Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Førsteåret er snart over (en måned igjen med pensum og så er det eksamensperiode i mai). Føler tiden har gått altfor fort og at jeg nesten ikke har gjort noe som helst i et av fagene. Syns semesterne er så korte, men så er jeg vant til hvordan det var på vgs, da var vi jo på skole til langt uti juni. Kommer til å bli lang sommerferie på meg i år x)

Men har vært et bra år! 

Forresten, er det folk som har fått gode karakterer på ting men fremdeles føler at man ikke har gjort det læreren ville?

Eller er det perfeksjonisten som lusker rundt hos meg? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linaria

Uff, føler meg helt jævlig og sliter skikkelig med å komme i gang med oppgavene. Har tre innleveringer igjen dette semesteret før jeg skal begynne på masteroppgaven. Den ene er jeg greit i gang med, men den er også relativt enkel, men research proposal er jeg helt på villspor med. Jeg har på en måte valgt tema, men jeg gikk alltid rundt og tenkte at til masteroppgaven skulle jeg virkelig få noe jeg er skikkelig interessert i og synes er ordentlig gøy, men så har det vært sykdom og streik og alt mulig rart, og jeg har jobbet mye, og til slutt måtte jeg bare velge noe og nå sitter jeg her med noe som.. kei, det er mange problemstillinger å skrive om, jeg har en viss idé om hvordan jeg skal vinkle oppgaven og jeg har en del relevant pensum i tankene, men oppgaven er ikke SÅ interessant. 

Jeg vet jo at jeg får til ting. Jeg har A i snitt, men jeg føler jeg er helt på jordet av og til. Har ikke gjort noe som helst på over en uke. Det har vært massevis av streik og vi har fått så mange utsettelser på innleveringene våre, men nå skal vi levere oppgaver mens jeg er på ferie, i ferien, som nå plutselig ikek lenger er ferie, men tid til oppgaveskriving. 

Er så sliten. Jeg kommer meg ikke på biblioteket. Jeg kommer ikke i gang. Research proposal skal inn 18. april, så jeg har jo fortsatt tid på meg, men jeg har ikke fått gjort noe ordentlig ennå. Jeg er bare utrolig flink til å late som om jeg vet hva jeg holder på med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Å neii. "Veninna" mi insisterer på å komme på skolen i morgen selv om ungen sitter og spyr i dag og hun er kvalm. Nå har de hatt dette i over en uke. Jeg vet ikke om jeg orker å komme i morgen når jeg vet smittefaren ved dette, men så skal de endelig forklare et konsept som jeg har slitt med så da må jeg komme likevel.

(Hun er vaksinemotstander og tror ikke på inkubasjonstid, jeg har hypokondriske tendenser)

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å neii. "Veninna" mi insisterer på å komme på skolen i morgen selv om ungen sitter og spyr i dag og hun er kvalm. Nå har de hatt dette i over en uke. Jeg vet ikke om jeg orker å komme i morgen når jeg vet smittefaren ved dette, men så skal de endelig forklare et konsept som jeg har slitt med så da må jeg komme likevel.

(Hun er vaksinemotstander og tror ikke på inkubasjonstid, jeg har hypokondriske tendenser)

Anonymkode: 6faa3...609

Jeg hadde holdt meg hjemme om hun kommer og venninna di er skikkelig egoistisk. Spysjuka har ekstremt stor smittefare og når ungen hennes spyr så er hun smittefare i minst 72 timer etter at ungen er ferdig med å spy. Når hun attpå til er kvalm...

Blir så irritert når folk er så egoistiske og ikke tar det der på alvor. Hun synest altså det er greitt å gå på skolen og sette en hel institusjon i spysjukefare. Altså når det er eksamenstid, så er det faktisk helt krise. 
 

Hadde et lignende tilfelle ved eksamenstiden i høst. Var ei i gruppa vår som hadde spysjuka, og vi skulle møtes dagen etterpå for å gå over oppgaven vår som var nesten helt ferdig, da hun fortalte at hun hadde spysjuka, men at hun skulle møte opp om hun følte seg bra nok. Da sa jeg rett ut at det ikke var farlig om hun ikke møtte, vi klarte det selv og at hun burde bli hjemme med tanke på smittefare (sa det selvfølgelig på en hyggelig måte). Hun møtte likevel, dette gjorde meg veldig irritert. Holdt god avstand, og god hygiene og ble heldigvis ikke syk, men jeg ser ikke poenget med å ta sånne risikoer.

Endret av missmcbeal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor oppgave å skrive til i morgen. Siste oppgaven før masteroppgaven. Jeg finnes ingen steder å sitte i fred! Var hjemme, men samboeren snakket på telefonen, hørte på radio, gikk rundt og plystret, måtte bare fortelle om noe fotballnyheter når jeg endelig var i gang, så jeg dro på biblioteket, og her er det også masse bråk. Folk hvisker til hverandre, bråker med mat og printer ut ting. Jeg har sååå mye igjen å gjøre på under 24 timer. Jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: e32e1...b9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^^Da blir vel siste alternativ å sitte på skolen? Er vel åpent til kvelden, og siden det er etter skoletid, er nok de fleste grupperom og klasserom ledig. :) Hos oss henger det tillegg timeplan utenfor klasserommene, så ser lett om det er ledig eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har stor oppgave å skrive til i morgen. Siste oppgaven før masteroppgaven. Jeg finnes ingen steder å sitte i fred! Var hjemme, men samboeren snakket på telefonen, hørte på radio, gikk rundt og plystret, måtte bare fortelle om noe fotballnyheter når jeg endelig var i gang, så jeg dro på biblioteket, og her er det også masse bråk. Folk hvisker til hverandre, bråker med mat og printer ut ting. Jeg har sååå mye igjen å gjøre på under 24 timer. Jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: e32e1...b9a

Finnes det ikke stillesone på bibliotket? Hos oss har vi "samarbeidssoner" hvor prating og slikt er lov, og en stillesal hvor det skal være stille.

Eventuelt ville jeg spandert en kinobillett og en halvliter på samboeren og sendt han ut av leiligheten for å få fred..... :fnise: (eller bare bedt han om å holde kjeft, kommer an på hvor hyggelig jeg velger å være den dagen :) )

Anonymkode: 06c0c...7df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 hour ago, AnonymBruker said:

Finnes det ikke stillesone på bibliotket? Hos oss har vi "samarbeidssoner" hvor prating og slikt er lov, og en stillesal hvor det skal være stille.

Eventuelt ville jeg spandert en kinobillett og en halvliter på samboeren og sendt han ut av leiligheten for å få fred..... :fnise: (eller bare bedt han om å holde kjeft, kommer an på hvor hyggelig jeg velger å være den dagen :) )

Anonymkode: 06c0c...7df

Den ene delen av biblioteket er stappfull. Folk "holder av" pulter og sånn ved å legge bøker og jakker på dem. Det er midt i eksamensperioden, så umulig å finne sitteplass med mindre man er der klokka sju om morgenen. Jeg satt i masterrommet i stad, men der er det vannkoker og mikro og folk sitter og spiser, og snakker med hverandre... eller, ikke snakker, men sånn høylydt hvisking, hvor de liksom tror at de er sååå stille, men hele rommet kan høre alt de sier. 

Kjæresten min satte seg på soverommet i noen timer mens jeg skrev. Nå spiser han middag i stua, men han skal på jobb om ti minutter, så da får jeg rundt seks timer for meg selv, så oppgaven skal nok bli ferdig. Har en god oversikt over hva som skal gjøres nå. Er bare sååå jævla lei av oppgaveskriving, haha! 
Og samboeren vil ikke være til bry altså, det er bare det at hver minste lyd irriterer meg så til de grader når jeg er så stressa. "Visste du at Manchester Unit-" "OPPTATT". Han har ikke sånn jobb hvor man virkelig må konsentrere seg 100% for å få noe gjort, og greier ikke skjønne at én liten kommentar kan ødelegge hele flyten min.

Men etter oppgaven er levert har jeg noen dager fri før jeg må begynne på masteren, så da kan vi skravle så mye han vil. 

 

Men én ting er i hvert fall bra. Jeg har fått verdens beste veileder til masteren. Han er den beste universitetslektoren jeg noen gang har hatt, er utrolig hyggelig og positiv til alt jeg gjør og gir alltid fantastisk tilbakemelding. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, en av eksamene i år er så vanskelig at jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av meg!! Jeg er helt sikker på at jeg kommer til å stryke! Boka forklarer som at jeg automatisk skjønner hva den mener, og jeg finner ikke noe hjelp på internett.

Hva gjør man i slike situasjoner?!

Jeg fikk C i en oppgave som teller 40 prosent av sluttkarakteren. Om jeg stryker på eksamen, så stryker jeg i hele faget, ikke sant? Jeg får ikke E?

Uff, får vondt i magen av dette. Eksamen er om en uke. Hvordan skal det gå? :bond:

Anonymkode: dbc07...e43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Åååh, en av eksamene i år er så vanskelig at jeg ikke aner hvor jeg skal gjøre av meg!! Jeg er helt sikker på at jeg kommer til å stryke! Boka forklarer som at jeg automatisk skjønner hva den mener, og jeg finner ikke noe hjelp på internett.

Hva gjør man i slike situasjoner?!

Jeg fikk C i en oppgave som teller 40 prosent av sluttkarakteren. Om jeg stryker på eksamen, så stryker jeg i hele faget, ikke sant? Jeg får ikke E?

Uff, får vondt i magen av dette. Eksamen er om en uke. Hvordan skal det gå? :bond:

Anonymkode: dbc07...e43

Spørre andre i klassen? Spørre foreleser om hjelp? Spørre på internett om noen kan forklare deg det?

Uansett, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student i tromsø til høsten, og kjenner at jeg både gruer og gleder meg til utfordringene. Gleder meg ikke akkurat mye til lange lesekvelder før eksamener, men ser veldig frem til det sosiale :) Skal studere økad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første vår eksamen om 13 dager og jeg gruver meg så enormt (har 3 til sammen). Eller jeg gruver meg ikke til selve eksamen, men at det kommer til å gå til helvete nok en gang. Forrige semester fikk jeg bare tatt 1 av 2 eksamener, og den fikk jeg E på, fordi jeg tydeligvis hadde misforstått eksamensoppgaven og alt ble bare tull. Jeg slet med å finne essensen i stoffet igjennom hele semesteret, og jeg kunne sitte i 9 timer å lese - fordi jeg trodde alle gjorde slik. Hadde ingen venner på studiet, så visste ikke hvordan de andre jobbet. På videregående leste jeg aldri i en bok eller skrev notater, men likevel fikk jeg 4-5 i de fleste fag. Jeg skal ta opp eksamen jeg konta på til høsten, fordi det blir altfor mye med 4 eksamener på et vår semester.

Hele semesteret her har jeg også lest jevnt, men jeg leser langt i fra 9 timer om dagen. Jeg repeterer notater og lager tankekart - noe som hjelper meg veldig. I Januar ble jeg kjent med en B-elev, som jeg «stjelte» litt studieteknikker i fra. Jeg fant fort ut at jeg hadde brukt tankekart feil og at jeg brukte for mye tid på lesing forrige semester, men nå har jeg lært meg hvordan jeg skal anvende tankekart og skrive notater takket være den nye kompisen min. Nå sitter tankekartene mine så godt i hodet at jeg kan tegne de på papir uten å i det hele tatt se på tankekartene jeg har laget i One Note. Det er vel et godt tegn, at jeg har god hukommelse? :Knegg:

Men det jeg er redd for er å stryke eller nok en gang få en dårlig karakter. Jeg er ganske ny på universitet, da dette er mitt første år av en bachelor. Det verste er vel at jeg studerer noe basic, så stoffet er ikke direkte vanskeligt. Jeg er nødt til å få gode karakterer for å i det hele tatt klare å komme innpå en master i 2020. Huff, er så sjalu på de som får toppkarakterer uten å gjøre noe spesielt for det. Hilsen jente snart 22 år som føler seg skikkelig mislykka og dum.

Anonymkode: d6f4d...dc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria

73 på Research Proposal. Nå har jeg over 70 (som tilsvarer A) på alle innleveringer hittil dette semesteret :D 

Da er det bare å vente på de siste karakterene og jobbe med masteroppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hjeeelp meg med å få igang bachelorskrivinga! Jeg har gledet meg lenge til dette, også klarer jeg ikke begynne. Har helt ærlig bare skrevet små notater og jeg ser de andre har skrevet 14 sider. HVORFOR LÆRER JEG ALDRI???? Skal leveres i begynnelsen av juni...

Anonymkode: a1719...3e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linaria
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hjeeelp meg med å få igang bachelorskrivinga! Jeg har gledet meg lenge til dette, også klarer jeg ikke begynne. Har helt ærlig bare skrevet små notater og jeg ser de andre har skrevet 14 sider. HVORFOR LÆRER JEG ALDRI???? Skal leveres i begynnelsen av juni...

Anonymkode: a1719...3e7

Begynnelsen av juni er fortsatt massevis av tid. Om du kommer godt i gang nå, blir du helt sikkert ferdig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Linaria said:

Begynnelsen av juni er fortsatt massevis av tid. Om du kommer godt i gang nå, blir du helt sikkert ferdig :)

Det håper jeg. Det er så utrolig mange andre ting som frister, selv om jeg faktisk liker å skrive. Prøver hardt å motivere meg selv.

Anonymkode: a1719...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare 1 obligatorisk aktivitet igjen dette semesteret. 

Anonymkode: dd452...72f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått en skikkelig motivasjonsknekk. Har eksamener tilsvarende 35 studiepoeng neste uke, og greier så vidt å få gjort noe fornuftig i løpet av dagene. Kan ikke huske å ha hatt det slik tidligere, savner nesten eksamensstresset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjeeelp meg med å få igang bachelorskrivinga! Jeg har gledet meg lenge til dette, også klarer jeg ikke begynne. Har helt ærlig bare skrevet små notater og jeg ser de andre har skrevet 14 sider. HVORFOR LÆRER JEG ALDRI???? Skal leveres i begynnelsen av juni...

Anonymkode: a1719...3e7

Hva skriver du om?

Du sier har små notater. Finn kilder til notatene, og les dem fra topp til bunn. Da dukker det opp flere poenger å få med og som du kan finne flere kilder til (hvis dette er et litteraturstudie kan du holde på slik en stund). Er dette er vitenskapelig prosjekt så må du jo skynde deg å utføre experimentet og samle inn nok relevant data.

Snakk med veileder, og eventuelt arbeidsplassen du samarbeider med. Kanskje de har tips også. Kan også hende det holder å snakke om oppgaven til en venn som er helt utenfor ditt fagfelt :). Forklar innholdet i oppgaven og motivasjonen bak. (Det kan gi det litt de samme følelsene du hadde når du søkte på veileder og oppgave)

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at vi har en uke mellom hver eksamen, og at de to vanskeligste er sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...