Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilken rett har du til å spørre om hvilke medisiner hun bruker? Har hun en plikt til å " krydre" innlegget sitt med svært personlige detaljer slik at du-en helt fremmed,kan vurdere om hun har dårlig råd? Hvem er du? Hvilken jobb har du, er du høyt utdannet eller er du en såkalt lavtlønnet? Bare lurer assa.. Makan!

Anonymkode: 74ff6...17b

Eh.. hun spurte hvordan hun som uføretrygdet skulle få råd til å eie egen bolig. Klart det er relevant hvor mye hun får og hva hun bruker de pengene hun får på. Så utrolig hårsåre folk er da. Jeg prøvde å faktisk å hjelpe.

Anonymkode: 83ba7...75e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eh.. hun spurte hvordan hun som uføretrygdet skulle få råd til å eie egen bolig. Klart det er relevant hvor mye hun får og hva hun bruker de pengene hun får på. Så utrolig hårsåre folk er da. Jeg prøvde å faktisk å hjelpe.

Anonymkode: 83ba7...75e

Sorry! Jeg har lest meg så lei på alle de lavmålte innleggene her inne, at du falt i samme gruppe, håper du tar i mot min beklagelse? Håper du kan hjelpe TS med noen nyttige råd,for det har ikke vært mange av dem her inne..dessverre. Jeg er ingen ekspert på økonomi, så jeg kan ikke hjelpe henne.

Anonymkode: 74ff6...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uføre får jo pengene av staten/kommunen. Kjøper de hus så er det staten som betaler. Selger uføre huset, så går de i pluss med penger betalt av staten. Mener igjen man må jobbe for å ha høyere utbetalt enn uføre. De som jobber 100% har ikke alltid råd til å kjøpe de heller. Husene står lengre i dag, og prisene faller. Fattigdom øker og utgiftene stiger. Bor selv alene og betaler både tv lisens, veiavgift, vann/kloakkavgifter, eiendomsskatt og andre avgifter alene. Og alt dette stiger hvert år, mens lønnen består.

Anonymkode: 54cf6...456

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, AnonymBruker said:

Du kan ikke forvente deg noe mer, det er de med 70 og nedover i iq ;) . De setter seg ikke inn i noe, aviser..glem det, følge med på nyheter..GØRR!! men de er flinke til å anta mye :P.

Anonymkode: 74ff6...17b

Verdensmestere i synsing er de :)

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uføre får jo pengene av staten/kommunen. Kjøper de hus så er det staten som betaler. Selger uføre huset, så går de i pluss med penger betalt av staten. Mener igjen man må jobbe for å ha høyere utbetalt enn uføre. De som jobber 100% har ikke alltid råd til å kjøpe de heller. Husene står lengre i dag, og prisene faller. Fattigdom øker og utgiftene stiger. Bor selv alene og betaler både tv lisens, veiavgift, vann/kloakkavgifter, eiendomsskatt og andre avgifter alene. Og alt dette stiger hvert år, mens lønnen består.

Anonymkode: 54cf6...456

Veldig mange av de pengene som vi friske også mottar er fra stat/ kommune,så ingen av oss kan sette oss på sine høye hest. Jeg jobber innenfor stat og jeg mottar min lønn fra det offentlige, altså er jeg egentlig et tapsprosjekt. Vi ALLE er heldige som er født i Norge, ikke bare de uføretrygdede, og generelt, da tenker jeg ikke spesielt på deg, det må da for søren være mulig at en ufør spør om råd her inne uten at alle apekattene med iq på 70 og mindre ( unnskyld til alle høyere primater) skal komme med de sedvanlige møkkameldingene sine.

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi84 skrev:

Jeg legger til her at jeg kjente et menneske som hadde angst og depresjon. Når angst anfallet kom så ristet han på en måte og klarte ikke å bevege seg. Vedkommende tok livet sitt til slutt dessverre fordi han ikke orket mer. Han hadde prøvd eksponering terapi, samtale terapi, gruppe terapi, medisiner men ingenting fungerte. Med det kan man konkludere med at det å gjøre eksponering terapi ikke fungerer for alle 

Uff, fy flate så trist :(:( .

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

I måneden har jeg 4600 kr til overs etter betalte regninger og husleie. Jeg bor i kommunal bolig og har høye helseutgifter. Ingenting å spare hver måned, har knapt til mat og kjøper kun first price produkter. 
Jeg har 7000 på sparekonto og det er fra når jeg var frisk nok til å ha deltidsjobb for mange år siden, da drev jeg med en hobby som kostet en del penger så lønnen fra den tiden gikk til det.  

Andre på min alder kjøper seg hus og jeg leser her inne at personer 15 år yngre enn meg sparer mange hundre tusen på et par år.  
Føler jeg så fortapt. Aldri råd til ferie, men værst av alt aldri råd til å kjøpe meg et eget hjem. Vil aldri få spart om egenkapital engang... 

Hvordan er det i det hele tatt mulig for trygdede å spare ? MÅ man satse på å finne en rik kjæreste? Begynner å lure... 

Anonymkode: 18dad...8a5

Du trenger ikke egenkapital med startlån. Det er mulig å søke, men du må være tidlig. Snakk med megler i bank. Det er det første du må gjøre.

De vil gi en bekreftelse på at inntekten din er for lav til lån i vanlig bank. Denne trenger du for å i det hele tatt kunne søke startlån. 

Da vil kommunen du ønsker å kjøpe i, være neste stopp. Før ga de bare litt til mange. Nå er reglene endret, og du kan få innvilget fullfinnansiering og tilskudd. Tilskudd er et rentefritt lån, som avskrives med noen prosenter årlig. Bor du Lenge nok, slettes den gjelda. Sammenlign gjerne kommuner. Noen gir gunstigere lånebetingelser enn andre. La det veie tyngst, hvor du kan trives best.

Snakk med en økonom allerede i år, og søk startlån på våren til neste år. Kommunene får en viss sum til dette hvert år. Når den er brukt opp, får resten av søkerne avslag, og må vente til neste år.

om du ikke har gjeld, og er varig ufør, ligger du ganske bra an. Særlig hvis du er ung ufør. Da ligger du akkurat i målgruppen med inntekten din.

Det er mye billigere for deg enn kommunal, overpriset, og ikke godkjent bolig (som ofte er tilfellet). 

Du må selv finne boliger, og gå på visning. Pass deg for lav kjøpesum og høy fellesgjeld. Du må også skille mellom felleskostnader og fellesgjeld.

Det mest prisgunstige du kan komme over, er selveier i blokk. I alle fall hvis du kjøper i en by. Det kommer også lommeboka til gode, med tanke på forsikringer, og billigere strømregninger.

Mest sannsynlig, får du ikke finnansiert en enebolig. Det stilles nemlig krav til at det skal være en nøktern bolig. Men du vil få mye bedre standard enn en kommunal bolig i alle fall. Det er helt sikkert. En enebolig blir dessuten svindyr med den hersens nettleia, uansett hvor mye du sparer på strømmen.

Jeg kjenner en ufør som har kjøpt. Derfor vet jeg dette.

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.10.2017 den 20.28, Mithrandates skrev:

Nei men du kan begynne å lese interessante bøker.

Godagmann økseskaft. 

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

For å få startlån må man fortsatt ha betalingsevne, har du det TS? Hvor mye er husleien din på nå?

Også må du huske på at livet er urettferdig, ingen får alt, og når det en gang er slik at man lever på trygd, så har man ikke alltid råd til egen bolig. Trygd skal finansiere livsopphold og ikke "ekstra goder" ☺

Anonymkode: 8e8ad...def

Nei vet du hva! Et eget hjem er noe alle ønsker seg. Bare fordi man blir utestengt fra arbeidslivet, betyr ikke det at man ikke skal få den muligheten. Heldigvis finnes det ordninger for de som faller utenfor på denne måten. Skulle bare mangle.

«Å få alt»? Så utrolig dumt sagt. Det er ikke gøy å falle utenfor arbeidslivet, og man skal heller ikke mobbes eller straffes for det i tillegg. 

Pass deg selv du på din høye hest, så ikke helsa di dytter deg ned fra den. Håper du slipper det da.

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Du burde hatt uføreforsikring.

Dessuten er det jo bedre for uføre å leie.

Ikke alle har råd til det. Dessuten kan sånne ting treffe inn når som helst. Ulykke, skjult sykdom kommer til syne. 

Nei, det er mye dyrere å leie. Og plutselig bestemmer utleie at du må flytte. Dessuten, er det mange som ikke vil leie ut til trygdede. Greit å få slå seg til ro en plass

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis uføre var flinke så ville de ikke vært uføre. 

Jeg føler meg heller ikke truffet av kjøpetingen din. Jeg bruker sjeldent mer enn 25 000 på å kjøpe ting på en måned.

Hvis du sitter på såpass til overs, har du mer enn de aller fleste, og jeg sliter faktisk med å tro på at det er sant

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, isw skrev:

Satt på spissen: Du kan være en idiot som ufør og du kan være en idiot som ikke ufør. Det er ikke sånn at uføre skal ha særbehandling og slippe unna med alt. 

Med det sagt: Å angripe uføre fordi de er uføre, er helt feil. Det er som oftest ikke selvforskyldt. Men det blir også feil av uføre å si at "jeg har det så vondt at det er urettferdig at du kritiserer meg!"

Det er jammen mange som går på jobb som sliter også!

Sa han som hater jobben sin, og må ta det ut på noen andre.

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svarer her uten sitering. Kjenner uføre med både 20 og 25000 mnd. De fester, reiser, maler hus ect.

Kjenner faktisk ingen med 12-14000 mnd. Jo en, men der blir alt dekket av nav både bolig, strøm og mat. De uføre ønsker jo nær 30000 mnd, slik at de og kan reise mer, shoppe mer og pusse opp hus. Klarer de dette så klarer de jobb også. Min agenda er at det skal lønne seg å jobbe!!

Anonymkode: 54cf6...456

Jeg vet ikke om noen uføre som får så mye.

Anonymkode: e3366...52d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig mange av de pengene som vi friske også mottar er fra stat/ kommune,så ingen av oss kan sette oss på sine høye hest. Jeg jobber innenfor stat og jeg mottar min lønn fra det offentlige, altså er jeg egentlig et tapsprosjekt. Vi ALLE er heldige som er født i Norge, ikke bare de uføretrygdede, og generelt, da tenker jeg ikke spesielt på deg, det må da for søren være mulig at en ufør spør om råd her inne uten at alle apekattene med iq på 70 og mindre ( unnskyld til alle høyere primater) skal komme med de sedvanlige møkkameldingene sine.

Anonymkode: 74ff6...17b

Men du får ikke lønnen din fra staten sånn uten videre. Du må jobbe for lønna. 

Anonymkode: 14623...8e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del er mer opptatt av hvordan man som ufør på minstesats skal klare ting som tannlegeutgifter. En rotfylling eller/og en krone koster mange tusen.
 

Anonymkode: dc8ef...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du får ikke lønnen din fra staten sånn uten videre. Du må jobbe for lønna. 

Anonymkode: 14623...8e8

Ja og heldig er jeg som kan jobbe :) .

Anonymkode: 74ff6...17b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle ønske jeg så denne tråden før all drittslengingen kom. Jeg hadde lyst til å hjelpe ts, men ser hun har trukket seg ut :( 

Møkkamobbere. Håper dere tråkker på en legokloss, får hundedrit under skoene, går tom for bendin midt på veien fra a til b, kommer for seint i kassa med alkoholen dere ikke trenger, får sparken, eller rett og slett får litt mere innsikt.

Anonymkode: e3366...52d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan være lurt å lese hele tråden før man kommenterer slik.

Dette er blitt svart på, mange ganger. Kanskje noen der ute med selektiv hukommelse. Virker slik da dette går på repeat i 1 million slike tråder om uføre. Hvorfor gadd jeg egentlig å gå inn på denne tråden og engasjere meg? Vet jo at mine (og andres) argumentasjoner blir "glemt", gang på gang. På tide at moderator gjør noe med asperger/uføre/fatte/syke/overvektige/ME/kvinnehetsesyndromet som har pågått så altfor lenge på KG.

Anonymkode: e4291...5e5

I motsetning til deg har ikke jeg tid til å lese flere hundre innlegg før jeg kommenterer åpningsinnlegget i en tråd. Hva var så disse gode svarene på dette grunnleggende spørsmålet?

Anonymkode: ecf4c...6ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle ønske jeg så denne tråden før all drittslengingen kom. Jeg hadde lyst til å hjelpe ts, men ser hun har trukket seg ut :( 

Møkkamobbere. Håper dere tråkker på en legokloss, får hundedrit under skoene, går tom for bendin midt på veien fra a til b, kommer for seint i kassa med alkoholen dere ikke trenger, får sparken, eller rett og slett får litt mere innsikt.

Anonymkode: e3366...52d

Mobbing å mene det ikke er en menneskerett å eie bolig? 

Nå har jeg som nevnt ikke lest gjennom hele denne tråden, men tviler på om det er spesielt mye mobbing her. Begrepet er blitt like utvannet som rasismebegrepet.

Anonymkode: ecf4c...6ae

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg for min del er mer opptatt av hvordan man som ufør på minstesats skal klare ting som tannlegeutgifter. En rotfylling eller/og en krone koster mange tusen.
 

Anonymkode: dc8ef...c1c

Ja ikke sant. Fokuset burde være mer der enn å eie egen bolig. Gleden av egen bolig mister sikkert sin verdi når man sitter i den - tannlaus. 

Anonymkode: 14623...8e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...