Gå til innhold

Dramatisk økning av barnløse i Norge


EnKoppTe

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og altså, den studien du linka til sier vel egentlig at kvinner får dobbeltarbeid fordi menn ikke gidder gjøre noe i hjemmet/ta vare på barna. Da er det lett vei ut å drite i å føde barn, fordi man heller vil bruke luvet på det som gjør en lykkelig - altså jobbe/være sosial/ ikke binde seg med barn ettersom det er tidssluk og altfor mange er redd de,skal bli forlatt/alene med ungen. 

Og for å svare på dette også. Ønsker man seg barn blir man naturligvis lykkeligere av å få barn, enn om man ønsker seg barn og ikke kan få det. Derfor velger mange å få barn likevel, fordi de ønsker det og mener at det gir mer lykke enn selvrealisering og karriere. Jeg var selv en dobbeltarbeidene mamma til to barn og en drittunge av en mann. Nå er jeg bare dobbeltarbeidene mamma til to barn. Jeg valgte å få barna fordi jeg ville ha de. Og jeg er overbevist om at hadde jeg ikke hatt de hadde jeg vært mindre lykkelig enn hva jeg er nå, selv om jeg er alene med de. 

Ønsker man seg ikke barn og ikke får det så er man selvfølgelig lykkeligere enn om man ikke ønsker seg barn og får det.

Anonymkode: dd145...583

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er interessant, men man må jo først og fremst finne ut om flere er barnløse fordi de ikke kan, eller fordi de ikke vil.

Jeg tror at det kan være lurt å se mer på på frivillig barnløshet. Vitenskapen har kommet så langt at jeg har inntrykk av at de som virkelig ønsker barn, får det. Enten via kunstig befruktning eller adopsjon. 

Det er også interessant at det er flere menn enn kvinner som opplever nedsatt livskvalitet og økte helseproblemer relatert til til liv uten familie. Da kvinner fikk sin frigjøring mistet jo mange menn sin, mange har ikke lært hvordan de skal ta vare på seg selv uten en mor eller kone. Kanskje på tide å lære unge gutter og menn hvordan man skal klare seg selv også, slutte å tenke på «kvinneoppgaver» og « manneoppgaver» og heller fokusere på å gi alle barn de riktige forutsetningene. Jenter blir ofte advart mot «kvinnefella», gutter bør også bli opplært til å unngå mannefella - kosthold, rengjøring og ta vare på sin egen fysiske og mentale helse.

Endret av Browncoat
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når menn ikke vil ha barn så kan man jo ikke akkurat tvinge de. Siden de fleste menn bare vil ligge rundt. Så hva foreslår du kvinner skal gjøre? Bare dra til Danmark hele gjengen og bli alenemødre? 

Anonymkode: f1a54...507

Da lar man være å få barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, stf skrev:

Jeg syns i utgangspunktet ikke det er dramatisk, da jorda vår har nok av mennesker. Det er bare fint hvis mange er frivillig barnløse.

Det som derimot er kjipt er de som ønsker barn, og som enten ikke kan få eller ikke kommer i kjærlighetsforhold og ender opp med å være ulykkelige. Kvinner kan få barn hvis de vil (ofte), mens det er vanskeligere for menn. Kvinner stiller stadig økende krav til menn de vil ha barn med, og det tror jeg ikke blir lettere med det første. Mange faller gjennom.

Men vi kan se slik på det; Minst 75 % av alle menn får barn (fins jo de som blir førstegangsfedre etter fylte 45 også). Hvor mange av de resterende 25 % er ufrivillig barnløse?

For hvis vi snakker om ALLE menn, må vi ta med alle grupper menn. De som IKKE vil ha barn, homofile, de psykisk syke og de med psykisk funksjonshemming, tunge rusmisbrukere, you name it. Selvfølgelig kan disse gruppene overlappe hverandre også.

Tror ikke vi står igjen med så mange prosent med menn som vil ha barn, men som ikke får det. Jeg tror sjansene er gode hvis man er funksjonsfrisk og VIL ha barn.

Kvinnene som er barnløse tror jeg i enda større grad har valgt det selv. Mange kan sikkert ikke få barn, og det utgjør sikkert en viss prosentandel, men mange har nok hatt forventninger om at den rette mannen skulle dukke opp, og kanskje hatt høye forhåpninger og krav til mannen. Så det blir litt i gråsonen mellom frivillig/ufrivillig. Men kvinner som fysisk sett kan få barn, har jo muligheten og hvis deres høyeste ønske er å få barn, så klarer de det.

Kjenner egentlig jeg blir ganske forbannet av å høre dere menn sutre på denne måten om at alt er så enkelt for kvinner. Dere aner faen ingenting om hvilke ofre mange av oss kvinner har gjort for og pga av dere menn og hvorfor vi endte opp som barneløse og hvor "frivillig" det var.

Jeg har selv blitt presset til to aborter i mitt liv. Den dagen mann nummer 2 prøvde presse meg til en 3.! abort da jeg var 37 år gammel sa jeg endelig: "Kom deg til helvete vekk fra meg, jeg tar ikke flere aborter for dere egoistiske jævla kryp."

Den ungen spontanabortere jeg og ble likevel barnløs.Men jeg tenker at hele historien sier en god del om menns  totalt fraværende empatiske evner og endeløse fokus på SEG SELV og kun SEG SELV TIL ENHVER TID.

Anonymkode: ce2cb...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutes ago, AnonymBruker said:

http://m.nettavisen.no/nyheter/innenriks/flere-barnlse-kvinner-vil-ikke-ha-barn-med-lavstatus-menn/3423386253.html

beklager OT eller om dette allerede er tatt opp, men er det eksen til Ribbe Skog som kommenterer?

Anonymkode: 69e49...432

En mening er ikke fakta

Anonymkode: 67ca6...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lykkestatistikken" (fra lykkeligst til minst lykkelig) er i snitt;

Gifte menn

Single kvinner

Gifte kvinner

Single menn

 

Ja, det finnes selvsagt single menn som er single ved eget valg og lever livets glade dager med sjonglering av attraktive kvinner, og det finnes miserable single kvinner. Like fullt er det slik - ekteskap gjør mer for menns lykke enn for kvinners. Kvinner ivaretar sosiale relasjoner både som singel og i par (på vegne av begge), hvilket betyr at mange menn er avhengige av ekteskapet for å ivareta et stabilt sosialt liv. I tillegg har du rammen rundt familielivet - sunt kosthold (gifte menn er i bedre form enn single menn), et organisert hjem. Kvinner er mer disponert for å "passe på" familien, hvilket forhindrer alkoholisme, gjeldsproblemer, avhengighet m.m. som oftere forekommer når man er alene. 

Det er klart at når kvinner ikke lenger har det økonomiske incentivet for ekteskap, og det heller ikke lenger er skammen knyttet rundt det å være alenemor eller ugift med barn, så dropper ekteskapsraten.

Anonymkode: ef9a0...135

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel en kombinasjon av at flere ikke kan, og flere ikke vil.

Nå har jeg 2 barn. Men jeg var hun som overhodet ikke skulle ha barn. Men selv om jeg var svært nøye med prevensjon, så ble jeg gravid flere ganger, jeg har tatt 2 aborter, og fått 2 barn. Da steriliserte jeg meg. Jeg ønsket ikke barn, da jeg ville reise, få meg en karriere, den karrieren jeg ønsket var ikke helt forenelig med å få barn. Og jeg synes ikke jorden er ett bra sted, så jeg ønsket ikke å sette barn til denne jord. Men det ble 2 på meg. Og selvfølgelig elsker jeg de. Men jeg tror faktisk livet hadde vært bedre uten barn, og det tror jeg flere og flere tenker.

Anonymkode: 7dc38...f1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Men jeg tror faktisk livet hadde vært bedre uten barn, og det tror jeg flere og flere tenker.

Anonymkode: 7dc38...f1c

Når du blir eldre og barna er godt voksne er det fort mulig at du da vil si at livet er bedre med barn. Det er klart at når en har unger under 18 så blir det fort mye jobb når en i tillegg har f.eks. en stressende fulltidsjobb. 

Anonymkode: 05a11...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, stf skrev:

Kvinner stiller stadig økende krav til menn de vil ha barn med, og det tror jeg ikke blir lettere med det første. Mange faller gjennom.

Det er en måte å se det på. Jeg har heller begynt å tenke at samfunnet har begynt å stille større krav til mannen. Samfunnet er lagt opp til at mannen ikke bare lenger skal ha forsørgeransvar og mestre sitt arbeid, det forventes mye av mannen på hjemmebane, omsorgsarbeid, organisatorisk ansvar og husarbeid. Den moderne mannen mangler forbilder fra tidligere generasjoner. På grunn av samfunnets forventninger til en dobbeltarbeidende mann trenger kvinner en mann som mestrer alle disse rollene for å ikke bli sittende igjen med alt selv. For å mestre å kombinere et hektisk arbeidsliv og familieliv og øvrig sosialt liv kreves gode relasjonelle evner. Kommunikative ferdigheter er ikke noe mannen i tidligere tider har vært like avhengig av som man er i dagens samfunn, det er derfor flere sliter. 

Anonymkode: 9931c...0fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, stf skrev:

Da har du vært uheldig med mennene, da. Tragisk at menn presser noen til abort, men hvorfor lot du deg presse og ikke lot ditt eget valg gjelde? Din kropp, ditt valg.

Det er flust av menn som ikke er egoistiske, empatiløse og bare fokuserer på seg selv til enhver tid.

Selvfølgelig finnes det menn som ikke vil ha barn, kvinner som ikke kan få barn og motsatt. Men jeg snakker om at i utgangspunktet er det lettere for kvinner, rett og slett fordi det er bare kvinner som kan bli gravide, og de kan gjør med eller uten en mann. Tallene sier jo det meste; 1 av 4 menn er barnløse ved 45 års alder, 1 av 6 kvinner er barnløse ved samme alder.

Jeg var litt over snittet uheldig.

Men det er INGENTING uvanlig med at menn presser kvinner til aborter i dag og jeg syns så jævlig lite synd på dere for at dere ender som barnløse med tanke på hva mange av dere gjør mot kvinner. Faktisk fryder jeg meg og tenker at det er til pass for dere å bare råtne bort alene.

Det jeg har opplevd er totalt representativt for hvilket jævla drittsyn deres ekle kjønn har på kvinner .Jeg har 3! venninner som har vært gjennom det samme som meg. 3!!! ok?? Det er ikke bare JEG som har vært jævla uheldig. Det er dere som er noen jævla kvinneovergripere som faen fitte meg ikke skulle hatt lov til å få barn med noen som helst. Og det er kanskje pga sånne opplevelser kvinner vare DRITER i dere og heller drar til Danmark og bruker noe jævla frossensperm i stedet. 

Hverken jeg eller noen av mine venninner er blitt gravid etter ONS. Det var KJÆRESTER som presset alle til å abortere barn!! Mine 3 venninner er ikke barnløse i dag og vil aldri vises på denne statistikken fordi de har klart å stå i mot menn senere etter å ha blitt presset gjennom én-3 aborter!!. Men 2 av dem er alenemødre fordi de "var så egoistiske og jævlig å beholde barnet". SÅ NEI: JEG SYNS IKKE SYND PÅ BARNLØSE MENN. For jeg vedder på mange! av dem kan fortelle om kvinner de har presset til abort. Men da var de bare 25 eller 30 stakkars og ikke riktig "klar" for å få barn. Det skjedde først da de var 44 og ikke hadde flere barnløse kompiser å dra ut med hver helg. 

Anonymkode: ce2cb...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 1.11.2017 den 9.27, EnKoppTe skrev:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/dramatisk-oekning-i-andelen-barnloese-i-norge/a/24176534/

"En av seks kvinner og en av fire menn har ennå ikke fått barn når de er 45 år. Det er en økning på 67 prosent for kvinner og 79 prosent for menn siden 1985."

Tanker? Jeg er selv kvinne som ikke kommer til å få barn. Jeg visste at vi var mange men en økning på 67% siden 1985 overrasket meg litt. 

De fargede innvandrerne uten kompetanse tar over og sørger for masseproduksjon av barn.

Kvinner taper karrieremessig på barn og blir utslitt. Menn har ikke noe å tilby og da er avtalen for dårlig.

Anonymkode: 6d801...41c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt over snittet uheldig.

Men det er INGENTING uvanlig med at menn presser kvinner til aborter i dag og jeg syns så jævlig lite synd på dere for at dere ender som barnløse med tanke på hva mange av dere gjør mot kvinner. Faktisk fryder jeg meg og tenker at det er til pass for dere å bare råtne bort alene.

Det jeg har opplevd er totalt representativt for hvilket jævla drittsyn deres ekle kjønn har på kvinner .Jeg har 3! venninner som har vært gjennom det samme som meg. 3!!! ok?? Det er ikke bare JEG som har vært jævla uheldig. Det er dere som er noen jævla kvinneovergripere som faen fitte meg ikke skulle hatt lov til å få barn med noen som helst. Og det er kanskje pga sånne opplevelser kvinner vare DRITER i dere og heller drar til Danmark og bruker noe jævla frossensperm i stedet. 

Hverken jeg eller noen av mine venninner er blitt gravid etter ONS. Det var KJÆRESTER som presset alle til å abortere barn!! Mine 3 venninner er ikke barnløse i dag og vil aldri vises på denne statistikken fordi de har klart å stå i mot menn senere etter å ha blitt presset gjennom én-3 aborter!!. Men 2 av dem er alenemødre fordi de "var så egoistiske og jævlig å beholde barnet". SÅ NEI: JEG SYNS IKKE SYND PÅ BARNLØSE MENN. For jeg vedder på mange! av dem kan fortelle om kvinner de har presset til abort. Men da var de bare 25 eller 30 stakkars og ikke riktig "klar" for å få barn. Det skjedde først da de var 44 og ikke hadde flere barnløse kompiser å dra ut med hver helg. 

Anonymkode: ce2cb...a3f

Menn kan utsette lenge med å få barn , det er ikke for sent for dem å få barn etter 45+.  Derfor er det heller ikke noe tap for dem om kvinner tar abort. Når menn er 50 og ønsker seg barn så er det bare å reise til østen å hente seg en kone i 20 årene. Eller hvis de er heldige her finne seg en ung dame her i landet som liker elde menn. Og så starte familie. jeg Ser desv mange eksempler på det.  Den som sitter igjen som en taper er du som kvinne, fordi du var dum nok til å la deg styre av andres meninger. ( Nå gjelder ikke dette meg, for jeg har aldri vært i forhold og har av den grunn heller aldri vært gravid. Heldigvis.)

Anonymkode: 8233d...d97

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du blir eldre og barna er godt voksne er det fort mulig at du da vil si at livet er bedre med barn. Det er klart at når en har unger under 18 så blir det fort mye jobb når en i tillegg har f.eks. en stressende fulltidsjobb. 

Anonymkode: 05a11...24e

Jeg er spent på når jeg kommer dit.

Jeg håper virkelig gevinsten er spektakulær, for så langt som at de er 25 +, har det bare vært en haug med arbeid. Og når jeg ser rundt meg, på folk som er kommet lengre, føles det som det kun tar ett par år, og så er du på kjøret igjen som besteforeldre med ytterligere oppgaver og forpliktelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var litt over snittet uheldig.

Men det er INGENTING uvanlig med at menn presser kvinner til aborter i dag og jeg syns så jævlig lite synd på dere for at dere ender som barnløse med tanke på hva mange av dere gjør mot kvinner. Faktisk fryder jeg meg og tenker at det er til pass for dere å bare råtne bort alene.

Det jeg har opplevd er totalt representativt for hvilket jævla drittsyn deres ekle kjønn har på kvinner .Jeg har 3! venninner som har vært gjennom det samme som meg. 3!!! ok?? Det er ikke bare JEG som har vært jævla uheldig. Det er dere som er noen jævla kvinneovergripere som faen fitte meg ikke skulle hatt lov til å få barn med noen som helst. Og det er kanskje pga sånne opplevelser kvinner vare DRITER i dere og heller drar til Danmark og bruker noe jævla frossensperm i stedet. 

Hverken jeg eller noen av mine venninner er blitt gravid etter ONS. Det var KJÆRESTER som presset alle til å abortere barn!! Mine 3 venninner er ikke barnløse i dag og vil aldri vises på denne statistikken fordi de har klart å stå i mot menn senere etter å ha blitt presset gjennom én-3 aborter!!. Men 2 av dem er alenemødre fordi de "var så egoistiske og jævlig å beholde barnet". SÅ NEI: JEG SYNS IKKE SYND PÅ BARNLØSE MENN. For jeg vedder på mange! av dem kan fortelle om kvinner de har presset til abort. Men da var de bare 25 eller 30 stakkars og ikke riktig "klar" for å få barn. Det skjedde først da de var 44 og ikke hadde flere barnløse kompiser å dra ut med hver helg. 

Anonymkode: ce2cb...a3f

Kjipt å høre at dere har hatt dårlige opplevelser, men det er nok neppe menn som har presset kvinner til abort som ender opp barnløse. De barnløse mennene vil jevnt over være de som aldri har hatt særlig til sjanse blant kvinner. En som aldri får seg dame som ung, får det vanligvis ikke som eldre heller, og vil til slutt ende opp i gruppen med ufrivillig barnløse menn. 

Anonymkode: 9e056...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mange har for liten kunnskap om både mannlig og kvinnelig fruktbarhet. I dag lever mange et liv hvor man tar lang utdanning, for så å tenke på bygging av egen karriere. Når man først finner noen man ønsker å få barn med, så skal det ventes til man har hus og stasjonsvogn. Andre velger å leve som singel til langt oppi 30-årene før ønsket om barn virkelig melder seg.

Hadde man prioritert annerledes hvis det var videns kjent at kvinnelig fertiliet daler mye etter fylte 30 år, og veldig mye etter fylte 35 år?

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at 1 av 5 par ikke klarer å bli gravid etter å ha prøvd et helt år? 

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at også mannlig fertilitet begynner å synke etter 35 år?

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at ca 15% av alle menn har dårlig sædkvalitet?

Anonymkode: 5d23b...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg tror mange har for liten kunnskap om både mannlig og kvinnelig fruktbarhet. I dag lever mange et liv hvor man tar lang utdanning, for så å tenke på bygging av egen karriere. Når man først finner noen man ønsker å få barn med, så skal det ventes til man har hus og stasjonsvogn. Andre velger å leve som singel til langt oppi 30-årene før ønsket om barn virkelig melder seg.

Hadde man prioritert annerledes hvis det var videns kjent at kvinnelig fertiliet daler mye etter fylte 30 år, og veldig mye etter fylte 35 år?

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at 1 av 5 par ikke klarer å bli gravid etter å ha prøvd et helt år? 

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at også mannlig fertilitet begynner å synke etter 35 år?

Hadde man prioritert annerledes hvis man visste at ca 15% av alle menn har dårlig sædkvalitet?

Anonymkode: 5d23b...0c8

Tror du virkelig at dette handler om manglende kunnskap? Antar du virkelig at du er den eneste som er klar over dette? Dummeste jeg har hørt. Er du mann? Jeg er overasket hvis du er kvinne, og ikke er klar over hvor ofte man bombarderes av disse faktaene som kvinne uten barn. 

Anonymkode: c53f8...29f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...