over 350.000 kr. 

En ufør og syk person er som oftest for syk til å bo i kollektiv uansett, og når man er for syk til å komme seg ut av huset så er det umenneskelig å bo på en 15kvm hybel hele livet. Man er også avhengig av butikk og apotek i nærområdet og kan ikke flytte langt uti gokk. Desverre blir allikevel mange uføre tvunget til det siden satsen er så lav, og det fører til ytterligere tap av helse, sosial omgang, og bortfall av hjelpetjenester. 

Huslån bør være enklere å få , og årsaken til at det blir avslått er jo pga lav inntekt, så det trengs å gjøre satsen på ufør mer menneskelig etter dagens eiendomsmarked og levekostnader i Norge. 
Man er straffet nok med å være så syk og begrenset i livet sitt at man må bli ufør, så man skal ikke måtte bli straffet og bli behandlet som en fengselsfange fordet. 

Anonymkode: a06e7...4b8

Mennesker som er ferdig med studiene sine som ikke får hjelp av foreldre til å dekke egenkapitalkravet  bo billig i flere år for å spare opp egenkapital. Hadde jeg leid leilighet til 15 000 i måneden hadde jeg maks klart å spare 3000 i måneden (og da har jeg ikke tatt med uforutsette utgifter, og har ikke bil). At mennesker som har arbeidet i flere tiår ikke normalt bor i kollektiv er en annen ting, men yngre mennesker har ikke råd til å gå rett fra studier til leilighetskjøp med mindre de får hjelp fra foreldre. Alle mine venner som er ca. 25 - 30 år gamle leier leiligheter som koster ca. 10 000 i måneden; men de er to om det, ikke én. Å forvente at en skal ha råd til å leie en leilighet til 13 000 - 15 000 i måneden synes jeg er mildt sagt sykt. Det er stor forskjell å leie leilighet til 7000 og å leie leilighet til 13 000 - den første er grei for en person som er singel, men den siste er ganske ekstrem for en singel, yngre person.

Jeg sier ikke at uføre skal måtte bo i kollektiv hele livet, men det er - som for alle andre også - en grei løsning i et par år som en kan bruke til å spare opp litt penger. Det er selvsagt forskjell på uføre; noen kan bo slik, andre kan ikke. Og er det virkelig ille å måtte leie en kjellerleilighet et stykke utenfor sentrum? Når ble det en uakseptabel levestandard?

Dagens ordning for uføre kommer aldri til å bli bedre enn den er nå. Det betyr ikke at jeg mener at uføre lever et luksusliv - fordi det mener jeg ikke - men en kan ikke forvente å ha det økonomisk tilnærmet like bra som de som jobber fulltid. Det kommer bare å bli flere og flere innstramminger i løpet av tiårene som kommer siden Norge ikke kommer til å ha økonomi til å fortsette med dagens ordninger.

Jeg har bodd flere år i utlandet og for meg blir noen av de tingene som noen uføre ber om ganske uforståelig. 

Anonymkode: fa336...f35

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at uføre og vanskeligstilte skal få hjelp av samfunnet til å opprettholde en rimelig levestandard. Men det at de skal bruke våre penger til å kjøpe sin egen bolig blir veldig feil for meg, da bolig spesielt de siste årene har vært et investeringsobjekt heller enn en utgift til livsopphold. De som kjøpte en bolig i Oslo for 10 år siden har jo tjent mangfoldige millioner på dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...