Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

46 minutes ago, AnonymBruker said:

Skulle ønske jeg så denne tråden før all drittslengingen kom. Jeg hadde lyst til å hjelpe ts, men ser hun har trukket seg ut :( 

Møkkamobbere. Håper dere tråkker på en legokloss, får hundedrit under skoene, går tom for bendin midt på veien fra a til b, kommer for seint i kassa med alkoholen dere ikke trenger, får sparken, eller rett og slett får litt mere innsikt.

Anonymkode: e3366...52d

Ts har nok fått med seg de viktigste rådene her tror jeg. Jeg håper hvertfall det. Hadde jeg visst brukernavn skulle jeg kopiert de beste og sendt på pm.

Anonymkode: 0ef9b...31c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja ikke sant. Fokuset burde være mer der enn å eie egen bolig. Gleden av egen bolig mister sikkert sin verdi når man sitter i den - tannlaus. 

Anonymkode: 14623...8e8

Må si dere er flinke til å gripe til hver minste ting som kan gi dere en følelse av å være bedre enn andre. Hva ts føler, det driter dere jo i. Hun kan ha gebiss allerede for alt hva dere vet. 

Mobbere, som noen skrev, er vitterlig det riktige ordet på dere. Vitterlig.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er opplest og vedtatt, at dere ikke klarer noe. Dere klarer ikke skaffe bolig selv. Media har alltid saker pm dette, og spes her inne på kg.

Gjentar du en ting, mange nok ganger, så tror du på det til slutt. Det behøver ikke nødvendigvis være sant.

Tror mange sitter der, og ikke ser skogen for bare trær. Sitter i en kommunal leilighet, som er dyr å leie. Ikke får du pusset opp. Ofte er de nedslitt pga dårlig vedlikehold osv.

Jeg kjenner uføre som leier til kommunen for 7400 kr. En vanlig 2/3 roms. Jeg betaler ca 5000 for lån på 1.400.000.

Men det går jo ikke. Alle andre sier jo det. Jeg kjenner til folk som har bodd i kommunale bolig i 30 år. I dyr leie. I dag har de kunnet hatt nedbetalt bolig. Men den gang, som nå. Det ble fortalt, du greier ikke kjøpe bolig selv.

Hvorfor skal ikke du klare det?

Vel, nå ser jeg bort fra at du ønsker en ny bolig midt i kaffelattestrøket i storbyen

Begynn å let på nett, etter bolig du tenker passer deg. Så tar du kontakt med kommunen. Spør hva de kan hjelpe deg med. Du er handicapPet,  hva vet jeg, kanskje særordninger i husbanken? Undersøk det også. Ring de/mail de.

Bestill time til kommunen. Forbered deg godt. 

Ikke sitt å rug på begrensningene. Se på mulighetene

Anonymkode: 0169a...fce

Wow, du betaler lite pr mnd, for 1.400.000 i lån, altså kun 5000kr pr mnd! Kan jeg spørre deg hvor lav rente du hat og hvilken bank/hvilket type lån du har?

Beklager avsporingen, men hadde vært så takknemlig for svar. 

Anonymkode: 83045...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligmarkedet er jo helt tullete nå, regner med å måtte søke jobber på landet og flytte dit om jeg skal greie å kjøpe meg noe siden jeg er singel. En liten selveier her koster fort 3,5 mill, og sier seg selv at det ikke går som enslig, med studielån og helt vanlig lønn på 450.000-500.000 :( Det hadde vært mye bedre om uføre hadde fått kjøpt egne leiligheter, det frigjør også litt av leiemarkedet til studenter, så ser ikke noe negativt i dette.

De fleste av oss vil jo eie, og de fleste synes bolig er dyrt i dag, og leiemarkedet er dyrt og føles som bortkasta penger når man kunne brukt de til å betjene et lån. Skjønner ikke hvorfor noen av dere mener at uføre ikke fortjener å eie - jeg synes de fleste burde hatt mulighet til å kjøpe seg noe eget, uansett om de er uføre eller har fast jobb, om man er fornuftig burde det gå an, slik det er nå gjør det ofte ikke det om man er ufør eller singel. De fleste jeg kjenner som har greid å kjøpe seg leilighet er par der begge har fast jobb og foreldre som stiller som kausjonister.

Anonymkode: 99cc8...6a4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammelig at de uføretrygdede aldri får sjansen til å eie egen bolig. De trygdede trenger faste rammer, og en forutsigbar bosituasjon. Ellers kan de bli enda sykere og en ytterligere  utgift for sosialbudsjettet. Som evige leietakere er de prisgitt grådige lånehaier. Staten burde gått inn med friske midler til husbanken slik at de kunne gi trygdede billige boliglån. Istedet for å i prinsippet sponse grådige lånehaier på det private markedet må det være samfunnsøkonomisk bedre at de trygdede eier egen bolig. Dette vil også føre til at noen av de kanskje er i stand til å arbeide igjen i reduserte stillinger. 

Anonymkode: a5543...373

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Boligmarkedet er jo helt tullete nå, regner med å måtte søke jobber på landet og flytte dit om jeg skal greie å kjøpe meg noe siden jeg er singel. En liten selveier her koster fort 3,5 mill, og sier seg selv at det ikke går som enslig, med studielån og helt vanlig lønn på 450.000-500.000 :( Det hadde vært mye bedre om uføre hadde fått kjøpt egne leiligheter, det frigjør også litt av leiemarkedet til studenter, så ser ikke noe negativt i dette.

De fleste av oss vil jo eie, og de fleste synes bolig er dyrt i dag, og leiemarkedet er dyrt og føles som bortkasta penger når man kunne brukt de til å betjene et lån. Skjønner ikke hvorfor noen av dere mener at uføre ikke fortjener å eie - jeg synes de fleste burde hatt mulighet til å kjøpe seg noe eget, uansett om de er uføre eller har fast jobb, om man er fornuftig burde det gå an, slik det er nå gjør det ofte ikke det om man er ufør eller singel. De fleste jeg kjenner som har greid å kjøpe seg leilighet er par der begge har fast jobb og foreldre som stiller som kausjonister.

Anonymkode: 99cc8...6a4

Hvor koster en liten bolig 3,5 mill? I Oslo får du en to- roms til litt over 2 mill. En et - roms enda billigere.

Anonymkode: 8e8ad...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Skammelig at de uføretrygdede aldri får sjansen til å eie egen bolig. De trygdede trenger faste rammer, og en forutsigbar bosituasjon. Ellers kan de bli enda sykere og en ytterligere  utgift for sosialbudsjettet. Som evige leietakere er de prisgitt grådige lånehaier. Staten burde gått inn med friske midler til husbanken slik at de kunne gi trygdede billige boliglån. Istedet for å i prinsippet sponse grådige lånehaier på det private markedet må det være samfunnsøkonomisk bedre at de trygdede eier egen bolig. Dette vil også føre til at noen av de kanskje er i stand til å arbeide igjen i reduserte stillinger. 

Anonymkode: a5543...373

Men det er jo mulig å søke om startlån og tilskudd fra Husbanken til å kjøpe bolig.

Anonymkode: cc420...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 20.27, AnonymBruker skrev:

I måneden har jeg 4600 kr til overs etter betalte regninger og husleie. Jeg bor i kommunal bolig og har høye helseutgifter. Ingenting å spare hver måned, har knapt til mat og kjøper kun first price produkter. 
Jeg har 7000 på sparekonto og det er fra når jeg var frisk nok til å ha deltidsjobb for mange år siden, da drev jeg med en hobby som kostet en del penger så lønnen fra den tiden gikk til det.  

Andre på min alder kjøper seg hus og jeg leser her inne at personer 15 år yngre enn meg sparer mange hundre tusen på et par år.  
Føler jeg så fortapt. Aldri råd til ferie, men værst av alt aldri råd til å kjøpe meg et eget hjem. Vil aldri få spart om egenkapital engang... 

Hvordan er det i det hele tatt mulig for trygdede å spare ? MÅ man satse på å finne en rik kjæreste? Begynner å lure... 

Anonymkode: 18dad...8a5

Hvorfor skal skattebetalerne betale for at du skal kjøpe deg hus/leilighet? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

I motsetning til deg har ikke jeg tid til å lese flere hundre innlegg før jeg kommenterer åpningsinnlegget i en tråd. Hva var så disse gode svarene på dette grunnleggende spørsmålet?

Anonymkode: ecf4c...6ae

Hvis du ikke har tid til åsette deg ordentlig inn i en sak, bør du også la være å kommentere den. Ikke kom med antakelser og synsing. Det blir for dumt.

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, RoH skrev:

Hvorfor skal skattebetalerne betale for at du skal kjøpe deg hus/leilighet? 

Hvorfor skal folk som ufrivillig blir syke, straffes for det i tillegg? Er du mer verdt enn andre? Tenker pipa hadde fått en annen lyd, om helsa di plutselig fikk seg en totalomveltning.

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal folk som ufrivillig blir syke, straffes for det i tillegg? Er du mer verdt enn andre? Tenker pipa hadde fått en annen lyd, om helsa di plutselig fikk seg en totalomveltning.

Anonymkode: e3366...52d

Det hadde den sikkert. Men du er klar over at i Norge har vi en av verdens mest omfattende trygdesystemer? Og at vi har en omfordelingspolitikk som består av at over 1 million offentlig ansatte, at vi har 350 000 uføretrygda i arbeidsfør alder pluss ca 100 000 som er arbeidssøkere på trygd og at dette totalt sett er en dobling fra 90 tallet? At vi har over 900 000 alderspensjonister, at vi har verdens beste sykelønn system  osv. osv. 

Det offentlig kontrollerer pr. d.d. over 70% av BNP. Dvs. at for hver skapte krone tar stat og kommune hånd om 70 øre. Har du tenkt over konsekvensen av dette?  

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal folk som ufrivillig blir syke, straffes for det i tillegg? Er du mer verdt enn andre? Tenker pipa hadde fått en annen lyd, om helsa di plutselig fikk seg en totalomveltning.

Anonymkode: e3366...52d

Det er en sannhet at de som er i arbeid, er mer verdt enn de somikke er i arbeid, for samfunnet. 

Samfunnet går ikke rundt om ingen jobber. Synd, men sant. 

Splrsmålet er vel heller hvorfor en som ikke jobber, skal ha krav/rett på noe som mange i arbeid ikke får en gang. 

Det skal være forskjell på å være i jobb, og å gå hjemme. 

Anonymkode: 8103d...dc2

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en sannhet at de som er i arbeid, er mer verdt enn de somikke er i arbeid, for samfunnet. 

Samfunnet går ikke rundt om ingen jobber. Synd, men sant. 

Splrsmålet er vel heller hvorfor en som ikke jobber, skal ha krav/rett på noe som mange i arbeid ikke får en gang. 

Det skal være forskjell på å være i jobb, og å gå hjemme. 

Anonymkode: 8103d...dc2

Er dette pga at de som er i jobb skal ha noe som booster den lave moralen deres, slik at de skal gidde å fortsatt stå i jobb?

Anonymkode: 75cb1...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Er dette pga at de som er i jobb skal ha noe som booster den lave moralen deres, slik at de skal gidde å fortsatt stå i jobb?

Anonymkode: 75cb1...308

Nei. De aller fleste ser jo en verdi i å jobbe som de ikke ville ha byttet ut med å kun gå hjemme. Det har jo å gjøre med at samfunnsbudsjettet går ikke opp om de som går hjemme får det samme av staten som en i jobb tjener selv. 

Anonymkode: b8259...f85

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette pga at de som er i jobb skal ha noe som booster den lave moralen deres, slik at de skal gidde å fortsatt stå i jobb?

Anonymkode: 75cb1...308

Det handler ikke om lav moral når du tenker  at det skal være forskjell på uføretrygd og arbeid. Det handler om at vi må ha en positiv drivkraft for å motivere et arbeidsliv. Vi trenger folk i jobb, vi trenger inntekter, vi trenger penger. Det handler om hele Norge og hele fremtiden. Vi trenger leger, sykepleiere, ingeniører, lærere, politikere, butikkmedarbeidere osv. Uten mennesker i jobb så vil samfunnet falle sammen. Det er forskjell på inntekter og utgifter i et regnskap. Det er forskjell, det er ikke noe å komme utenom. Det er ikke noe å skamme seg over. 

Uføretrygden er ment som en sikring for tak over hodet og mat på bordet, men det er ikke ment som et liv i luksus. Noen har kanskje familie som kan hjelpe en, andre er kanskje ikke så heldige. Utover det, så er det to forskjellige faktorer som bestemmer hva. NAV har sine egne reguleringer utifra grunnbeløpet og hva de mener er akseptabelt, dette er bestemt av staten. I en jobb så er det flere faktorer som bestemmer lønnen. Yrke, utdanning, erfaring og sted. Det er også forskjell på lønn fra staten til det private. 

Og, vi som er på trygd må tenke litt på fremtiden, fordi Norge har ikke råd til å holde på sånn som vi gjør nå. NAV er på vei ned i toalettet og hva skal vi leve da? Jeg er bekymret for fremtiden, ordentlig bekymret.

Anonymkode: f6605...552

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skammelig at de uføretrygdede aldri får sjansen til å eie egen bolig. De trygdede trenger faste rammer, og en forutsigbar bosituasjon. Ellers kan de bli enda sykere og en ytterligere  utgift for sosialbudsjettet. Som evige leietakere er de prisgitt grådige lånehaier. Staten burde gått inn med friske midler til husbanken slik at de kunne gi trygdede billige boliglån. Istedet for å i prinsippet sponse grådige lånehaier på det private markedet må det være samfunnsøkonomisk bedre at de trygdede eier egen bolig. Dette vil også føre til at noen av de kanskje er i stand til å arbeide igjen i reduserte stillinger. 

Anonymkode: a5543...373

Hva med de som bare har lav lønn? Må være veldig demotiverende dersom man gjør det slik at uføre skal få sin egen bolig. Da vil jo alle lavtlønnede forsøke å bli uføre, slik at de kan få seg hus. Nei, det MÅ dessverre være slik at man (ser bort fra ev. private forsikringer) som ufør kommer dårligere ut enn man ville gjort som frisk, ellers gir det insentiver som får alvorlige konsekvenser for samfunnet :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, JackIost skrev:

Hva med de som bare har lav lønn? Må være veldig demotiverende dersom man gjør det slik at uføre skal få sin egen bolig. Da vil jo alle lavtlønnede forsøke å bli uføre, slik at de kan få seg hus. Nei, det MÅ dessverre være slik at man (ser bort fra ev. private forsikringer) som ufør kommer dårligere ut enn man ville gjort som frisk, ellers gir det insentiver som får alvorlige konsekvenser for samfunnet :)

Vel. En uføretrygdet er syk og kan ikke jobbe. Det er den store forskjellen. Så de er stucked i situasjonen. De som er i ordinært arbeid med lav lønn har derimot seg selv å takke. Hvorfor finner de seg ikke en bedre betalt jobb? Tar seg utdanning slik at de får bedre betalte jobber?

Anonymkode: a5543...373

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De aller fleste ser jo en verdi i å jobbe som de ikke ville ha byttet ut med å kun gå hjemme. Det har jo å gjøre med at samfunnsbudsjettet går ikke opp om de som går hjemme får det samme av staten som en i jobb tjener selv. 

Anonymkode: b8259...f85

Men siden de aller fleste ser denne verdien, er det jo ikke et problem at det er mange på trygd? De som da er på trygd er reelt syke.

Anonymkode: 75cb1...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. En uføretrygdet er syk og kan ikke jobbe. Det er den store forskjellen. Så de er stucked i situasjonen. De som er i ordinært arbeid med lav lønn har derimot seg selv å takke. Hvorfor finner de seg ikke en bedre betalt jobb? Tar seg utdanning slik at de får bedre betalte jobber?

Anonymkode: a5543...373

Det du går glipp er at om det for lavtlønnede vil lønne seg å bli ufør, så vil flere av dem bli nettopp det. Og det vil ikke være bærekraftig for økonomien med slike insentiver :)

Eksempelvis ser vi i oljenæringen at det de siste årene er blitt permittert svært mange. Antall uføre har gått i taket i den bransjen. Uten at folk nødvendigvis kvalifiserer så mye mer til uførepensjon før de ble permittert, men når det står mellom ingen jobb (eller ny jobb med mye lavere lønn) og 66 % i uføretrygd (av lønna de fikk i den godt betalte jobben), så fører det fram til at flere blir uføre. På samme måte kan flere lavtlønnede bli uføre om det vil lønne seg å bli uføre.

Ellers er det bemerkelsesverdig hvordan du slenger drit om de som er lavtlønnede. Om de av disse som ikke klarer å skaffe seg bedre betalte jobber (noen må jo ha disse jobbene) ser at de vil få langt bedre økonomi som ufør, så vil mange av dem bli uføre. Slik er det :)

Endret av JackIost
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forstått argumentene om positiv drivkraft for å motivere arbeidslivet og at det ikke skal lønne seg å bli ufør - dersom det gikk ann å velge å få uføretrygd isteden for å jobbe. Men det gjør det ikke. Man må være dokumentert syk/funksjonshemmet uten håp for bedring dersom man skal få innvilget uføretrygd i dag. I gamledager ble den avgjørelsen tatt av en fastlege alene, men sånn er det ikke lenger.

Anonymkode: cc420...751

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...