Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2018


Cetus

Anbefalte innlegg

Ååå @blomst12det er spennende å følge deg 😊😊 når jeg ikke er gravid lenger er det ekstra gøy å følge dere andre i innspurten 😁 høres ut som dere har hatt noen fine dager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg holder på å bli gaaaaal!! 🤯😆 jeg er EN dag over termin, og er allerede mer utålmodig enn toåringen min som vil ha is😝 jeg hadde virkelig ikke trodd at det skulle være så hardt å gå full tid, men nå har vi forventet lille sin ankomst i en hel måned, og jeg blir nesten skuffa hver morgen jeg våkner uten at noe har skjedd😆 samtidig er jeg jo super glad for at det ikke ble prematur fødsel denne gangen, så jeg føler meg nesten litt schizofren sånn som jeg skifter fram og tilbake mellom glad og utålmodig😄

Mora mi gjør det hele enda mer slitsomt ved å sende meldinger, snapper og ringe hver eneste dag, bare for å sjekke om jeg svarer eller om vi kanskje er på sykehuset. Ho er super furt for at vi ikke vil ringe ho når fødselen er i gang, men at ho må vente til etter fødselen med å få beskjed. Ho har aldri noen gang tilbydd seg å være barnevakt for storesøster så ofte som de siste ukene nå😝 dessverre for ho er jeg minst like sta, så jeg takker pent nei til barnevakttilbudene, og alle mld og tlf-samtaler forblir ubesvart i noen timer. Slitsomt å holde på sånn, men vi ønsker å ha fødselen "i fred", uten at mobiler piper i ett kjør.

Er det flere her som er på overtid nå?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff jeg føler med deg! Jeg har aldri gått på overtid men kan bare tenke meg hvordan det må være. Håper virkelig du går i fødsel snart! Var det din søster som skulle være barnevakt?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, blomst12 skrev:

Huff jeg føler med deg! Jeg har aldri gått på overtid men kan bare tenke meg hvordan det må være. Håper virkelig du går i fødsel snart! Var det din søster som skulle være barnevakt?:)

Ja, søstera mi skal passe vesla, så ho blir den eneste som får vite noe når vi er i gang😊 er så heldig å ha henne boende 3min med bil unna her, og hun har ikke barn selv, så ho kan komme på flekken bare vi ringer. 

Jeg har alltid tenkt at det ikke gjør noe å gå på overtid, man vet jo at ungen kommer til slutt uansett, men herlighet så sprø man blir av å gå og vente😆 man klarer jo ikke legge bort tanken på fødsel selv om man holder seg okkupert med andre ting.😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå så det ble overtid på deg @Rux!! Veldig kjedelig, men som du sier: mye bedre enn prematur fødsel! Og det er uansett bare snakk om dager før babyen er her 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble jo 6 dager overtid her. Fødselen startet 5 dager overtid. Herregud de dagene var lange.. 

All sympati @Rux!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 dager på overtid kom endelig jenta vår!❤❤❤ Startet å kjenne lette rier rundt 5 på natta, ringte etterhvert føden og fikk egentlig beskjed om at det ikke var noe vits å komme inn enda siden det var for lenge mellom riene, men fordi den forrige fødselen min gikk så fort så sa jeg at jeg ville inn til undersøkelse uansett. Ventet til søstera mi kom for å passe vesla, og så dro vi. Var inne til undersøkelse kl7 og hadde da 3-4cm åpning. Kl.7.32 var jenta mi ute!😆❤ et nydelig lite lykketroll med skikkelig masse mørkt hår😍 helt perfekt selvfølgelig😍

To timer aktiv fødsel med første, og én halvtime aktiv fødsel med nummer to....godt jeg ikke skal ha flere barn tror jeg😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh gratulerer!! Høres ut som en kjapp og grei fødsel:):) kos deg med denne nye tilværelsen :)😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var jeg skikkelig uggen igår da jeg våknet, og tror dere ikke det var en miniomgangssyke?! Lite gøy nå så nærme termin.  Ikke kastet opp siden igår men hatt skikkelig magekramper inatt.  Og kvalm og redusert idag. Men heldigvis ikke veldig vondt i magen.  Håper formen er god igjen før fødsel altså! Ellers ikke noe tegn til at hun vil komme ut enda, men har flere kynnere om dagen enn tidligere :) hvordan går det med dere andre? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Rux! 💗 

 

Her går det veldig opp og ned. Hormoner og veldig lite og dårlig søvn suger.. Den siste måneden ca har jeg sovet max 5-7t i døgnet, usammenhengende. Sliter skikkelig. Når jeg hadde blødningen fikk jeg sovetablett med hjem fra sykehuset, noe som hjalp ekstremt. Fikk ei skikkelig god natts søvn, og jordmor der sa at ved behov så fikk man hos fastlegen. Vel, ventet i ei uke på legetimen som var idag, sett frem til å sove godt i natt, men nope, ingenting legen kunne gi meg som ikke gikk utover lillemor i magen.. Var visst bare å være aktiv å håpe på å bli trøtt (vært aktiv hele svangerskapet), snu døgnet om nødvendig, og ikke stresse med søvna 🙄 Ble ikke godt motatt av ei høygravid hormonell, irritabel og utslitt dame. Klarte heldigvis å holde meg til jeg kom i bilen, men da ble det full grining 😅. Fikk samlet meg og ringt jordmor, ba om å få komme å sjekke åpning og evt bli strippet om det gikk, og fikk heldigvis time idag. Jordmor som egentlig var lite optimistisk og ikke helt så vitsen i å begynne å fikle med det på ei som var førstegangs, i uke 39+1 ble kjempeoverrasket. Denne frøkna her har 2-3cm åpning, alt var kjempemodent så fingrene gled rett inn og hodet kjente hun godt (det har jeg og samboeren også kjent ei stund da). Venter egentlig bare på rier. Så selvom søvna blir like dårlig og fraværende, så er det hvertfall litt motivasjon å vite at jeg er moden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet @RuxDu har noen kjappe fødsler!! Tenker det er rimelig intenst den korte tiden det varer, det kan ikke være tid til mye pauser! Gratulerer så mye 😊😊

Ååå @Gia_dette er utrolig spennende!! Som jeg skrev i facebook-gruppen: jeg skulle gjerne opplevd fødsel og tiden etterpå en gang til! Det er det største jeg har opplevd! Veldig glad for at ting utvikler seg såpass hos deg, satser på at det skjer snart! Den der søvnen altså! Jeg sov også dårlig på slutten av svangerskapet, og "alle" sa til meg at det ville bli mye verre etter barnet kom til verden. Det stemte ikke i mitt tilfelle! Så klart blir søvnen avbrutt på natten, (Men den ble MYE mer avbrutt som gravid) men nå er kroppen "vanlig" og alle gravidplagene er borte, så nå har jeg det behagelig når jeg sover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være mamma er hardt..

Idag kjente jeg for første gang på det å være sliten. Lillegutt er 18 dager gammel og jeg føler jeg har vært en duracellkanin hittil. Til tross for keisersnittet. 

Men nå er hverdagen her og min samboer er på jobb. Idag fikk jeg ikke dusjet. Jeg måtte ha lillegutt i vognen i døråpningen, for han nektet å sove og jeg måtte ha et øye på han. Han presser og uffer seg en del i søvne, plages mye med luft. I tillegg har han begynt å gulpe en del av måltidene: Samboeren sover seg gjennom alle lyder, men jeg våkner av hver minste lyd. Jeg klarer ikke la være å sjekke. Han våkner 2-3 ganger om natten, så jeg får heldigvis noen timer søvn da. På dagtid har han sluttet å sovne i lengre perioder. Nå er det maks en time, som gjør det vanskelig for meg å sove også 😅

Tusenvis av bekymringer. Hva var det? Hvorfor gjør han sånn? Blir det bedre nå? Skal det være sånn? Føler ikke jeg strekker til så mye som jeg burde, men jeg har jo en gutt som er stort sett fornøyd. Disse hormonene.. 😕 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Milio skrev:

Å være mamma er hardt..

Idag kjente jeg for første gang på det å være sliten. Lillegutt er 18 dager gammel og jeg føler jeg har vært en duracellkanin hittil. Til tross for keisersnittet. 

Men nå er hverdagen her og min samboer er på jobb. Idag fikk jeg ikke dusjet. Jeg måtte ha lillegutt i vognen i døråpningen, for han nektet å sove og jeg måtte ha et øye på han. Han presser og uffer seg en del i søvne, plages mye med luft. I tillegg har han begynt å gulpe en del av måltidene: Samboeren sover seg gjennom alle lyder, men jeg våkner av hver minste lyd. Jeg klarer ikke la være å sjekke. Han våkner 2-3 ganger om natten, så jeg får heldigvis noen timer søvn da. På dagtid har han sluttet å sovne i lengre perioder. Nå er det maks en time, som gjør det vanskelig for meg å sove også 😅

Tusenvis av bekymringer. Hva var det? Hvorfor gjør han sånn? Blir det bedre nå? Skal det være sånn? Føler ikke jeg strekker til så mye som jeg burde, men jeg har jo en gutt som er stort sett fornøyd. Disse hormonene.. 😕 

Det er hardt, og man føler seg helt ubrukelig i blant, men prøv å minne deg selv på alt du får til. Selv enkle ting som å spise en brødskive er en bragd når man har en baby. De første ukene jeg gikk hjemme med storesøster var jeg helt lost. Hun var en klistremerkebaby som ville være inntil meg 24/7. Flere ganger "oppdaget" jeg først i 13-14 tida på dagen at jeg ikke hadde på meg bukse, eller at jeg ikke hadde spist noen ting før middag. Varm mat var bare å glemme, ho skulle alltid ha pupp når middagen stod på bordet (Den er lillesøster god på og😝

Vær stolt av alt du får til, og gi blanke faen i alt som ikke går som planlagt. Du gjør en kjempe god jobb uansett❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Milioføler på det samme til tider! Det rare er at det å bli mamma er nesten helt som jeg hadde sett for meg: veldig frustrerte øyeblikk der småen trenger utrolig nye oppmerksomhet for å ikke gråte, rolige stunder for meg selv med kvalitetstid (en kopp kaffe og noen kjeks, lese litt i et magasin, eventuelt trene litt) når hun sover på dagtid, hvor gøy det er å endelig kle på en baby alle de fine klærne hennes, stoltheten når jeg viser henne frem til naboer, venner og familie, hvor fantastisk det er når fremmede (på bussen, kjøpesenteret eller på tur) kommenterer at hun er søt, hvordan det fyller hele meg når hun smiler til meg, hvor slitsomt det er å bysse på en rasende baby midt på natta (skjer heldigvis ikke så ofte!), hvor godt det kan være å komme seg ut i frisk luft på trilletur, hvor skummelt det er å være så glad i - og så redd for et annet menneske, hvor deilig det er når hun finner roen hos meg og sovner på brystet mitt, hvor jeg nyter å ha kroppen tilbake etter graviditeten og koser meg med god ("ulovlig") mat og drakk mitt første glass vin her om dagen 😍, hvor fantastisk det er å se at samboer er så utrolig stolt av henne og ikke får nok :)

føler hele følelsesaspektet blir mobilisert på en annen måte med en nyfødt baby. Alle følelsene blir så mye sterkere. Jeg er så klart mer sliten enn før, men har allerede blitt mye flinkere å sette grenser (syns det er fint å vite at jeg setter hennes behov så høyt,) og senke tempoet på livet mitt. Nå gjør det meg ikke lenger noen ting å ha dager der jeg gjør "ingenting". Av og til er det deilig å bare ta meg god tid til å være mye sammen med barnet mitt og virkelig slappe av i sovestundene hennes. For min del føler jeg det blir bedre og bedre å ha baby etter hvert som jeg blir bedre kjent med henne. Enig med deg i at det er altoppslukende, men verdt det 😊😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På selveste termindato (18.08) kom lille gulljenta vår 💗 Våkna i 11 tiden med magevondt, men trodde egentlig bare jeg hadde en liten forstoppelse ogsånetterpå løs mage 🙄 Sovna igjen til klokken 12, og da måtte jeg igjen på do og da var det bare å stå opp. Snudd litt på søvnrutinen pga mangel på søvn. Sånn gikk det et par ganger frem til kl 13 ish, så fikk tømt meg 🤭 Fra klokken 13.15 tok jeg på rieteller, men var overbevist om at det kun var maserier siden de kom med mellom 2-3 minutters mellomrom og varte ca 30-45 sekunder. Mamma kom til oss, og kommanderte meg å ringe føden, og siden jeg var førstegangs så kunne jeg fint vente mente hun i tlf, hvertfall en 30-60 min før sjekk for å ikke få en bomtur. Hoppet i dusjen og kjempa meg gjennom rier, kjørte til sykehuset en time senere med noen heftige rier som var utrolig vonde og lange å sitte gjennom. 15.45 ish ble jeg målt til en åpning på 7-8cm, null sjangs for epidural, så rett i badekar. Badekaret var himmelsk! Fikk slappa litt av der (og født) med lystgass, meeeen 16.49 var frøkna vår ute 💗💗 

For en jævlig, intens, sinnsyk opplevelse, men når hun endelig kom ut var alt såååå verdt det! Hadde lett gjort dette igjen! 

Revna littegrann, grad 1, men formen er sååå fin. Dusja og gikk rundt rett etterpå. Endel etterrier mens vi har hud til hud, og under amming(som forsåvidt går veldig bra), men får smertestillende som hjelper. Såå rart å ha en "tom" og flat mage igjen 😅 Lille vakkerskatten er også i fin form, har bæsja, ammet og ellers bare sovet. Hun er så tilfreds 💗 

Livet da guys ❤️ Fantastisk å føde, fantastisk å se samboer grine av lykke og stolthet, fantastisk å endelig få henne ut og bli kjent med henne. #fullavadrenalinogikketrøtt

Over og ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye @Gia_! Høres ut som vi har hatt veldig lignende fødsler (bare at din fødsel var ENDA raskere enn min!). Jeg følte det ganske likt som deg: at riene først kjentes ut som forstoppelse og jeg var også veldig bekymret for at det bare var maserier (når jeg skjønte det var rier). Jeg husker jeg var SÅ bekymret da jeg skulle måle åpning på sykehuset, tenkte: "hvis dette er maserier, HVORDAN er da ekte rier???" Men da viste det seg at fødselen var veldig godt i gang og jenta vår var født et par timer senere 😅 ja badekar er nok veldig bra! Syntes varmeflaske lindret veldig på min fødsel. Herlighet så fantastisk å lese om fødselen din, og veldig bra at ammingen går så fint! Åååå jeg hadde det akkurat som deg! Min fødsel skjedde også på dagtid, og samboer var skikkelig sliten på kvelden, mens jeg var HELT våken og lå og kikket på baby og samboer som sov.. Jeg var halvveis i sjokk! Morgenen etterpå koste jeg meg så helt vanvittig! Husker jeg gikk i buffeten og tenkte sånn: "dette er helt rått, jeg har født et barn!" Jeg hadde lyst å spørre de andre kvinnene på barsel om deres fødsler og fortelle om min, men gjorde det heldigvis ikke 😂. Kos deg den første dagen som mamma, det er så magisk det du går gjennom! Kjenner jeg er misunnelig 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh Gia gratulerer så masse!!! Fin dato:) Høres ut som en drømmefødsel:) nyt disse dagene, de er heeelt spesielle:) 

 

Selv er jeg 38+5 idag! Litt flere og vonde kynnere om dagen, ellers få fødetegn.  Så spennende dager her, men heldgivis ikke så veldig utålmodig enda! Flere som ikke har fått bebisen sin enda? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...