Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2018


Cetus

Anbefalte innlegg

Idag var det siste kontroll hos jordmor. Jeg hadde et forhøyet blodtrykk. Overtrykket var fint, men de syns undertrykket var alarmerende. Det var på 85. Dette, i kombinasjon med at SF-målet har stagnert, gjør at jeg må inn allerede mandag neste uke for ny kontroll. 

Har slitt med hodepine igår, men siden det er 30 grader ute har jeg bare tenkt at det har vært varmen og kanskje litt lite væske som var årsaken. Jeg sover jo heller ikke spesielt bra om dagen. Urinprøven var fin. Hadde den vært full av proteiner er jeg sikker på at jeg hadde blitt sendt til sykehuset. Egentlig skulle jeg ønske den viste proteiner, slik at jeg kunnet fått dobbeltsjekket alt :(

Ellers har jeg vært bekymret for at jeg har lite fostervann. Jeg syns ikke magen vokser noe særlig lengre og jeg kjenner konturene av babyen svært godt på morgenen, noe som har gitt meg en følelse av at det ikke er særlig mye fostervann rundt bebis lengre. Har faktisk vært på telefonen med fødeavdelingen angående dette. De var ikke bekymret siden SF-målet lå på kurven, men nå gjør det jo ikke det lengre..

På den positive siden ble jeg strippet. Hadde myk livmormunn og 1 cm åpning. JM ville ikke ta hardt i (dessverre), så jeg vet ikke hvor stor effekt det hadde, men hun kunne visst kjenne rett på hodet til baby. Håper, håper, håper at litt sex ikveld modner litt mer og gir litt større åpning. Hvis ikke må jeg be om å bli strippet igjen mandag :) 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ååå nå nærmer det seg uansett @Milio:) gøy med oppdateringer!! Dette blir utrolig spennende. Har du noen tegn i dag eller? Jeg hadde ingen som helst nye tegn dagen/kvelden før jeg fødte. Jeg bare våknet på morgenen med lette rier og senere på dagen var hun ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lidis88 skrev:

Ååå nå nærmer det seg uansett @Milio:) gøy med oppdateringer!! Dette blir utrolig spennende. Har du noen tegn i dag eller? Jeg hadde ingen som helst nye tegn dagen/kvelden før jeg fødte. Jeg bare våknet på morgenen med lette rier og senere på dagen var hun ute :)

Stikninger i bekkenet, som vanlig. Håper på litt mensmurringer eller stikninger i livmorhalsen, slik at jeg vet at det skjer noe på riktig sted 😂 Ellers har vi en del sex om dagen, da overlegen på Ullevål fortalte at det var selve støtene som førte til irritasjon på livmormunnen og kunne modne/starte fødsel. Ikveld blir det Rikshospitalets sexoppskrift! ;) 

Jeg tok en telefon til Ahus igår siden jeg ikke klarte å ro meg ned med at magemålet hadde synket. Da skrev hun meg opp for overtidskontroll, selv om jeg egentlig ikke skal få tildelt time før tirsdag neste uke. Overtidskontroll blir 30/7, med videre plan for igangsetting. Men, Ahus sa at JM kunne ringe dem etter kontroll på mandag og fremskynde timen hvis det var et ønske. Jeg kommer til å spørre om det. Jeg hadde jo vekstkontroll i uke 36 pga bekkenhistorikken i familien, og hvis jeg går overtid blir jo bare baby mye større og sannsynligheten for et hastekeisersnitt øker betraktelig for meg. Blir litt sånn.. er det verdt å la meg gå ut tiden da? 🤷🏼‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg sjekk fredag - da var livmorhalsen nede i 2,5 cm fra originale 4... men nå er det søndag og ingenting AVR skjedd siden da. I morgen ny sjekk... håper noe skjer!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Plexus skrev:

Da har min baby kommet😊 Noen dager før tiden. Verdens søteste i mine øyne. 

Fødselen Ble satt i gang litt før pga mye fostervann og kjente mindre liv. Ble satt i gang med ballongkateter som sprakk etter fem minutter. Ballongkateteret var ikke ubehagelig å føre inn. 

Kateteret satt i gang modningen litt og fikk lette rier. Fikk deretter modningstabletter i nesten ett døgn. Plutselig på natten etter at jeg hadde fått hestedose sovemedisin, bråvåknet jeg av en sprekkefølelse og vannet gikk. Hadde da fått mer åpning og skikkelig vonde rier. Fikk epidural ganske raskt etterpå. Fy søren så heldige vi er som har mulighet til å få epidural🙏🏻🙏🏻 Riene pågikk i noen timer. Veldig overkommelige og spennende. Gikk fra 4 til 10 cm åpning veldig raskt. Pressriene var ålreite, men måtte ha hjelp med drypp. Alt gikk bra til babyens hode satt fast og måtte forløses med vacuum. fødestua ble plutselig full av mennesker, men jeg klarte ikke ense det før etter at babyen var ute. Ble klippet opp ganske mye. Men sydd fint etterpå, visste ikke at jeg ble klippet til jeg så gynekologen sitte og sy omstendelig etter at jeg hadde fått baby på brystet. Babyen var nesten 4,5 kg og dermed relativt stort hodeomkrets. Ikke rart hun satt fast. Herregud for en nydelig følelse når man får babyen på brystet og ser hvor velskapt den er. I etterkant hadde jeg ganske mye blødning så måtte få mer drypp. Er fortsatt på sykehuset etter snart en uke. Ganske heftig opplevelse. Heftig, vondt når babyen stod fast og jeg måtte vente med å presse til riene kom - men samtidig spennende og kult. En fødsel er virkelig en knallhard treningsøkt. Nå er amming og bli kjent med baby og det nye livet i fokus. Hurra for kvinnekroppen. 🙏🏻🙏🏻 

Gratulerer så masse!!❤ høres ut som em heftig fødsel, men virker som du har taklet det bra!! Kos deg og nyt disse rare men fantastiske dagene 😍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, blomst12 skrev:

Gratulerer så masse!!❤ høres ut som em heftig fødsel, men virker som du har taklet det bra!! Kos deg og nyt disse rare men fantastiske dagene 😍

Tusen takk 😊❤️ Herregud så overrumplet av følelser man blir med av de små, skjøre skapningene. 

Håper din kommer snart 😊👶🏼🍼

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt i egen tråd, så ble jeg mamma til en liten keiser på 3,5 kg. I 30 timer gikk vi gjennom alle trinnene i en vaginal fødsel, helt ned til 10 cm åpning og pressrier. Etter en god del trykking ble det klart at han var en stjernekikker og han hadde lagt nakken på skrå, så han klarte ikke fullføre rotasjonen. Det ble et «fint» hastekeisersnitt, hvor både jeg, baby og samboer ble godt ivaretatt. Jeg stoler med hele mitt hjerte på jordmødrene/operasjonsteamet/fødselslegene på Ahus :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Gratulerer igjen @Milio❤ kjempeglad på dine vegne! Veldig godt å høre at dere følte dere godt ivaretatt i situasjonen, det har veldig mye å si på både opplevelsen og minnene. Så fin størrelse på gutten da, tenker han er helt perfekt 😊 nå er du ferdig og kan bare nyte den lille gutten din sammen med pappaen!

Har du fått noe anslag på hvor lenge du skal være innlagt? Går det greit med operasjonssåret? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Milio 😁 💙 

Her hadde vi en sen morgen med en brå start. Ble litt sengekos før vi brått måtte stå opp. Begynte å plutselig å blø nokså mye, og det dryppa ned i skåla mens jeg satt på do for å ringe føden. Selvsagt var bilen vår på EU-kontroll og greier, så måtte jo haste bort for å hente den, før vi dro videre til sykehuset. Hjertelyden ble målt, aktiviteten i magen ble registrert, blodtrykk osv og alt så heldigvis fint ut. Var noen små "humper" som kunne være rier, så vi skulle gå oss en times tur for å se om det tok seg opp. Om det er kynnere eller rier er jeg usikker på, men tok seg godt opp på turen hvertfall, og mer enn til vanlig når jeg går tur. Nå er det derimot nesten ingenting, litt kynnere, men har godt med typiske menssmerter. Blør heldigvis mindre også. Skummel opplevelse, men jordmor var veldig imøtekommende og betryggende! Var ikke bekymret for blødning, med mindre jeg også hadde store smerter, eller blodet rant nedover lårene mine. 

Synes det dog var litt dumt at det ikke ble sjekket hvor blødningen kom ifra/av, og at hun ikke ville sjekke evt åpning. 

Sliten og lei nå, sover veldig dårlig, lite matlyst i varmen vi har og nå har jeg jo selvsagt litt bekymringer ifht blødningen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Lidis88 skrev:

 Gratulerer igjen @Milio❤ kjempeglad på dine vegne! Veldig godt å høre at dere følte dere godt ivaretatt i situasjonen, det har veldig mye å si på både opplevelsen og minnene. Så fin størrelse på gutten da, tenker han er helt perfekt 😊 nå er du ferdig og kan bare nyte den lille gutten din sammen med pappaen!

Har du fått noe anslag på hvor lenge du skal være innlagt? Går det greit med operasjonssåret? 

Var innlagt hele fredag (selve fødselen) og dro hjem søndag ettermiddag. Så var vel 2,5-3 dager på barsel. :) 

Operasjonssåret gjør veldig, veldig vondt. Første dagen var jeg sterkt medisinert med morfin. Jeg hadde kateter og var sengeliggende. Mannen ble sendt hjem kl 22. Fra da var det sykepleiere innom døgnet rundt for kontroll av blodtrykk, baby, ga meg mer smertestillende osv. Dagen etter var det voltaren og paracet. Store doser fire ganger om dagen, med mulighet for ekstra. Kateteret ble fjernet, men fikk beskjed om at jeg ikke vil føle når jeg må tisse, så jeg må huske å gjøre det. Går på samme mengde medisin enda. Veldig øm i magen, kan fortsatt ikke føle at jeg må tisse, men det skal visst gå over etterhvert. I magen er jeg kjempeøm, men de måtte visst slite litt i magemusklene for få han ut, og da får man «blåmerker» på innsiden(?). Er derfor ganske banket i magen fortsatt. I tillegg urter bekkenløsningen jeg fikk i slutten av svangerskapet fortsatt i :) 

Jeg har jo ingen rifter i underlivet eller vondt etter pressingen, da :) Likevel litt mer banket enn de som hadde vagjnale fødsler på sykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå @MilioSå dumt at det gjør så vondt!! Du har virkelig fått bank ja. Hvordan går det med ammingen oppi dette? Keisersnitt er virkelig ingen enkel utvei, det et helt sikkert!! Nå håper jeg du snart er i bedre form :) samboeren din er hjemme om dagen? 

Å herlighet @Gia_ så ekkelt!! Men veldig godt at ting var bra :) når du skrev at det kunne være rier var min første tanke: " ånei, SÅ tidlig!" Men så kom jeg plutselig på at du har kommet kjempelangt og snart har termin 😂 er så vant til at folk her i gruppa er gravide og har lenge igjen, men så kommer jeg på at mange her har født (deriblant meg 😂😂😂) og resten snart skal føde! Haha, hormoner altså!!

dumt at ikke bekymringen din ble helt fjernet da. Er ikke gøy å få en følelse av å ikke være grundig nok undersøkt. Kan du ringe innleggestelefonen på føden og få mer informasjon av dem kanskje? Sånn generelt om blødninger? Så får du liksom luftet det med en annen jordmor også? Jeg hadde blod i trusa når jeg kom inn på fødeavdelingen, og fikk beskjed om at det ikke var farlig og at det var en modningsblødning, men jeg må innrømme at det skremte meg veldig med blødning som gravid. Stemmer det at du blødde litt i starten av svangerskapet også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja var virkelig ekkelt når det var såpass at det drypte ned i skåla 🙄 Var litt som menstruasjon.. Stakkar samboeren ble jo litt skada han også :fnise: Første gang vi har sex på veldig lenge også bare BAM 😂 

Var nok kun evt maserier for har ikke merka noe mer til det, men kjenner en annerledes følelse i magen nå, den er mer hard og kjennes støl, føler jeg trenger å gå på do (Sorry detaljer, men både nr 1 og 2) uten at jeg må det, og det presser mer nede rett over venusberget. Lurer kanskje på om det kaaan være tegningsblødning 🤔 leste at mengde blod spilte liten rolle. Er roligere nå, for måtte ringe inn kl 7 imorges også for å sove noe mer. Gikk på do klokken 5 inatt og når jeg tørket da så kom det endel slim (resten av slimproppen?) og brunt blod. Hun sa det muligens var mormunnen som mykna seg opp og flata seg ut og sprengte blodkar. Klokken 13.30ish kom det ny runde med mye slim og brun utflod/blod. 

Blir nesten litt gal av å vente, gikk fint inntil igår, men med de maseriene/veldig sterke kynnerne igår, blødning igjen (evt rester) imorges så vil jeg bare bli ferdig å få ut lille skatten 💗

Stemmer at jeg hadde blødning i uke 9/10 ca, men var jo bare spotting på papiret, fikk undersøkt hvor det kom fra og konstantert at det bare var skjøre slimhinner. 

Hahah, ja kjennes litt uvirkelig at mange her er ferdig/snart ferdig! Skjønner jo at jeg er gravid og har baby inni magen, men føles så rart å tenke på at jeg og samboeren har laget en egen, som vi får ha med hjem og skal passe på resten av livet vårt :fnise: Gleder oss sånn til å endelig få se turneren i magen nå. Vi er heldige som kan bli gravide og får til å bære frem barn 💗

Endret av Gia_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også hatt tegningsblødning over flere dager nå, og man blir jo helt sprø av å gå sånn og vente!! 🙄 startet med utvannet blod på papiret da jeg gikk på do fredag morgen. Ringte føden for å høre, siden jeg aldri hadde noe sånt med storesøster - så er liksom helt fersk på alt dette selv om jeg har født før, og fikk beskjed om at det helt sikkert var tegningsblødning og at det bare var å vente på rier. Vi hadde skikkelig trua på at det skulle starte i løpet av dagen da, men der tok vi feil! Helga ble såååå lang!! 😑 har hatt både slim og blodrester hver dag etter det, men fortsatt ingen rier. Termin nå til fredag, så nå syns jeg ho kan komme snart. Litt morsomt er det jo likevel hvis vi ender opp med én som er prematur og én som kommer på overtid.😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå det høres ut som noe rie-aktig @Gia_! Jeg tror ikke jeg har hatt maserier, men den dagen jeg fødte og hadde rier, føltes riene i starten litt som om jeg var forstoppa 😅 

Ja det er veldig absurd at man skal bli foreldre når babyen fortsatt er i magen! Jeg tar meg fortsatt i å syns det er rart å bruke utstyret som jeg kjøpte då jeg var gravid og ting fortsatt føltes fremmed. Det er helt utrolig det vi gjør, og utrolig spennende. Og det blir ikke akkurat mindre spennende etter baby er født!! Jeg har bare blitt mer og mer fascinert av svangerskap og fødsel. Tror jeg må se litt på fødeavdelingen igjen snart, nå som jeg har noe å sammenligne med :)

Skjønner at du er lei av kynnere/maserier, men da jeg hadde mye kynnere på slutten, sa jordmor til meg at alle kynnerene på forhånd bidro til en litt lettere fødsel :)

Ååå @Ruxså spennende!!! Håper helst at du slipper overtid!! Snart blir det baby 🤩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lidis88 Er på bedringens vei heldigvis! Hver dag klarer jeg mer enn den andre! 

Mannen er hjemme ja, takk Gud for det, for jeg hadde aldri klart dette uten han. Hvordan alenemødre klarer seg, spesielt de med KS, det forstår jeg ikke!! Får tårer av tanken! 

Når det gjelder ammingen.. jeg er sår. Vet ikke om sugetaket er riktig, selv om de på sykehuset mente at jeg hadde jo kjempemye melk, at det så ut som han fikk det ut fra brystet, at han hadde gått ned svært lite i vekt (som tyder på mat) og siden han ikke ga uttrykk for sult. Likevel gjør det noe vondt i brystvorten og jeg sliter med gode stillinger. Time hos jordmor imorgen så får vi høre hva hun si.

Enn der da?? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Så bra du kommer deg @Milio:)

Jeg har også tenkt det om alenemødre i det siste!! Herlighet så tøft det må være. 

Veldig bra det går bra med vekten til gutten din :) håper du får gode svar av jordmor i morgen. Jeg har hørt noen fortelle at de var sår i starten til tross for at barnet sugde riktig, men at sårheten forsvant etter hvert. 

Her går ammingen ganske fint, og småen legger på seg som bare det :) det hender hun sluker en del luft og må rape mye etterpå, så prøver litt forskjellig for å unngå det! 

Har du det fint ellers? Er du glad og koser deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.8.2018 den 18.37, Lidis88 skrev:

Så bra du kommer deg @Milio:)

Jeg har også tenkt det om alenemødre i det siste!! Herlighet så tøft det må være. 

Veldig bra det går bra med vekten til gutten din :) håper du får gode svar av jordmor i morgen. Jeg har hørt noen fortelle at de var sår i starten til tross for at barnet sugde riktig, men at sårheten forsvant etter hvert. 

Her går ammingen ganske fint, og småen legger på seg som bare det :) det hender hun sluker en del luft og må rape mye etterpå, så prøver litt forskjellig for å unngå det! 

Har du det fint ellers? Er du glad og koser deg?

Jordmor var fornøyd med ammingen, men jeg føler at jeg skal høre med helsesøster angående stramt leppe/tungebånd. Vil bare få det dobbeltsjekket. Han får litt luft i magen, men har forsøkt å få han til å rape det bort.

ellers går det veldig bra. Merker at dagene går litt i ett og i samme spor. Det er sove - spise - bæsje. Alt annet faller bort. 😂 Det er koselig da. Enn hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 dager til termin idag. På tirsdag er jeg 37 uker så da kan hun komme hvis hun vil:)

Kom hjem fra en miniferie idag. Har vært to netter i Evje Mineralpark med samboer,barn og et vennepar med 2 barn på ca samme alder. Koselig å komme seg vekk litt. :)

Samboer begynner jobb på mandag og jentene kan i bhg hvis de vil. Begge sett besteforeldre har ferie ei uke til så det blir nok ikke lange dager i bhg. 

Formen min er fin! Dårlig nattesøvn, og merker at hun ligger godt nedi der for får noen stikkinger og det er vondt å gå til tider. Ellers lite tegn på fødsel! Er heldigvis ikke der enda at jeg legger meg i spenning! Da tror jeg fort det kan bli en lang ventetid for meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt å få det sjekket @Milio

Godt at det går fint ellers! :) hahaha samme her! Prøvde å laste ned en app som het baby tracker for å se om jeg fikk litt oversikt over disse aktivitetene, men det ble bare et ekstra stressmoment og var helt umulig å holde følge 😅

Ting går bra med oss! Noen dager er litt tøffe, men de fleste dager er veldig fine! Jeg øver meg på å komme meg ut døra med småen, og det går bedre og bedre. Får litt mestringsfølelse av å klare det, og så er det godt for humøret å finne på litt ting :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...