Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Jadda. Gøy å måtte bruke minst 3 av bare 50 dager med praksis på omgangssyke :( I det minste kan jeg jobbe litt hjemmefra.

man sier at praksis er alt, men min praksis er så kort at jeg føler det egentlig ikke vil ha så mye å si på cven. Særlig når jeg planlegger to år til med studier etter dette, innen kommunikasjon/markedsføring. Det minste jeg kunne gjort var å ikke bli syk i denne perioden 😭

Anonymkode: 06c1e...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei faen i helvete! Nå skal vi starte studentbedrift i klassen vår, og jeg er blitt vagt som sjef, siden jeg er den rasjonelle. Jeg vil ikke! Jeg vil starte på bachelor oppgaven så fort det lar seg gjøre, muligens neste uke (er på andre året agronomi, velger vi plantebasert må vi bruke vekstsesongen). Skal vedde på at denne bedriften er noe vi må forplikte oss til i et halvt år nå. Så har jeg ei på gruppa som er hyperidealistisk og som faktisk har tenkt å starte denne bedriften som AS etterhvert. De andre er bare halvhjerta med. Hun setter så ekstremt urealistiske og gedigne mål og hadde kjørt oss rett i helvete om hun kunne bestemt alt (vi skal jo gjerne bruke egne penger, i tillegg). Jeg synes allerede jeg har nok med skolen og jobben. Klarer ikke å balansere livet mitt. Legen har til og med sakt at jeg MÅ ha en studiefri dag i uka, og dét kan jeg vel bare glemme nå. Faen og, er så sint at jeg bokstavelig talt føler det som om blodet koker over.

Håper faen meg dette ikke er noe som kommer til å henge over nakken min for resten av livet også, om vi for eksempel gjør noe som er direkte ulovlig eller om vi kjører oss helt oppi skikkelig dårlige dealer. Jeg skal jobbe på et tryggt og stabilt kontor. Gjerne med rådgivning eller tilsyn. Det er jo ikke akkurat tillitsverdig med noe slikt i bakgrunnen.

Huff, måtte bare få det ut et sted 😡

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei faen i helvete! Nå skal vi starte studentbedrift i klassen vår, og jeg er blitt vagt som sjef, siden jeg er den rasjonelle. Jeg vil ikke! Jeg vil starte på bachelor oppgaven så fort det lar seg gjøre, muligens neste uke (er på andre året agronomi, velger vi plantebasert må vi bruke vekstsesongen). Skal vedde på at denne bedriften er noe vi må forplikte oss til i et halvt år nå. Så har jeg ei på gruppa som er hyperidealistisk og som faktisk har tenkt å starte denne bedriften som AS etterhvert. De andre er bare halvhjerta med. Hun setter så ekstremt urealistiske og gedigne mål og hadde kjørt oss rett i helvete om hun kunne bestemt alt (vi skal jo gjerne bruke egne penger, i tillegg). Jeg synes allerede jeg har nok med skolen og jobben. Klarer ikke å balansere livet mitt. Legen har til og med sakt at jeg MÅ ha en studiefri dag i uka, og dét kan jeg vel bare glemme nå. Faen og, er så sint at jeg bokstavelig talt føler det som om blodet koker over.

Håper faen meg dette ikke er noe som kommer til å henge over nakken min for resten av livet også, om vi for eksempel gjør noe som er direkte ulovlig eller om vi kjører oss helt oppi skikkelig dårlige dealer. Jeg skal jobbe på et tryggt og stabilt kontor. Gjerne med rådgivning eller tilsyn. Det er jo ikke akkurat tillitsverdig med noe slikt i bakgrunnen.

Huff, måtte bare få det ut et sted 😡

Anonymkode: 6faa3...609

Du har vel din egen autonomi?

Anonymkode: 0e01b...006

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel din egen autonomi?

Anonymkode: 0e01b...006

Vi må være på grupper og vi må starte en studentbedrift. Regner med vi også må bruke bedriften gruppen presenterte på innovasjonscamp i forrige uke. Kan ikke løsrive meg fra gruppa og føler ikke jeg kan overgi den til hun som er så veldig engasjert og idealistisk. Derfor føler jeg at jeg ikke har noen valg akkurat. I alle fall ikke inntil vi får levert den skriftlige delen. Som sikkert kommer til å bli sånn siste liten bullshit som det alltid er med gruppeoppgaver.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper faen meg dette ikke er noe som kommer til å henge over nakken min for resten av livet også, om vi for eksempel gjør noe som er direkte ulovlig eller om vi kjører oss helt oppi skikkelig dårlige dealer. Jeg skal jobbe på et tryggt og stabilt kontor. Gjerne med rådgivning eller tilsyn. Det er jo ikke akkurat tillitsverdig med noe slikt i bakgrunnen.

Anonymkode: 6faa3...609

Hvorfor skulle en studentbedrift ødelegge tilliten til deg i fremtiden, og hvorfor mener du dere kan gjøre noe ulovlig? Er en studentbedrift, ikke verdens undergang. I allefall ikke verdens undergang at du ikke får starte med bacheloren OVER ETT ÅR FØR frista. Jeg har innlevering på min om litt over tre måneder, og vi har ikke fått lov til å starte før nå

Anonymkode: 06c1e...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle en studentbedrift ødelegge tilliten til deg i fremtiden, og hvorfor mener du dere kan gjøre noe ulovlig? Er en studentbedrift, ikke verdens undergang. I allefall ikke verdens undergang at du ikke får starte med bacheloren OVER ETT ÅR FØR frista. Jeg har innlevering på min om litt over tre måneder, og vi har ikke fått lov til å starte før nå

Anonymkode: 06c1e...32d

Fordi mange av ideene til hun i gruppa er godt over grensen av det som er lovlig. Hun tror ikke på regler og er direkte imot mange av de.

Vi skal samle inn data til våren, det må muligens gjøres i to omganger. I år og neste år. Vi får sikkert ikke begynt å skrive på selve oppgaven før den tid.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder på med hjemmeeksmen. Vi har 3 spørsmål som alle teller like mye. De to første spørsmålene er greie  for der vet  man hva som spørres om. Siste spørsmålet er mye vagere og der er jeg veldig usikker på hva de egentlig sikter til .  Synes det er tullete med vage spørsmål. Dumt om man gjør det dårlig kun fordi man ikke fikk vist hva man kan.  

Fag nummer 2 synes jeg også er skummelt siden pensum ser ut til å være enormt. Selve pensumboka er ikke så stor, men detaljene som forventes gjør ting vanskelig. 

Anonymkode: 867de...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter så sykt nå :( skulle liksom vært i gang med praksis og pensum men er i begynnelsen av en fase der jeg har bestemt meg for å anmelde en som voldtok meg tidlig i tenårene og det tærer så sykt på, får ikke lest og orker ikke dra på forelesninger :( klarer ikke gå til butikken før tårene presser på, drittdrittdritt.

Anonymkode: 899e1...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Sliter så sykt nå :( skulle liksom vært i gang med praksis og pensum men er i begynnelsen av en fase der jeg har bestemt meg for å anmelde en som voldtok meg tidlig i tenårene og det tærer så sykt på, får ikke lest og orker ikke dra på forelesninger :( klarer ikke gå til butikken før tårene presser på, drittdrittdritt.

Anonymkode: 899e1...e8e

:klem:

Synes du er utrolig tøff som anmelder voldtekten! Håper også på at du har noen rundt deg som kan støtte deg!

Anonymkode: 867de...5d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Holder på med hjemmeeksmen. Vi har 3 spørsmål som alle teller like mye. De to første spørsmålene er greie  for der vet  man hva som spørres om. Siste spørsmålet er mye vagere og der er jeg veldig usikker på hva de egentlig sikter til .  Synes det er tullete med vage spørsmål. Dumt om man gjør det dårlig kun fordi man ikke fikk vist hva man kan.  

Fag nummer 2 synes jeg også er skummelt siden pensum ser ut til å være enormt. Selve pensumboka er ikke så stor, men detaljene som forventes gjør ting vanskelig. 

Anonymkode: 867de...5d8

Hvis du er usikker på om du forstår spørsmålet kan du spørre læreren

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff :( Det har vært forelesninger i snart 4 uker nå og jeg har kun møtte opp den første uka pluss noen i mellom. Usikker på om jeg er utbrent, har kyssesyken, influensa eller en eller annen infeksjon. Er våken totalt 6-11 timer daglig, har nesten konstant hodepine og orker ingenting :grine:Har bestilt legetime, men de hadde ikke mulighet å skvise meg inn før om 2 uker og jeg går glipp så utrolig mye undervisning og selvstudium :( 

Anonymkode: 2276a...e5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt for mye å gjøre for tiden, har to oppgaver som skal skrives, en på 12 sider og en på 8 sider. Temaene er spennende men stoffet er ganske vanskelig, og sånn som er skrevet så mye om at det nesten er umulig å skrive bra uten å delvis plagiere. Har også gruppearbeid i to emner, har heldigvis fantastisk gruppe i år og vi har kommet godt i gang men tiden flyr. Det siste emnet er i noe jeg har null peiling på, realfag, arbeidsmengden er stor med innleveringer hver uke og føler jeg bør bruke 90% av tiden på dette - så da har jeg dårlig samvittighet når jeg jobber med alt annet.

Dere som har 4-5 emner i semesteret, jobber dere litt med alt hver dag, eller deler det opp på en annen måte? Har laget meg en leseplan jeg følger, men til nå har det blitt mye rot.. i dag har jeg skrevet 2 timer på gruppeoppgaven og brukt litt tid på å diskutere det med resten, vært på forelesninger i 5 timer, skrevet stikkord/hva jeg vil ha med til 8 siders oppgaven men tenker mest på den andre.. og så har jeg dårlig samvittighet fordi jeg burde ha brukt hele dagen bortsett fra forelesninger til realfaget :fnise:

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk "første års" student og tar enkeltemner dette semesteret på uib. Kjenner ingen og har ikke fått gått på så mange forelesninger siden jeg har jobbet endel i begynnelsen av semesteret, men tror det blir mindre jobb og da har jeg mer tid til skole..Lurer på hvordan det blir siden jeg tar andre semester fag, disse to 15sp emnene krever gruppearbeid også. Gruer meg litt, for jeg er 10+- år eldre enn de fleste også..Skal inn på denne bacheloren til høsten, så håper jeg kan ta den på kortere tid. Hvordan er det med gruppearbeid? Er det slik at foreleser kan velge? Håper det for som sagt kjenner jeg ingen :grine: 

Anonymkode: 2be21...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk "første års" student og tar enkeltemner dette semesteret på uib. Kjenner ingen og har ikke fått gått på så mange forelesninger siden jeg har jobbet endel i begynnelsen av semesteret, men tror det blir mindre jobb og da har jeg mer tid til skole..Lurer på hvordan det blir siden jeg tar andre semester fag, disse to 15sp emnene krever gruppearbeid også. Gruer meg litt, for jeg er 10+- år eldre enn de fleste også..Skal inn på denne bacheloren til høsten, så håper jeg kan ta den på kortere tid. Hvordan er det med gruppearbeid? Er det slik at foreleser kan velge? Håper det for som sagt kjenner jeg ingen :grine: 

Anonymkode: 2be21...10f

Andreårsstudent student her på 33 :). Jeg ble ikke ordentlig kjent med noen før jeg var godt inne i tredje semester. Orket ikke å bli med på fester og quiz og styr og stell, og det var visst viktig for det sosiale. Her har det variert med foreleseserene. Noen setter sammen grupper, noen sier at vi skal velge selv. Jeg har som ofte blitt en av de tre som ikke har gruppe i slike tilfeller, og har da blitt plassert på mindre grupper. Jeg vil foreslå at du bare snur deg til sidemannen eller til en av de mindre gruppene og spør "kan jeg bli med dere?". Nesten ingen sier nei til det rett i ansiktet ditt.

Anonymkode: 6faa3...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei fy faen jeg er SÅ LEI dette gruppearbeidet at jeg SPYR. Jeg og ei til på gruppa ble jo enige om å si fra til læreren hvordan gruppearbeidet fungerte, at det var dårlig kommunikasjon og samarbeid og mye ansvarsfraskrivelse. Men så ombestemte hun seg i siste liten.. So here we go again! Vi skulle ha gruppearbeid på skolen nå sist, men de fleste ville vel fortest mulig hjem. Men det var faktisk ei av de eldre damene som tok ansvaret og sa at vi måtte gjøre noe! Så tommel opp for henne! Vi ble enige om at to andre skulle skrive om en case, og ordne en IOP plan (fylle ut) i løpet av helgen og sende til oss. I dag er det tirsdag. Åpnet mailen min fra i går og hadde fått en mail fra hun ene i går kveld, med casen og IOP planen. Casen var ikke skrevet om slik vi ble enige om, og IOP'en var IKKE fyllt ut i det hele tatt. Ingenting er blitt gjort siden vi møttes på skolen. HVA I HELVETE DRIVER DE MED????? Jeg kjenner det KOKER inni meg. Dette er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå! Jeg har i tillegg etterlyst denne IOP'en og casen to ganger i løpet av helgen, men de har unngått å svare på det. Hva i all verden er dette her for no???!

 

Anonymkode: d3ed7...d58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Dette er ansvarsfraskrivelse på høyt nivå! Jeg har i tillegg etterlyst denne IOP'en og casen to ganger i løpet av helgen, men de har unngått å svare på det. Hva i all verden er dette her for no???!

Sånn har jeg hatt det på gruppearbeid også, og det er utrolig kjipt fordi det er kun de som er late og som ikke bidrar som får noe ut av dette uansett hva som skjer. Om du sier fra alene så er du den sytete personen som ikke evner å samarbeide, og stiller deg selv i dårlig lys - sånn føler iallefall jeg det. Om du ikke sier i fra så ender du mest sannsynlig opp med å gjøre veldig mye mer enn du burde for at oppgaven ikke skal bli dårlig. Det er utrolig urettferdig. Å la være å gjøre noe selv og satse på at panikken tar de andre har jeg heller ikke nerver til.

Første del av gruppearbeidet mitt skal leveres neste fredag. da skal vi ha gjort en del beregninger, laget grafer, en teknisk tegning, skrevet planen for hva vi skal gjøre videre og beskrive hvorfor vi tok de valgene vi har tatt så langt (8 sider). Til nå har jeg gjort alt av det utenom å lage grafene. Så nå har jeg ikke tenkt å løfte en finger mer og se om det blir gjort.. har mine tvil.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn har jeg hatt det på gruppearbeid også, og det er utrolig kjipt fordi det er kun de som er late og som ikke bidrar som får noe ut av dette uansett hva som skjer. Om du sier fra alene så er du den sytete personen som ikke evner å samarbeide, og stiller deg selv i dårlig lys - sånn føler iallefall jeg det. Om du ikke sier i fra så ender du mest sannsynlig opp med å gjøre veldig mye mer enn du burde for at oppgaven ikke skal bli dårlig. Det er utrolig urettferdig. Å la være å gjøre noe selv og satse på at panikken tar de andre har jeg heller ikke nerver til.

Første del av gruppearbeidet mitt skal leveres neste fredag. da skal vi ha gjort en del beregninger, laget grafer, en teknisk tegning, skrevet planen for hva vi skal gjøre videre og beskrive hvorfor vi tok de valgene vi har tatt så langt (8 sider). Til nå har jeg gjort alt av det utenom å lage grafene. Så nå har jeg ikke tenkt å løfte en finger mer og se om det blir gjort.. har mine tvil.

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Ja det er utrolig kjipt! Er helt enig med deg i alt du skriver. Sier jeg i fra blir nok stemmninga enda dårligere og jeg blir satt i dårlig lys.. Føler ikke de på gruppa liker meg særlig fra før, ihvertfall to/tre av de. Jeg og ei anna gjorde mesteparten på forrige oppgave og jeg har bestemt meg for at denne gangen skal jeg ikke løfte en finger. Har jo prøvd til nå, men det funker jo heller ikke. Skal skrive min del, og det er det. Så får de andre bli grepet av panikken. Det er 1 mnd til oppgaven skal leveres. Jeg jobber 100 % og er gravid i tillegg, så dette skal ikke jeg stresse med ihvertfall. De skal versegod få se hvordan det er å sitte med mye å gjøre. Makan til oppførsel har jeg ikke sett på mine 4 år på høgskolen.

Anonymkode: d3ed7...d58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry meg men dere går ikke på barneskolen lenger. Du taper enda mer ved å tie stille, og samtidig "samtykker" at ting er ok slik det er. Jeg syns det er klart og nødvendig at du sier fra. Hva de (i gruppen) evt. kommer til å tenke og si, skal du bare drite i. Er det gruppearbeid, så er det gruppearbeid. Fair and square.

Du kan godt gi dem en siste advarsel, på samtlige medier dere har kontakt på. Hvis det ikke bedrer seg, kan du ta det opp med faglærer/veileder. For sånne holdninger er uakseptabelt i min bok og fortjener sin konsekvens.

Leste om samme type sak, der vedkommende hadde lagt frem saken på god måte og all dokumentasjon fra sin side, som resulterte i bestått for sin del og stryk for de andres. Så det gjelder å ikke gi seg.

Anonymkode: 23db3...184

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.2.2018 den 8.41, AnonymBruker skrev:

Andreårsstudent student her på 33 :). Jeg ble ikke ordentlig kjent med noen før jeg var godt inne i tredje semester. Orket ikke å bli med på fester og quiz og styr og stell, og det var visst viktig for det sosiale. Her har det variert med foreleseserene. Noen setter sammen grupper, noen sier at vi skal velge selv. Jeg har som ofte blitt en av de tre som ikke har gruppe i slike tilfeller, og har da blitt plassert på mindre grupper. Jeg vil foreslå at du bare snur deg til sidemannen eller til en av de mindre gruppene og spør "kan jeg bli med dere?". Nesten ingen sier nei til det rett i ansiktet ditt.

Anonymkode: 6faa3...609

Skjønner, hjelper vel på å spørre direkte eller bare bli satt i en gruppe. Er ikke krise å være venneløs siden jeg er såpass "gammel" og etablert men er greit å få en fagelig plass på universitet også. For se hvordan det vil gå fremover:).

Anonymkode: 2be21...10f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quote

Sorry meg men dere går ikke på barneskolen lenger. Du taper enda mer ved å tie stille, og samtidig "samtykker" at ting er ok slik det er. Jeg syns det er klart og nødvendig at du sier fra. Hva de (i gruppen) evt. kommer til å tenke og si, skal du bare drite i. Er det gruppearbeid, så er det gruppearbeid. Fair and square.

Her har vi fått beskjed om at vi må lære oss å arbeide på team, og at det skal veldig mye til for å få slippe. En del av prosjektet er å lære seg å samarbeide, og om man da står fram og sier at man ikke føler samarbeidet fungerer, og hele resten av gruppa synes alt er fint (fordi de ikke må gjøre så mye..) så framstår man selv som vanskelig. Det er null problem å si fra innad i gruppa, delegere, purre og bli irritert om folk ikke møter opp/gjør det de skal, men det er ikke alltid det hjelper.

I høst hadde jeg verdens mest tafatte gruppe, de gjorde ikke noe før 2 dager før innlevering. Spurte foreleser noen uker før om jeg kunne få levere egen oppgave da jeg syntes de andre på gruppa ikke var så interessert i å få noe gjort, da fikk jeg beskjed om å ta det med ro og la andre slippe til. (Dette prosjektet fikk vi i august og skulle leveres i desember, sier seg selv at de ikke fikk til så mye fornuftig på 2 dager).

Anonymkode: 2b5d3...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...