Gå til innhold

Skolen ransaket alle elevenes sekker...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før helgen skulle det være et arrangement på ungdomsskolen barna mine går på. Et halloween-arrangement arrangert av en av klassene, til inntekt for klassetur i 10.klasse. Arrangementet skulle foregå på kveldstid.

Iløpet av skoledagen oppstod det rykter om at noen elever hadde alkohol med seg på skolen. Det lærerne eller rektor da besluttet var at alle sekker skulle ransakes. Etter alt var ransaket ble politiet kontaktet og alkohol ble beslaglagt.

Men har de i det hele tatt lov til å ransake elevenes sekker uten foreldres samtykke? Iflg reglementet til skolen har de ikke anledning til å ransake personlige eiendeler. De har anledning til å ransake skap som elevene låner av skolen.

Foreldre har ikke blitt kontaktet ifbm med ransakingen, vi fikk vite det av elevene da de kom hjem. I klassen til det ene barnet vårt gikk læreren rundt til hver elev og sjekket sekkene, i den andres klasse gikk hver elev frem til kateteret med sekken og læreren ransaket den.

Foreldre har altså ikke mottatt noen info om dette hverken før eller etter hendelsen. Det eneste som har kommet fra skolen er en sms om at arrangementet ble avlyst.

Jeg kjenner jeg koker, for lærerne har vel ikke lov til å bare ransake elevenes sekker uten videre og uten foresattes viten/tillatelse?? Jeg ville av prinsipp ikke godtatt det om det kom spørsmål, da ville jeg bedt de gå riktig vei med assistanse fra politiet. Politiet ble altså tilkalt, etter de hadde ransaket alle. Skolen har flere hundre elever... 

Burde jeg kontakte skolen og be om en forklaring? Evt anmelde? Nei mine barn drikker ikke alkohol og ble ikke tatt med det. Iflg ungene var det rykter om at 3-4 stk var tatt med alkohol. Skolen har altså ransaket flere hundre sekker... Og det jeg reagerer på er at skolen åpenbart bryter norsk lov, og ungdommer på 13-15 år har ikke like lett for å si fra som en voksen ville hatt...

Innspill?

Anonymkode: f6c7f...53d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før helgen skulle det være et arrangement på ungdomsskolen barna mine går på. Et halloween-arrangement arrangert av en av klassene, til inntekt for klassetur i 10.klasse. Arrangementet skulle foregå på kveldstid.

Iløpet av skoledagen oppstod det rykter om at noen elever hadde alkohol med seg på skolen. Det lærerne eller rektor da besluttet var at alle sekker skulle ransakes. Etter alt var ransaket ble politiet kontaktet og alkohol ble beslaglagt.

Men har de i det hele tatt lov til å ransake elevenes sekker uten foreldres samtykke? Iflg reglementet til skolen har de ikke anledning til å ransake personlige eiendeler. De har anledning til å ransake skap som elevene låner av skolen.

Foreldre har ikke blitt kontaktet ifbm med ransakingen, vi fikk vite det av elevene da de kom hjem. I klassen til det ene barnet vårt gikk læreren rundt til hver elev og sjekket sekkene, i den andres klasse gikk hver elev frem til kateteret med sekken og læreren ransaket den.

Foreldre har altså ikke mottatt noen info om dette hverken før eller etter hendelsen. Det eneste som har kommet fra skolen er en sms om at arrangementet ble avlyst.

Jeg kjenner jeg koker, for lærerne har vel ikke lov til å bare ransake elevenes sekker uten videre og uten foresattes viten/tillatelse?? Jeg ville av prinsipp ikke godtatt det om det kom spørsmål, da ville jeg bedt de gå riktig vei med assistanse fra politiet. Politiet ble altså tilkalt, etter de hadde ransaket alle. Skolen har flere hundre elever... 

Burde jeg kontakte skolen og be om en forklaring? Evt anmelde? Nei mine barn drikker ikke alkohol og ble ikke tatt med det. Iflg ungene var det rykter om at 3-4 stk var tatt med alkohol. Skolen har altså ransaket flere hundre sekker... Og det jeg reagerer på er at skolen åpenbart bryter norsk lov, og ungdommer på 13-15 år har ikke like lett for å si fra som en voksen ville hatt...

Innspill?

Anonymkode: f6c7f...53d

Nei, dette har de virkelig ikke lov til!! Jeg ville sendt en kraftig beskjed til skolen og tatt det videre til fylkesmann.

Hilsen lektor dom jobber på ungdomsskole...

Anonymkode: 7ebad...0cd

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innspill: for et merkelig, fullstendig uvesentlig fokus du har. Anmeld og søk erstatning da vel, dakar gutten din som måtte vise fram sekken. Og stakkars, det var jo ikke de som hadde med alkohol sin skyld, men lærernes. (jeg innbiller meg at det er din gutt, ikke jente, men spiller ingen rolle) . Ransaking.... Hvorfor er du ikke glad for at ditt barn ikke hadde alkohol? Hvorfor er det et problem for deg? For ditt barn? Er det ikke bra at lærerne tok snsvar og stoppet det hele? Ungdommene brøt norsk lov, ikke lærerne. 

Curling....

Anonymkode: 4e568...350

Helt feil! Det var skolen som brøt norsk lov. Skulle likt og sett deg kommet til jobb, gått fram til sjefen for og blottlegge i innholdet foran alle kollegaer på jobb. 

Ungdom og barn skal IKKE godta alt bare fordi de ikke er voksne, de har rettigheter!!

Anonymkode: 7ebad...0cd

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei de har IKKE lov til å ransake sekkene. Det er kun politiet som kan ransake noen ved skjellig grunn til mistanke. 
Forstår godt at du er sinna pga dette for det har med personvern, privatliv og menneskerettigheter å gjøre og brudd på de for å demonstrere sitt makt og ulovlige overvåkningsbehov er IKKE noe man bare skal akseptere helt uten videre. 
De kan be om at ungdommen åpner sekken sin og de får titte nedi, men de får ikke forsyne seg og åpne og rote i dem uten samtykke. 

Anonymkode: 80e27...1ea

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ungdom og barn skal IKKE godta alt bare fordi de ikke er voksne, de har rettigheter!!

Anonymkode: 7ebad...0cd

Helt enig! 

Og helt enig at dette burde taes opp med ledelsen og høyere innstans !!

Anonymkode: 80e27...1ea

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men herregud, hvordan skal man få noe som helst kontroll og bukt med ungdomsfylla om foreldre har det som fokus at det ikke er lov å ransake sekkene? Synes det er er flott at voksne holder kontroll under et arrangement - og tydeligvis også her må ta den oppdragerrollen overfor barna våre som foreldre skulker unna.

 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ungdommene brøt norsk lov, ikke lærerne. 

Ungdommene brøt ikke nødvendigvis norsk lov. Kanskje noen har forsynt dem med alkohol og at DE har brutt loven, eller at ungdommene hadde stjålet alkoholen, men det er en annen sak.
Lærerne har nok formelt sett ikke rett til å kikke i sekkene, men det spiller liten rolle. Det overveiende flertall av foreldre og befolkningen ellers synes at et slikt tiltak er helt på sin plass. Alkohol skal ikke tåles på ungdomsskolen, etter de flestes mening.

Endret av GauteS
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har neppe lov til å ransake alle skolesekker uten tillatelse fra politi, men ærlig talt. De hadde mistanke om at noen hadde med alkohol, og mistanken stemte. Selvsagt burde de ventet til politiet kom, men er du ikke som forelder glad for at alkohol ble funnet og beslaglagt? 

Anonymkode: 80489...71d

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har ikke lov til å ransake elevenes sekker. Det ville jeg gitt skolen tilbakemelding på.

Når det er sagt ville vi sterkt vurdert å avlyse et tilsvarende arrangement om vi fikk mistanke om smugling av alkohol inn på et rusfritt arrangement. Jeg har selv sjekket garderobe osv. i forbindelse med skoleball.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette har de virkelig ikke lov til!! Jeg ville sendt en kraftig beskjed til skolen og tatt det videre til fylkesmann.

Hilsen lektor dom jobber på ungdomsskole...

Anonymkode: 7ebad...0cd

 

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt feil! Det var skolen som brøt norsk lov. Skulle likt og sett deg kommet til jobb, gått fram til sjefen for og blottlegge i innholdet foran alle kollegaer på jobb. 

Ungdom og barn skal IKKE godta alt bare fordi de ikke er voksne, de har rettigheter!!

Anonymkode: 7ebad...0cd

 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei de har IKKE lov til å ransake sekkene. Det er kun politiet som kan ransake noen ved skjellig grunn til mistanke. 
Forstår godt at du er sinna pga dette for det har med personvern, privatliv og menneskerettigheter å gjøre og brudd på de for å demonstrere sitt makt og ulovlige overvåkningsbehov er IKKE noe man bare skal akseptere helt uten videre. 
De kan be om at ungdommen åpner sekken sin og de får titte nedi, men de får ikke forsyne seg og åpne og rote i dem uten samtykke. 

Anonymkode: 80e27...1ea

 

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! 

Og helt enig at dette burde taes opp med ledelsen og høyere innstans !!

Anonymkode: 80e27...1ea

Hva er problemet med at sekkene ble ransaket?

Anonymkode: 698ab...91d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke greit å se gjennom elevers private sekker. Høy risiko for mobbing for enkelte som følge av dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

 

Hva er problemet med at sekkene ble ransaket?

Anonymkode: 698ab...91d

Det er elevenes private gjenstander. Det gjelder samme regler for elevenes sekker som for din veske. Du kan motsette deg at andre enn politiet ransaker den (med unntak av enkelte sikkerhetskontroller). Derfor kan ikke skolen (med mindre det er fare for liv og helse - noe mistanke om alkohol ikke er) sjekke gjennom elevenes sekker.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig synes jeg det hadde vært greit om skolen ordnet opp uten å blande inn politi eller andre offentlige etater, men som forelder ville jeg ha blitt varslet om en ransaking.

Anonymkode: 89e98...567

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Ikke greit å se gjennom elevers private sekker. Høy risiko for mobbing for enkelte som følge av dette.

Hvorfor det? De kikker oppi sekken, de har ikke fremvisning for klassen hva som er oppi der. 

Anonymkode: 0a8cc...f02

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Husholdning1 said:

Ikke greit å se gjennom elevers private sekker. Høy risiko for mobbing for enkelte som følge av dette.

Tøys. At læreren ville begynne å mobbe en elev på grunnlag av det han fant i veska, er ytterst søkt.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Kanutte skrev:

Det er elevenes private gjenstander. Det gjelder samme regler for elevenes sekker som for din veske. Du kan motsette deg at andre enn politiet ransaker den (med unntak av enkelte sikkerhetskontroller). Derfor kan ikke skolen (med mindre det er fare for liv og helse - noe mistanke om alkohol ikke er) sjekke gjennom elevenes sekker.

Og jeg spurte: Hva er problemet?

Anonymkode: 698ab...91d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? De kikker oppi sekken, de har ikke fremvisning for klassen hva som er oppi der. 

Anonymkode: 0a8cc...f02

En må nødvendigvis tømme sekkene for å se hva som skjuler seg under alt. Den klassiske 50cl-boka f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, GauteS skrev:

Tøys. At læreren ville begynne å mobbe en elev på grunnlag av det han fant i veska, er ytterst søkt.

Ikke bare læreren i et klasserom med 20 elever. Og jo, også lærere kommer med ubetenksomhet kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Kanutte said:

Det er elevenes private gjenstander. Det gjelder samme regler for elevenes sekker som for din veske. Du kan motsette deg at andre enn politiet ransaker den (med unntak av enkelte sikkerhetskontroller). Derfor kan ikke skolen (med mindre det er fare for liv og helse - noe mistanke om alkohol ikke er) sjekke gjennom elevenes sekker.

Det er antagelig riktig, sånn er reglene. Men du svara ikke på spørsmålet: Hva er problemet – hvorfor skal ikke lærerne få kontrollere om det anses nødvendig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...