Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Irriterer meg sånn over at det er så få leseplasser hvor det er stille på mitt campus :( Kanskje lunta er ekstra kort nå siden jeg stresser endel og er litt frustrert, men det er kun en lesesal hvor det skal være stille og den er smekkfull nå. På biblioteket på campus er det konstant prating og bråk uansett hvor jeg sitter, og på biblioteket i sentrum er det også bråk.

Så nå sitter jeg hjemme, men da blir det ekstra lett å prokrastinere. Skjønner ikke hvorfor de ikke har flere stille steder eller er det kanskje uvanlig å ønske og ha det stille? Jeg tåler lyder, men det er prating som plager mest.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har eksamen i morgen. Lett å få grei karakter i faget, men vanskelig å få toppkarakter for foreleseren har en tendens til å legge inn noen spørsmål som er veldig perifert i pensum. Forstår han ønsker å sjekke breddekunnskapen, men når man har stort pensum er det ikke alltid lett å kunne absolutt alle detaljer. 

Anonymkode: e3ebf...b7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har muntlig eksamen om tre uker, og jeg gruer meg skikkelig! Er redd for å for å glemme alt, siden jeg blir så fort nervøs...Jeg gjorde det heller ikke så bra på den skriftlige, så den må jeg nok ta på nytt...

Anonymkode: 6a92e...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Elaine Marley skrev:

Irriterer meg sånn over at det er så få leseplasser hvor det er stille på mitt campus :( Kanskje lunta er ekstra kort nå siden jeg stresser endel og er litt frustrert, men det er kun en lesesal hvor det skal være stille og den er smekkfull nå. På biblioteket på campus er det konstant prating og bråk uansett hvor jeg sitter, og på biblioteket i sentrum er det også bråk.

Så nå sitter jeg hjemme, men da blir det ekstra lett å prokrastinere. Skjønner ikke hvorfor de ikke har flere stille steder eller er det kanskje uvanlig å ønske og ha det stille? Jeg tåler lyder, men det er prating som plager mest.

Er det et bibliotek i nærheten hvor du kan lese som ikke er tilknyttet skolen? Om du ikke har mulighet til å rømme hjem til foreldre som kan holde øye med deg da :fnise: 

I verste fall kan du jo gjemme alt du har hjemme og ikke ta det frem før du er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, TinyBean skrev:

Er det et bibliotek i nærheten hvor du kan lese som ikke er tilknyttet skolen? Om du ikke har mulighet til å rømme hjem til foreldre som kan holde øye med deg da :fnise: 

I verste fall kan du jo gjemme alt du har hjemme og ikke ta det frem før du er ferdig.

Ja, men det er der også bråkete. 

Mine foreldre bor veldig langt unna, så har ikke mulighet til å dra hjem dessverre. 

Vet ikke om det fungerer heller :P Kan ikke gjemme TVen og alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært våken siden 08 for å lese - sitter enda og glor i veggen på pulten. Noen tips eller? Føler meg svært lite produktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

29 minutter siden, Nuttery skrev:

Vært våken siden 08 for å lese - sitter enda og glor i veggen på pulten. Noen tips eller? Føler meg svært lite produktiv. 

Kle på deg og gå en liten powerwalk på 15-20 (?) Min 😄 Så går du hjem og setter deg ned for å lese igjen.

Anonymkode: 72e71...53d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eksamen nå på fredag.Tror det gikk veldig bra! Var en veldig lett eksamen, alt vi ble spurt om var ting vi hadde gått gjennom på forelesninger og i seminaroppgavene. 

Anonymkode: e3ebf...b7d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som går på BI her?

Trenger sårt litt hjelp, har selvfølgelig sendt bachelor administrasjonen på skolen en melding, men det er lørdag og jeg vil trolig ikke få svar før på mandag. Sendte melding til kursansvarlig i både august og september, men han svarte aldri så jeg fikk heller ikke oppmeldt meg til eksamen. 

I fjor så hadde vi en eksamen som het Bedriften. Dette var et fag som var delt opp i to. Du hadde en hjemmeeksamen som telte 70% og en kortsvarsoppgave som telte 30%. Jeg fikk A på 70% og E på 30%, så jeg ente opp med en felleskarakter som ble B.

Jeg har nå lyst til å ta opp denne E"en jeg fikk, men har hørt at man må ta opp hele eksamen, altså både 70% og 30%, noe jeg syns er veldig dumt, da jeg ikke har behov for å ta opp 70%, hvem tar opp en A? Noen som vet hvordan det funker. Kan jeg ta opp 30% bare eller må jeg ta opp hele eksamen på nytt? Og hva skjer hvis jeg må ta opp hele eksamen, men kun velger å gi eksamen i 30%, får jeg ikke karakter da? uff...

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Noen som går på BI her?

Trenger sårt litt hjelp, har selvfølgelig sendt bachelor administrasjonen på skolen en melding, men det er lørdag og jeg vil trolig ikke få svar før på mandag. Sendte melding til kursansvarlig i både august og september, men han svarte aldri så jeg fikk heller ikke oppmeldt meg til eksamen. 

I fjor så hadde vi en eksamen som het Bedriften. Dette var et fag som var delt opp i to. Du hadde en hjemmeeksamen som telte 70% og en kortsvarsoppgave som telte 30%. Jeg fikk A på 70% og E på 30%, så jeg ente opp med en felleskarakter som ble B.

Jeg har nå lyst til å ta opp denne E"en jeg fikk, men har hørt at man må ta opp hele eksamen, altså både 70% og 30%, noe jeg syns er veldig dumt, da jeg ikke har behov for å ta opp 70%, hvem tar opp en A? Noen som vet hvordan det funker. Kan jeg ta opp 30% bare eller må jeg ta opp hele eksamen på nytt? Og hva skjer hvis jeg må ta opp hele eksamen, men kun velger å gi eksamen i 30%, får jeg ikke karakter da? uff...

Anonymkode: ab247...c01

Har du sjekket hva som står under fagbeskrivelsen av faget? Vanligvis så bruker det å stå informasjon om det på slike sider.

Jeg tror det praktiseres litt ulikt fra sted til sted. Når jeg gikk på UiB så var det slik at du måtte ta begge deleksamener opp igjen når du skulle forbedre karakter. Her vet jeg at man kan ta opp bare den ene deleksamen for å forbedre karakter, iallfall viss en har strøket, så kan en ta opp den eksamen uten å måtte ta den andre på nytt. Men det er kanskje forskjell på her om man har strøket eller bestått fra før. Jeg er litt usikker, men mener at man også at man bare behøver å ta opp den ene deleksamen om man vil forbedre karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, missmcbeal skrev:

Har du sjekket hva som står under fagbeskrivelsen av faget? Vanligvis så bruker det å stå informasjon om det på slike sider.

Jeg tror det praktiseres litt ulikt fra sted til sted. Når jeg gikk på UiB så var det slik at du måtte ta begge deleksamener opp igjen når du skulle forbedre karakter. Her vet jeg at man kan ta opp bare den ene deleksamen for å forbedre karakter, iallfall viss en har strøket, så kan en ta opp den eksamen uten å måtte ta den andre på nytt. Men det er kanskje forskjell på her om man har strøket eller bestått fra før. Jeg er litt usikker, men mener at man også at man bare behøver å ta opp den ene deleksamen om man vil forbedre karakter.

Tilleggsinformasjon: 

Kontinuasjon
Studenter som ikke får godkjent arbeidskravet i kurset får ikke ta eksamen. Det vil si at de må ta hele kurset på nytt ved senere gjennomføring.

Studenter som ikke får bestått på skriftlig eksamen eller som ønsker å forbedre karakteren, kan ta ny kontinuasjonseksamen ved senere gjennomføring av eksamen.

Kun dette som står på kursbeskrivelsen, står ingenting om at man kan velge eller hva. Men ser at det er to eksamenskoder for begge eksamenene, men jaja. skjønner ikke. Får høre med skolen. 

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hjemmeeksamen og har selvfølgelig i gammel tradisjon utsatt mesteparten av jobben til helgen før innlevering.

#læreraldri

Akkurat nå er jeg glad bare jeg består, men håper i hvertfall på en D evt. C om jeg er heldig :fnise: Har bestemt meg for å ikke legge meg før jeg er ferdig med selve oppgaven - sånn at jeg bare trenger å lese over, ordne med referanser osv. i morgen. Det blir en lang natt :alice:

Anonymkode: 6ab3c...44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Noen som går på BI her?

Trenger sårt litt hjelp, har selvfølgelig sendt bachelor administrasjonen på skolen en melding, men det er lørdag og jeg vil trolig ikke få svar før på mandag. Sendte melding til kursansvarlig i både august og september, men han svarte aldri så jeg fikk heller ikke oppmeldt meg til eksamen. 

I fjor så hadde vi en eksamen som het Bedriften. Dette var et fag som var delt opp i to. Du hadde en hjemmeeksamen som telte 70% og en kortsvarsoppgave som telte 30%. Jeg fikk A på 70% og E på 30%, så jeg ente opp med en felleskarakter som ble B.

Jeg har nå lyst til å ta opp denne E"en jeg fikk, men har hørt at man må ta opp hele eksamen, altså både 70% og 30%, noe jeg syns er veldig dumt, da jeg ikke har behov for å ta opp 70%, hvem tar opp en A? Noen som vet hvordan det funker. Kan jeg ta opp 30% bare eller må jeg ta opp hele eksamen på nytt? Og hva skjer hvis jeg må ta opp hele eksamen, men kun velger å gi eksamen i 30%, får jeg ikke karakter da? uff...

Anonymkode: ab247...c01

Slik jeg forstod det i fjor trenger man kun ta opp del-eksamenen, ikke begge. Hvorfor haster det å vite nå? Det er jo for sent å ta eksamenen nå dette semesteret uansett...?

Jeg vurderte å ta opp det samme (jeg fikk B på hjemmeeksamen, E på kortsvar. Endte opp med C, og har B-snitt fra første året. Gidder ikke ta det opp, er ikke såååå viktig for meg å gå opp den karakteren. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Slik jeg forstod det i fjor trenger man kun ta opp del-eksamenen, ikke begge. Hvorfor haster det å vite nå? Det er jo for sent å ta eksamenen nå dette semesteret uansett...?

Jeg vurderte å ta opp det samme (jeg fikk B på hjemmeeksamen, E på kortsvar. Endte opp med C, og har B-snitt fra første året. Gidder ikke ta det opp, er ikke såååå viktig for meg å gå opp den karakteren. :)

Jeg skal ta det opp til neste semester tenker jeg :-) 

Jeg er i en permisjonsår, klarte ikke å få 30 studiepoeng ifjor, og har kun to eksamener i år. Og to neste semester, så tenkte jeg kunne ta bedriften også i tillegg. Har følt jeg har gjort så lite i år, når jeg kunne gjort så mye mer:-/...

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal ta det opp til neste semester tenker jeg :-) 

Jeg er i en permisjonsår, klarte ikke å få 30 studiepoeng ifjor, og har kun to eksamener i år. Og to neste semester, så tenkte jeg kunne ta bedriften også i tillegg. Har følt jeg har gjort så lite i år, når jeg kunne gjort så mye mer:-/...

Anonymkode: ab247...c01

Okei, jeg skjønner! :) Ta opp faget hvis du føler for det, hvis du ikke har jobb ved siden av permisjonsåret så har du jo nok av tid til å gjøre det på? OG kortsvarseksamen er jo ikke såå mye pensum heller.

Med det sagt så var det noe horribelt galt med sensuren på kortsvaret i desember i fjor, jeg sjekket fasiten og hva jeg skrev - og at jeg fikk E er heeelt ute å kjøre, og vi opplevde mange som følte akkurat det samme også. Men jeg har bare ikke giddet å gå videre med det - jeg kan fint leve med en C i bedriften. Men hvis du føler for det, så ta opp faget. Men hvis det går utover de to andre du skal ta opp, så ville jeg revurdert det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Okei, jeg skjønner! :) Ta opp faget hvis du føler for det, hvis du ikke har jobb ved siden av permisjonsåret så har du jo nok av tid til å gjøre det på? OG kortsvarseksamen er jo ikke såå mye pensum heller.

Med det sagt så var det noe horribelt galt med sensuren på kortsvaret i desember i fjor, jeg sjekket fasiten og hva jeg skrev - og at jeg fikk E er heeelt ute å kjøre, og vi opplevde mange som følte akkurat det samme også. Men jeg har bare ikke giddet å gå videre med det - jeg kan fint leve med en C i bedriften. Men hvis du føler for det, så ta opp faget. Men hvis det går utover de to andre du skal ta opp, så ville jeg revurdert det?

Jeg må ta det opp. Jeg har E i alle mattefagene og klarer ikke å få bedre, så disse ledefagene er mitt lille håp i om å få litt bedfre snitt

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sugar&Spice skrev:

Okei, jeg skjønner! :) Ta opp faget hvis du føler for det, hvis du ikke har jobb ved siden av permisjonsåret så har du jo nok av tid til å gjøre det på? OG kortsvarseksamen er jo ikke såå mye pensum heller.

Med det sagt så var det noe horribelt galt med sensuren på kortsvaret i desember i fjor, jeg sjekket fasiten og hva jeg skrev - og at jeg fikk E er heeelt ute å kjøre, og vi opplevde mange som følte akkurat det samme også. Men jeg har bare ikke giddet å gå videre med det - jeg kan fint leve med en C i bedriften. Men hvis du føler for det, så ta opp faget. Men hvis det går utover de to andre du skal ta opp, så ville jeg revurdert det?

Men det ligger ingen sensur ute på kortsvarsoppgaven, kun på langsvarsoppgaven. Så kan hende du kanskje ikke var så flink til å pugge til Kortsvars? Vet om 8 stykker som fikk A på Kortsvars fordi de hadde lest og jobbet godt med de spørsmålene som kunne ble stilt. Så jeg tror ikke det var helt ute å kjøre. Det er baren unnskyldning vi studenter bruker for å unngå å si at vi ikke leste godt nok

Anonymkode: ab247...c01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det ligger ingen sensur ute på kortsvarsoppgaven, kun på langsvarsoppgaven. Så kan hende du kanskje ikke var så flink til å pugge til Kortsvars? Vet om 8 stykker som fikk A på Kortsvars fordi de hadde lest og jobbet godt med de spørsmålene som kunne ble stilt. Så jeg tror ikke det var helt ute å kjøre. Det er baren unnskyldning vi studenter bruker for å unngå å si at vi ikke leste godt nok

Anonymkode: ab247...c01

Jeg spurte om karakterbegrunnelse(ikke fasit, selvfølgelig, jeg skrev feil i forrige innlegg), og begrunnelsen jeg fikk stemte overhodet ikke med svarene jeg hadde gitt på eksamen.

Det er det flere som har opplevd - også flere A og B-studenter. Det var noe galt med den sensuren, og jeg hadde forberedt med godt. Ikke A-godt, men DEFINTIVT ikke E-verdig. 

Kortsvars-eksamen ble holdt flere dager og i mange forskjellige timer, og de jeg har snakket med er altså da de jeg hadde eksamen samtidig med. Så å sammenlikne eksamen avholdt 19. desember 14.00-15.00 og eksamen avholdt 22. desember 11-12 er altså ikke mulig.

 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må ta det opp. Jeg har E i alle mattefagene og klarer ikke å få bedre, så disse ledefagene er mitt lille håp i om å få litt bedfre snitt

Anonymkode: ab247...c01

Kanskje ikke BI er skolen for deg, hvis du føler du ikke klarer å få bedre i noen av matte/økonomifagene? Det er jo en handelshøyskole, liksom, ledelsesfag kan man ta andre plasser også.

Jeg droppet ut av universitet tre ganger før jeg forstod at det ikke var noe for meg, og jeg er såå glad jeg fant noe annet jeg mestrer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det ligger ingen sensur ute på kortsvarsoppgaven, kun på langsvarsoppgaven. Så kan hende du kanskje ikke var så flink til å pugge til Kortsvars? Vet om 8 stykker som fikk A på Kortsvars fordi de hadde lest og jobbet godt med de spørsmålene som kunne ble stilt. Så jeg tror ikke det var helt ute å kjøre. Det er baren unnskyldning vi studenter bruker for å unngå å si at vi ikke leste godt nok

Anonymkode: ab247...c01

Nå er altså ikke eksamen eller sensureringen av denne ufeilbarlig. Feil skjer på enkelteksamener, og ettersom @Sugar&Spice ikke gikk videre med det kan man egentlig ikke si noe om det lå på eksamen eller studentene. Når det er sagt er det jo ganske mistenkelig når det går dårlig med veldig mange studenter, også de studenter som jevnt scorer bra. 

Anonymkode: ad50b...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...