Gå til innhold

Dramatisk økning av barnløse i Norge


EnKoppTe

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du virkelig at dette handler om manglende kunnskap? Antar du virkelig at du er den eneste som er klar over dette? Dummeste jeg har hørt. Er du mann? Jeg er overasket hvis du er kvinne, og ikke er klar over hvor ofte man bombarderes av disse faktaene som kvinne uten barn. 

Anonymkode: c53f8...29f

Ja, jeg tror faktisk det. 

Jeg er kvinne. Jeg blir ikke bombardert med slik informasjon, men det er kanskje mye av det på kk og vg. 

Anonymkode: 5d23b...0c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fargede innvandrerne uten kompetanse tar over og sørger for masseproduksjon av barn.

...

Anonymkode: 6d801...41c

Det finnes en statistisk detalj i den påstanden som forteller oss veldig mye om hvor samfunnsstrukturelt antall barn er, og hvorfor vi må se helt andre steder enn på feminisme og biologi. 

Invandreres fødselsrate dropper som en stein etter kun en generasjon. Innen to, ligger de på nivået med etniske norske. 

Der er liten grunn til å tro dette er knyttet til verdiintegrering. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo synd at andelen ufrivillig barnløse også øker da. At andelen frivillig barnløse øker, er jo egentlig bare greit. 

Anonymkode: cdbf8...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror mange har for liten kunnskap om både mannlig og kvinnelig fruktbarhet. I dag lever mange et liv hvor man tar lang utdanning, for så å tenke på bygging av egen karriere. Når man først finner noen man ønsker å få barn med, så skal det ventes til man har hus og stasjonsvogn. Andre velger å leve som singel til langt oppi 30-årene før ønsket om barn virkelig melder seg.

Hadde man prioritert annerledes hvis det var videns kjent at kvinnelig fertiliet daler mye etter fylte 30 år, og veldig mye etter fylte 35 år?

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at 1 av 5 par ikke klarer å bli gravid etter å ha prøvd et helt år? 

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at også mannlig fertilitet begynner å synke etter 35 år?

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at ca 15% av alle menn har dårlig sædkvalitet?

Anonymkode: 5d23b...0c8

Det er nok noe i dette. Man skulle jo ikke tro dette handlet om manglende kunnskap utifra hvor mye kunnskap som er tilgjengelig, men enden på visa er at man tror det man vil tro.

Folk averterer ikke sin ufrivillige barnløshet, men barna de får hører vi selvsagt om. Det betyr i realiteten at hun som utsatte barn og så måtte gi opp håpet, holder det for seg selv, eller proklamerer at hun ikke var så opptatt av barn i utgangspunktet. Hun som ventet til 40 og så ble gravid på første forsøk blir en vandrehistorie.

Jeg synes det er helt utrolig hvor mange fertilitetstråder som blir pepret med vilkårlige anekdoter. Venninnen til treneren til moren min fikk to barn etter 40, så da er det jo ikke noe problem! Som om det har noe som helst å si for den jevne kvinnes fertilitet, eller ren og skjær statistikk. 

Ellers er det nok de som tenker over det, men ikke tar det altfor alvorlig. Ønsket om å gjøre andre ting først er rett og slett sterkere. Og har man ikke et behov for barn, så har man jo ikke tid. Personlig vil jeg nok ikke få barn bare for å gjøre det, eller i frykt for at det blir for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Marie90 skrev:

Det er nok noe i dette. Man skulle jo ikke tro dette handlet om manglende kunnskap utifra hvor mye kunnskap som er tilgjengelig, men enden på visa er at man tror det man vil tro.

Folk averterer ikke sin ufrivillige barnløshet, men barna de får hører vi selvsagt om. Det betyr i realiteten at hun som utsatte barn og så måtte gi opp håpet, holder det for seg selv, eller proklamerer at hun ikke var så opptatt av barn i utgangspunktet. Hun som ventet til 40 og så ble gravid på første forsøk blir en vandrehistorie.

Jeg synes det er helt utrolig hvor mange fertilitetstråder som blir pepret med vilkårlige anekdoter. Venninnen til treneren til moren min fikk to barn etter 40, så da er det jo ikke noe problem! Som om det har noe som helst å si for den jevne kvinnes fertilitet, eller ren og skjær statistikk. 

Ellers er det nok de som tenker over det, men ikke tar det altfor alvorlig. Ønsket om å gjøre andre ting først er rett og slett sterkere. Og har man ikke et behov for barn, så har man jo ikke tid. Personlig vil jeg nok ikke få barn bare for å gjøre det, eller i frykt for at det blir for sent.

Du har nok mye rett i at det er en viss fornektelse av de biologiske realitetene. "Det skjer ikke meg" er jo ganske utbredt generelt, og det kan godt tenkes at mange som planlegger barn "senere" tenker at de aldri selv vil bli rammet av ufrivillig barnløshet, på samme måte som folk som er sterkt overvektige eller på en eller annen måte lever veldig usunt tenker at livsstilsykdommer aldri kommer til å ramme dem.

Det sagt, jeg tror ikke det er den eneste forklaringen. Personlig mener jeg at antallet "hardcore" karrierebyggere faktisk ikke er så høyt når det kommer til stykket. Men det å ta en utdannelse og bygge et godt grunnlag for arbeidslivet er ikke nødvendigvis et uttrykk for sterkt ønske om å bygge toppkarriere, men en tvingende nødvendighet. I dag må man jo stadig oftere ha høyere utdannelse for i det hele tatt å lande en sektretærjobb eller andre typer jobber som tidligere ble besatt av folk med VGS eller sågar bare ungdomsskole som høyeste utdanning. Videre er det også betraktelig vanskeligere å komme seg inn i boligmarkedet enn for bare noen tiår siden, slik at man bør bruke tid på å få dette på stell også. Summa summarum, så må man altså bruke langt flere år på å få etablert seg enn tidligere generasjoner måtte, og det har naturlig nok en innvirkning på når man får sitt første barn. 

Anonymkode: 9e056...954

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt over snittet uheldig.

Men det er INGENTING uvanlig med at menn presser kvinner til aborter i dag og jeg syns så jævlig lite synd på dere for at dere ender som barnløse med tanke på hva mange av dere gjør mot kvinner. Faktisk fryder jeg meg og tenker at det er til pass for dere å bare råtne bort alene.

Det jeg har opplevd er totalt representativt for hvilket jævla drittsyn deres ekle kjønn har på kvinner .Jeg har 3! venninner som har vært gjennom det samme som meg. 3!!! ok?? Det er ikke bare JEG som har vært jævla uheldig. Det er dere som er noen jævla kvinneovergripere som faen fitte meg ikke skulle hatt lov til å få barn med noen som helst. Og det er kanskje pga sånne opplevelser kvinner vare DRITER i dere og heller drar til Danmark og bruker noe jævla frossensperm i stedet. 

Hverken jeg eller noen av mine venninner er blitt gravid etter ONS. Det var KJÆRESTER som presset alle til å abortere barn!! Mine 3 venninner er ikke barnløse i dag og vil aldri vises på denne statistikken fordi de har klart å stå i mot menn senere etter å ha blitt presset gjennom én-3 aborter!!. Men 2 av dem er alenemødre fordi de "var så egoistiske og jævlig å beholde barnet". SÅ NEI: JEG SYNS IKKE SYND PÅ BARNLØSE MENN. For jeg vedder på mange! av dem kan fortelle om kvinner de har presset til abort. Men da var de bare 25 eller 30 stakkars og ikke riktig "klar" for å få barn. Det skjedde først da de var 44 og ikke hadde flere barnløse kompiser å dra ut med hver helg. 

Anonymkode: ce2cb...a3f

Blant de barnløse er det faktisk flere kvinner enn menn som har valgt å ikke få. Det vil i praksis si att kvinner som vil ha i stor grad får. De barnløse har tatt valget selv.

Men det er statistikk. Virker som du har vært uheldige med valg av menn. Jeg har 3 selvstendige barn og er over 40. Om min partner skulle bli gravid igjen hadde det blitt krise. Tror ikke jeg orker en ny runde. Men tvinge noen til bort virker utrolig fjernt....

Anonymkode: e3b68...76a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2017 den 11.12, AnonymBruker skrev:

At menn blir "resirkulert" er en teori med en viss styrke som nok ikke kan debunkes riktig ennå, men dersom trenden fortsetter så er det jo absolutt grunnlag for å se på andre mekanismer også. Forklaringen kan være alt fra at menn også har blitt mer kresne, eller - eller i tillegg til - at kvinner har blitt ennå mer kresne i den grad de ikke syntes noen er gode nok, slik at de likevel ender opp som barnløse. Mer forskning må til. 

Anonymkode: 9e056...954

kvinner blir også resirkulert. er alltid de peneste og deiligste damene som blir resirkulert mens de thjukke sår fast alene....og de kjekkeste mennene med høyest status blir resirkulert , mens de andre har det vanskeligere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere venninner som har vært sammen med mennene sine i mange år, men det er først nå godt ut i 30-årene at de begynner å prøve på graviditet. De har ventet på fast jobb, hatt steder de ønsker å reise til først osv. De har liksom ikke turt å hoppe i det og slutte med prevensjon. Et par av dem har nå prøvd i over et år, og den samme utsettelsen driver de med mtp å kontakte helsevesenet for utredning. De vil liksom ikke stresse med det. Og det er jo selvfølgelig greit, men jeg blir ikke akkurat overrasket over at flere ender barnløse når de tar såpass lett på det. 

Anonymkode: cdbf8...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sagt, jeg tror ikke det er den eneste forklaringen. Personlig mener jeg at antallet "hardcore" karrierebyggere faktisk ikke er så høyt når det kommer til stykket. Men det å ta en utdannelse og bygge et godt grunnlag for arbeidslivet er ikke nødvendigvis et uttrykk for sterkt ønske om å bygge toppkarriere, men en tvingende nødvendighet. I dag må man jo stadig oftere ha høyere utdannelse for i det hele tatt å lande en sektretærjobb eller andre typer jobber som tidligere ble besatt av folk med VGS eller sågar bare ungdomsskole som høyeste utdanning. Videre er det også betraktelig vanskeligere å komme seg inn i boligmarkedet enn for bare noen tiår siden, slik at man bør bruke tid på å få dette på stell også. Summa summarum, så må man altså bruke langt flere år på å få etablert seg enn tidligere generasjoner måtte, og det har naturlig nok en innvirkning på når man får sitt første barn. 

Anonymkode: 9e056...954

Jeg er helt enig - jeg tror ikke lav bevissthet rundt fertilitet er den eneste årsaken, eller engang den viktigste. Ville kun backe det tidligere innlegget her, som hevdet at det var en viss benektelse.

Endringer i livsstil og karriere er nok mye viktigere i totalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det sagt, jeg tror ikke det er den eneste forklaringen. Personlig mener jeg at antallet "hardcore" karrierebyggere faktisk ikke er så høyt når det kommer til stykket. Men det å ta en utdannelse og bygge et godt grunnlag for arbeidslivet er ikke nødvendigvis et uttrykk for sterkt ønske om å bygge toppkarriere, men en tvingende nødvendighet. I dag må man jo stadig oftere ha høyere utdannelse for i det hele tatt å lande en sektretærjobb eller andre typer jobber som tidligere ble besatt av folk med VGS eller sågar bare ungdomsskole som høyeste utdanning. Videre er det også betraktelig vanskeligere å komme seg inn i boligmarkedet enn for bare noen tiår siden, slik at man bør bruke tid på å få dette på stell også. Summa summarum, så må man altså bruke langt flere år på å få etablert seg enn tidligere generasjoner måtte, og det har naturlig nok en innvirkning på når man får sitt første barn. 

Anonymkode: 9e056...954

Jeg tror nok dette spiller inn, men i realiteten er ikke dette et problem. Har du fast jobb og blir gravid, så mister du ikke jobben - uavhengig om du har jobbet 1 år eller 5 år. Med mindre det er konjekturnedgang og nedskjæringer, så sitter du trygt. Det er ikke nødvendig å bygge seg opp i en bedrift før man blir gravid. Hvis du uansett skal ha barn en gang, så vil tiden komme hvor du må ut i permisjon og dermed borte fra jobben i rundt ett år. Når du en gang kommer tilbake, kan det godt være at du får en stilling med mindre ansvar enn du hadde før, etc. Å være borte fra jobben et helt år vil alltid kunne føre til et potensielt drop i din karrierevei. 

Boligmarkedet er heller ikke et problem med mindre man ønsker å bo i sentrum av de store byene. Er man to stykker om å kjøpe bolig, så har man som regel mulighet til å kjøpe bolig med to soverom. 

Det er egne, innbilte forestillinger og forventninger som er hinderet her, slik jeg ser det. 

Anonymkode: 5d23b...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok dette spiller inn, men i realiteten er ikke dette et problem. Har du fast jobb og blir gravid, så mister du ikke jobben - uavhengig om du har jobbet 1 år eller 5 år. Med mindre det er konjekturnedgang og nedskjæringer, så sitter du trygt. Det er ikke nødvendig å bygge seg opp i en bedrift før man blir gravid. Hvis du uansett skal ha barn en gang, så vil tiden komme hvor du må ut i permisjon og dermed borte fra jobben i rundt ett år. Når du en gang kommer tilbake, kan det godt være at du får en stilling med mindre ansvar enn du hadde før, etc. Å være borte fra jobben et helt år vil alltid kunne føre til et potensielt drop i din karrierevei. 

Boligmarkedet er heller ikke et problem med mindre man ønsker å bo i sentrum av de store byene. Er man to stykker om å kjøpe bolig, så har man som regel mulighet til å kjøpe bolig med to soverom. 

Det er egne, innbilte forestillinger og forventninger som er hinderet her, slik jeg ser det. 

Anonymkode: 5d23b...0c8

Først må man komme dit at man får den faste jobben i utgangspunktet, og i dagens samfunn er det vanskeligere å komme dit enn for noen tiår siden. Og da er det nettopp her dette med å ta utdannelse og bygge fundament for livet kommer inn. Det kan være vanskelig å få fast jobb i dag, og det er mange som går gjennom mange år med midlertidig ansettelse, via vikarbyrå eller andre former for arbeid der man er løst tilknyttet arbeidslivet. Dette er et problem hvis man ønsker å etablere seg, fordi det er betraktelig vanskeligere å få boliglån uten fast jobb. I tillegg til et liberalt lovverk rundt ansettelser, så må dagens unge også hanskes med et stadig mer automatisert arbeidsliv med færre jobber som resultat, samt arbeidsinnvandring. Totalt sett er det da mye større konkurranse om jobbene, noe som da øker utdannings/kvalifiseringskravene. Det kommer i videre til å bli svært tøft å stå i arbeidslivet etterhvert, for når konkurransen er stor er man også nødt til å godta dårligere lønn og arbeidsvilkår for å lande en vanlig jobb. Dagens yngste vil være den første generasjonen som etterhvert kommer til å leve et liv der man stort sett jobber hele døgnet og der livet primært sett dreier seg om jobb. Vi ser allerede tendensene til dette, der flere yrkesgrupper jobber stadig mer. Gi det 20 år, og ord som fritid og ferie kommer kun til å være fremmedord som minner de litt eldre arbeidstakerne om en fjern fortid. 

Ut fra disse forholdene, så skjønner jeg godt at antallet barnløse går opp. Vi er rett og slett i ferd med å gå mot et samfunn som trekker i "ny-feudalistisk" retning, der arbeidsgiverne i større grad er de nye "lensherrene", og "vasallene" (arbeidstakerne) i mye større grad må godta de rammebetingelsene arbeidsgiverne setter. Mange merker det godt allerede nå, og stadig flere yrkesgrupper vil komme til. Ikke rart at folk ikke lenger vil ha tid til å tenke på barn, når man må være på jobb hele tiden. 

Anonymkode: 9e056...954

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎02‎.‎11‎.‎2017 den 17.23, stf skrev:

Da har du vært uheldig med mennene, da. Tragisk at menn presser noen til abort, men hvorfor lot du deg presse og ikke lot ditt eget valg gjelde? Din kropp, ditt valg.

Det er flust av menn som ikke er egoistiske, empatiløse og bare fokuserer på seg selv til enhver tid.

Selvfølgelig finnes det menn som ikke vil ha barn, kvinner som ikke kan få barn og motsatt. Men jeg snakker om at i utgangspunktet er det lettere for kvinner, rett og slett fordi det er bare kvinner som kan bli gravide, og de kan gjør med eller uten en mann. Tallene sier jo det meste; 1 av 4 menn er barnløse ved 45 års alder, 1 av 6 kvinner er barnløse ved samme alder.

Nå er det ikke meg du siterte. Men tror du det bare er å bestemme selv. Jeg har selv blitt presset til å ta abort, først fikk jeg juling, så beskjed om at fjernet jeg ikke barnet, så ville han drepe meg. Jeg var 20 år gammel, hadde ingen familie, hvilket valg har man da. Denne mannen sitter nå i fengsel for mord, voldtekt og mye mer. Så jeg vet jo, at han faktisk hadde tatt livet av meg.

Nå har jeg og 2 barn, som jeg fikk med en mann jeg var gift med, som ønsket seg barn mer enn meg. Så vi fikk barn, og da nummer 2 kom ble det litt slitsomt for den stakkars mannen, så da gikk han. Og jeg har vært 100% alene med barna i 10 år nå, og det er utrolig tøft. Og det var ikke det livet jeg ønsket meg.

Anonymkode: 7dc38...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi meg fast 100% stilling istedenfor vikariat på vikariat, så skal jeg tørre å få barn. Har vært i årsvikariater i årevis nå. 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: bf442...1a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2017 den 10.03, AnonymBruker skrev:

Et alternativ er jo å øke støtten til å adoptere, og/eller å finne ordninger som gjør det enklere og mindre tidkrevende å adoptere. 

Anonymkode: 05a11...24e

Er vel heller snakk om å føde NORSKE barn, framfor å importere enda flere mennesker fra Afrika:)

Anonymkode: a93a4...fd7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er positivt. Mennesker klarer å regulere folketallet. Er det mye dødelighet, som i utviklingsland eller tidligere norge er det vanlig å få 5-10 barn. Det er for mange mennesker på jorder. Færre mennesker er ikke noe negativt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi meg fast 100% stilling istedenfor vikariat på vikariat, så skal jeg tørre å få barn. Har vært i årsvikariater i årevis nå. 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: bf442...1a4

Akkurat dette er det ingen som bryr seg noe om :)

 

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi meg fast 100% stilling istedenfor vikariat på vikariat, så skal jeg tørre å få barn. Har vært i årsvikariater i årevis nå. 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: bf442...1a4

Akkurat dette bryr ikke jobbNorge seg om:)

At du ikke får fast jobb betyr at staten kun er opptatt av å sikre seg arbeidskraft og sparer penger.

Anonymkode: a93a4...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Andreas84 skrev:

Dette er positivt. Mennesker klarer å regulere folketallet. Er det mye dødelighet, som i utviklingsland eller tidligere norge er det vanlig å få 5-10 barn. Det er for mange mennesker på jorder. Færre mennesker er ikke noe negativt.

Fattige bør ikke få formere seg, for det vitner om dårlige gener.

Anonymkode: a93a4...fd7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verden endrer seg. I 1900 var hvite rundt 30% av verden, i 2100 vil det være nærmere 4-5%. Lurer på hvordan det vil være å være hvit da med tanke på konfliktnivået som allerde er i dag. 

Anonymkode: dad32...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...