Gå til innhold

Dramatisk økning av barnløse i Norge


EnKoppTe

Anbefalte innlegg

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/dramatisk-oekning-i-andelen-barnloese-i-norge/a/24176534/

"En av seks kvinner og en av fire menn har ennå ikke fått barn når de er 45 år. Det er en økning på 67 prosent for kvinner og 79 prosent for menn siden 1985."

Tanker? Jeg er selv kvinne som ikke kommer til å få barn. Jeg visste at vi var mange men en økning på 67% siden 1985 overrasket meg litt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke er det bare forventet, det mest utrolige er at det er overaskende.  Det betyr at man ikke har skjønt konsekvensene av samfunnsutviklingen gjennom de siste 50 år. 

Jeg er ikke noen stor tilhenger av teknokrati, jeg frykter det som pesten, men jeg tror vi trenger noen flere samfunnsøkonomer i politisk diskurs. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Druid skrev:

Ikke er det bare forventet, det mest utrolige er at det er overaskende.  Det betyr at man ikke har skjønt konsekvensene av samfunnsutviklingen gjennom de siste 50 år. 

Jeg er ikke noen stor tilhenger av teknokrati, jeg frykter det som pesten, men jeg tror vi trenger noen flere samfunnsøkonomer i politisk diskurs. 

Sikkert ikke meg du sikter til men fokuset på barnløshet har en tendens til å sentreres omkring menn. Det som overrasker meg litt er den voldsomme økningen, spesielt hos kvinner.

Ellers er jeg enig at dette ikke kan fortsette, men kanskje skaden allerede er skjedd? Mennesker som ikke eksisterer kan jo ikke bare få barn, liksom. Og de få som er igjen vil jo også følge samme mønster; færre barn senere i livet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et alternativ er jo å øke støtten til å adoptere, og/eller å finne ordninger som gjør det enklere og mindre tidkrevende å adoptere. 

Anonymkode: 05a11...24e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valgt og ønsket retning fra de homo og abort-liberale forræderne på Stortinge slik at de kan øke innvandringen

Anonymkode: 19e34...24e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Sikkert ikke meg du sikter til men fokuset på barnløshet har en tendens til å sentreres omkring menn. Det som overrasker meg litt er den voldsomme økningen, spesielt hos kvinner.

Ellers er jeg enig at dette ikke kan fortsette, men kanskje skaden allerede er skjedd? Mennesker som ikke eksisterer kan jo ikke bare få barn, liksom. Og de få som er igjen vil jo også følge samme mønster; færre barn senere i livet...

At barnløsheten øker generelt, og mer spesifikt blant menn, har jo vært kjent en stund nå, men jeg ble også litt overrasket over denne økningen blant kvinner, de tar jo langt på vei innpå mennene her. Det jeg har lest av slik materiale tidligere tilsa 1/10 av kvinner, så det skulle vært interessant å ha sett hvor denne økningen har kommet fra, og ikke minst når. Det er ikke så veldig lenge siden de gamle tallene (1/10 for kvinner) ble kjent. 

Anonymkode: 9e056...954

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

56 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Sikkert ikke meg du sikter til men fokuset på barnløshet har en tendens til å sentreres omkring menn. Det som overrasker meg litt er den voldsomme økningen, spesielt hos kvinner.

Ellers er jeg enig at dette ikke kan fortsette, men kanskje skaden allerede er skjedd? Mennesker som ikke eksisterer kan jo ikke bare få barn, liksom. Og de få som er igjen vil jo også følge samme mønster; færre barn senere i livet...

Da jeg var 15 år, beregnet vi hvor mange mennesker som kunne opprettholdes på jorden med en i hovedsak vegetar kosthold. Altså det kostholdet som utvikles basert på at dyrehold er knyttet til vegetabilsk overskudd, i motsetning til dagens målrettede kjøttproduksjon.

Svaret var 7 milliarder, men det var på den defensive siden, så gitt en verdensregjering og optimaliserte produksjons og distribusjonmetoder, snakker vi nærmere 10 miliarder. Gitt dagens utvikling på miljøsiden , kan man argumentere for at det totale volumet over en 10 års periode, vil være konsistent, men gitt årlige variasjoner, er 7 milliarder ett godt tall.

Det er dagens antall mennesker på jorden. Vi er pr def for mange.

Grunnen til at du ikke er en delvis vegetar som betaler internasjonal  markedspris for kjøttet ditt idag, er fordi i perioden mellom til idag,35 år etter, har vi hatt den grønne revolusjonen knyttet til fosfat.

En begrenset ressurs, vi har 40+ år av, og som vi ikke har teknologi til å gjenvinne funksjonelt. 

Kort sagt: Vi har ikke ett problem med for få mennesker.

Vi har samfunnsproblemer, som hvordan ta vare på våre gamle i en tidsperiode der vi er for mange gamle i forhold til produktive mennesker. Men i ett helhetlig perspektiv er det ubetydelig iforhold til de naturliger alternativene. Det kommer til å være personlig, det kommer til å gjøre vondt, men det kommer til å fungere bedre enn alternativene.

Fordi vi er mennesker, som får selv kakerlakker til å utbryte "Seriously; skal vi aldri bli kvitt dem???"

 

Endret av Druid
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Druid skrev:

Da jeg var 15 år, beregnet vi hvor mange mennesker som kunne opprettholdes på jorden med en i hovedsak vegetar kosthold.

Nei det gjorde dere ikke.

Anonymkode: a1f5e...ecc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At barnløsheten øker generelt, og mer spesifikt blant menn, har jo vært kjent en stund nå, men jeg ble også litt overrasket over denne økningen blant kvinner, de tar jo langt på vei innpå mennene her. Det jeg har lest av slik materiale tidligere tilsa 1/10 av kvinner, så det skulle vært interessant å ha sett hvor denne økningen har kommet fra, og ikke minst når. Det er ikke så veldig lenge siden de gamle tallene (1/10 for kvinner) ble kjent. 

Anonymkode: 9e056...954

Nettopp - tidligere ble andelen barnløse menn forklart med at kvinner i større grad resirkulerte menn, altså at kvinner fikk barna sine med de samme mennene. Men nå som 1 av 6 kvinner på 45 år er barnløse, så må det være andre forhold inn i bildet.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei det gjorde dere ikke.

Anonymkode: a1f5e...ecc

Jo , det gjorde vi. Det er ikke veldig komplekse beregninger.

Fun fact: bompengeprisen i nabolaget var del av min sønns matteeksamen. Han var dead on it. Han fikk middels karakter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, EnKoppTe skrev:

Nettopp - tidligere ble andelen barnløse menn forklart med at kvinner i større grad resirkulerte menn, altså at kvinner fikk barna sine med de samme mennene. Men nå som 1 av 6 kvinner på 45 år er barnløse, så må det være andre forhold inn i bildet.

 

At menn blir "resirkulert" er en teori med en viss styrke som nok ikke kan debunkes riktig ennå, men dersom trenden fortsetter så er det jo absolutt grunnlag for å se på andre mekanismer også. Forklaringen kan være alt fra at menn også har blitt mer kresne, eller - eller i tillegg til - at kvinner har blitt ennå mer kresne i den grad de ikke syntes noen er gode nok, slik at de likevel ender opp som barnløse. Mer forskning må til. 

Anonymkode: 9e056...954

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Druid skrev:

Jo , det gjorde vi. Det er ikke veldig komplekse beregninger.

Fun fact: bompengeprisen i nabolaget var del av min sønns matteeksamen. Han var dead on it. Han fikk middels karakter

Noe sier meg at "ikke veldig komplekse beregninger" foretatt av 15-åringer, om et tema med høy grad av kompleksitet, kanskje ikke er heeeeeelt spot on...

Anonymkode: 16abb...7f4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe sier meg at "ikke veldig komplekse beregninger" foretatt av 15-åringer, om et tema med høy grad av kompleksitet, kanskje ikke er heeeeeelt spot on...

Anonymkode: 16abb...7f4

Når den statistiske modellen blir enkel og dekkende nok, blir resultatet tilsvarende; det var grunnlaget for sammenlingningen.

Og jordens samlede matvareproduksjon er velkjent og med liten statistisk kompleksitet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, EnKoppTe skrev:

Sikkert ikke meg du sikter til men fokuset på barnløshet har en tendens til å sentreres omkring menn. Det som overrasker meg litt er den voldsomme økningen, spesielt hos kvinner.

Ellers er jeg enig at dette ikke kan fortsette, men kanskje skaden allerede er skjedd? Mennesker som ikke eksisterer kan jo ikke bare få barn, liksom. Og de få som er igjen vil jo også følge samme mønster; færre barn senere i livet...

Det har jo vært mye diskutert her inne at en av fire menn over 45 år er barnløse. Men her ser man jo at nesten like mange kvinner er barnløse. Og menn over 45 kan fortsatt få barn. Men for kvinner over 45 er det langt mindre sjanse.

Jeg er selv 41 år og barnløs.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

En valgt og ønsket retning fra de homo og abort-liberale forræderne på Stortinge slik at de kan øke innvandringen

Anonymkode: 19e34...24e

:ler:

Anonymkode: 278b7...2b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At barnløsheten øker generelt, og mer spesifikt blant menn, har jo vært kjent en stund nå, men jeg ble også litt overrasket over denne økningen blant kvinner, de tar jo langt på vei innpå mennene her. Det jeg har lest av slik materiale tidligere tilsa 1/10 av kvinner, så det skulle vært interessant å ha sett hvor denne økningen har kommet fra, og ikke minst når. Det er ikke så veldig lenge siden de gamle tallene (1/10 for kvinner) ble kjent. 

Anonymkode: 9e056...954

Ble overrasket over akkurat det samme. Trodde faktisk at de fleste kvinner fikk barn fremdeles, og at "bare" en av ti kvinner forble barnløse. Ganske dramatisk at tallet nesten er doblet.

Hvis det er sånn at tallene skyldes at flere bevisst velger bort barn, så er nå det så. Mer urovekkende om det skyldes at færre kvinner rent faktisk kan få barn like lenge som før (eller i det hele tatt). Man ser jo at norske menns sædkvalitet/fruktbarhet har dalt betraktelig de siste tiårene, kanskje noe lignende har skjedd med norske kvinner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, EnKoppTe skrev:

Nettopp - tidligere ble andelen barnløse menn forklart med at kvinner i større grad resirkulerte menn, altså at kvinner fikk barna sine med de samme mennene. Men nå som 1 av 6 kvinner på 45 år er barnløse, så må det være andre forhold inn i bildet.

 

Det er så mye fokus på single og barnløse menn og det skrikes veldig høyt om det, mens det i økende grad er nesten like mange single og barnløse kvinner, men det snakkes det ikke særlig mye om....

Anonymkode: 8233d...d97

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Ferny skrev:

Ble overrasket over akkurat det samme. Trodde faktisk at de fleste kvinner fikk barn fremdeles, og at "bare" en av ti kvinner forble barnløse. Ganske dramatisk at tallet nesten er doblet.

Hvis det er sånn at tallene skyldes at flere bevisst velger bort barn, så er nå det så. Mer urovekkende om det skyldes at færre kvinner rent faktisk kan få barn like lenge som før (eller i det hele tatt). Man ser jo at norske menns sædkvalitet/fruktbarhet har dalt betraktelig de siste tiårene, kanskje noe lignende har skjedd med norske kvinner?

Det stemmer ikke at nesten alle kvinner får barn. Jeg kjenner mange mange barnløse kvinner i likhet med meg selv. Det at vi ikke at vi er barnløse skyldes nok mest at vi ikke har funnet egnede partnere å starte et familie liv med.

Anonymkode: 8233d...d97

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble overrasket over økningen på kvinner jeg også og ja det er jo absolutt noe som bør forskes mer på om man ikke vet grunnen. 

Vet ikke hvor lett det er å analysere årsaken til endringene.

Kanskje lurt å også se på om tallene er enda verre enn ved første øyekast. Om det er slik at ikke-vestlige oftere får barn enn nordmenn og andelen ikke-vestlige har økt siden 1985 så vil jo det isolert sett øke andelen kvinner som får barn og endringen for etnisk norske vil kunne være større enn de tallene som kommer frem på denne statistikken. 

Edit: Enig i at det er spesielt man har hatt såpass stor fokus på endingen blant barnløse menn samtidig som det har vært skrevet såpass lite om endringen blant barnløse kvinner. 

Endret av potetstappe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...