Gå til innhold

Skolen ransaket alle elevenes sekker...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, GauteS skrev:

Det er antagelig riktig, sånn er reglene. Men du svara ikke på spørsmålet: Hva er problemet – hvorfor skal ikke lærerne få kontrollere om det anses nødvendig?

Fordi det ikke er lovlig? Skolens ansatte har ikke den myndigheten, den er det bare politiet som har.

Når det er sagt ville utfallet sannsynligvis blitt det samme med eller uten ransaking av sekkene - avlyst arrangement.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neppe lovlig, men jeg ville ikke brydd meg om noe såpass bagatellmessig. Jeg har derimot lest om andre tilfeller der elever har blitt stengt inne i klasserommet i påvente av narkosjekk (det var om det i media for noen år siden), og tilfeller der elevene blir bedt om å avlegge urinprøver for å bevise at de ikke bruker narkotika. Da har man krysset over en grense.

Anonymkode: 6f1d7...e44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Kanutte skrev:

Fordi det ikke er lovlig? Skolens ansatte har ikke den myndigheten, den er det bare politiet som har.

Når det er sagt ville utfallet sannsynligvis blitt det samme med eller uten ransaking av sekkene - avlyst arrangement.

Du mener altså at politiet skal tilkalles for å endevende noen sekker som muligens inneholder alkohol? Du tror ikke politiet har annet å gjøre på?

Anonymkode: 698ab...91d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en strålende eksempel på en forelder som oppdrar en bomullsdott.

Anonymkode: 730c9...25c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Men herregud, hvordan skal man få noe som helst kontroll og bukt med ungdomsfylla om foreldre har det som fokus at det ikke er lov å ransake sekkene? Synes det er er flott at voksne holder kontroll under et arrangement - og tydeligvis også her må ta den oppdragerrollen overfor barna våre som foreldre skulker unna.

 

Med den logikken kan man også si ; hvordan skal man få bukt med terror og pedofili uten å ransake ethvert hjem i norge og overvåke enhver person???  

Det bryter med grunnloven vår... 

Anonymkode: 80e27...1ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på (kommunal) ungdomsklubb, og der løser vi slikt som dette veldig greit, siden det kun er politiet som har lov til å foreta ransaking uten samtykke: Vi ber om at de viser oss innholdet i sekken, understreker at det er frivillig, men at hvis de ikke vil vise det fram kan de velge mellom å sette sekken på kontoret for kvelden og få den tilbake når de skal forlate stedet, eller de får ikke komme inn. De som ikke har alkohol med seg har stort sett ingen motforestillinger mot å vise fram innholdet i sekken. De med dårlig samvittighet snur gjerne i døra og går hjem. Sånn hindrer vi ganske greit drikking på klubben.

Jeg synes dette var klønete håndtert av skolen. Samtidig synes jeg også at ts har et noe usunt fokus.

Anonymkode: 7bf7b...ec8

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei da....det sier alle foreldre. Mine barn gjør ikke sånt. Du skal være glad de tar tak i dette. Da driter du i lover og regler. Hva om noen foreldrepar ikke var tilgjengelig? Hva da? Det kunne faktisk vært ditt barn som smuglet med seg alkohol...jeg sa...kunne vært. Eller min sønn/datter.  De kunne med dette ødelagt hele festen. Fått andre til å drikke. Joda...de har smakt det før. Ville du vært like forbannet for at de sjekket sekken da også? Du må gjerne anmelde skolen, ring de...Er det rart det går til h....på mange skoler,når foreldre har denne holdningen

Anonymkode: cc066...6b6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Kanutte said:

Fordi det ikke er lovlig? Skolens ansatte har ikke den myndigheten, den er det bare politiet som har. Når det er sagt ville utfallet sannsynligvis blitt det samme med eller uten ransaking av sekkene - avlyst arrangement.

Det er også ulovlig å gå på rødt lys selv om det er stille som i grava og midt på natta, men hvem bryr seg om det?

Uten ransaking hadde festen ikke blitt avlyst; en kan da ikke avlyse på grunnlag av rykter, uten bevis! Det ville vært brudd på grunnleggende rettsprinsipper.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber på (kommunal) ungdomsklubb, og der løser vi slikt som dette veldig greit, siden det kun er politiet som har lov til å foreta ransaking uten samtykke: Vi ber om at de viser oss innholdet i sekken, understreker at det er frivillig, men at hvis de ikke vil vise det fram kan de velge mellom å sette sekken på kontoret for kvelden og få den tilbake når de skal forlate stedet, eller de får ikke komme inn. De som ikke har alkohol med seg har stort sett ingen motforestillinger mot å vise fram innholdet i sekken. De med dårlig samvittighet snur gjerne i døra og går hjem. Sånn hindrer vi ganske greit drikking på klubben.

Jeg synes dette var klønete håndtert av skolen. Samtidig synes jeg også at ts har et noe usunt fokus.

Anonymkode: 7bf7b...ec8

Tillegg: Dette gjør vi selvsagt ikke rutinemessig, kun hvis det foreligger mistanker!

Anonymkode: 7bf7b...ec8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg spurte: Hva er problemet?

Anonymkode: 698ab...91d

Ungdom har like mye rett til privatliv som det voksne har. 

Anonymkode: 80e27...1ea

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du mener altså at politiet skal tilkalles for å endevende noen sekker som muligens inneholder alkohol? Du tror ikke politiet har annet å gjøre på?

Anonymkode: 698ab...91d

Nei, jeg mener at man enten måtte avlyse arrangementet, eller finne andre måter å kontrollere eventuell alkoholbruk. Økt voksentetthet under arrangementet, gjennomgå områdene hvor elevene vil befinne seg i løpet av arrangementet, ha vakter ute og i garderobene osv. Konsekvensene dersom man oppdaget alkohol eller rusbruk under arrangementet ville vært å få foreldrene til å komme for å hente den håpefulle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Måbarefåsiat... skrev:

Men herregud, hvordan skal man få noe som helst kontroll og bukt med ungdomsfylla om foreldre har det som fokus at det ikke er lov å ransake sekkene? Synes det er er flott at voksne holder kontroll under et arrangement - og tydeligvis også her må ta den oppdragerrollen overfor barna våre som foreldre skulker unna.

 

Med mindre det er snakk om nødverge så opptrådte skolen kriminelt. 

Det som skjedde her er invasjon av privatlivets fred og krenkelse av individets rettigheter. Bare politiet har lov til å ransake noens ryggsekk men da bare ved skjellig mistanke eller autorisasjon fra høyeste hold. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kanutte skrev:

Nei, jeg mener at man enten måtte avlyse arrangementet, eller finne andre måter å kontrollere eventuell alkoholbruk. Økt voksentetthet under arrangementet, gjennomgå områdene hvor elevene vil befinne seg i løpet av arrangementet, ha vakter ute og i garderobene osv. Konsekvensene dersom man oppdaget alkohol eller rusbruk under arrangementet ville vært å få foreldrene til å komme for å hente den håpefulle. 

Ok. Det enkleste er ikke det beste her, altså. Har aldri hørt om noen som ville vært uenig i at sekkene ble tømt av de ansatte på skolen. Er jaggu mye unødvendig en skal lage styr om.

Anonymkode: 698ab...91d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Kanutte skrev:

Det er elevenes private gjenstander. Det gjelder samme regler for elevenes sekker som for din veske. Du kan motsette deg at andre enn politiet ransaker den (med unntak av enkelte sikkerhetskontroller). Derfor kan ikke skolen (med mindre det er fare for liv og helse - noe mistanke om alkohol ikke er) sjekke gjennom elevenes sekker.

Men når jeg går på et utested så spør vekterne alltid om de kan få sjekke vesken av samme årsak som i denne tråden. Viss jeg motsetter meg så kan de nekte meg inngang. Hvorfor kan ikke lignende utføres på skolearrangement?

Endret av Mass
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, GauteS said:

Det er også ulovlig å gå på rødt lys selv om det er stille som i grava og midt på natta, men hvem bryr seg om det?

 

For ordens skyld, nei det er ikke ulovlig å gå på rødt lys i Norge :) Kjøre på rødt, derimot.

Anonymkode: 6f1d7...e44

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WubWub skrev:

Med mindre det er snakk om nødverge så opptrådte skolen kriminelt. 

Det som skjedde her er invasjon av privatlivets fred og krenkelse av individets rettigheter. Bare politiet har lov til å ransake noens ryggsekk men da bare ved skjellig mistanke eller autorisasjon fra høyeste hold. 

Ja, barna ble nok krenket og traumatisert. NAV neste.

Anonymkode: 698ab...91d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Mass skrev:

Men når jeg går på et utested så spør vekterne alltid om de kan få sjekke vesken av samme årsak som i denne tråden. Viss jeg motsetter meg så kan de nekte meg inngang. Hvorfor kan ikke lignende utføres på skolearrangement?

Godt poeng:-)

Anonymkode: 698ab...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Før helgen skulle det være et arrangement på ungdomsskolen barna mine går på. Et halloween-arrangement arrangert av en av klassene, til inntekt for klassetur i 10.klasse. Arrangementet skulle foregå på kveldstid.

Iløpet av skoledagen oppstod det rykter om at noen elever hadde alkohol med seg på skolen. Det lærerne eller rektor da besluttet var at alle sekker skulle ransakes. Etter alt var ransaket ble politiet kontaktet og alkohol ble beslaglagt.

Men har de i det hele tatt lov til å ransake elevenes sekker uten foreldres samtykke? Iflg reglementet til skolen har de ikke anledning til å ransake personlige eiendeler. De har anledning til å ransake skap som elevene låner av skolen.

Foreldre har ikke blitt kontaktet ifbm med ransakingen, vi fikk vite det av elevene da de kom hjem. I klassen til det ene barnet vårt gikk læreren rundt til hver elev og sjekket sekkene, i den andres klasse gikk hver elev frem til kateteret med sekken og læreren ransaket den.

Foreldre har altså ikke mottatt noen info om dette hverken før eller etter hendelsen. Det eneste som har kommet fra skolen er en sms om at arrangementet ble avlyst.

Jeg kjenner jeg koker, for lærerne har vel ikke lov til å bare ransake elevenes sekker uten videre og uten foresattes viten/tillatelse?? Jeg ville av prinsipp ikke godtatt det om det kom spørsmål, da ville jeg bedt de gå riktig vei med assistanse fra politiet. Politiet ble altså tilkalt, etter de hadde ransaket alle. Skolen har flere hundre elever... 

Burde jeg kontakte skolen og be om en forklaring? Evt anmelde? Nei mine barn drikker ikke alkohol og ble ikke tatt med det. Iflg ungene var det rykter om at 3-4 stk var tatt med alkohol. Skolen har altså ransaket flere hundre sekker... Og det jeg reagerer på er at skolen åpenbart bryter norsk lov, og ungdommer på 13-15 år har ikke like lett for å si fra som en voksen ville hatt...

Innspill?

Anonymkode: f6c7f...53d

Du er jo helt på jordet. Vil ikke du at de som bringer alkohol og rus til skolen skal bli oppdaget? Drikker noen vil flere, og snart kanskje dine sønner også. Det er viktig å få disse fjernet. Skal politiet bruke masse ressurser på å ransake flere hundre sekker? Da belaster du samfunnet for en stor sum pga paranoia og regelrytteri. Om så reglene ikke er fulgt til punkt og prikke så må man noen ganger utvise skjønn til fordel for fellesskapets beste. Jeg ble oppriktig sint av å lese i.innlegget ditt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mass skrev:

Men når jeg går på et utested så spør vekterne alltid om de kan gå sjekke vesken av sammr årsak som i denne tråden. Viss jeg motsetter meg så kan de nekte meg inngang. Hvorfor kan ikke lignende utføres på skolearrangement?

Jo selvsagt. Her var det vel snakk om at elevene hadde med seg drikken på skolen på dagtid. Sannsynligvis for å hjemme den i løpet av skoledagen slik at de kom gjennom en sjekk om kvelden. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, barna ble nok krenket og traumatisert. NAV neste.

Anonymkode: 698ab...91d

Lovbrudd og krenkelser av rettigheter er uten tvil alvorlig ja, hadde heller tatt opp dette med politiet i form av anmeldelse slik at skolen lærer seg å holde seg til loven. NAV er nok neppe riktig instans her.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...