Gå til innhold

Skolen ransaket alle elevenes sekker...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenk på alle dørvaktene som bryter alt av lover og regler når de ber gjestene vise innholdet i vesken før de får komme inn på utestedet.

Snakk om en ikkesak.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, WubWub skrev:

Forskjellen er at politiet har myndighet til dette mens lærere ikke har det. Det lærerne gjorde var å ta loven i egne hender - dette er graverende og strengt ulovlig.

Barna er jo skolens ansvar når de er på skolen eller på arrangementer av skolen? Har de ikke da også ansvar for at de avstår fra alkohol hvis de mistenker det ikke er tilfelle?

Anonymkode: d03d0...22e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Tenk på alle dørvaktene som bryter alt av lover og regler når de ber gjestene vise innholdet i vesken før de får komme inn på utestedet.

Snakk om en ikkesak.

Her sammenligner du epler med pærer. Det er helt frivillig å vise dørvakten innholdet i vesken, du kan nekte og de vil nekte deg adgang. 

Som elev har man ikke denne valgfriheten når skolen har et arrangement.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barna er jo skolens ansvar når de er på skolen eller på arrangementer av skolen? Har de ikke da også ansvar for at de avstår fra alkohol hvis de mistenker det ikke er tilfelle?

Anonymkode: d03d0...22e

Skolen har selvfølgelig ikke lov til å bryte loven. Jeg ville anmeldt saken her da det bryter mot barnekonvensjonen.

http://barneombudet.no/dine-rettigheter/pa-skolen/retten-til-privatliv-pa-skolen/

Retten til privatliv på skolen

 

Kan læreren sjekke lommene dine, eller gå i sekken din? Kan læreren kreve å få se meldinger på din mobil?

Hovedregelen er:

  • Læreren kan ikke undersøke lommene dine, gå i sekken din eller sjekke meldinger på din mobil

Her er reglene som gjelder:

Unntak fra regelen:

  •  
    • Politiet kan alltid undersøke både lommer, sekker og mobiler dersom de mener det er nødvendig (skjellig grunn til mistanke). Det er fordi det står i loven at det er politiet som har denne oppgaven
Endret av WubWub
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette faller ikke bare inn under barnekonvensjonen men også straffelovens § 116. "En offentlig Tjenestemand, som foretager en ulovlig Ransagning af Hus eller Person eller en ulovlig Beslaglæggelse af Breve eller Telegrammer, straffes med Bøder, Tjenestens Tab eller Hefte indtil 2 Aar."

En kan mene hva en vil om det var riktig eller galt å sjekke ranslene, men det er et ubestridelig faktum at dette var lovbrudd. 

En skolesekk er elevens private eiendom som han eller hun råder over, ikke skolen. Ingen andre enn eieren eller politiet har lov til å titte inni den uten eiers tillatelse, det er loven. Tar seg ikke bra ut at lærere overskrider sin myndighet å leker politi. 

http://barneombudet.no/dine-rettigheter/barnekonvensjonen/artikkel-16-privatliv-aere-omdomme/

Artikkel 16 – Om privatliv, ære og omdømme

 

«Alle barn har rett til eit privatliv.»

Kva betyr dette?

Sjølv om foreldra dine bestemmer over deg til du er vaksen, så har du rett til å ha eit eige privatliv. Det betyr at dei vanlegvis ikkje har lov til å snoke i dine ting, lese dagboka eller e-posten din, eller andre ting som er personleg for deg. Det same gjeld på skolen for lærarar og rektor. Skolesekken eller skap på skolen skal du få ha i fred.

Endret av WubWub
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har ikke lov til dette. Men jeg må si som mor til en u.skoleelev selv, så hadde jeg synes det vært helt greit at skolen gjorde det de kunne for å hindre at elevene tok med alkohol på et slikt arrangement. Det er nok av fraværende foreldre rundt, som lukker øynene, og tror at eget barn ikke drikker, røyker, snuser osv. Og jeg personlig hadde væt glad for den "hjelpen" jeg hadde fått i forhold til å hindre min ungdom den muligheten..

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner mer og mer hvorfor ikke flere ønsker å bli lærer, etter denne tråden. 

Her tar lærerne ansvar for å hindre at elever drikker alkohol og blir kritisert. Hadde du ts blitt like glad om barnet ditt hadde kommet hjem dritings etter et skolearrangement så lenge ikke skolen krenker ditt barns privatliv?

 

 

Anonymkode: d5089...a9b

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, bekka79 skrev:

Nei de har ikke lov til dette. Men jeg må si som mor til en u.skoleelev selv, så hadde jeg synes det vært helt greit at skolen gjorde det de kunne for å hindre at elevene tok med alkohol på et slikt arrangement. Det er nok av fraværende foreldre rundt, som lukker øynene, og tror at eget barn ikke drikker, røyker, snuser osv. Og jeg personlig hadde væt glad for den "hjelpen" jeg hadde fått i forhold til å hindre min ungdom den muligheten..

Da må skolen så klart si ifra til foreldre og la politiet gjøre dette. ._.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner mer og mer hvorfor ikke flere ønsker å bli lærer, etter denne tråden. 

Her tar lærerne ansvar for å hindre at elever drikker alkohol og blir kritisert. Hadde du ts blitt like glad om barnet ditt hadde kommet hjem dritings etter et skolearrangement så lenge ikke skolen krenker ditt barns privatliv?

 

 

Anonymkode: d5089...a9b

Om læreren bryter loven, så er vel prinsipielt faktumet at du ikke er en lærer.
En lærer er der som et forbilde for barn, og det er ikke akkurat et forbilde å bryte loven. ._. 

Endret av Drakan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Før helgen skulle det være et arrangement på ungdomsskolen barna mine går på. Et halloween-arrangement arrangert av en av klassene, til inntekt for klassetur i 10.klasse. Arrangementet skulle foregå på kveldstid.

Iløpet av skoledagen oppstod det rykter om at noen elever hadde alkohol med seg på skolen. Det lærerne eller rektor da besluttet var at alle sekker skulle ransakes. Etter alt var ransaket ble politiet kontaktet og alkohol ble beslaglagt.

Men har de i det hele tatt lov til å ransake elevenes sekker uten foreldres samtykke? Iflg reglementet til skolen har de ikke anledning til å ransake personlige eiendeler. De har anledning til å ransake skap som elevene låner av skolen.

Foreldre har ikke blitt kontaktet ifbm med ransakingen, vi fikk vite det av elevene da de kom hjem. I klassen til det ene barnet vårt gikk læreren rundt til hver elev og sjekket sekkene, i den andres klasse gikk hver elev frem til kateteret med sekken og læreren ransaket den.

Foreldre har altså ikke mottatt noen info om dette hverken før eller etter hendelsen. Det eneste som har kommet fra skolen er en sms om at arrangementet ble avlyst.

Jeg kjenner jeg koker, for lærerne har vel ikke lov til å bare ransake elevenes sekker uten videre og uten foresattes viten/tillatelse?? Jeg ville av prinsipp ikke godtatt det om det kom spørsmål, da ville jeg bedt de gå riktig vei med assistanse fra politiet. Politiet ble altså tilkalt, etter de hadde ransaket alle. Skolen har flere hundre elever... 

Burde jeg kontakte skolen og be om en forklaring? Evt anmelde? Nei mine barn drikker ikke alkohol og ble ikke tatt med det. Iflg ungene var det rykter om at 3-4 stk var tatt med alkohol. Skolen har altså ransaket flere hundre sekker... Og det jeg reagerer på er at skolen åpenbart bryter norsk lov, og ungdommer på 13-15 år har ikke like lett for å si fra som en voksen ville hatt...

Innspill?

Anonymkode: f6c7f...53d

Synes du bør anmelde skolen, de har ikke ransakingstillatelse.

Anonymkode: 17c60...3e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GauteS skrev:

Det er antagelig riktig, sånn er reglene. Men du svara ikke på spørsmålet: Hva er problemet – hvorfor skal ikke lærerne få kontrollere om det anses nødvendig?

Fordi det krenker og overtramper individets rett til frihet - og bryter med loven.

Anonymkode: 17c60...3e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Drakan skrev:

Om læreren bryter loven, så er vel prinsipielt faktumet at du ikke er en lærer.
En lærer er der som et forbilde for barn, og det er ikke akkurat et forbilde å bryte loven. ._. 

Nei og takk og lov for det. 

Som mor hadde jeg satt stor pris på at lærerne tar tak for å hindre barnet mitt i å drikke alkohol i tidlig alder. Det er ikke snakk om ansvarsfraskrivelse, men jeg vet at jeg ikke alltid har oversikt over hva barnet mitt gjør utenfor hjemmet. Da er det fint at andre voksne tar ansvar. 

Foreldrene er barnas største forbilde, ikke lærerne. Og jeg kan banne på at flere av foreldrene begår lovbrudd med deres barn som vitne. Jeg har flere ganger blitt forbikjørt av mor og far i trafikken, mens deres håpefulle sitter i bilen sammen med dem. Men det er lett å rette kritikk mot en lærer som krenker deres barns privatliv slik at ungdommene får nyte alkoholen sin i fred🙄

 

Anonymkode: d5089...a9b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei og takk og lov for det. 

Som mor hadde jeg satt stor pris på at lærerne tar tak for å hindre barnet mitt i å drikke alkohol i tidlig alder. Det er ikke snakk om ansvarsfraskrivelse, men jeg vet at jeg ikke alltid har oversikt over hva barnet mitt gjør utenfor hjemmet. Da er det fint at andre voksne tar ansvar. 

Foreldrene er barnas største forbilde, ikke lærerne. Og jeg kan banne på at flere av foreldrene begår lovbrudd med deres barn som vitne. Jeg har flere ganger blitt forbikjørt av mor og far i trafikken, mens deres håpefulle sitter i bilen sammen med dem. Men det er lett å rette kritikk mot en lærer som krenker deres barns privatliv slik at ungdommene får nyte alkoholen sin i fred🙄

 

Anonymkode: d5089...a9b

Som sagt, de hadde ikke hjemmel for dette. 
Ransaking er det kun politiet som har tillatelse til. 
VOKSNE BRYTER IKKE LOVEN!!!

Om du ser folk bryte loven og ikke melder fra, er du medskyldig. 
Du har sett foreldre kjøre som svin med sine barn, flott forbilde du er. Ønsker lærere som bryter loven, og selv er medskyldig i dårlige foreldre. ._.
Om du bryde deg ville du meldt fra om foreldrene som kjørte slik med sinne barn, så ikke driv å påstå "jeg synes det er greit", men godtar svin som kjører. Begge lovbrytere som du IKKE ville meldt. Alle har rett til privatliv, og OM det skulle vært ransaking, er det kun politiet. 
Politiet betales av skattepenger for sånt som dette!
Lærere har ingen rett til å snoke i barn sinne ting. 

Se for deg at de fant på det med alkohol eller lignende bare for å se hva unger har i sekken. 
Ingen hadde med seg noe. Hva skjer tror du? Det var sannsynligvis det de gjorde, og så fant de tilfeldigvis alkohol hos noen så de "reddet" seg, men jeg ser ikke bort fra at lærerne kan ha plantet dette, da de påkalte Politiet ETTER ransakingen. ._.

Lærere er ikke til å stole på, trust me.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Mass skrev:

Men når jeg går på et utested så spør vekterne alltid om de kan få sjekke vesken av samme årsak som i denne tråden. Viss jeg motsetter meg så kan de nekte meg inngang. Hvorfor kan ikke lignende utføres på skolearrangement?

Det har jeg faktisk aldri opplevd. Men uansett er det forskjell på å spørre om man kan se i noens veske før de slipper inn et sted, og å forlange at alle elevene på skolen viser innholdet i veska si.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Fordi det krenker og overtramper individets rett til frihet

Barn har ikke samme "rett til frihet" som voksne, for eksempel mener samfunnet at alkohol får de ikke kjøpe og serveres mot betaling før de er fylt 18. Fram til den tid har foreldrene og andre voksne moralsk plikt til å delta i oppdragelsen. Lærerne har et spesielt ansvar, siden de er store deler av dagen in loco parentis.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, WubWub skrev:

Dette faller ikke bare inn under barnekonvensjonen men også straffelovens § 116. "En offentlig Tjenestemand, som foretager en ulovlig Ransagning af Hus eller Person eller en ulovlig Beslaglæggelse af Breve eller Telegrammer, straffes med Bøder, Tjenestens Tab eller Hefte indtil 2 Aar."

En kan mene hva en vil om det var riktig eller galt å sjekke ranslene, men det er et ubestridelig faktum at dette var lovbrudd. 

En skolesekk er elevens private eiendom som han eller hun råder over, ikke skolen. Ingen andre enn eieren eller politiet har lov til å titte inni den uten eiers tillatelse, det er loven. Tar seg ikke bra ut at lærere overskrider sin myndighet å leker politi. 

http://barneombudet.no/dine-rettigheter/barnekonvensjonen/artikkel-16-privatliv-aere-omdomme/

Artikkel 16 – Om privatliv, ære og omdømme

 

«Alle barn har rett til eit privatliv.»

Kva betyr dette?

Sjølv om foreldra dine bestemmer over deg til du er vaksen, så har du rett til å ha eit eige privatliv. Det betyr at dei vanlegvis ikkje har lov til å snoke i dine ting, lese dagboka eller e-posten din, eller andre ting som er personleg for deg. Det same gjeld på skolen for lærarar og rektor. Skolesekken eller skap på skolen skal du få ha i fred.

3 minutter siden, GauteS skrev:

Barn har ikke samme "rett til frihet" som voksne, for eksempel mener samfunnet at alkohol får de ikke kjøpe og serveres mot betaling før de er fylt 18. Fram til den tid har foreldrene og andre voksne moralsk plikt til å delta i oppdragelsen. Lærerne har et spesielt ansvar, siden de er store deler av dagen in loco parentis.

Les den jeg siterte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at noen synes det er greit at politiet gjør det men ikke lærere. Hvorfor denne forskjellen? (Jeg ser noen sier at loven sier det men utenom det.) Tror dere at politiet gjør det på en mer skånsom måte enn lærerne eller hva er saken?

Anonymkode: 2bb7e...f74

Av samme grunn som at politiet kan sette håndjern på deg, ta deg med i politibilen og sette deg på glattcelke om de har grunn til det. Gjør en privatperson det samme, er det kidnapping og frihetsberøvelse.

6 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Om det foregikk feks narkotikasalg ansatte i mellom i arbeidstiden så syntes jeg at veskene kan bli ransaket ja. Skurken blir funnet og problem løst. Ingen ble avhengige og ble byens prostituerte dophue. 

Om det er skjellig grunn til mistanke, får politiet komme og gjøre ransakelsen. Ikke sjefen. Ville det i det hele tatt vært gyldig bevis om sjefen sa han hadde beslaglagt narkotikaen fra "Eva Nilsen" sin veske, og hun nektet? Ved påstand mot påstand er det ingen grunn til at firmaets sjef skal tillegges større troverdighet enn en vanlig ansatt. Dersom "Eva Nilsen" virkelig hadde noe ulovlig i veska, er det bedre om det blir funnet av politiet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Ingen som reagerer på at hver elev måtte opp til kateteret for å vise sekken en etter en.

Det er en grunn til at det er politiet som skal utføre ransaking. De kan vurdere grunnlaget for nødvendigheten, samt gjennomføre etter regulerte rutiner.

Det er helt uakseptabelt av skolen. Elevene er pålagt å være på skolen, og må ha sekk til skolesakene. Enkelte elever kan ha behov for private ting i sekken som ingen andre har noe med, selv ikke læreren, eksemoelvis en bamse (ja, selv på ungdomsskolen og da skjønner du hvor flaut det blir). 

Er man deltager på et arrangement eller skal inn på et utested, vet man i forkant at det er sannsynlig å måtte vise innhold i veske/sekk. Som elev på skolen finnes ikke dette valget. Skolens ledelse vet at arrangement på dette alderstrinn medfører fare for smugling av alkohol. Da får de enten la være å åpne opp for slike arrangementer eller finne andre måter å håndtere det på. Å ransake flere hundre elevers personlige eiendeler for å avdekke fire tilfeller hører ikke hjemme noen steder. Det blir som å gjennomføre en ransaking som konduktør på lokaltoget (etter at man har gått ombord) på jakt etter ulovligheter.

Eller bind/tamponger (ja, mange kan synes dette er flaut å eksponere for læreren og hele klassen på ungdomsskolen), tissebleier, undertøysskift, hemmoroidesalve mm. Så her har du svaret ditt AnonymBruker 8658b...dae:

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen er det disse ungene har i sekkene sine da? Er det ikke SKOLESAKER?!

Anonymkode: 8658b...dae

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hadde vært best å slå seg vrang og vente på politiet, sant? Uansett om du da hadde noe i veska eller ikke, hadde du sett rimelig dum ut.

Anonymkode: 698ab...91d

Politiet kommer ikke til arbeidsplasser og ransaker ansattes vesker uten god grunn, og selv om det foreligger skjellig grunn til å mistenke noe ulovlig, er det ikke sikkert det er alvorlig/viktig nok til at politiet kan prioritere det. 

Sjefen i en bedrift har ikke politimyndighet. Hen har ikke rett til å kreve å se innholdet i ansattes vesker. Og hens ord om hva hen påstår å ha funnet i noens veske veier ikke tyngre enn den ansattes ord. 

Når det er sagt, ville jeg antagelig vist innholdet i veska mi selv om det var god grunn til det om jeg ble spurt pent. 

Endret av Thyra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, GauteS said:

Det er også ulovlig å gå på rødt lys selv om det er stille som i grava og midt på natta, men hvem bryr seg om det?

Uten ransaking hadde festen ikke blitt avlyst; en kan da ikke avlyse på grunnlag av rykter, uten bevis! Det ville vært brudd på grunnleggende rettsprinsipper.

Det er ikke ulovlig å gå på rødt lys i Norge. Biler og sykelister kan ikke krysse på rødt lys men gående har fullt lov. Du kan imidlertid få avkorting på forsikringen hvis det skjer noe.

Anonymkode: 2bb7e...f74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...