Gå til innhold

Skolen ransaket alle elevenes sekker...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 hours ago, AnonymBruker said:

Det kan være elever som har p-piller eller antidepressiva eller andre medisiner i sekken, som de ikke vil at lærerne skal se. 

Anonymkode: b88f0...dfa

Ingen lærer blir sjokka om de vet at en elev bruker p-piller. Lærere har også taushetsplikt om sånn informasjon, så det trenger ikke elevene å bekymre seg for.

Går en elev på antidepressiva eller medisiner mot spesielle sykdommer er det uansett slikt lærere faktisk skal få beskjed om. Altså informasjon om psykiske og fysiske sykdommer. I hvert fall når barnet ikke er myndig. 

Anonymkode: 1e054...7c8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutes ago, AnonymBruker said:

Ingen lærer blir sjokka om de vet at en elev bruker p-piller. Lærere har også taushetsplikt om sånn informasjon, så det trenger ikke elevene å bekymre seg for.

Går en elev på antidepressiva eller medisiner mot spesielle sykdommer er det uansett slikt lærere faktisk skal få beskjed om. Altså informasjon om psykiske og fysiske sykdommer. I hvert fall når barnet ikke er myndig. 

Anonymkode: 1e054...7c8

For å snu dette;
"Ingen arbeidsgiver blir sjokka om de vet at en ansatt bruker p-piller. Arbeidsgivere har også taushetsplikt om sånn informasjon, så det trenger ikke den ansatte å bekymre seg for". :rolleyes: Hadde voksne mennesker fått vesken eller sekken ransaket på jobb hadde pipen fått en annen lyd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen lærer blir sjokka om de vet at en elev bruker p-piller. Lærere har også taushetsplikt om sånn informasjon, så det trenger ikke elevene å bekymre seg for.

Går en elev på antidepressiva eller medisiner mot spesielle sykdommer er det uansett slikt lærere faktisk skal få beskjed om. Altså informasjon om psykiske og fysiske sykdommer. I hvert fall når barnet ikke er myndig. 

Anonymkode: 1e054...7c8

Det elevene og foreldre burde bekymret seg for her er at lærere bryter loven og barnekonvensjonen.

Anonymkode: 425c7...200

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ingen lærer blir sjokka om de vet at en elev bruker p-piller. Lærere har også taushetsplikt om sånn informasjon, så det trenger ikke elevene å bekymre seg for.

Går en elev på antidepressiva eller medisiner mot spesielle sykdommer er det uansett slikt lærere faktisk skal få beskjed om. Altså informasjon om psykiske og fysiske sykdommer. I hvert fall når barnet ikke er myndig. 

Anonymkode: 1e054...7c8

Neida, ingen lærer blir sjokkert av det, men det betyr ikke at eleven vil at læreren skal vite det. Som mange andre har sagt også, selv om man ikke er myndig så har man rett på privatliv.

En lærer på ungdomsskolen får ikke beskjed om at en elev går på antidepressiva med mindre eleven selv vil at læreren skal vite det.

Anonymkode: b88f0...dfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2017 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Det blir liksom litt komisk når du skriver at fokuset burde være å forhindre lovbrudd. Når de ved å gjennomføre ransakelsen har BEGÅTT lovbrudd.

Anonymkode: cc4a8...c26

Hadde det vært bedre hvis f eks barnet ditt hadde drukket alkohol/hjemmebrent som en i klassen hadde tatt med seg på festen? Det er jo mye verre, da en kan risikere å havne på legevakten med indre skader

Anonymkode: de856...a7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde det vært bedre hvis f eks barnet ditt hadde drukket alkohol/hjemmebrent som en i klassen hadde tatt med seg på festen? Det er jo mye verre, da en kan risikere å havne på legevakten med indre skader

Anonymkode: de856...a7b

En kan normalt ikke drive med lovbrudd for å hindre andre lovbrudd. Og det blir vel enda mer forsterket i dette tilfellet; å ransake sekker uten lovhjemmel / samtykke er ulovlig, å drikke alkohol som mindreårig er ikke ulovlig. 

Anonymkode: e6650...5b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 timer siden, Belima skrev:

eg lurer på hva dere ville sagt hvis ungen deres hadde kommet hjem full etter et arrangement i regi av skolen? De færreste ville oppdaget det, for akkurat den natta sover ungen din over hos en venn som er alene hjemme selvfølgelig. Skulle det skje at det dere oppdaget det, så hadde vel skolen fått høre det tenker jeg.
Har dere aldri hørt om eller vært vakt ved alkoholfrie arrangementer som ble stoppet pga at fulle ungdommer kom inn og ødela arrangementet? Hvis ikke, så enten lever dere i deres egen verden eller så lukker dere øyne og ører for sånt.

Ingen som har noen som helst kommentar på denne delen av innlegget?

Anonymkode: f387a...f5e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen har svart på hva som skjedde med de som nektet å vise sekken? Jeg mistenker at ungene ble bedt om å frivillig vise frem sekken jeg da... 

Anonymkode: 31d0b...507

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det vel ikke snakk om å tømme sekkens innhold utover, men å se etter alkohol? Pillebrett vil da ikke være noe som ses nærmere på et sekund. Og om noen er så livredde for at noen skal se dette vil jeg tro de legger det i en liten pung eller sminkevesken som tydelig ikke kan inneholde alkohol. Da jeg gikk på ungdomsskolen lå sekkene alltid i klasserommet og "hvem som helst" kunne gå oppi en sekk å snoke. Da puttet man tamponger og andre pinlige ting i en sideromme eller i penalet etc. 

Anonymkode: 31d0b...507

Mulig elevene ikke tenker på å gjemme pinlige ting i sminkepunger og sidelommer fordi de regner skolesekken som privat og ikke regner med at den skal bli gjennomsøkt av læreren?

Og neste gang kan det jo være narkotika lærerne leter etter, og da må de jo også gjennomsøke sidelommer, pennaler og sminkepunger, og ta eventuelle piller i nærmere ettersyn. Kanskje får elevene beslaglagt medisiner som ikke ligger i originalemballasje?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen lærer blir sjokka om de vet at en elev bruker p-piller. Lærere har også taushetsplikt om sånn informasjon, så det trenger ikke elevene å bekymre seg for.

Går en elev på antidepressiva eller medisiner mot spesielle sykdommer er det uansett slikt lærere faktisk skal få beskjed om. Altså informasjon om psykiske og fysiske sykdommer. I hvert fall når barnet ikke er myndig. 

Anonymkode: 1e054...7c8

Det kommer vel an på sykdommen. Risikerer eleven å få en psykotisk episode, epileptisk anfall eller allergisjokk, er det en fordel om læreren er informert, ja. Eller om eleven har helseutfordringer som skolen må ta hensyn til. Men det er da mange typer medisiner en elev kan gå på som ikke angår læreren og skolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Miah skrev:

For å snu dette;
"Ingen arbeidsgiver blir sjokka om de vet at en ansatt bruker p-piller. Arbeidsgivere har også taushetsplikt om sånn informasjon, så det trenger ikke den ansatte å bekymre seg for". :rolleyes: Hadde voksne mennesker fått vesken eller sekken ransaket på jobb hadde pipen fått en annen lyd.

Er det så innmari farlig at det er forskjell på barn og voksne?! Det er jo litt av det som er flott med å bli voksen, du er sjef i ditt eget liv. Jeg tror ikke barn har vondt av at voksne passer på dem. En sjekk av sekken er et ikke-problem, trist at vi har kommet dit at noen faktisk reagerer negativt på et tiltak skolen har sett seg nødt til å gjøre for felleskapets beste. 

Og sånn generelt: Må man alltid gå videre med ting? Snakke med sjefen? Fylkeskommunen? Anmelde? blabla? Kan man ikke bare tenke: "Ok, det der likte jeg ikke helt", og så bare GLEMME det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Unika said:

Er det så innmari farlig at det er forskjell på barn og voksne?! Det er jo litt av det som er flott med å bli voksen, du er sjef i ditt eget liv. Jeg tror ikke barn har vondt av at voksne passer på dem. En sjekk av sekken er et ikke-problem, trist at vi har kommet dit at noen faktisk reagerer negativt på et tiltak skolen har sett seg nødt til å gjøre for felleskapets beste. 

Og sånn generelt: Må man alltid gå videre med ting? Snakke med sjefen? Fylkeskommunen? Anmelde? blabla? Kan man ikke bare tenke: "Ok, det der likte jeg ikke helt", og så bare GLEMME det?

Ja, det er farlig at det gjøres forskjell på barn og voksne i en slik situasjon siden vi tross alt er en rettsstat hvor mennesker har visse rettigheter helt uavhengig av alder. Noen voksne vet forøvrig ikke alltid hva som er best for barn! Du viser utrolig lite respekt for rettsregler/rettigheter ved å komme med et slikt utsagn. Synes nesten det er flaut at et voksent menneske kan si noe slikt. 

Igjen; det er ikke noe problem at de sjekket sekkene, men måten de gjorde det på. De kunne oppnådd akkurat det samme som de ønsket ved å ordne dette på en litt annen måte, og samtidig da holdt seg klar av å bryte barns rettigheter. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Unika skrev:

Er det så innmari farlig at det er forskjell på barn og voksne?! Det er jo litt av det som er flott med å bli voksen, du er sjef i ditt eget liv. Jeg tror ikke barn har vondt av at voksne passer på dem. En sjekk av sekken er et ikke-problem, trist at vi har kommet dit at noen faktisk reagerer negativt på et tiltak skolen har sett seg nødt til å gjøre for felleskapets beste. 

Og sånn generelt: Må man alltid gå videre med ting? Snakke med sjefen? Fylkeskommunen? Anmelde? blabla? Kan man ikke bare tenke: "Ok, det der likte jeg ikke helt", og så bare GLEMME det?

Hvorfor vil du sjekke og kontrollere sekker egentlig?

- Er det fordi du ikke stoler på elever?

Er det begrunnelsen din for å sjekke sekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

En kan normalt ikke drive med lovbrudd for å hindre andre lovbrudd. Og det blir vel enda mer forsterket i dette tilfellet; å ransake sekker uten lovhjemmel / samtykke er ulovlig, å drikke alkohol som mindreårig er ikke ulovlig. 

Anonymkode: e6650...5b3

Politiet beslaglegger alkohol som barn under 18 år har med seg

Anonymkode: de856...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har noen som helst kommentar på denne delen av innlegget?

Anonymkode: f387a...f5e

Nei, det ser ikke ut til at noen vil svare på akkurat dette. Vil regne med at det hadde blitt månelyst om en mindreårig hadde kommet hjem full fra et skolearrangement

Anonymkode: de856...a7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutes ago, AnonymBruker said:

Politiet beslaglegger alkohol som barn under 18 år har med seg

Anonymkode: de856...a7b

Ja, men det er ikke fordi at det er ulovlig å drikke som minderårig, fordi det er det ikke. Om barn har alkohol med seg så er det en myndig person som har gjort noe galt. 

Anonymkode: e6650...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På Wednesday, November 01, 2017 den 11.21, waco skrev:

 Hvorfor vil du sjekke og kontrollere sekker egentlig?

 - Er det fordi du ikke stoler på elever?

 Er det begrunnelsen din for å sjekke sekker?

 Ja, noen annen begrunnelse finnes vel ikke? :P    

 Voksne ville vel ikke ha sjekket ryggsekkene, hvis de faktisk stoler på elevene?  

Anonymkode: 35f7c...e17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2017 at 1:39 PM, AnonymBruker said:

Nei, det ser ikke ut til at noen vil svare på akkurat dette. Vil regne med at det hadde blitt månelyst om en mindreårig hadde kommet hjem full fra et skolearrangement

Anonymkode: de856...a7b

Det har blitt forklart hvordan andre som driver liknende arrangementer løser dette uten å bryte loven flere ganger i løpet av tråden.

Anonymkode: f0dd6...e7f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2017 den 9.21, AnonymBruker skrev:

Du bor tydeligvis ikke i Oslo og kjører bil🤦‍♀️

Hvis jeg skulle gjort det hver gang noen bryter fartsgrense her, hadde jeg ikke fått tid til noe annet enn nettopp det. 

 

Anonymkode: d5089...a9b

Jeg bor i Oslo, og jeg har ikke bil. Bortkastet penger er det. :) 
Så i stede for å melde, så lar du folk bryte loven. Flott å vite hvor ærlig du er. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...