Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Jeg har min første universitetseksamen 18 desember, og det er i anatomi. Føler meg så vanvittig lost og synes generelt det er så vanvittig mye detaljer og puggestoff. Klarer nok å bestå, men skulle jo helst hatt hvert fall en B. Hadde kanskje følt jeg hadde mer kontroll dersom jeg ikke hadde gått ut av vgs med en liten baksmell på samtlige eksamener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 8.12.2017 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Noen flere som har obligatorisk skole (bachelor-nivå) frem til 21.des kl. 15.15? 😡 Når har dere andre juleferie?😅

Anonymkode: a087e...364

Har siste eksamen kl. 9-13 den 22. desember (også bachelor-nivå). Ettersom jeg også jobber fulltid, men har utdanningspermisjon denne dagen, får jeg juleferie et par timer tidligere enn jeg ellers ville fått :)

Anonymkode: aadc0...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Elaine Marley said:

Hva endte du opp med å gjøre?

Jeg har nå skrevet 4 sider, og er veldig usikker på om jeg kommer til å klare det, men skal levere inn det jeg har i morgen.

Jeg valgte å konte, men det var vel mer fordi jeg ikke hadde disiplinen til å gjennomføre enn at det nødvendigvis var det beste valget. 

Anonymkode: e3ebf...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg valgte å konte, men det var vel mer fordi jeg ikke hadde disiplinen til å gjennomføre enn at det nødvendigvis var det beste valget. 

Anonymkode: e3ebf...b7d

Nei, det forstår jeg også, for det føles ikke som det beste valget, men om jeg ikke klarer å fullføre så må jeg jo nesten bare gjøre det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en 8 siders innlevering (krav for å få det godkjent for å komme opp til eksamen) jeg leverte forrige søndag, og jeg har bare hatt litt over 1 uke til å øve til muntlig eksamen, den er allerede på onsdag. Vet ikke om det er normalt, men føler jeg har hatt så lite tid å lære så mye stoff på en gang. Må liksom lese om alle 6 religioner i dybde, pluss filosofiske og pedagogiske teorier om ulike skolemodeller i en pluralistisk/sekulær/liberalt samfunn. Jeg stresser å få lest alt i tide og tror ikke jeg får bedre enn C. Heldigvis er jeg ferdig tidlig, den 13 des. og starter 8 januar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min siste eksamen på torsdag. Har fått lest veldig lite de to siste ukene, men jeg har vært veldig flink å jobbet jevnt siden august, men jeg må jo repetere sammendragene jeg har skrevet. Har vært mye på privaten innad i familien som har gjort at jeg har vurdert å bli sykmeldt (akutt krise), men jeg får bare prøve å se hvordan det går. 

Anonymkode: b910b...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksamen i morgen! Er relativt rolig, men tror det er fordi jeg vet at jeg kan nok til å bestå, og bryr meg ikke så mye om karakteren. Jeg er forresten den som lagde tråd om å lese 900 sider på to uker (elns), og det gikk! 

Anonymkode: 5a282...4b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg går bachelor og jeg glemte å melde meg opp til undervisning og dermed eksamen for vårsemesteret! Stod at man kunne søke igjen i januar om det var ledige plasser, men trodde jeg var garantert plass når jeg går bachelor😭😭😭😭😭

Anonymkode: f241b...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært superstresset og nervevrak de siste dagene pga. muntlig eksamen, og følt at pensum har vært alt for mye og uoversiktelig. Var heldig med trekking av spørsmål på eksamen i dag og det gikk bra, selv om sensorene var kjempestrenge. Flere som fikk veldig dårlig karakter på muntlig. Fikk B i dette faget, er så fornøyd!

Nå er det bare 4 dager til siste eksamen og juleferie. Jeg kommer til å slite med siste eksamen, det er økonomistyring og jeg har nesten ikke fått jobbet med det de siste ukene, så jeg regner egentlig med at jeg må ta opp det faget, for tror ikke har jeg mulighet til å få oversikten på 3 dager. Men akkurat nå er jeg bare så glad for at jeg er ferdig med muntlig og snart har juleferie :alice:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, missmcbeal skrev:

Jeg har vært superstresset og nervevrak de siste dagene pga. muntlig eksamen, og følt at pensum har vært alt for mye og uoversiktelig. Var heldig med trekking av spørsmål på eksamen i dag og det gikk bra, selv om sensorene var kjempestrenge. Flere som fikk veldig dårlig karakter på muntlig. Fikk B i dette faget, er så fornøyd!

Nå er det bare 4 dager til siste eksamen og juleferie. Jeg kommer til å slite med siste eksamen, det er økonomistyring og jeg har nesten ikke fått jobbet med det de siste ukene, så jeg regner egentlig med at jeg må ta opp det faget, for tror ikke har jeg mulighet til å få oversikten på 3 dager. Men akkurat nå er jeg bare så glad for at jeg er ferdig med muntlig og snart har juleferie :alice:

Gratulerer!!! Så fint å lese at det har gått bra på muntlig! :D
---------

På grunn av fysiske utfordringer må jeg utsette siste eksamen! Jeg har så heftig senebetennelse i håndledd, albue og skulder at det føles som om armen skal falle av.... Ble tidlig og ufrivillig juleferie på meg! Er egentlig spent på om jeg i det hele tatt klarer å jobbe fremover, men satser på at en real kur på naproxen og voltarol(ikke samtidig........) får meg over den verste kneika. Har fysiotime denne uken også, heldigvis! Så surt, men bedre å kaste inn håndkle nå og heller la armene hvile fremover. Det er IKKE verdt å bli langtidssykemeldt for dette, jeg NEKTER!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Omg går bachelor og jeg glemte å melde meg opp til undervisning og dermed eksamen for vårsemesteret! Stod at man kunne søke igjen i januar om det var ledige plasser, men trodde jeg var garantert plass når jeg går bachelor😭😭😭😭😭

Anonymkode: f241b...dcc

Hva studerer du?

Anonymkode: 00eae...77b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sugar&Spice skrev:

Gratulerer!!! Så fint å lese at det har gått bra på muntlig! :D
---------

På grunn av fysiske utfordringer må jeg utsette siste eksamen! Jeg har så heftig senebetennelse i håndledd, albue og skulder at det føles som om armen skal falle av.... Ble tidlig og ufrivillig juleferie på meg! Er egentlig spent på om jeg i det hele tatt klarer å jobbe fremover, men satser på at en real kur på naproxen og voltarol(ikke samtidig........) får meg over den verste kneika. Har fysiotime denne uken også, heldigvis! Så surt, men bedre å kaste inn håndkle nå og heller la armene hvile fremover. Det er IKKE verdt å bli langtidssykemeldt for dette, jeg NEKTER!

Takk for det :) Ja herlig følelse at det gikk så bra, dette er faktisk den verste muntlig eksamen jeg har hatt i min karriere. Følte at jeg kom til å kunne drite meg kraftig ut dersom jeg trakk feil spørsmål. Synest hele den eksamensformen er ganske teit når karakteren nærmest blir et lykketreff om man er heldig og trekker riktig. Hadde synest det var bedre om sensorene bare hadde stilt spørsmål og at de fleste hadde fått det samme type spørsmålet. 

Uff, det høres ikke bra ut. Kjipt med betennelser her og der og veldig synd at du må utsette eksamen, men skjønner at du ikke kan gjennomføre. Jeg går faktisk til kiropraktor for lignende smerter, hatt problemer med skuldre, og smerter i arm og brystmusklatur en stund, men er heldigvis ikke gått så langt at det har blitt betennelse eller en konstant greie. Men behandlingen har virkelig vært hjelp i, så glad for at jeg har grepet tak i dette nå. Så har ikke vært så ille nå i eksamenstida faktisk. Ønsker deg masse god bedring. Er kjipt når man heller ikke får jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Gratulerer!!! Så fint å lese at det har gått bra på muntlig! :D
---------

På grunn av fysiske utfordringer må jeg utsette siste eksamen! Jeg har så heftig senebetennelse i håndledd, albue og skulder at det føles som om armen skal falle av.... Ble tidlig og ufrivillig juleferie på meg! Er egentlig spent på om jeg i det hele tatt klarer å jobbe fremover, men satser på at en real kur på naproxen og voltarol(ikke samtidig........) får meg over den verste kneika. Har fysiotime denne uken også, heldigvis! Så surt, men bedre å kaste inn håndkle nå og heller la armene hvile fremover. Det er IKKE verdt å bli langtidssykemeldt for dette, jeg NEKTER!

For en lei situasjon, men fint at du prioriterer din egen helse over en enkelteksamen. Eksamenen får du jo tatt opp senere, og det vil nok være bedre det enn at du presser deg videre og potensielt blir dårlig over lengre tid. 

--- 

Dere vet når man går i mange timer uten å spise, og når man da spiser er man helt død i mange timer etterpå? Ja, der er jeg nå. Det var så vidt jeg orket å bytte sengesett og sette på en vask. Heldigvis har jeg ikke noe forpliktelser akkurat nå, men det hadde jo vært fint å få noen effektive dager før jeg må tenke på siste eksamen. 

Ellers har jeg vært på jobbintervju i dag. Tror jeg ga et godt inntrykk av meg selv (overraskende nok), men det er visst ganske mange søkere. Jeg blir ikke lei meg om det ikke går min vei, men det hadde vært veldig hyggelig om jeg hadde fått den. Perfekt deltids- og sommerjobb for meg. 

Anonymkode: ad50b...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, missmcbeal skrev:

Takk for det :) Ja herlig følelse at det gikk så bra, dette er faktisk den verste muntlig eksamen jeg har hatt i min karriere. Følte at jeg kom til å kunne drite meg kraftig ut dersom jeg trakk feil spørsmål. Synest hele den eksamensformen er ganske teit når karakteren nærmest blir et lykketreff om man er heldig og trekker riktig. Hadde synest det var bedre om sensorene bare hadde stilt spørsmål og at de fleste hadde fått det samme type spørsmålet. 

(...)

Veldig enig i dette. Jeg hadde en lignende eksamensform for et par år siden. Dette er også den verste erfaringen jeg har hatt med muntlige eksamener. Det gikk greit med meg, men det sier jo litt når de fleste studentene det gikk dårlig med var fra den ene posten. Nå har heldigvis eksamensformen endret seg til at alle studentene skal gå gjennom akkurat de samme oppgavene. Det gir generelt en bedre kvalitetssikring av eksamen. I tillegg slipper man det styret med å psyke seg ned i forkant. 

Anonymkode: ad50b...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig i dette. Jeg hadde en lignende eksamensform for et par år siden. Dette er også den verste erfaringen jeg har hatt med muntlige eksamener. Det gikk greit med meg, men det sier jo litt når de fleste studentene det gikk dårlig med var fra den ene posten. Nå har heldigvis eksamensformen endret seg til at alle studentene skal gå gjennom akkurat de samme oppgavene. Det gir generelt en bedre kvalitetssikring av eksamen. I tillegg slipper man det styret med å psyke seg ned i forkant. 

Anonymkode: ad50b...865

Bra det har endret seg hos dere. Jeg kommer til å evaluere dette emnet ganske kraftig og si hva jeg synest om eksamensformen. Jeg vet om flere som fikk både D og E på denne eksamen fordi de var uheldige med trekkingen og sensorene var så strenge. De forventet at du skal svare veldig presist og riktig på akkurat det du trekte og at dersom de stilte spørsmål for å få de i riktig retning, så trakk det veldig ned. Det var forventet at du skulle si mest mulig selv uten å behøve å få "hjelp" av sensorene. For noen ble dette en veldig lei opplevelse, fordi de allerede hadde stor angst knyttet til eksamensformen. Dette tok ikke sensorene hensyn til heller og gav E til en student som på forhånd hadde sagt at hun slet veldig muntlig eksamen, som likevel klarte å svare på spørsmål som sensor stilte. 

Intern sensor hadde også sagt på forhånd at ekstern sensor likte at studenten tok styringen selv og sa mest mulig fra trekkingen, uten å behøve oppfølgende spørsmål. Dette er fint og flott om man får til, men de fleste vil ikke klare å samle tankene på så kort tid og få vist all kunnskapen de sitter inne med på den korte tiden uten at man får litt støtte på veien. 

Dette skapte som du sier ekstra stress i forkant, der jeg følte at jeg måtte kunne alt og var fortvilet fordi jeg hadde en del hull i pensum, selv om jeg generelt hadde en god helhetsfølelse og kunnskap om emnet. På en muntlig eksamen der sensorene i stedet spør mer generelt om faget, har man mulighet til å vise større bredde i faget og alle får likt utgangspunkt. Jeg følte på denne eksamen at sensorene var ute etter å finne "hullene" vi hadde i tilknytning til pensum, heller enn å støtte og veilede til det vi faktisk kan. En ekkel opplevelse i grunn og lite pedagogisk, med tanke på at man heller burde fokusere på hva slags læringsutbytte man har hatt.

Det er og pussig at de ble så opphengt i at spørsmål på veien ble ansett som et stort minus. Det var ikke akkurat sånn at de stilte veldig ledende spørsmål. Det må da være en enkel sak å stille spørsmålene på rett måte sånn at studenten får anledning til å svare og vist sin kunnskap, uten at spørsmålene er for ledende.

Endret av missmcbeal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studweb er usigelig tregt. Hvordan skal jeg oppdatere i rekordfart nå da? :sur:

Anonymkode: ad50b...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat ferdig med grunnleggende sykepleie eksamen! Kun anatomi igjen om 6 dager, så er det juleferie :)

Anonymkode: 0e01b...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig stresset av at administrasjonen ikke har satt inn kanndidatnummeret på Studentweb enda til fredagens eksamen. Har bare fått hvor jeg skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke stresse mye, kandidatnummer blir gjerne publisert 2-3 dager før eksamen. Mitt ble publisert i går for tentamenen i morgen. Vent til torsdag morgen. Er det ikke ute da heller, kontakt eksamenskontoret på telefon.

Vet ikke om det gjelder alle skoler, men vaktene skal også sitte med lister. Man må jo uansett signere for at man er tilstede og kandidatnummeret står også på den listen.

Endret av lillesky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...