Gå til innhold

Skolen ransaket alle elevenes sekker...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, GauteS skrev:

Det er også ulovlig å gå på rødt lys selv om det er stille som i grava og midt på natta, men hvem bryr seg om det?

Uten ransaking hadde festen ikke blitt avlyst; en kan da ikke avlyse på grunnlag av rykter, uten bevis! Det ville vært brudd på grunnleggende rettsprinsipper.

Det er ikke ulovlig å gå på rødt lys.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er ikke ok gjort av skolen, og de har ikke rett til å gjøre det. Alle dere som mener dette er helt uproblematisk, hadde dere syntes det hadde vært greit at sjefen plutselig en dag bestemte seg for å ransake alle ansattes vesker? Det hadde i hvert fall ikke jeg syntes. Og dette blir samme prinsipp. Utrolig dårlig håndtert av skolen.

Anonymkode: b88f0...dfa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva faen er det disse ungene har i sekkene sine da? Er det ikke SKOLESAKER?!

Anonymkode: 8658b...dae

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

For ordens skyld, nei det er ikke ulovlig å gå på rødt lys i Norge. Kjøre på rødt, derimot.

OK, kjøre da! Argumentet står seg likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke ok gjort av skolen, og de har ikke rett til å gjøre det. Alle dere som mener dette er helt uproblematisk, hadde dere syntes det hadde vært greit at sjefen plutselig en dag bestemte seg for å ransake alle ansattes vesker? Det hadde i hvert fall ikke jeg syntes. Og dette blir samme prinsipp. Utrolig dårlig håndtert av skolen.

Anonymkode: b88f0...dfa

Nei, hadde vært best å slå seg vrang og vente på politiet, sant? Uansett om du da hadde noe i veska eller ikke, hadde du sett rimelig dum ut.

Anonymkode: 698ab...91d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huh? Det er da helt vanlig at vektere/sikkerhetspersonell ser gjennom veske / bag når man som voksen skal inn på et arrangement, enten det er klubb, konsert e.l.. Kanskje spør noen av de "kan jeg se i vesken din?", men jeg vet jo at hvis jeg sier nei, så slipper jeg ikke inn, så selvfølgelig får de lov.

Hvorfor skal det være noe annerledes på arrangement på ungdomsskolen når det er mistanke om at noen har med seg noe de ikke har lov til? Ser virkelig ikke problemet her, er jo bare å ønske fjortisene velkommen til voksenlivet ;) 

Anonymkode: 9a48e...a7b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde sendt klage både til skolen og oppvekstsjefen i kommunen/bydelen.

Det er nå en gang slik at det er kun politiet som har lovhjemmel til å utføre kroppsvisitasjon og ransakelser, og da skal de ha skjellig grunn til mistanke om at et straffbart forhold har funnet sted. De vil slite med å sannsynliggjøre at det har vært skjellig grunn til mistanke mot alle elever.

I tillegg ville en 14-15 åring neppe turt å være den eneste som motsatte seg ransaking av sekken foran hele klassen, med de sosiale følger det ville kunne medføre.

Her har skolen brutt loven. I mine øynespiller det ingen rolle om ts er en "curlingmor" eller ikke. Her har skolen i prinsippet misbrukt sin makt som voksne "myndighetspersoner" , i tillegg til å bryte loven.

Ville alle foreldre som har svart her inne åpnet veska for sjefen uten å mukke om noe var stjålet fra kontoret? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Jeg skjønner ikke at det å vise sekken ee så traumatiserende. Det koster ingen noe å gjøre det, så hvorfor være vrang. Jeg begynner å tro at ungene dine hadde noe å skjule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Huh? Det er da helt vanlig at vektere/sikkerhetspersonell ser gjennom veske / bag når man som voksen skal inn på et arrangement, enten det er klubb, konsert e.l.. Kanskje spør noen av de "kan jeg se i vesken din?", men jeg vet jo at hvis jeg sier nei, så slipper jeg ikke inn, så selvfølgelig får de lov.

Hvorfor skal det være noe annerledes på arrangement på ungdomsskolen når det er mistanke om at noen har med seg noe de ikke har lov til? Ser virkelig ikke problemet her, er jo bare å ønske fjortisene velkommen til voksenlivet ;) 

Anonymkode: 9a48e...a7b

Les innlegget.. Det skjedde på en vanlig skoledag, ikke på arrangementet.

Anonymkode: b88f0...dfa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at noen synes det er greit at politiet gjør det men ikke lærere. Hvorfor denne forskjellen? (Jeg ser noen sier at loven sier det men utenom det.) Tror dere at politiet gjør det på en mer skånsom måte enn lærerne eller hva er saken?

Anonymkode: 2bb7e...f74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke ok gjort av skolen, og de har ikke rett til å gjøre det. Alle dere som mener dette er helt uproblematisk, hadde dere syntes det hadde vært greit at sjefen plutselig en dag bestemte seg for å ransake alle ansattes vesker? Det hadde i hvert fall ikke jeg syntes. Og dette blir samme prinsipp. Utrolig dårlig håndtert av skolen.

Anonymkode: b88f0...dfa

Om det foregikk feks narkotikasalg ansatte i mellom i arbeidstiden så syntes jeg at veskene kan bli ransaket ja. Skurken blir funnet og problem løst. Ingen ble avhengige og ble byens prostituerte dophue. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ser at noen synes det er greit at politiet gjør det men ikke lærere. Hvorfor denne forskjellen? (Jeg ser noen sier at loven sier det men utenom det.) Tror dere at politiet gjør det på en mer skånsom måte enn lærerne eller hva er saken?

Anonymkode: 2bb7e...f74

Politiet har ikke elevene noen personlig relasjon til. Det handler om å ha respekt for andres eiendeler og rett til privatliv.

Anonymkode: b88f0...dfa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig hadde jeg foretrukket at det ble løst som her, ved at lærere/annet personale ved skolen sjekket sekkene, fremfor at politiet ble tilkalt.  Vil tro de fleste elevene hadde reagert langt sterkere og ville følt det langt mer ubehagelig å få sekken sin gjennomsøkt av (kanskje) uniformert politi enn at læreren de kjenner ba om å få ta en titt i den?  

Om elever hadde med alkohol på skolen var det sannsynligvis for å gjemme den et sted før arrangementet, husker jo folk gjorde det før skoleball etc. da jeg var tenåring.  På selve arrangementet hadde det jo vært helt problemfritt å be om å få sjekke veske e.l. i døra og nekte de som ikke lar vakta se innholdet adgang, dette er jo helt vanlig på både både utesteder, konserter og idrettsarrangementer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen som reagerer på at hver elev måtte opp til kateteret for å vise sekken en etter en.

Det er en grunn til at det er politiet som skal utføre ransaking. De kan vurdere grunnlaget for nødvendigheten, samt gjennomføre etter regulerte rutiner.

Det er helt uakseptabelt av skolen. Elevene er pålagt å være på skolen, og må ha sekk til skolesakene. Enkelte elever kan ha behov for private ting i sekken som ingen andre har noe med, selv ikke læreren, eksempelvis en bamse (ja, selv på ungdomsskolen og da skjønner du hvor flaut det blir). 

Er man deltager på et arrangement eller skal inn på et utested, vet man i forkant at det er sannsynlig å måtte vise innhold i veske/sekk. Som elev på skolen finnes ikke dette valget. Skolens ledelse vet at arrangement på dette alderstrinn medfører fare for smugling av alkohol. Da får de enten la være å åpne opp for slike arrangementer eller finne andre måter å håndtere det på. Å ransake flere hundre elevers personlige eiendeler for å avdekke fire tilfeller hører ikke hjemme noen steder. Det blir som å gjennomføre en ransaking som konduktør på lokaltoget (etter at man har gått ombord) på jakt etter ulovligheter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med den logikken kan man også si ; hvordan skal man få bukt med terror og pedofili uten å ransake ethvert hjem i norge og overvåke enhver person???  

Det bryter med grunnloven vår... 

Anonymkode: 80e27...1ea

Har elever under 18 år samme rettigheter som voksne?

Anonymkode: a2a95...588

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Men herregud, hvordan skal man få noe som helst kontroll og bukt med ungdomsfylla

 

Om du tror man får kontroll eller bukt med ungdomsfyll er du fryktelig naiv. 10klassering vil drikke så lenge det finnes 10klassinger.

Anonymkode: 946e9...a1c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutes ago, AnonymBruker said:

Har elever under 18 år samme rettigheter som voksne?

Anonymkode: a2a95...588

Selvfølgelig!

Anonymkode: 0cd77...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mrs.Purdey skrev:

Jeg skjønner ikke at det å vise sekken ee så traumatiserende. Det koster ingen noe å gjøre det, så hvorfor være vrang. Jeg begynner å tro at ungene dine hadde noe å skjule.

Det blir som om jeg skulle stoppet ei kvinne på gaten å ransaket jakken, veska og ranselen hennes grunnet mistanke om at hun oppbevarte narkotika. 

Det er det nøyaktig samme som det som skjedde på skolen her. Begge deler er selvfølgelig ulovlig. Det har ikke noe med at det er "traumatiserende" , det handler om at man har rettigheter som individ og at vi er beskyttet av loven. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Christiane_W skrev:

Personlig hadde jeg foretrukket at det ble løst som her, ved at lærere/annet personale ved skolen sjekket sekkene, fremfor at politiet ble tilkalt.  

Politiet ville ikke foretrukket at skolen begikk lovbrudd, nei. Tvert imot. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser at noen synes det er greit at politiet gjør det men ikke lærere. Hvorfor denne forskjellen? (Jeg ser noen sier at loven sier det men utenom det.) Tror dere at politiet gjør det på en mer skånsom måte enn lærerne eller hva er saken?

Anonymkode: 2bb7e...f74

Forskjellen er at politiet har myndighet til dette mens lærere ikke har det. Det lærerne gjorde var å ta loven i egne hender - dette er graverende og strengt ulovlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...