Gå til innhold

Skravletråd for studenter


Sugar&Spice

Anbefalte innlegg

Gruer meg til fremføring neste fredag. Jeg elsker temaet, og vi fikk velge selv. Men merker fremdeles jeg er nervøs, da jeg hater å fremføre muntlig foran folk. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal sortere all informasjonen og er redd for at jeg får jernteppe, selv om jeg kan mye om temaet og har kunnet en del i flere år nå.

Men satser på det går bra når jeg først er fremme. Vi får bare 5-7 minutter på oss, som burde gå greit. Får heller håpe jeg får frem det viktigste på den tida og ikke går over, siden jeg blir engasjert når jeg prater om den historiske personen jeg har valgt. :fnise: Får inderlig håpe det går bedre enn det gjorde på muntlig eksamen i vår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som vet om man kan sykemelde seg fra en deltidsstilling pga mobbing mens man skriver master? Og fortsatt få sykepenger og kunne levere på vanlig vis?

Anonymkode: bc010...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om man kan sykemelde seg fra en deltidsstilling pga mobbing mens man skriver master? Og fortsatt få sykepenger og kunne levere på vanlig vis?

Anonymkode: bc010...a8c

Du kan selvsagt sykmelde deg i fra en deltidsstilling, men du får ikke sykepenger, da du ikke er syk i fra utdanningen din. Da må du isåfall sykemelde deg i fra master også. Deltidsstilling ved siden av studiet har jo ingenting med Lånekassen å gjøre. Det er opp til hver enkelt hvordan man får skaffet seg inntekt. 

Anonymkode: b910b...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TinyBean said:

Gruer meg til fremføring neste fredag. Jeg elsker temaet, og vi fikk velge selv. Men merker fremdeles jeg er nervøs, da jeg hater å fremføre muntlig foran folk. Vet liksom ikke helt hvordan jeg skal sortere all informasjonen og er redd for at jeg får jernteppe, selv om jeg kan mye om temaet og har kunnet en del i flere år nå.

Men satser på det går bra når jeg først er fremme. Vi får bare 5-7 minutter på oss, som burde gå greit. Får heller håpe jeg får frem det viktigste på den tida og ikke går over, siden jeg blir engasjert når jeg prater om den historiske personen jeg har valgt. :fnise: Får inderlig håpe det går bedre enn det gjorde på muntlig eksamen i vår :P

Hadde fremføring forrige uke. Hater det jeg også. Vi skulle også bare ha 5-7 minutter og selv om det er vanskelig å få med alt på såpass kort tid synes jeg også det er deilig å vite at fremføringen fort er over. 

Muntlig eksamen er jo litt annerledes så det går nok bedre nå!      

Anonymkode: e3ebf...b7d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man klage til læreren om gruppearbeidet og samarbeidet på gruppa? Det er helt håpløst å samarbeide med gruppa mi. Det virker som at når de er ferdige med å skrive sin del, så trenger de ikke gjøre mer, melder seg helt ut. Jeg kom på en ting i går som vi hadde glemt på oppgaven, og nevnte det for de i gruppa, så fikk jeg tilbake spørsmål om hva jeg/de andre tenkte.. Tenk ltit selv du og da som skal faktisk skal skrive avslutningen.. .!:balltre: Nå har jeg gjort så mye på denne opgaven at nå får de andre bidra litt og! :frustrert: Har så lyst å skrive at nå må de andre bidra litt og, men tørr ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan selvsagt sykmelde deg i fra en deltidsstilling, men du får ikke sykepenger, da du ikke er syk i fra utdanningen din. Da må du isåfall sykemelde deg i fra master også. Deltidsstilling ved siden av studiet har jo ingenting med Lånekassen å gjøre. Det er opp til hver enkelt hvordan man får skaffet seg inntekt. 

Anonymkode: b910b...650

Hvorfor skal hun ikke få sykepenger når hun er sykemeldt fra jobben? Det er jo ikke lånekassen som utbetaler sykepenger, for som du sier har de ikke noe med det å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om man kan sykemelde seg fra en deltidsstilling pga mobbing mens man skriver master? Og fortsatt få sykepenger og kunne levere på vanlig vis?

Anonymkode: bc010...a8c

Null problem å sykmelde seg fra en deltidsstilling, mens en studerer. Mobbing er ikke en gyldig sykmeldingsdiagnose etter icd-10. Du kan dog bli sykmeldt på grunn av psykiske problemer som f.eks bare gjør seg gjeldende på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 3e27f...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er så flinke! Jeg har prokrastinert så mye at nå tårner pensum seg opp....tusenvis av sider jeg ikke har lest, bare et par uker til eksamen....trøster meg med at slik er det hver gang+det står mye av det samme i mange av bøkene.

 

Anonymkode: b5a49...676

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare gitt opp jeg :trist:

Kommer ingen vei, føler ingen mestring, uansett hvor mye jeg jobber med oppgaver forstår jeg ikke hva jeg gjør feil. Alt er bare dritt og håpløst, og går rundt med en enorm klump i halsen 24 timer i døgnet, 7 dager i uken. Klarer ikke glede meg over ting jeg gjør når jeg tar fri, har så dårlig samvittighet for at jeg ikke leser... En uke igjen til første eksamen bare :grine:  

Hater dette.... Førsteåret mitt gikk jo så bra, så nå er det ikke en gang bare et nederlag, men fallhøyden ble så jævlig lang også... :trist: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne skrevet i sutretråden, men siden denne er mest aktiv (og i bunn og grunn gjør den andre tråden utgått og foreldet) blir det her.

Skjermen på laptopen ble ødelagt i dag, litt over en uke før tentamenene og må sendes inn til reperasjon. Har nok å gjøre med forberedelser og andre ting disse tider. Denne saken er absolutt det siste hinderet jeg trengte nå.

Blir nok å jobbe hjemme istedenfor, for jeg nekter å drasse med meg den andre laptopen på 5 kg til og fra hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste uken før eksamensuken starter. Akkurat nå venter jeg på å lese til etter jeg har spist, men jeg må vente til klærne er tørre og jeg kan henge dem på plass før jeg kan begynne å lage mat (ettroms og matlukt som kan sette seg i klær). Dette er en helt ny type leseutsettelse. 

Anonymkode: ad50b...865

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke denne tråden før nå.

Sutret litt i sutretråden, men har hatt min første eksamen og den gikk ganske dårlig. Den var muntlig og det presterer jeg generelt dårlig på. Jeg følte ikke at jeg kunne pensum godt, og fikk jernteppe(eller hjerneteppe?) flere ganger.

Vi har hatt flere presentasjoner dette semesteret og det er noe jeg sliter ekstremt mye med(har sosial angst). Jeg har gjennomført alle, men fokuset mitt lå nok mest på dem dette semesteret og da ble det ikke så mye pensumlesing. Plutselig var det rett før eksamen, og da måtte jeg ta et skippertak.

Jeg er fornøyd med at jeg gjennomførte alle presentasjonene, men jeg blir så skuffa over meg selv når jeg gjør det dårlig :( To eksamener igjen, men de er heldigvis skriftlig. Forhåpentligvis går det bedre på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har eksamen 18-20, og 21 desember. Syntes det er slitsomt at det skal være så ufattelig lenge igjen, samtidig som det er greit. Jeg har uansett bare mulighet til å lese ca 4-6 timer dagen på det meste, så jeg er glad det er lenge igjen :)

Noe jeg stadig tenker mer og mer på er hvordan jeg trodde at det kom til å være enklere å motivere seg til å studere når man studerte noe man syntes er interessant. For en løgn... Heldigvis har jeg mye praksis i løpet av mitt studie, slik at jeg lettere ser verdien av det jeg lærer og kan knytte det opp mot min fremtidige jobb. Hadde jeg skulle sittet og studert teorier og forskningsarbeid i flere år hadde jeg nok blitt lei fortere. 

Merker jeg begynner å bli veldig sliten om dagen. Tror det er på tide å ta seg sammen og innse at "sånn er det", eksamen kommer uansett, og lese til livets lyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som har tips mot ensomhet i eksamenstiden? Jeg takler ikke lesesaler, så jeg sitter kun alene hjemme og leser. Jeg bor ikke i kollektiv lengre, så jeg ser jo ingen mennesker i løpet av dagen. Møter folk fra klassen rundt 2 ganger i uken for kollokvie, ellers leser jeg alene. Det blir så fryktelig stille og ensomt om kveldene, og jeg kan ikke ringe familien min hver dag :P 

Anonymkode: b9d23...36c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se filmer og serier på nettet? Finne chattevenner på nettet? Spille spill? Hadde du postet med nick, kunne jeg vært mer behjelpelig. (ikke for ensomheten, tips og råd selvsagt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har tips mot ensomhet i eksamenstiden? Jeg takler ikke lesesaler, så jeg sitter kun alene hjemme og leser. Jeg bor ikke i kollektiv lengre, så jeg ser jo ingen mennesker i løpet av dagen. Møter folk fra klassen rundt 2 ganger i uken for kollokvie, ellers leser jeg alene. Det blir så fryktelig stille og ensomt om kveldene, og jeg kan ikke ringe familien min hver dag :P 

Anonymkode: b9d23...36c

Sett deg på en cafe, for eksempel? Ta med ørepropper, så går det fint an å sitte litt "utendørs" uten å være på lesesalen. Jeg er heller ikke glad i lesesal så jeg sitter bare på campus' bibliotek, der er det folk rundt meg som prater (lesesal = stille, bibliotek = samarbeid og pause-sted) om fag, fest og fritid! Da føler jeg meg litt mindre alene, selv om jeg ikke nødvendigvis prater så med noen av de.

I dag feks satt jeg ved siden av en gjeng i 10 timer og nå vet jeg hva alle heter, hvilken linje de går og hvilke fag de holder på med. :fnise:  Flue på veggen, rett og slett.

Og joooda, du kan ringe familien hver dag. I snitt tipper jeg at jeg bruker én time av dagen på å snakke med søsteren min i telefon :daane: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 20.11.2017 at 2:32 PM, AnonymBruker said:

Siste uken før eksamensuken starter. Akkurat nå venter jeg på å lese til etter jeg har spist, men jeg må vente til klærne er tørre og jeg kan henge dem på plass før jeg kan begynne å lage mat (ettroms og matlukt som kan sette seg i klær). Dette er en helt ny type leseutsettelse. 

Anonymkode: ad50b...865

Skal bare bade hamsteren og vaske under vasken der søppelet står, så er jeg i gang. Etter det har jeg ikke mer å vaske...eller, kanskje det er på tide å spyle søppeldunken?

Anonymkode: b5a49...676

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Skal bare bade hamsteren og vaske under vasken der søppelet står, så er jeg i gang. Etter det har jeg ikke mer å vaske...eller, kanskje det er på tide å spyle søppeldunken?

Anonymkode: b5a49...676

Jeg skrubber dusjen hver eksamensperiode. SKRUBBER. Tørker støv av bøkene mine, vasker bestikkskuffen og her om dagen vasket jeg faktisk badedøren. Ja. Jeg vasket døren til badet.

Eksamensperiode <3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mye som blir gjort da, men bare så synd at det skal skje akkurat i eksamensperioden :)

Min prokrastinering er ikke så nyttig. Blir stort sett bare Netflix, Kg eller noe sånt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...