Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Jeg er klar for nytt semester! Har bestilt pensumbøkene og håper de kommer ila uken :Nikke:  Er klar for å gjøre noe vettugt med tiden min, føler at disse to-tre ukene med ferie/sykmelding bare har gjort meg lat og treig og suppe i hjernen... Trenger litt motstand igjen! :dany:

Syns det er deilig med nytt år og at julen er ferdig! På tide å brette opp ermene igjen! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har hatt faget statistikk for økonomer og finans på BI før? Har det til neste semester, og har blitt litt skremt vekk av alle de tydlige studentene som mener foreleserne er helt forskrekkelige og pensumet er utrolig vanskelig. Typisk til hvordan jeg skal jobbe med disse fagene?:-/

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som venter på karakterer fra eksamener før jul? Si gjerne fra når de kommer, oppdaterer som en tulling her selv om fristen ikke er før i morgen.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som venter på karakterer fra eksamener før jul? Si gjerne fra når de kommer, oppdaterer som en tulling her selv om fristen ikke er før i morgen.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Jeg venter på 2. Regner med at i alle fall den ene kommer i morgen. Gruer meg. Disse to karakterene er de jeg er mest usikre på dette halvåret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som venter på karakterer fra eksamener før jul? Si gjerne fra når de kommer, oppdaterer som en tulling her selv om fristen ikke er før i morgen.

Hadde eksamen 8. desember. Sensurfristen var 29. desember, men svar har enda ikke kommet. Regner med at 1. og 2. juledag og 1. nyttårsdag ikke blir sett på som virkedager - og alle de helligdagene var vel på ukedager i år. Så regner med at jeg får svar mest sannsynlig imorgen eller noe slikt, med mindre de drøyer enda mer :frkk: Trodde i første omgang at jeg skulle få den i dag, skikkelig frustrerende greier...

Anonymkode: c3ee6...0c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som har hatt faget statistikk for økonomer og finans på BI før? Har det til neste semester, og har blitt litt skremt vekk av alle de tydlige studentene som mener foreleserne er helt forskrekkelige og pensumet er utrolig vanskelig. Typisk til hvordan jeg skal jobbe med disse fagene?:-/

Anonymkode: ab247...c01

Det er et tøft fag og pensum. Nytter ikke å pynte på sannheten. Du må bare lese godt og gjøre alle oppgavene som foreleseren gir deg. Målet må være å ikke havne bakpå. 

Dette fikser du!

Anonymkode: d2758...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt på min andre utdanning, og har eksamener nå i januar. 

Det er så enormt mye stoff å lese, samtidig som vi skal ha siste forelesningstime, med helt nytt emne, 2 dager før eksamen. 

Føler jeg bretter opp ermene hver dag, men etter en oppgave gjort så kommer det 2 nye. Gleder meg veldig til januar er ferdig! 

Anonymkode: d2758...7b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde eksamen 8. desember. Sensurfristen var 29. desember, men svar har enda ikke kommet. Regner med at 1. og 2. juledag og 1. nyttårsdag ikke blir sett på som virkedager - og alle de helligdagene var vel på ukedager i år. Så regner med at jeg får svar mest sannsynlig imorgen eller noe slikt, med mindre de drøyer enda mer :frkk: Trodde i første omgang at jeg skulle få den i dag, skikkelig frustrerende greier...

Anonymkode: c3ee6...0c1

Har frist i dag, men ingenting enda :( Tenker det er forsinket men blir jo gal av å vente!

Quote

Jeg venter på 2. Regner med at i alle fall den ene kommer i morgen. Gruer meg. Disse to karakterene er de jeg er mest usikre på dette halvåret

Har du fått? :)

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du fått? :)

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Nei har ikke det :/ oppdatert i hele dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått karakter i dag i grunnleggende sykepleie på UiS. 

Anonymkode: 0e01b...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har fått karakter i dag i grunnleggende sykepleie på UiS. 

Anonymkode: 0e01b...006

Håper det gikk bra for deg! Venter fortsatt her.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.12.2017 den 17.03, Sugar&Spice skrev:

Det går bra med meg! Har fremdeles betennelse i armen, men er tilbake på jobb igjen i det minste! Er såå klar for et nytt semester, men er redd for at armen skal slå seg heelt vrang med en gang jeg begynner å belaste den med håndskriving igjen. Men jeg må bare satse på at det går bra. Jeg har gjort all treningen og øvelsene fysioen har gitt meg, så må nesten bare håpe at jeg kommer meg tilbake. Er heldigvis ikke eksamensperiode før i mai da, har nok av tid til å trene opp på ;)

Jeg er alltid klar for skravling :laugh:

Satser på at du får orden på armen, iallfall såpass at du klarer å gjennomføre. Er det det samme om du skriver for blyant eller skriver på pc? Kanskje det går an å finne en ny studieteknikk som ikke tærer sånn på hendene? Kanskje lettere sagt enn gjort, når jeg tenker meg om så tar jo du også masse fag som krever at man rekner, og da er det jo litt vanskelig å ikke bruke penn. Dessuten synest jeg det er best å ta notater for hånd, hadde ikke vært komfortabel med å gå over til pcskriving på forelesing.

Bra du er motivert til nytt semester iallfall :) Kjenner det er godt å ha fri denne uka og, men gleder meg veldig til å komme tilbake i forelesingssalen og kjøpe nye pensumbøker :nori:Jeg aner forresten ikke hva slags bøker jeg skal ha enda, har ikke orka å sjekke opp listene. Men de siste semestrene har jeg avventet litt, sånn at jeg ikke ender opp å kjøpe feil i tilfelle det blir endringer i pensum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så herlig å se at det er andre som bestiller bøker i god tid og er klare for et nytt semester! Føler folkene på mitt studie er kjipe, de ordner ikke bøker før langt ut i semesteret og spør alltid om å "kan jeg ikke bare få lese den siden".. Vi fikk også igjen eksamensresultatet i dag, og ingen av de har spurt meg om det gikk bra :( Føler meg litt utenfor, men vet at det ikke er noen som gjør noe på fritiden uansett, de sitter bare hjemme og skriver på facebook.

Har skrevet en leseplan nå, har fått nesten alle bøkene levert, mangler bare en som er på vei, har ryddet på pcn min og er så klar til å starte. Fikk også A på min andre eksamen så er kjempeglad for det! Snittet ble D på denne så da føles det enda bedre.

Quote

Men de siste semestrene har jeg avventet litt, sånn at jeg ikke ender opp å kjøpe feil i tilfelle det blir endringer i pensum. 

Det skjønner jeg godt, her har vi bedt faglærerne om å ordne dette i god tid slik at vi kan bestille når det er salg o.l, så vi får lista rett før jul uten å må tenke på endringer.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gleder meg til å begynne på nytt semester. Jeg har hatt nesten en måned med juleferie og begynner å gå litt lei [Har heldigvis hatt hobbyer og sosiale ting å gjøre, men gleder meg til hverdagen nå.] Fikk ikke så gode karakterer første semesteret, men det er helt og holdent min egen feil. Nå er jeg klar for ny runde og skal virkelig gå inn for å få gode karakterer! Følte det ble så lite å gjøre første semester, og nå skal vi ha både programmering og matematikk, så jeg får nok å holde på med. Det er midtveiseksamen i matte på slutten av februar også, så kjenner jeg både gruer og gleder meg. Noe av pensum burde gå greit, er snakk om brøker, algebra og slikt. Resten er jeg usikker på, men får bare vie mye tid og innsats og gjøre mange oppgaver så går det nok bra.

Gidder ikke la dårlige karakterer ødelegge, det gir meg heller lyst til å gjøre det enda bedre nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har starta praksis i Oslo nå (3 mnd nesten 100%) så for meg går de neste månedene bort til 4timer pendling om dagen. Yohoo 😭 #trøttdagnr2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk A i business communication, strålende fornøyd! Men virker ut som sensor var kjempe ålreit, flere som fikk A og B. Tross for at mange trodde de skulle stryke 

Anonymkode: 2e787...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler meg egentlig nogenlunde klar for skolestart igjen. I år har jeg tenkt å begynne mye tidligere, starte fra dag en av. Jeg har bestemt meg for å gjøre alle arbeidsoppgaver jeg får utdelt, lese kapitelene før forelesningen starter, ta notater og starte tidlig med eksamensoppgavene. Har fem eksamener i år, hvorav tre fag er veldig tøffe og to fag er enkle, men litt kompliserte a la ikke lett å få en god karakter der. Med andre ord, i år skal det kun jobbes og jobbes! Har sluttet på jobben, for å kunne konsentrere meg ordentlig om fagene mine, merker nå at helsen ikke er i like bra form. Jeg føler meg ekkel innvendig, og kondisen er helt ute å kjøre, så må få lagt til noe treningsøkter samt starte å spise mye sunnere. Ut med kaffe, brus og alt av søtsaker og inn med det sunne. Døgnrytmen, har begynt å bli bedre for hver dag som går. Planen er å legge meg 23 hver dag, og stå opp 7 alle dager, selv i helgene. Legger jeg meg for seint en dag, så må jeg bruke en måned på å klare å innhente en ordentlig døgnrytme, så tørr ikke å ta den sjansen i den tøffe tiden som er i vente. 

Dro hjem til jul, noe jeg angrer litt på. Får alltid høre hvor useriøs jeg er med utdanningen min og ikke minst hvor useriøs utdanningen min er. I familien min er kun profesjonsstudier bra nok, alt annet er useriøst. Så jeg føler jeg må gjøre det ekstra bra i år, for å kunne motbevise alle at jeg ikke er useriøs. Alle ser på meg som et udugelig menneske, en som ikke er flink nok, en som ikke klarer å få til ting. Jeg får ofte høre at folk tviler på om jeg i det hele tatt kommer til å klare utdanningen min, fordi de tror jeg ikke er flink nok til å studere noe så tøft (går økonomi). Uff, føler jeg lar all den negativiteten spise meg opp, men nei. I år skal jeg gjøre det bedre enn noen gang. Har bestemt meg for å ikke fortelle noen hvordan det går med meg eller hva jeg får av karakterer på skolen, føler at folk bare ler og tror at jeg lyver hvis jeg faktiske for engangs skyld klarer å gjøre det bra. 

Ønsker alle en fin start på skolen, og håper vi kan fortsette å holde kontakten her frem mot sommeren.

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muntlig eksamen neste uke, men det har ikke kommet noe tidspunkt eller sted enda. Dette har pleid å komme så mye tidligere før. Herregud jeg blir så stressa, og ikke nok med det; vi skal levere fagoppgaven denne uken. Jeg sitter og pusser og pusser på den, men den blir bare ikke god nok. Får liksom ikke den gode flyten jeg har hatt i de andre oppgavene.

Det får gå som det går, så lenge jeg står.

eller det er det jeg prøver å overbevise meg selv om... så får jeg bare levere den og fokusere på eksamen.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med karakterene siste semester. 3*A og 1*B. Den jeg fikk B på var det så mye tull med at jeg frykta verre, derfor første B’en jeg har vært relativt glad for under Høyere utdanning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...