Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og sånn forresten, jeg vil tippe at jeg har høyere utdanning enn deg.

Anonymkode: e4291...5e5

Morsomt forsøkt på hersketeknikk, men jeg leverer snart min phd, og du? Det er for øvrig ikke relevant hvilken utdanning man har så lenge man trives og får jobb.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man har en verdi i samfunnet selv om man er ufør. Leser du hva du selv skriver? Innlegget ditt drypper av forakt for mennesker med sykdom og funksjonshemming.

Uføretrygden er en rettighet. Da trenger man ikke gå og være takknemlig for det hver eneste dag etter at man får det innvliget, nei. Greier du å sette deg inn i den situasjonen, at man plutselig ikke greier å ta vare på seg selv lenger og at man kanskje synes det er litt kjipt? At man strever med å akseptere at man ikke får oppleve de samme tingene som alle andre?

Anonymkode: cc420...751

Tja, du har nok en verdi for familie og venner i kraft av å være deg, men du gjør jo ingenting for samfunnet. Nei du trenger ikke går rundt å være takknemlig hver dag, men du trenger å legge fra seg sutre og klage modusen over å ikke eie egen leilighet og dra på sydenferie hver sommer. Du bør faktisk være glad for å bo i et land som gir deg såpass med penger når du først er på trygd. Å være lei seg over å være syk betyr ikke at man automatisk har krav på penger nok til å kjøpe bolig. Og igjen, det er slett ikke alle i jobb som har råd til egen leilighet heller, det bør kanskje du og andre i denne tråden ta inn over dere. 

Anonymkode: 443a8...d8b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke alle uføre som kan flytte til "gokk", de er kanskje avhengig av å bo i nærheten av familie for praktisk hjelp. Eller ikke for langt unna spesialist/sykehus. De kan ikke leie hva som helst, de kan være avhengig av å slippe trapper, terskler og andre hindringer. 

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, men til ts:

Jeg er ufør og har ikke råd til medisiner en gang.. Så blir nok aldri noe bolig eller sparing for mitt vedkommende.

Anonymkode: bf890...f57

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mye usikkerhet rundt det å leie. Man må gjerne bytte bolig ofte og kanskje man sliter med dårlige utleiere. Det er selvsagt mer stabilt og trygt om man kan eie. Det er ingen menneskerett, men det hadde gjort livene til de uføre mye mer stabilt og bedre. Hadde jeg visst jeg kunne ha leid "drømmeleiligheten" eller huset livet ut med de mest fantastiske utleiere til ca. den prisen det ville ha kostet med å betale ned boliglån, hadde ikke jeg hatt et behov for å eie. Da kunne jeg heller prioritert de pengene på noe annet. Hvis du sliter med medianinntekt, så kan du jo tenke deg hvor umulig det virker ut som ufør! Boligprisene er syke til lands og det er ikke lett å komme inn på markedet. Som du selv sier kommer du selvsagt inn på bolimarkedet på kortere tid enn uføre. Si det tar deg 5 år å spare, og for en ufør tar det 20 år, satt på spissen.

Anonymkode: e4291...5e5

Men altså, det koster med å eie enn bare boligånet. Hvis du kjøper egen leilighet skal du gjerne betale felleskostnader i tillegg. Er det borettslag kan kostnaden til fellesgjeld øke drastisk fra en generelforsamling til en annen når borettslaget bestemmer seg for å pusse opp bad, male fasade eller skifte vinduer, har du selveier må du selv fikse vindu som blir ødelagt eller tak som lekker. Nytter ikke si at du er ufør og ikke har penger da. Så kommer andre utgifter som er i endring, som kommunale utgifter og eiendomsskatt, det kan komme behov for oppgradering/reperasjon som fort koster mye penger som lekkasje på bad eller endring i røropplegg. som leietaker har du ikke ansvar for noe av dette, da betaler du en fast leie som kun kan reguleres etter standard satser. Å eie er ikke så billig og enkelt som mange virker å tro, det er mer enn bare "husleien kunne dekket ett boliglån".

Anonymkode: 443a8...d8b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Morsomt forsøkt på hersketeknikk, men jeg leverer snart min phd, og du? Det er for øvrig ikke relevant hvilken utdanning man har så lenge man trives og får jobb.

Tja, du har nok en verdi for familie og venner i kraft av å være deg, men du gjør jo ingenting for samfunnet. Nei du trenger ikke går rundt å være takknemlig hver dag, men du trenger å legge fra seg sutre og klage modusen over å ikke eie egen leilighet og dra på sydenferie hver sommer. Du bør faktisk være glad for å bo i et land som gir deg såpass med penger når du først er på trygd. Å være lei seg over å være syk betyr ikke at man automatisk har krav på penger nok til å kjøpe bolig. Og igjen, det er slett ikke alle i jobb som har råd til egen leilighet heller, det bør kanskje du og andre i denne tråden ta inn over dere. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Dette har jeg svært vansker for å tro :) Jeg har mastergrad og om jeg hadde kunnet jobbe hadde jeg nok bidratt mer enn deg til samfunnet, både økonomisk og intellektuelt. Det er fortsatt en mulighet til at jeg kan det, da jeg ikke er ufør enda. 

Anonymkode: e4291...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men altså, det koster med å eie enn bare boligånet. Hvis du kjøper egen leilighet skal du gjerne betale felleskostnader i tillegg. Er det borettslag kan kostnaden til fellesgjeld øke drastisk fra en generelforsamling til en annen når borettslaget bestemmer seg for å pusse opp bad, male fasade eller skifte vinduer, har du selveier må du selv fikse vindu som blir ødelagt eller tak som lekker. Nytter ikke si at du er ufør og ikke har penger da. Så kommer andre utgifter som er i endring, som kommunale utgifter og eiendomsskatt, det kan komme behov for oppgradering/reperasjon som fort koster mye penger som lekkasje på bad eller endring i røropplegg. som leietaker har du ikke ansvar for noe av dette, da betaler du en fast leie som kun kan reguleres etter standard satser. Å eie er ikke så billig og enkelt som mange virker å tro, det er mer enn bare "husleien kunne dekket ett boliglån".

Anonymkode: 443a8...d8b

Og du overser glatt poenget med innlegget, igjen ;)

Anonymkode: e4291...5e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom lege kan bekrefte at ts har behov for en stabil boligsituasjon pga helsen så er en egen bolig en rettighet. Men som nevnt er det ikke slik at startlån innvigles dersom en ikke har betjeningsmulighet til det. I særtilfeller har kommunene da mulighet til å gi tilskudd som nedskrives en viss prosent hvert år. Jeg håper hvertfall at ts snakker med lege og boligetat i det minste for å få svar på om h#n kan få skaffet seg egen bolig.

For uføre er tryggheten med egen bolig en helsegevinst. Og nå må dere ikke gå rundt og tro at det betyr at ts kan kjøpe seg en gård eller et stort hus. Det er visse krav som skal oppfylles før kommunen sier ja til å gi støtte.

Og derfor er denne misunnelsen flere utviser her inne rett og slett usmakelig, fordi de både kan og har mulighet som friske mennesker å få seg både stor leilighet, hus, hytte og båt uten at noen kan stille krav til størrelse på noen av eiendelene. Kun at man kan betjene lånet, og om ikke kan man ofte leie ut huset og hytte/båt.

Det kan ikke ts. For ett av kravene er at det kun er ts som skal bo der. H#n kan ikke leie ut leiligheten, flytte hjem til mir og far eller bo på hytta, for å få inn ekstra med penger slik den vanlige og friske nordmann kan.

 

Forstått?

Anonymkode: 0ef9b...31c

Du er visst ordblind og døvhørt. Stabil boligsituasjon blir det uansett så lenge leia betales av trygdesystemet. Sykdommer i behov av stabil boligsituasjon blir løst ved tildeling av kommunal leilighet, som videre kan benyttes av andre som er i behov,om førstnevnte ufør må relokalisere. Sånn funker det i psykiatrien med alle disse diagnosene/ og problemstillingene som krever stabil bosituasjon. Det er en skjønnsmessig vurdering som en lege ikke kan overstyre og forlange av trygdesystemet skal måtte stille opp med, eie en bolig, i alle dager. Det er ikke medisinsk betinget. bare så du vet det. Det er ingen som må bo på gata for å si det sånn, noe mer stabilt enn det kan man ikke forlange. Eie bolig inngår ikke inn i den fantasien.

som jeg skrev så er jeg arbeidsfør, og har hverken båt hytte eller hage, og jeg sliter selv med å skaffe egen bolig, mye kan tilsies at jeg er singel. Så igjen, slutt å syt, det grenser mot motbydelig å eksternalisere slik bitterhet på samfunnet.

Anonymkode: 76cf7...0a4

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Guuud så pinlig for dere å vise at dere faktisk har så liten innsikt i hvordan arbeidsmarkedet fungerer :fnise: Greit at dere tilbringer dagen med å rulle rundt i selvmedlidenhet på sofaen, men åpne en avis i ny og ne og lær dere litt om hva som beveger seg på utsiden av leieleilighetsdøra.  Arbeidsmarkedet er vanskelig for tiden, folk må være der jobben er. De uføre har derimot ikke en eneste ting som binder den til å måtte bo ett sted og kan flytte der det er billig husvære. Et kjapt søk på finn viser digre leiligheter og hus til leie for noen få tusenlapper, det er bare å fylle banankassen og flytte. 

Og så en liten realitesorientering; det er mange som er i jobb som er syke og kunne klagd seg til ufør hvis de ville. Men de vil ikke, de har tross alt litt stolthet og har lyst å bidra i samfunnet. Å være i jobb er ikke ensbetydende med å være frisk. Og nei folk får ikke nødvendigvis 66% av tidligere lønn, det avhenger helt av hva tidligere lønn er. Max utbetaling er 360 000 i året, som er langt undere 66% for de som har jobbet i årevis. Men de har i alle fall bidratt, og det er mer enn dere to slaurer. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Du er så frekk at det er pinlig å lese. Din uvitenhet om uføre er i alle fall stor. Du burde virkelig skamme deg!

Anonymkode: 915b6...6d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har jeg svært vansker for å tro :) Jeg har mastergrad og om jeg hadde kunnet jobbe hadde jeg nok bidratt mer enn deg til samfunnet, både økonomisk og intellektuelt. Det er fortsatt en mulighet til at jeg kan det, da jeg ikke er ufør enda. 

Anonymkode: e4291...5e5

Hva du tror er i grunnen ikke så viktig. Jeg jobber, du gjør det ikke. Det er viktig. 

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og du overser glatt poenget med innlegget, igjen ;)

Anonymkode: e4291...5e5

Nei, men argumentet om at det er mer trygt/stabilt å eie og ikke koster mer enn leien for bolig et annet sted holder ikke mål. Å eie er ikke nødvendigvis tryggere enn å leie, for ved å leie har du kontroll på summen som går ut hver mnd, mens ved å eie kan det komme store uforutsette utgifter som kan skape vel så mye hodebry som å måtte flytte når man leier. Hvis man har så dårlig råd som du og andre gir inntrykk av i denne tråden så lurer jeg veldig på hvordan dere mener det skal gå fint å takle et rentehopp på noen prosent, økning av husleien på 2-3000 i mnd, å plutselig måtte bytte vindu/takrenne/sikringskap og så få påslag for at eiendomsskatten tar et hopp. Det medfører raskt like mye hodebry og grubling for bosted og økonomi som å leie og være usikker på lengden av leieforholdet eller hvor man skal leie neste gang. Å eie blir sett på som en sikker vei til stabilitet og trygghet, men det trenger det slett ikke være. 

Anonymkode: 443a8...d8b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva du tror er i grunnen ikke så viktig. Jeg jobber, du gjør det ikke. Det er viktig. 

Nei, men argumentet om at det er mer trygt/stabilt å eie og ikke koster mer enn leien for bolig et annet sted holder ikke mål. Å eie er ikke nødvendigvis tryggere enn å leie, for ved å leie har du kontroll på summen som går ut hver mnd, mens ved å eie kan det komme store uforutsette utgifter som kan skape vel så mye hodebry som å måtte flytte når man leier. Hvis man har så dårlig råd som du og andre gir inntrykk av i denne tråden så lurer jeg veldig på hvordan dere mener det skal gå fint å takle et rentehopp på noen prosent, økning av husleien på 2-3000 i mnd, å plutselig måtte bytte vindu/takrenne/sikringskap og så få påslag for at eiendomsskatten tar et hopp. Det medfører raskt like mye hodebry og grubling for bosted og økonomi som å leie og være usikker på lengden av leieforholdet eller hvor man skal leie neste gang. Å eie blir sett på som en sikker vei til stabilitet og trygghet, men det trenger det slett ikke være. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Huffda, dette blir for dumt:fnise: Jeg avslutter nå min debatt med deg.
 

 

Anonymkode: e4291...5e5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, AnonymBruker said:

Du er visst ordblind og døvhørt. Stabil boligsituasjon blir det uansett så lenge leia betales av trygdesystemet. Sykdommer i behov av stabil boligsituasjon blir løst ved tildeling av kommunal leilighet, som videre kan benyttes av andre som er i behov,om førstnevnte ufør må relokalisere. Sånn funker det i psykiatrien med alle disse diagnosene/ og problemstillingene som krever stabil bosituasjon. Det er en skjønnsmessig vurdering som en lege ikke kan overstyre og forlange av trygdesystemet skal måtte stille opp med, eie en bolig, i alle dager. Det er ikke medisinsk betinget. bare så du vet det. Det er ingen som må bo på gata for å si det sånn, noe mer stabilt enn det kan man ikke forlange. Eie bolig inngår ikke inn i den fantasien.

som jeg skrev så er jeg arbeidsfør, og har hverken båt hytte eller hage, og jeg sliter selv med å skaffe egen bolig, mye kan tilsies at jeg er singel. Så igjen, slutt å syt, det grenser mot motbydelig å eksternalisere slik bitterhet på samfunnet.

Anonymkode: 76cf7...0a4

Javel? Vet du hvem som innehar 98% av disse kommunale leilighetene? Og hva slags ustabiliteter disse fører med seg? Vet du noe som helst egentlig om hvordan startlån og tilskudd fungerer og hvem det gis til? 

Tydeligvis ikke, slik du ordlegger deg.

Jeg foreslår at du setter deg grundig inn i fakta om dette for nå blir det bare flaut å lese hva du lirer av deg. 

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, AnonymBruker said:

Hva du tror er i grunnen ikke så viktig. Jeg jobber, du gjør det ikke. Det er viktig. 

Nei, men argumentet om at det er mer trygt/stabilt å eie og ikke koster mer enn leien for bolig et annet sted holder ikke mål. Å eie er ikke nødvendigvis tryggere enn å leie, for ved å leie har du kontroll på summen som går ut hver mnd, mens ved å eie kan det komme store uforutsette utgifter som kan skape vel så mye hodebry som å måtte flytte når man leier. Hvis man har så dårlig råd som du og andre gir inntrykk av i denne tråden så lurer jeg veldig på hvordan dere mener det skal gå fint å takle et rentehopp på noen prosent, økning av husleien på 2-3000 i mnd, å plutselig måtte bytte vindu/takrenne/sikringskap og så få påslag for at eiendomsskatten tar et hopp. Det medfører raskt like mye hodebry og grubling for bosted og økonomi som å leie og være usikker på lengden av leieforholdet eller hvor man skal leie neste gang. Å eie blir sett på som en sikker vei til stabilitet og trygghet, men det trenger det slett ikke være. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Det takler da disse fint da alle overslag i søknad om startlån innebærer en inkludering av 5 % økte renteutgifter 

Ha nå tillit til at boligetaten i kommunene i dette landet faktisk vet hva de driver med og slutt å synse om noe du med all tydelighet ikke kan noe som helst om.

Anonymkode: 0ef9b...31c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I måneden har jeg 4600 kr til overs etter betalte regninger og husleie. Jeg bor i kommunal bolig og har høye helseutgifter. Ingenting å spare hver måned, har knapt til mat og kjøper kun first price produkter. 
Jeg har 7000 på sparekonto og det er fra når jeg var frisk nok til å ha deltidsjobb for mange år siden, da drev jeg med en hobby som kostet en del penger så lønnen fra den tiden gikk til det.  

Andre på min alder kjøper seg hus og jeg leser her inne at personer 15 år yngre enn meg sparer mange hundre tusen på et par år.  
Føler jeg så fortapt. Aldri råd til ferie, men værst av alt aldri råd til å kjøpe meg et eget hjem. Vil aldri få spart om egenkapital engang... 

Hvordan er det i det hele tatt mulig for trygdede å spare ? MÅ man satse på å finne en rik kjæreste? Begynner å lure... 

Anonymkode: 18dad...8a5

Slutt og syt. Selv mange med fast jobb og inntekt kan bare drømme om å kjøpe bolig uten hjelp fra foreldre som kausjonister.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Guuud så pinlig for dere å vise at dere faktisk har så liten innsikt i hvordan arbeidsmarkedet fungerer :fnise: Greit at dere tilbringer dagen med å rulle rundt i selvmedlidenhet på sofaen, men åpne en avis i ny og ne og lær dere litt om hva som beveger seg på utsiden av leieleilighetsdøra.  Arbeidsmarkedet er vanskelig for tiden, folk må være der jobben er. De uføre har derimot ikke en eneste ting som binder den til å måtte bo ett sted og kan flytte der det er billig husvære. Et kjapt søk på finn viser digre leiligheter og hus til leie for noen få tusenlapper, det er bare å fylle banankassen og flytte. 

Og så en liten realitesorientering; det er mange som er i jobb som er syke og kunne klagd seg til ufør hvis de ville. Men de vil ikke, de har tross alt litt stolthet og har lyst å bidra i samfunnet. Å være i jobb er ikke ensbetydende med å være frisk. Og nei folk får ikke nødvendigvis 66% av tidligere lønn, det avhenger helt av hva tidligere lønn er. Max utbetaling er 360 000 i året, som er langt undere 66% for de som har jobbet i årevis. Men de har i alle fall bidratt, og det er mer enn dere to slaurer. 

Anonymkode: 443a8...d8b

Du hevder at uføre mennesker kan bare flytte fordi de er ikke bindt til noen jobb. Det er jeg veldig uenig i. Ja noen kan sikkert bo øde til en lav boligpris, for er det billig så må du mest trolig ha bil for å kunne komme deg fram og tilbake til lege, behandling, butikk, hente medisiner. De færreste uføre har råd til bil fordi dem får så lite utbetalt. De som velger å ha det har det ofte fordi de trenger den pga sykdommen eller fordi de feks må levere barn på skole,SFO, fritidsaktiviteter.

Du tenker heller ikke på at mange uføre kanskje er avhenging av nettverket sitt i form av kanskje praktisk hjelp, eller sosial kontakt Da uføre mennesker lett blir isolert da de enten ikke har råd til å finne på noe sosialt, eller ikke ork eller begge deler. De som jobber får deler av sitt sosiale behov dekket på en jobb, det gjør ikke de uføre. 

I tillegg har mange uføre barn og det er ikke bare alltid å rive opp barna fra sitt kjente nettverk eller flytte feks langt vekk fra bf om foreldrene ikke bor sammen. 

Man trenger såklart ikke leie det dyreste man finner i Oslo sentrum feks, men det er stor forskjell på det, vs det å bo feks i Finmark. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke dere som har minstepensjon gratis medisiner på blå resept? Det gjør jeg.

Anonymkode: 00599...1e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som angriper uføre her. Fy skam dere. 

Fysj! Jeg håper inderlig ingen av dere er i min nære krets.

Anonymkode: 0ef9b...31c

Det er ikke de uføre som angripes, men at de krever bolig finansiert av skattepengene til dem som jobber, når mange av disse som jobber ikke en gang selv har råd til å spare opp til egen bolig. Du ser poenget, ikke sant?

Anonymkode: 8e8ad...def

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke de uføre som angripes, men at de krever bolig finansiert av skattepengene til dem som jobber, når mange av disse som jobber ikke en gang selv har råd til å spare opp til egen bolig. Du ser poenget, ikke sant?

Anonymkode: 8e8ad...def

Amen!

Anonymkode: a55af...ceb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke alle som jobber som heller kan kjøpe egen bolig, så hvorfor skal trygda det? Dessuten så har vel ikke vi som jobber goder som å søke på startlån og bostøtte. 

Anonymkode: 14623...8e8

Joda. Folk som jobber, kan også søke startlån og bostøtte hvis inntekten deres tilsier det. Varig lav inntekt kan også forekomme i jobbsituasjoner, ikke alle har noen særlig utdannelse og noen er fast i en dårlig betalt jobb og har f.eks. barn å forsørge. Disse kan komme på tale å gi startlån til.

 

Anonymkode: 9a0fd...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, abrasiveRefraction skrev:

Du burde hatt uføreforsikring.

Dessuten er det jo bedre for uføre å leie.

Det er mange som ikke får uføre forsikring, søkte selv om dette da jeg var 20 år, og fikk avslag.

Og hvorfor er det bedre for uføre å leie? Så uføre med barn, mennesker som er veldig syke skal leie, og risikere å måtte flytte ofte. Istedenfor å eie, og kunne bo trygt på samme sted.

Anonymkode: d8a3a...05e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trygden går ut på at det skal gis tak over hodet og mat på bordet. Vi er et utakknemlig folk, ekstremt utakknemlig og som trygdet selv er det så utrolig pinlig å lese disse trådene. Vi klager over at vi har en stat som tar vare på oss, vi klager over at vi får penger som gir oss mat på bordet og tak over hodet. Det skrikes hele tiden om at jeg vil ha mer, jeg vil ha mer, gi meg mer, gi meg mer. Å være trygdet gir deg ikke et liv i rikdom, Norge har ikke råd til det. De som jobber våkner hver dag og gjør en innsats, selv i et vanskelig og tøft arbeidsmarkedet. Det er de som driver landet rundt, og selvfølgelig må de få lov til å ha litt stolthet for det. Vi som er trygdet gjør ikke det. Vi er utgifter, ikke inntekter for regnskapet til Norge AS. Det er jo kun fakta. 

Og dette her med flytting som debatteres. Å måtte flytte innebærer store endringer for både de i jobb og de som ikke er i jobb. Det er ikke noe konkurranse om hvem som har den beste grunnen til å bli boende. Mange på trygd har barn som de ikke ønsker å rive opp fra skole og/eller barnehage, mange på trygd har nettverk som hjelper dem gjennom dagene. Det samme gjelder de i jobb. 

Anonymkode: f6605...552

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...