Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Er ikke snakk om å få slippe heller. Blir jo ikke skapt noe teambuilding når gruppa ikke jobber sammen. Som sagt, må du legge frem en god og dokumentert sak slik at det blir tatt tiltak, og du ikke blir kastet under steinen. Men det er nå bare min anbefaling. Du får gjøre som du vil og ta konsekvensene av det. Er bare kjedelig at folk kommer hit i etterkant og syter og klager fordi de ikke hørte på rådene man fikk i sin tid. Er kun du som kan gjøre noe med saken. :)

Anonymkode: 23db3...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det på tide å velge bachelor oppgaven og som jeg forventet har en av veilederen et kjempespennende prosjekt som starter tidlig, MEN så er det slik at jeg vet ikke hvor lett det blir å få jobb med dette prosjektet (da ingen driver med akkurat dette i Norge). Vurderer å velge noe mere tilpasset yrkedsmarkedet, men samtidig så tenker jeg at om jeg skriver en god nok oppgave, så bør ikke det være så vanskelig likevel, men det igjen er avhengig av at oppgaven er skikkelig god. Samtidig så er B det laveste jeg har fått i det faget, men jeg forstår egentlig ikke så mye av det... Sitter og gnager og kverner på det. 

Kameraten min sier jeg bør velge yrkesretta, venninna mi sier jeg bør følge hjertet å ta det som interesserer meg mest. Samboeren sier jeg må finne ut av det selv og det stemmer jo. (Skriver egentlig mest her for å få det ut av hodet litt)

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det på tide å velge bachelor oppgaven og som jeg forventet har en av veilederen et kjempespennende prosjekt som starter tidlig, MEN så er det slik at jeg vet ikke hvor lett det blir å få jobb med dette prosjektet (da ingen driver med akkurat dette i Norge). Vurderer å velge noe mere tilpasset yrkedsmarkedet, men samtidig så tenker jeg at om jeg skriver en god nok oppgave, så bør ikke det være så vanskelig likevel, men det igjen er avhengig av at oppgaven er skikkelig god. Samtidig så er B det laveste jeg har fått i det faget, men jeg forstår egentlig ikke så mye av det... Sitter og gnager og kverner på det. 

Kameraten min sier jeg bør velge yrkesretta, venninna mi sier jeg bør følge hjertet å ta det som interesserer meg mest. Samboeren sier jeg må finne ut av det selv og det stemmer jo. (Skriver egentlig mest her for å få det ut av hodet litt)

Anonymkode: 6faa3...609

Følger hjertet og velger forsøket, selv om tanken på å sitte fast i nåværende jobb skremmer vettet av meg :)

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Linaria

Kjeder meg såpass at jeg må finne denne tråden igjen. Har nylig fått litt forskjellig arbeidserfaring innenfor det jeg studerer, og jeg synes det er sååå mye bedre og mer interessant enn å studere. Henger skikkelig etter på lesinga, men vil helst bare jobbe, men nå er jeg bare nødt til å ta igjen litt lesing. 
Jeg må bare fullføre graden selv om jeg har litt jobb, da det er mye lettere å få arbeid med denne mastergraden. Jeg kan jo trøste meg med at masteren bare skal vare i seks måneder til, mens jeg sannsynligvis skal jobbe i en god del tiår, så det er jo bedre at jeg liker jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HURRA! Jeg har begynt på bacheloren og jeg koser meg gløgg ihjel med temaet! Samtidig stresser jeg fordi jeg skal inn på PPU til høsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har såvidt begynt å skrive på bacheloren min selv, og det er først nå etter å ha lest i denne tråden at valg av tema kan skape problemer formeg i jobbsøkingen 😅 Så nå må jeg jo stresse over det også.

 

flaks jeg skal ta en Master også

Anonymkode: 06c1e...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har såvidt begynt å skrive på bacheloren min selv, og det er først nå etter å ha lest i denne tråden at valg av tema kan skape problemer formeg i jobbsøkingen 😅 Så nå må jeg jo stresse over det også.

 

flaks jeg skal ta en Master også

Anonymkode: 06c1e...32d

Wut? Hvor/hva står det om det? Jeg skriver også nå..

Anonymkode: 899e1...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Wut? Hvor/hva står det om det? Jeg skriver også nå..

Anonymkode: 899e1...e8e

Jeg ser bare det er én/noen som har bekymret seg over at å skrive bachelor om «feil» tema kan bidra til å bli sett som ikke aktuell for jobber 😝

 

Men som sagt, det hadde jeg aldri tenkt tanken på før jeg leste det.

Anonymkode: 06c1e...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser bare det er én/noen som har bekymret seg over at å skrive bachelor om «feil» tema kan bidra til å bli sett som ikke aktuell for jobber 😝

 

Men som sagt, det hadde jeg aldri tenkt tanken på før jeg leste det.

Anonymkode: 06c1e...32d

Hvis det er meg du refererer til så var det ikke sånn jeg mente. Jeg mener at temaet jeg velger vil gjøre det vanskeligere enn om jeg hadde valgt et annet tema.

Si for eksempel at jeg går på matproduksjon. Hvis jeg skriver bachelor om produksjon av villsvinpølser i stedet for produksjon av jordbærsyltetøy i et land hvor man ikke produserer produserer noe med villsvin så sier det seg selv at det ikke blir like lett å få de kontaktene som hjelper deg å få jobb. Det ville altså vært mye lettere å få jobb ned jordbærsyltetøy-oppgaven i Norge.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her inne som har erfaringer med å gå to studier samtidig? 

Det jeg studerer er ganske konkurranseutsatt og dersom jeg plusser til med en spesiell type bachelor så vil jeg mest sannsynligvis bli nokså ettertraktet. Bachelor nr. 2 er i noe jeg allerede har en god del forkunnskaper om og enkelte av fagene har også nettstudier som et alternativ. 

Har ikke deltidsjobb, er ikke med i noen verv, og er egentlig ikke noe sosial, men flink til å studere det er jeg! Fremdeles veldig usikker på om jeg tar på meg altfor mye jobb da :( 

Anonymkode: 2276a...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Noen her inne som har erfaringer med å gå to studier samtidig? 

Jeg vurderte dette, men arbeidsmengden ble alt for stor så jeg tar et ekstra emne fra den andre bacheloren per semester (den har normalt 3-4 per semester). Tror det har mye å si hvilke bachelorer det er, noen overlapper mye og har ikke så stor arbeidsmengde, andre kan man nok jobbe med 50 timer i uka og likevel ikke henge med.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderte dette, men arbeidsmengden ble alt for stor så jeg tar et ekstra emne fra den andre bacheloren per semester (den har normalt 3-4 per semester). Tror det har mye å si hvilke bachelorer det er, noen overlapper mye og har ikke så stor arbeidsmengde, andre kan man nok jobbe med 50 timer i uka og likevel ikke henge med.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Har et B snitt i det jeg tar nå og føler at det er veldig enkelt. Jeg lærer veldig fort, har ikke jobbet så mye til nå, så tror at jeg har god kapasitet til å jobbe mer. Et emne hvert semester kan gå dersom jeg ikke kommer inn på det andre studiet (poenggrensen vil mest sannsynligvis øke en god del i år), men jeg ønsker egentlig å ta 60 studiepoeng hvert semester siden da vil jeg bli ferdig med begge to ca. samtidig. 
Studiet jeg går på nå har ikke mye obligatorisk med unntak av en semesteroppgave i året og litt diverse arbeidskrav, mens det andre studiet vil ha obligatorisk lab de fire første ukene av semesteret. Ellers er jeg veldig flink til å velge ut hvilke forelesninger jeg ønsker å delta i eller om jeg foretrekker å lese for meg selv på hybelen, så det skal gå greit sånn sett.
Med tanke på eksamen så vil det mest sannsynligvis kræsje litt med mindre jeg er heldig, men det ene studiestedet har kont i januar/februar slik at jeg kan få prioritert eksamen på studiet jeg går på nå. Heller ikke krise at jeg ligger litt bak for jeg vil jo uansett ha nok studiepoeng til å få støtte fra lånekassen og vil totalt ha 1 år ekstra å ta opp fag på studie nummer 2 før jeg skal ut i jobb :) 

Anonymkode: 2276a...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Har et B snitt i det jeg tar nå og føler at det er veldig enkelt. Jeg lærer veldig fort, har ikke jobbet så mye til nå, så tror at jeg har god kapasitet til å jobbe mer. Et emne hvert semester kan gå dersom jeg ikke kommer inn på det andre studiet (poenggrensen vil mest sannsynligvis øke en god del i år), men jeg ønsker egentlig å ta 60 studiepoeng hvert semester siden da vil jeg bli ferdig med begge to ca. samtidig. 

Høres veldig ut som meg og det jeg tenkte altså :) Jeg hadde A/B på eksamener (2 av hver) til jul, og tar nå ekstra emner, men det ene emnet har veldig stor arbeidsmengde og ble noe helt annet enn det jeg har som "hovedstudie".

Jeg synes du skal prøve, om det blir for mye så kan du alltids trekke deg fra eksamen, bare vær ærlig med deg selv om det blir for mye slik at du ikke sliter deg helt ut og får dårlige karakterer på alt istedetfor å gjøre det veldig bra på første bachelor + 1-2 ekstra emner. Siden poenggrensene stiger er det like greit å hoppe i det, om det blir for mye kan det også hende de hjelper til å legge til rette slik at du kan ta noe deltid/utsette.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Nei, kan ikke skryte av studiehverdagen disse tider. For lang historie å skrive også, men kan si klarer jeg å komme meg til skolen i morgen og får møtt veilederen min, blir det nok ikke en prat av den hyggelige sorten. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Devilheart skrev:

Nei, kan ikke skryte av studiehverdagen disse tider. For lang historie å skrive også, men kan si klarer jeg å komme meg til skolen i morgen og får møtt veilederen min, blir det nok ikke en prat av den hyggelige sorten. :(

Å nei! :(  Det var synd å høre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Går det bra med dere her? :goodbye:

Jeg begynner å glede meg til å få tid til å skrive Bachelor oppgaven - mest fordi det betyr at jeg snart er ferdig med 4 timer pendling til praksis hver dag :D

Anonymkode: 06c1e...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk på en midtveiseksamen i matematikk [1T] og jobber for harde livet frem mot slutteksamen i mai nå for å løfte det. Føler jeg aldri får gjort nok, uansett hvor mye jeg arbeider og det føles som jeg er på et samlebånd som går altfor fort og gjør at jeg ikke får gjort nok innen visse tider. Det stresser meg, og jeg har bare fire fag! Det skulle liksom være enklere, men jeg har grått tre ganger siden skolestart pga dette og er redd for at jeg kommer til å stryke mer.

Men vet det bare er stress og angst som slår ut fordi jeg føler jeg har for mye arbeid å gjøre. Jeg vil være foran i skoleløpet så jeg ikke havner etter, og det er vanskelig. Det er innleveringer i et fag, matteøvinger, øving på programmering og det fjerde faget har jeg såvidt oversikt over, bare fordi studieplanen ligger på nett. Føler at om jeg fokuserer for mye på et fag så glemmer jeg hva jeg skal gjøre i andre fag. Har laget liste nå i det minste, så det hjelper jo. Jeg har en uvane av at jeg ikke tør gjøre noe annet før jeg har gjort ferdig en ting, og da føler jeg at jeg ikke har nok tid til det andre igjen, som fører til MER stress.

Skal også flytte hjem til foreldre fordi jeg ikke klarer å spare penger og blir blakk hver måned [skal på jobbintervju til uka for en deltidsjobb, så krysser fingrene der]. Finansiell angst er en ting tydeligvis, får jo helt hetta når jeg ser kontoen går tom.

Puh, måtte blåse ut litt.

Anonymkode: 2f074...b14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble satt i permisjon i fjor sommer av BI pga for få oppnådde studiepoeng. Fikk ett år på meg til å forbedre fagene mine. Jeg flyttet ut hjemmefra og bosatt meg litt nærmere skolen i en student leilighet. Jeg er mye mer på skolen nå, før så hadde jeg inne mulighet til det pga det tok meg drøye 90 minutter med pendling frem og tilbake. Det er deilig å være på skolen og kunne få lest. 

Fikk A i bedøk, matte del 1, forretningsjus, statistikk og bedriften 

hadde B i bedriften fra før, men tok opp kortsvars og fikk en A.

Har kun matte, finans og org i år. Satser A i finans og org. 

Nå som jeg bor nærmere skolen, leser jeg mer og bedre

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 04/03/2018 at 11:41 PM, AnonymBruker said:

Strøk på en midtveiseksamen i matematikk [1T] og jobber for harde livet frem mot slutteksamen i mai nå for å løfte det. Føler jeg aldri får gjort nok, uansett hvor mye jeg arbeider og det føles som jeg er på et samlebånd som går altfor fort og gjør at jeg ikke får gjort nok innen visse tider. Det stresser meg, og jeg har bare fire fag! Det skulle liksom være enklere, men jeg har grått tre ganger siden skolestart pga dette og er redd for at jeg kommer til å stryke mer.

Skal også flytte hjem til foreldre fordi jeg ikke klarer å spare penger og blir blakk hver måned [skal på jobbintervju til uka for en deltidsjobb, så krysser fingrene der]. Finansiell angst er en ting tydeligvis, får jo helt hetta når jeg ser kontoen går tom.

Puh, måtte blåse ut litt.

Anonymkode: 2f074...b14

1) Kan jo være det blir bedre utover året, men om du ikke klarer fire fag så kan det jo være en ide å kutte det ned til 3.  

2) Bra du flytter hjem og har kommet på jobbintervju. Utrolig vondt å slite med økonomien og det hjelper jo ikke når man i tillegg sliter med skolen. 

On 05/03/2018 at 8:23 AM, AnonymBruker said:

Jeg ble satt i permisjon i fjor sommer av BI pga for få oppnådde studiepoeng. Fikk ett år på meg til å forbedre fagene mine. Jeg flyttet ut hjemmefra og bosatt meg litt nærmere skolen i en student leilighet. Jeg er mye mer på skolen nå, før så hadde jeg inne mulighet til det pga det tok meg drøye 90 minutter med pendling frem og tilbake. Det er deilig å være på skolen og kunne få lest. 

Fikk A i bedøk, matte del 1, forretningsjus, statistikk og bedriften 

hadde B i bedriften fra før, men tok opp kortsvars og fikk en A.

Har kun matte, finans og org i år. Satser A i finans og org. 

Nå som jeg bor nærmere skolen, leser jeg mer og bedre

Anonymkode: ab247...c01

Gratulerer! 

Anonymkode: 867de...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...