Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ytelser til folk som ikke jobber på ca. 500 mrd. dreier seg altså om alle ytelser fra NAV. Alderspensjon, dagpenger, AAP, sykepenger, barnetrygd, kontantstøtte... Ikke bare uføretrygd. Ville bare fremheve det, da det ellers kan se litt misvisende ut i en diskusjon om uføretrygd.

Anonymkode: cc420...751

Jeg er fullstendig klar over det, skriver et annet sted at uføretrygd kanskje dreier seg om i størrelsesorden 100 mrd om tjenestepensjon tas med. Grunnen til at jeg nevnte hele NAV-budsjettet var at om man må kutte i ytelser på er senere tidspunkt er det jo ikke bare uføre som kan rammes, men også alderspensjonister. Er enda mer å hente gjennom å kutte der :)

Endret av JackIost
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

E24? Virkelig?

Du failer sånn på den liksomdokumenteringen din at det er flaut å se på.

Anonymkode: 0ef9b...31c

Om du er uenig i at arbeidsledighet gir fare for AAP og videre uføretrygd, hvorfor oppgir du ikke noe som underbygger påstanden din? 

Kan henvise til andre kilder enn E24, for eksempel forskere som blant annet uttaler:

«Hun peker på at deres undersøkelse, som analyserte norske registerdata fra SSB, viser at jobbtap gir økt sannsynlighet for å bli uføretrygdet.»

https://www.dn.no/jobbledelse/2016/02/29/1823/Arbeidsledighet/-mange-blir-syke-av--miste-jobben

Om du fremdeles ikke skjønner noe så opplagt som dette, så får du bare forbli uvitende :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H

9 minutter siden, JackIost skrev:

Jeg er fullstendig klar over det, skriver et annet sted at uføretrygd kanskje dreier seg om i størrelsesorden 100 mrd om tjenestepensjon tas med. Grunnen til at jeg nevnte hele NAV-budsjettet var at om man må kutte i ytelser på er senere tidspunkt er det jo ikke bare uføre som kan rammes, men også alderspensjonister. Er enda mer å hente gjennom å kutte der :)

Ja, det er jo det man er redd for at kommer til å skje, kutt i alderspansjonen. Her har man jobbet et helt arbeidsliv, og når man er pensjonist, så vil man ikke få uttelling for å ha jobbet. 

Anonymkode: 14623...8e8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, kamel skrev:

Tror ikke de kommer til å kutte i ytelsene til de som faktisk trenger det nei

De har allerede kuttet i ytelser til alderspensjonister gjennom levealdersjustering og 0,75 % fradrag i den årlige reguleringen. Om man må kutte et par titusener i årlige ytelser, så gjør man det, og folk må tilpasse seg. Jeg stoler ikke ett sekund på folketrygdpensjonen når jeg blir pensjonist, så kommer til å legge meg opp nok til at jeg klarer meg fint uten. De som er 15-20 år yngre enn meg eller enda yngre kan i hvert fall ikke forvente mye.

Endret av Leifern
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel blandt annet om disiplin.

Det er krevende å eie en bolig også. Og det koster mer enn mange som ikke har eid tror. Og boligen krever vedlikehold.

Har man en ok husvert er det kanskje best å leie, evt få en kommunal bolig. Det er hvertfall forutsigbart.

Anonymkode: 14335...d44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

H

Ja, det er jo det man er redd for at kommer til å skje, kutt i alderspansjonen. Her har man jobbet et helt arbeidsliv, og når man er pensjonist, så vil man ikke få uttelling for å ha jobbet. 

Anonymkode: 14623...8e8

Derfor må man spare selv. Hvor gammel er du? Anbefaler IPS når det kommer 1.11. Har selv spart månedlig i aksjefond siden 2003, setter av 3000 hver måned. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

26 minutter siden, JackIost skrev:

Jeg er fullstendig klar over det, skriver et annet sted at uføretrygd kanskje dreier seg om i størrelsesorden 100 mrd om tjenestepensjon tas med. Grunnen til at jeg nevnte hele NAV-budsjettet var at om man må kutte i ytelser på er senere tidspunkt er det jo ikke bare uføre som kan rammes, men også alderspensjonister. Er enda mer å hente gjennom å kutte der :)

Det må også kuttes i barnetrygd, kontantstøtte og sykepenger, alle må tas med i kuttet.

Anonymkode: 74ff6...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

H

Ja, det er jo det man er redd for at kommer til å skje, kutt i alderspansjonen. Her har man jobbet et helt arbeidsliv, og når man er pensjonist, så vil man ikke få uttelling for å ha jobbet. 

Anonymkode: 14623...8e8

Det smarte er å forsikre seg privat.

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det må også kuttes i barnetrygd, kontantstøtte og sykepenger, alle må tas med i kuttet.

Anonymkode: 74ff6...17b

Jepp, dette inngår også i NAV-budsjettet, det samme med foreldrepenger til såkalt fødselspermisjon :)

Men alderspensjon er den soleklart største posten :)

Endret av JackIost
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det handler vel blandt annet om disiplin.

Det er krevende å eie en bolig også. Og det koster mer enn mange som ikke har eid tror. Og boligen krever vedlikehold.

Har man en ok husvert er det kanskje best å leie, evt få en kommunal bolig. Det er hvertfall forutsigbart.

Anonymkode: 14335...d44

Det er få som leier ut til folk på nav selv om trygd er sikker inntekt. Mange tror automatisk at hvis du er under nav ja da er du enten rusmisbruker, ødelegger leiligheten eller du klarer ikke å betale leie.

Kommunal leilighet er gjerne like dyrt som privat markedet blitt og gjerne dyrere også. Kjenner noen som betaler 11000 kr i mnd før 45 kvm. Det er billigere å leie privat men siden vedkommende ikke hadde depositum så ville ingen på det private markedet leie ut. Det er også veldig strenge kriterier for å kunne få kommunal leilighet. Det er gjerne år med venting fordi barne fam, og innvandrere kommer før andre vanskeligstilte i køen.

I en situasjon der feks man blir oppsagt fra en leiet leilighet som ufør, fordi feks huseier skal bo der vil uføre slite med å finne å leie seg et nytt sted innen 3 mnd fordi utleiere ikke vil ha folk fra nav som leietagere. 

Det er nesten lettere å leie med husdyr, enn å få noe å leie hvis du går på nav virker det som og man skjærer alle over en kam.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, JackIost said:

Om du er uenig i at arbeidsledighet gir fare for AAP og videre uføretrygd, hvorfor oppgir du ikke noe som underbygger påstanden din? 

Kan henvise til andre kilder enn E24, for eksempel forskere som blant annet uttaler:

«Hun peker på at deres undersøkelse, som analyserte norske registerdata fra SSB, viser at jobbtap gir økt sannsynlighet for å bli uføretrygdet.»

https://www.dn.no/jobbledelse/2016/02/29/1823/Arbeidsledighet/-mange-blir-syke-av--miste-jobben

Om du fremdeles ikke skjønner noe så opplagt som dette, så får du bare forbli uvitende :)

Anbefaler deg å gå tilbake i tråden og lese nøyaktig hva som ble diskutert før du drar opp enda mer utenomsnakk og løgner for å "underbygge" din "debatt".

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefaler deg å gå tilbake i tråden og lese nøyaktig hva som ble diskutert før du drar opp enda mer utenomsnakk og løgner for å "underbygge" din "debatt".

Anonymkode: 0ef9b...31c

Hva er løgn? Vær nå litt konkret, da. Skjønner at du ikke har noen argumenter å komme med :)

Det jeg skriver er i høyeste grad relevant, det ville du skjønt om du hadde lest innleggene skikkelig. Temaet er blant annet at noen mener uføretrygd bør være høyere. Problemet med det er at flere vil bli uføre, færre vil komme tilbake i jobb fra AAP. I dag kommer faktisk svært mange tilbake i jobb, blant annet fordi det lønner seg. Lønner det seg ikke vil færre komme tilbake i jobb. Dette vil bli altfor dyrt for samfunnet :)

Endret av JackIost
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep, spekulasjoner, kommentar til moderering og brukerdebatt, samt svar til dette.

Blod, mod

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

40 minutter siden, tussi84 skrev:

Det er få som leier ut til folk på nav selv om trygd er sikker inntekt. Mange tror automatisk at hvis du er under nav ja da er du enten rusmisbruker, ødelegger leiligheten eller du klarer ikke å betale leie.

Kommunal leilighet er gjerne like dyrt som privat markedet blitt og gjerne dyrere også. Kjenner noen som betaler 11000 kr i mnd før 45 kvm. Det er billigere å leie privat men siden vedkommende ikke hadde depositum så ville ingen på det private markedet leie ut. Det er også veldig strenge kriterier for å kunne få kommunal leilighet. Det er gjerne år med venting fordi barne fam, og innvandrere kommer før andre vanskeligstilte i køen.

I en situasjon der feks man blir oppsagt fra en leiet leilighet som ufør, fordi feks huseier skal bo der vil uføre slite med å finne å leie seg et nytt sted innen 3 mnd fordi utleiere ikke vil ha folk fra nav som leietagere. 

Det er nesten lettere å leie med husdyr, enn å få noe å leie hvis du går på nav virker det som og man skjærer alle over en kam.

 

Tja. Stemmer nok i noen tilfeller.

Jeg leier selv ut til en som går på nav og har depositumsgaranti gjennom nav. 

Fant også leilighet til et familiemedlem som slapp ut av psykriatisk og hadde ikke noe sted å bo, tok 3 dager. Brukte 2 av dagene på å få møte med nav og sende inn papirer slik at vedkommende fikk leien dekket gjennom nav. 

Anonymkode: 14335...d44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 22.29, AnonymBruker skrev:

Ja, kjempe urettferdig.... Du er frisk og kan jobbe. Er du ikke fornøyd med lønna står du fritt til å skifte jobb eller ta mer utdanning. Ja, til og med flytte til den andre siden av landet, eller jorda for bedre lønn! Det kan ikke de uføre. tussi84 forklarer det svært godt! Tror faktisk ingen som jobber 100% får så lite som 12-14 000 utbetalt i måneden. Du er klar over at de som har mer i ufør, har også tjent mer før de ble syke? 66% av tidligere lønn, får de.

 

Lurer på om du tenker det samme om du en dag skulle bli syk :)

Anonymkode: e4291...5e5

 

På 16.10.2017 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Og hvilken lønn er så det? Hvilken gruppe tenker du på? De som har minstesats? De mottar ca.12-14 000 de. Kommer an på om de er samboer/gift eller enslig.

 

Jaha? Om man ønsker høyere lønn eller er misfornøyd så kan man som en frisk person ta mer eller høyere utdanning og man kan flytte der hvor det er jobb. Enten om det er på bygda, i Oslo, i nord, i sør eller et annet land. Hele poenget er jo at alt dette kan de friske gjøre, mens de uføre får samme sum hver måned i resten av sitt liv, uten mulighet til forfremmelse, flytte eller bytte jobb for å få mer penger.

Anonymkode: e4291...5e5

Du framstiller det som så enkelt å ta litt mer utdannng, bytte til en bedre betalt jobb eller flytte til en annen landsdel så lenge man ikke er ufør. En realitetsorientering trengs, ser jeg.

Vet du hvordan dagens arbeidsmarked er? Det er ikke bare "å bytte til en bedre betalt jobb". Mange må være fornøyd med i det hele tatt å ha en jobb.

Det er ikke bare bare å ta litt mer utdanning heller. Ikke alle har studiekompetanse, og ikke alle har rett på voksenopplæring for å få tatt det. Det er ikke superenkelt å få tatt alle fagbrev heller. Skal man studere, må man bo i nærheten av en høyskole/universitetet som tilbyr den aktuelle utdanningen. Ikke alle har forutsetninger for å klare å studere. Kjipt for dem. I tillegg må man ha tid og overskudd til å ta utdanningen ved siden av inntektsgivende arbeid, antagelig full jobb. Men du tror kanskje dette er en lek så lenge man ikke er ufør?

Det er heller ikke slik at man er et supermenneske så lenge man er frisk (altså ikke ufør). Arbeidslivet i dag er tøft, og de fleste arbeidsgiverne krever svært mye av de ansatte. Mange sliter seg gjennom arbeidsdagen og er så slitne når de kommer hjem fra jobb at de ikke har overskudd til et sosialt liv utenom på hverdagene, og helgene må brukrs for å komme seg slik at man klarer en ny arbeidsuke. Slike ting gjør at en del jobber redusert, men det forstår du kanskje ikke?

En ufør person står langt friere enn en frisk person til å flytte til et sted hvor leieprisene og boligprisene er lave. Den friske må i det minste ta hensyn til hvor det er mulig å finne arbeid. Det slipper den uføre.

Jeg mener absolutt at uføre skal ha nok penger til å leve et verdig liv, men ikke trekk inn de som ikke er uføre og påstå at de har all verdens muligheter og valgmuligheter.

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

La oss tenke at du ender på sykehus med alvorlig skade, dette fører til at du er sykehus-innlagt i 3 måneder.Er det så at sykehuset burde stoppe behandlingen av deg når det du har innbetalt i skatt er mindre enn det behandlingen koster? At du moralsk sett ikke har krav på hjelpen du får siden samfunnet går i minus ved å behandle deg? Allerede på 70-tallet kostet en sykehusplass ca 7000 kr pr døgn,i dag vil den koste langt,langt mer,så skatten du har betalt inn til staten vil fort gå i minus,ved langvarig sykehusinnleggelse.

Anonymkode: 74ff6...17b

Det jeg betaler i skatt er ikke å betrakte som en sparing til eventuelle fremtidige behov jeg måtte få. Min skatt går til andre som trenger det her og nå. Hvis jeg blir syk, så er det andre som betaler for meg.

Den som blir syk har ingen moralsk rett til å få hjelp, det er riktig forstått. I det norske samfunnet har syke en juridisk rett til hjelp, det er noe annet. Samfunnet har påtatt seg denne plikten av godhet. Slik også jeg hjelper et dyr eller menneske i nød om jeg kan, ikke av moralsk plikt, men fordi jeg ikke vil at andre skal lide. Av godhet, altså.

Når noen får hjelp, enten det er fra staten eller fra enkeltindivider, så er grunnlaget ikke plikter og rettigheter, men godhet. Det fordrer takknemlighet fra den som mottar hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 timer siden, Grønt blad skrev:

 

Du framstiller det som så enkelt å ta litt mer utdannng, bytte til en bedre betalt jobb eller flytte til en annen landsdel så lenge man ikke er ufør. En realitetsorientering trengs, ser jeg.

Vet du hvordan dagens arbeidsmarked er? Det er ikke bare "å bytte til en bedre betalt jobb". Mange må være fornøyd med i det hele tatt å ha en jobb.

Det er ikke bare bare å ta litt mer utdanning heller. Ikke alle har studiekompetanse, og ikke alle har rett på voksenopplæring for å få tatt det. Det er ikke superenkelt å få tatt alle fagbrev heller. Skal man studere, må man bo i nærheten av en høyskole/universitetet som tilbyr den aktuelle utdanningen. Ikke alle har forutsetninger for å klare å studere. Kjipt for dem. I tillegg må man ha tid og overskudd til å ta utdanningen ved siden av inntektsgivende arbeid, antagelig full jobb. Men du tror kanskje dette er en lek så lenge man ikke er ufør?

Det er heller ikke slik at man er et supermenneske så lenge man er frisk (altså ikke ufør). Arbeidslivet i dag er tøft, og de fleste arbeidsgiverne krever svært mye av de ansatte. Mange sliter seg gjennom arbeidsdagen og er så slitne når de kommer hjem fra jobb at de ikke har overskudd til et sosialt liv utenom på hverdagene, og helgene må brukrs for å komme seg slik at man klarer en ny arbeidsuke. Slike ting gjør at en del jobber redusert, men det forstår du kanskje ikke?

En ufør person står langt friere enn en frisk person til å flytte til et sted hvor leieprisene og boligprisene er lave. Den friske må i det minste ta hensyn til hvor det er mulig å finne arbeid. Det slipper den uføre.

Jeg mener absolutt at uføre skal ha nok penger til å leve et verdig liv, men ikke trekk inn de som ikke er uføre og påstå at de har all verdens muligheter og valgmuligheter.

 

 

Enig i dette. Ikke bare bare å ta en (ny) utdanning for alle. Mange har kanskje mange andre forpliktelser som familie og dermed utgifter, slik at de ikke kan studere hvor som helst eller velge å studere på bekostning av jobb. Det har foregått en sterk skvising av middelklassen de siste årene, der arbeidsvilkår og jobbmuligheter forringes fra år til år. Tipper vi ser en borgerkrig innen 30 år. 

Anonymkode: c70c2...ae3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, JackIost skrev:

Hva er løgn? Vær nå litt konkret, da. Skjønner at du ikke har noen argumenter å komme med :)

Det jeg skriver er i høyeste grad relevant, det ville du skjønt om du hadde lest innleggene skikkelig. Temaet er blant annet at noen mener uføretrygd bør være høyere. Problemet med det er at flere vil bli uføre, færre vil komme tilbake i jobb fra AAP. I dag kommer faktisk svært mange tilbake i jobb, blant annet fordi det lønner seg. Lønner det seg ikke vil færre komme tilbake i jobb. Dette vil bli altfor dyrt for samfunnet :)

At uføretrygden økes kommer ikke til å skje,så egentlig er det ingen mening i å diskutere det. Det MÅ være en forskjell på arbeidsinntekt og uføretrygd. De aller, aller fleste som blir uføretrygdet er fra 50 og oppover, og mange av dem vil ha tjenestepensjon i tillegg, så flesteparten i den gruppen vil klare seg. Hvis det er noen som bør få høyere uføretrygd, så må det være de som blir syk veldig tidlig, kanskje rett etter ferdig studie,eller de som har vært syk siden de var barn og som dermed aldri vil oppnå det å være i arbeid.

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Horten Market skrev:

Det jeg betaler i skatt er ikke å betrakte som en sparing til eventuelle fremtidige behov jeg måtte få. Min skatt går til andre som trenger det her og nå. Hvis jeg blir syk, så er det andre som betaler for meg.

Den som blir syk har ingen moralsk rett til å få hjelp, det er riktig forstått. I det norske samfunnet har syke en juridisk rett til hjelp, det er noe annet. Samfunnet har påtatt seg denne plikten av godhet. Slik også jeg hjelper et dyr eller menneske i nød om jeg kan, ikke av moralsk plikt, men fordi jeg ikke vil at andre skal lide. Av godhet, altså.

Når noen får hjelp, enten det er fra staten eller fra enkeltindivider, så er grunnlaget ikke plikter og rettigheter, men godhet. Det fordrer takknemlighet fra den som mottar hjelp.

Som jeg har spurt om tidligere: Hva forandrer det om mottakeren av uføretrygd går rundt og er takknemlig eller ikke?

Anonymkode: 75cb1...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

At uføretrygden økes kommer ikke til å skje,så egentlig er det ingen mening i å diskutere det. Det MÅ være en forskjell på arbeidsinntekt og uføretrygd. De aller, aller fleste som blir uføretrygdet er fra 50 og oppover, og mange av dem vil ha tjenestepensjon i tillegg, så flesteparten i den gruppen vil klare seg. Hvis det er noen som bør få høyere uføretrygd, så må det være de som blir syk veldig tidlig, kanskje rett etter ferdig studie,eller de som har vært syk siden de var barn og som dermed aldri vil oppnå det å være i arbeid.

Anonymkode: 74ff6...17b

Uføretrygden økes i takt med lønnsøkningen, i motsetning til pensjonistene som kommer ut med 0,75% mindre enn de uføre i hvert oppgjør.

Jeg syns 370000 er en helt ok sum. I tillegg kan man jobbe for 38000 før man blir trukket en krone i trygden.

Anonymkode: 75cb1...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...