Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det slik at de fleste uføretrygdede er over 60 år, under 50 år så er det ca 90 000 uføretrygdede,altså årene mellom 18-49. Flere av disse vil ha medfødte lidelser, særlig i de yngste aldersgruppene. Problemet for Norge er at vi ikke produserer nok barn, når svære barnekull fra etter krigen nå begynner å komme i pensjonsalder.

Anonymkode: 74ff6...17b

Litt lite nyansert om ikke ørige som motar trygdeytelser medregnes. 

Nevner: Individstønad,Dagpenger Introduksjonsstønad, Sykepenger fra folketrygden,Arbeidsavklaringspenger Varig uførestønad (her inngår også foreløpig uførestønad) Etterlattepensjon (inkluderer også barnepensjon) AFP Kontantstøtte Enslig forsørgerstønad (overgangsstønad) Sosialhjelp, pensjon osv. osv. 

Vi snakker om 1,3 mill mennesker som alle egentlig hadde fortjent økt kjøpekraft. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 16. oktober 2017 den 20.50, AnonymBruker skrev:

 

For å få startlån må man fortsatt ha betalingsevne, har du det TS? Hvor mye er husleien din på nå?

Også må du huske på at livet er urettferdig, ingen får alt, og når det en gang er slik at man lever på trygd, så har man ikke alltid råd til egen bolig. Trygd skal finansiere livsopphold og ikke "ekstra goder" ☺

Anonymkode: 8e8ad...def

Uføretrygdede fortjener ekstra goder de også. Jeg unner dem å kunne kose seg litt ekstra en gang i blandt, eller reise på ferie, og så klart kjøpe leilighet hvis de har mulighet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har jeg lest her inne om husbanken, de gir lån til lavtlønnende, mener du at denne ordningen skal tas vekk?

Anonymkode: 74ff6...17b

Synes du at de som skal etablere seg for førstegangsetablere, alenemødre skal holdes utenfor markedet fordi de som går på trygd får tilgang til et marked disse ikke har råd til å kjøpe seg inn på? Dette er delvis tilfelle i Oslo og andre pressområder i Norge. Oslo kommunene aktivt inn å kjøper opp leiligheter for å leie disse ut til folk som går på trygd. De kjøper altså i det samme markedet som oss andre. Oslo kommune eier allerede mer enn 12 000 leiligheter i Oslo. Dette utgjør over 10% av boligene i Oslo. 

Etter min mening skulle kommunene etablert egne boliger i områder de selv utviklet, ikke konkurrert i det samme trange markedet. Om du skal klemme enda flere inn i dette markedet faller noen utenfor, dette er de med svakest kjøpekraft. Så hvem vil du at skal ut??    

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, RoH skrev:

Litt lite nyansert om ikke ørige som motar trygdeytelser medregnes. 

Nevner: Individstønad,Dagpenger Introduksjonsstønad, Sykepenger fra folketrygden,Arbeidsavklaringspenger Varig uførestønad (her inngår også foreløpig uførestønad) Etterlattepensjon (inkluderer også barnepensjon) AFP Kontantstøtte Enslig forsørgerstønad (overgangsstønad) Sosialhjelp, pensjon osv. osv. 

Vi snakker om 1,3 mill mennesker som alle egentlig hadde fortjent økt kjøpekraft. 

Nå er det uføretrygd som har vært diskutert i denne tråden, men greit nok. Ang sykepenger,håper staten gjør det slik at de 3 første dagene må betales av arbeidstaker selv, altså ingen lønn de 3 første dagene. Vi vil spare inn enorme summer bare på det, det er nok mange som kjenner noen som alltid har en tendens til å være syk på mandager ( altså etter helgens fylla) ;) .

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, RoH skrev:

Synes du at de som skal etablere seg for førstegangsetablere, alenemødre skal holdes utenfor markedet fordi de som går på trygd får tilgang til et marked disse ikke har råd til å kjøpe seg inn på? Dette er delvis tilfelle i Oslo og andre pressområder i Norge. Oslo kommunene aktivt inn å kjøper opp leiligheter for å leie disse ut til folk som går på trygd. De kjøper altså i det samme markedet som oss andre. Oslo kommune eier allerede mer enn 12 000 leiligheter i Oslo. Dette utgjør over 10% av boligene i Oslo. 

Etter min mening skulle kommunene etablert egne boliger i områder de selv utviklet, ikke konkurrert i det samme trange markedet. Om du skal klemme enda flere inn i dette markedet faller noen utenfor, dette er de med svakest kjøpekraft. Så hvem vil du at skal ut??    

Nå snakket jeg om lavtlønnede som får LÅN i Husbanken, litt lavere rente. Snakker ikke om at noen skal få leilighet gratis?

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det uføretrygd som har vært diskutert i denne tråden, men greit nok. Ang sykepenger,håper staten gjør det slik at de 3 første dagene må betales av arbeidstaker selv, altså ingen lønn de 3 første dagene. Vi vil spare inn enorme summer bare på det, det er nok mange som kjenner noen som alltid har en tendens til å være syk på mandager ( altså etter helgens fylla) ;) .

Anonymkode: 74ff6...17b

Jeg skjønne ikke logikken. 

Vi diskuterer uføretrygd, da øker vi utbetalingene til disse 90 000 eller hvor mange de er med kr 100 000 i året, åpner opp for husbanklån slik at disse kommer inn på markedet (slik de for all del hadde fortjent slik at de kan del i prisstigning) 

Dette medfører at vi selger 90 000 flere boliger til disse. Dette vil medføre at de aktuelle leilighetene disse har penger til å kjøpe da stiger med 370 000 som er akkurat så mye deres finansiering strekker til. Alenemødre (fedre) må da skaffe seg disse pengene for å få tak i de samme leilighetene, dette får de ikke til og de må derfor bli boende i sine leide leiligheter fordi de aldri kommer seg inn på markedet. 

Dette er forhold jeg tenker på når jeg mener at trygdede ikke bør kommer inn på markedet som en prioritert gruppe og slik må det nødvendigvis være til vi klarer å organisere oss på en annen måte enn det vi gjør i dag. 

For egen del spiller det ikke en dritt rolle, da jeg alt er inne på markedet å greit etablert. 

Så igjen hvem tenker du at dette skal gå på bekostning av. 

 

Endret av RoH
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, RoH skrev:

Jeg skjønne ikke logikken. 

Vi diskuterer uføretrygd, da øker vi utbetalingene til disse 90 000 eller hvor mange de er med kr 100 000 i året, åpner opp for husbanklån slik at disse kommer inn på markedet (slik de for all del hadde fortjent slik at de kan del i prisstigning) 

Dette medfører at vi selger 90 000 flere boliger til disse. Dette vil medføre at de aktuelle leilighetene disse har penger til å kjøpe da stiger med 370 000 som er akkurat så mye deres finansiering strekker til. Alenemødre (fedre) må da skaffe seg disse pengene for å få tak i de samme leilighetene, dette får de ikke til og de må derfor bli boende i sine leide leiligheter fordi de aldri kommer seg inn på markedet. 

Dette er forhold jeg tenker på når jeg mener at trygdede ikke bør kommer inn på markedet som en prioritert gruppe og slik må det nødvendigvis være til vi klarer å organisere oss på en annen måte enn det vi gjør i dag. 

For egen del spiller det ikke en dritt rolle, da jeg alt er inne på markedet å greit etablert. 

 

Jeg snakker ikke spesielt om uføretrygdede, jeg snakker om lavtlønnede. Når det kommer til uføretrygdede med lave satser, så vil nok disse uansett ikke komme seg inn på boligmarkedet. Selv et lån i Husbanken med lavere rente vil de ikke ha råd til å betjene.

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en mann med ALS, meget høyt utdannet, jobbet i flere år før han ble syk. Skal han takke og bukke i all evighet fordi han har blitt uføretrygdet? Er overbevist om at han heller ville vært frisk og jobbet hver dag som søppeltømmer fremfor å sitte lam i en rullestol,ikke kan han prate siden tungen også er lammet,og maten får han gjennom en tube i magen,men han er like skarp i hodet som han alltid har vært. Mannen er heldigvis for glup til å gidde å gå inn på KG ;) , men hadde helt sikkert fått bakoversveis over alle de uvitende og ekle svarene her inne. Heldigvis er han like klok som han alltid har vært,så han hadde nok funnet en unnskyldning for alle de uvitende og mindre intelligente her inne, ala " de har ikke satt seg inn i hva som kreves for å bli uføretrygdet, alle er ikke født med en like skarp hjerne,så,mange vil ha problemer med å sette seg inn i komplekse emner" osv.  .

Anonymkode: 74ff6...17b

Det sitter mange uføretrygdet personer rundt om i landet, undertegnede blant en av dem. Og hvorfor skal vi hele tiden klage på at vi bor i et land som Norge. Vi får tak over hodet, vi får mat på bordet, men likevel så er det alltid en forventning om mer, mer, mer. Det er klaging, syting. Vi tar alt for gitt. Vi kunne ha bodd på gaten, både jeg og han mannen som du beskriver. Vi kunne lete etter mat i søppelkasser, både jeg og han mannen som du beskriver.

Det handler om, alt i alt, verdi i penger. Vi er utgifter, de er inntekter. For samfunnet er arbeidsføre mennesker i jobb verdt mer fordi at de bringer med seg inntekter, skatt. Det er penger som gjør og skaper sånn at han og jeg får muligheten til å ha mat på bordet og tak over hodet. Mange tar det som en fornærmelse, men det er jo ikke det. Det er kun logisk. Med inntekter så kan du behandle utgiftene, med inntektene så kan du betale og det er med inntektene samfunnet kan støtte opp under dem vanskeligstilte som trenger det. 

Føler ikke du litt takknemlighet over at vennen din slipper å måtte bo på gaten, sove på en benk, eller at han faktisk får en rullestol? Vet du egentlig hva en rullestol koster? Fordi at de er ikke gratis som alt annet her i samfunnet. Det er utgifter, utgifter, utgifter. Det er ikke noe følerier. Det er logiske konklusjoner og ingenting å bli fornærmet over. Du kan sammenligne det med luksusfellen hvis du vil. Norge har begynt på luksusfellen og må nå kave seg ut av den. Vi bruker alt for mye penger, penger som vi ikke har.

Argumentet ditt er at han hadde blitt personlig fornærmet, men det handler om hans subjektive oppfatning av andres meninger om han. Jeg er ikke fornærmet av hva som er skrevet i tråden, men det er kanskje ikke så relevant for deg? ;) 

Anonymkode: f6605...552

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt hode blir det feil at alle uføre skal ha samme regler for utbetaling av trygd...

De sier at man velger ikke selv å bli ufør, nei det gjør man ikke. Men, det er mange som allikevel er skyldig I at man blir det.

Jeg kan nevne storrøykere som utvikler div sykdommer som en konsekvens av røyking, folk som skader seg i ekstremsport, fyllekjøring, folk som overspiser seg til livsstilssykdommer etc. Jeg syntes det er stor forskjell på disse og en som er født med kroniske sykdommer man ikke kan noe for.

Det kan sammenlignes litt med skolegang. De som følger med og får gode karakterer får ofte høyere utdanning og jobb med høy inntekt. Mens en som dropper skolen eller ikke gidder, de kan jo ikke kreve noe som helst? Det er en konsekvens av et dårlig valg, ergo må man ta konsekvensen.

Blir litt sånn med forskjellen på uføre også...de som selv tok et dårlig valg kan ikke forvente samme hjelp som de som ikke kan noe for at de er i situasjonen de er i. Eller kan de det?

Noen ganger er verden sånn at man rett og slett må lide av at man tok et jævlig dårlig valg. Så får de som ikke tok de dårlige valgene få sine goder I fred.

Anonymkode: d3dd6...793

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å få lån i Husbanken? Jeg har ei venninne som er ufør og hun har fått lån via Husbanken. Da trengte hun ikke egenkapital. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også uføretrygdet. Jeg går rundt med høyt hode og nikker og smiler til de jeg møter. Ikke fordi jeg kjenner dem, men det fryder meg i sjelen å se de haste til og fra jobb. Dette fordi de gir meg uføretrygden min.

Jeg tar meg selv i å tenke "det er best du skynder deg på jobb, det er du som betaler trygden min":fnise:.

At jeg har dårlig samvittighet eller "skal være ydmyk og takknemlig" gir jeg 100% blaffen i. Det gidder jeg ikke.

Jeg elsker alle som jobber, så jeg kan slippe det:-)

Anonymkode: 75cb1...308

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sitter mange uføretrygdet personer rundt om i landet, undertegnede blant en av dem. Og hvorfor skal vi hele tiden klage på at vi bor i et land som Norge. Vi får tak over hodet, vi får mat på bordet, men likevel så er det alltid en forventning om mer, mer, mer. Det er klaging, syting. Vi tar alt for gitt. Vi kunne ha bodd på gaten, både jeg og han mannen som du beskriver. Vi kunne lete etter mat i søppelkasser, både jeg og han mannen som du beskriver.

Det handler om, alt i alt, verdi i penger. Vi er utgifter, de er inntekter. For samfunnet er arbeidsføre mennesker i jobb verdt mer fordi at de bringer med seg inntekter, skatt. Det er penger som gjør og skaper sånn at han og jeg får muligheten til å ha mat på bordet og tak over hodet. Mange tar det som en fornærmelse, men det er jo ikke det. Det er kun logisk. Med inntekter så kan du behandle utgiftene, med inntektene så kan du betale og det er med inntektene samfunnet kan støtte opp under dem vanskeligstilte som trenger det. 

Føler ikke du litt takknemlighet over at vennen din slipper å måtte bo på gaten, sove på en benk, eller at han faktisk får en rullestol? Vet du egentlig hva en rullestol koster? Fordi at de er ikke gratis som alt annet her i samfunnet. Det er utgifter, utgifter, utgifter. Det er ikke noe følerier. Det er logiske konklusjoner og ingenting å bli fornærmet over. Du kan sammenligne det med luksusfellen hvis du vil. Norge har begynt på luksusfellen og må nå kave seg ut av den. Vi bruker alt for mye penger, penger som vi ikke har.

Argumentet ditt er at han hadde blitt personlig fornærmet, men det handler om hans subjektive oppfatning av andres meninger om han. Jeg er ikke fornærmet av hva som er skrevet i tråden, men det er kanskje ikke så relevant for deg? ;) 

Anonymkode: f6605...552

Fornærmet hadde han ikke blitt,bare veldig overrasket over alle fordommene.Det eneste jeg forventer fra folk er at de oppfører seg, og ikke forpester nettet med lite gjennomtenkte fordommer.Mannen jeg skrev om ønsket ikke selv å bli syk og å måtte slutte i en meget interessant jobb. Det er nok veldig mange i denne tråden som har en meget lav selvfølelse,mennesker med en sunn selvfølelse har ikke noe ønske om å tråkke på andre mennesker, og så har du selvsagt dem som rett og slett er litt tett, de setter seg overhodet ikke inn i det de svarer på.

Anonymkode: 74ff6...17b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, kamel skrev:

Uføretrygdede fortjener ekstra goder de også. Jeg unner dem å kunne kose seg litt ekstra en gang i blandt, eller reise på ferie, og så klart kjøpe leilighet hvis de har mulighet :)

Om vi hadde hatt uendelig med ressurser så kunne vi gjort det slik, men slik er det ikke og man må prioritere :)

Dessverre vil det nok på sikt bli et hardere press på statsbudsjettet, og eneste løsning vil måtte være å kutte i ytelser til syke/uføre/alderspensjonister. Dessverre! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, JackIost skrev:

Det du går glipp er at om det for lavtlønnede vil lønne seg å bli ufør, så vil flere av dem bli nettopp det. Og det vil ikke være bærekraftig for økonomien med slike insentiver :)

Eksempelvis ser vi i oljenæringen at det de siste årene er blitt permittert svært mange. Antall uføre har gått i taket i den bransjen. Uten at folk nødvendigvis kvalifiserer så mye mer til uførepensjon før de ble permittert, men når det står mellom ingen jobb (eller ny jobb med mye lavere lønn) og 66 % i uføretrygd (av lønna de fikk i den godt betalte jobben), så fører det fram til at flere blir uføre. På samme måte kan flere lavtlønnede bli uføre om det vil lønne seg å bli uføre.

Ellers er det bemerkelsesverdig hvordan du slenger drit om de som er lavtlønnede. Om de av disse som ikke klarer å skaffe seg bedre betalte jobber (noen må jo ha disse jobbene) ser at de vil få langt bedre økonomi som ufør, så vil mange av dem bli uføre. Slik er det :)

Jeg slenger ikke drit om lavtlønte. Men er du lavtlønnet og klager på lønnen...og du er frisk som en fisk.. Så skader det ikke å fortelle hvor skapet står. Da kan du tross alt være herre over din egen situasjon. Skaffe en jobb med bedre lønn. Skaffe deg utdannelse.

Antall uføre fra oljebransjen er gått i taket de siste årene? Har du konkrete tall på dette?

Det er en myte at det er så enkelt å få seg uføretrygd. Kanskje var dette tilfellet for 20-30 år siden, men ikke i dag. Har inntrykk av de jeg kjenner til som er trygdet har gått gjennom en massiv kvern av utprøvninger og utredninger før de fikk innvilget uføretrygd. Faktisk i flere år. Noen av de har endatil gitt opp og tatt livet sitt fordi prosessen ga dem for høyt psykisk stress.

Anonymkode: a5543...373

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornærmet hadde han ikke blitt,bare veldig overrasket over alle fordommene.Det eneste jeg forventer fra folk er at de oppfører seg, og ikke forpester nettet med lite gjennomtenkte fordommer.Mannen jeg skrev om ønsket ikke selv å bli syk og å måtte slutte i en meget interessant jobb. Det er nok veldig mange i denne tråden som har en meget lav selvfølelse,mennesker med en sunn selvfølelse har ikke noe ønske om å tråkke på andre mennesker, og så har du selvsagt dem som rett og slett er litt tett, de setter seg overhodet ikke inn i det de svarer på.

Anonymkode: 74ff6...17b

Jeg ønsket heller ikke å bli syk, men livet er bare sånn noen ganger. Det skjer ting som man ikke får gjort noe med. Det er ting som man ikke kan kontrollere. At han blir overrasket er hans subjektive oppfatning og han får selv bestemme hvor mye han ønsker å vektlegge andre sine meninger. Alt annet som du skriver er kun sladder. Det samme gjelder om de andre. Du antar at folk her har dårlig selvfølelse fordi at de ikke er enig med deg. :) Du vet ikke noe om personen som sitter bak datamaskinen. 

Anonymkode: f6605...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slenger ikke drit om lavtlønte. Men er du lavtlønnet og klager på lønnen...og du er frisk som en fisk.. Så skader det ikke å fortelle hvor skapet står. Da kan du tross alt være herre over din egen situasjon. Skaffe en jobb med bedre lønn. Skaffe deg utdannelse.

Antall uføre fra oljebransjen er gått i taket de siste årene? Har du konkrete tall på dette?

Det er en myte at det er så enkelt å få seg uføretrygd. Kanskje var dette tilfellet for 20-30 år siden, men ikke i dag. Har inntrykk av de jeg kjenner til som er trygdet har gått gjennom en massiv kvern av utprøvninger og utredninger før de fikk innvilget uføretrygd. Faktisk i flere år. Noen av de har endatil gitt opp og tatt livet sitt fordi prosessen ga dem for høyt psykisk stress.

Anonymkode: a5543...373

Du vil ikke skjønne at ikke alle som jobber er friske. Mange av oss som jobber har også plager og sykdommer, men det er enkelte jobber vi fungerer i. Det er ikke bare å få seg en ny jobb da. Er enig i det innlegget som sier at du har en dårlig holdning mot lavtlønte. Husk, de er også med på å dra lasset, de er også med på å finansiere div. trygdeytelser. 

Anonymkode: 14623...8e8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slenger ikke drit om lavtlønte. Men er du lavtlønnet og klager på lønnen...og du er frisk som en fisk.. Så skader det ikke å fortelle hvor skapet står. Da kan du tross alt være herre over din egen situasjon. Skaffe en jobb med bedre lønn. Skaffe deg utdannelse.

Anonymkode: a5543...373

Det er ikke sånn at fordi at du er i arbeid så kan du vifte med en tryllestav og alt blir bra. Det kan stå på ting som evner, sykdom eller andre ting som kan påvirke din livssituasjon. Alle er ikke laget til å bli doktorer og ingeniør. Hvis du ønsker aksept for deg, så må du også kunne vise aksept for andre. 

Anonymkode: f6605...552

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir skremt når jeg leser hva såkalte "friske, høyt utdannete og intelligente" mennesker tenker om syke og uføre. Hvordan i all verden kan dere tro at dere ikke kan bli syke selv??? Selv endte jeg opp med en sykdom jeg aldri hadde hørt om før jeg fikk den. Jeg ble syk over natten, fra å være en 30 år gammelt friskt menneske i full jobb til å våkne helt døv. Ante ikke at det var mulig engang. Skulle jeg hatt noen "verdi" i deres øyne så burde jeg tydeligvis bare tatt meg et par dager egenmelding, tatt et hurtigkurs i tegnspråk, gått på jobb og sluttet å synes synd på meg selv. 

Dere burde gå langt inn i skogen og skammet dere over å være så korttenkte og lite forståelsesfulle.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Hvor koster en liten bolig 3,5 mill? I Oslo får du en to- roms til litt over 2 mill. En et - roms enda billigere.

Trondheim. En venn måtte flytte ut av Oslo og til Drammen for å få en leilighet til 2,8 mill, da har han fortsatt ganske høye fellesutgifter per måned og fellesgjeld (så utgiftene per måned er høyere enn å bare betjene et lån på 2,8 mill). Det er selvfølgelig "leiligheter" på 20-40 kvadrat, men de fleste voksne mennesker trenger litt mer plass enn det. Tenker her på skikkelige leiligheter, gjerne 3-roms slik at man kan ha et kontor eller gjesterom, eller små boliger som rekkehus, part i 4-mannsbolig o.l.

Står fast på at boligmarkedet er tullete når en singel person på over 30, med god utdannelse og 500.000 i lønn ikke har råd til å kjøpe noe mer enn et lite kott på 25 kvadrat før man bor seg ihjel. Enda verre er det for uføre, og selv om de er litt mer fleksible da de ikke må bo der jobbene er, skal jo de også ha mulighet til å bo nær familie, venner og behandling.

Tror mange har problemer med å skille uføre fra snyltere her, de som er uføre fortjener å ha en trygg boplass hvor de ikke må forholde seg til utleiere og et ustabilt leiemarked. Ser mange nevner "i andre land er det ikke vanlig å eie", men vi bor i Norge og her er det sånn at det er vanlig.

Anonymkode: 99cc8...6a4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, JackIost skrev:

Det du går glipp er at om det for lavtlønnede vil lønne seg å bli ufør, så vil flere av dem bli nettopp det. Og det vil ikke være bærekraftig for økonomien med slike insentiver :)

Eksempelvis ser vi i oljenæringen at det de siste årene er blitt permittert svært mange. Antall uføre har gått i taket i den bransjen. Uten at folk nødvendigvis kvalifiserer så mye mer til uførepensjon før de ble permittert, men når det står mellom ingen jobb (eller ny jobb med mye lavere lønn) og 66 % i uføretrygd (av lønna de fikk i den godt betalte jobben), så fører det fram til at flere blir uføre. På samme måte kan flere lavtlønnede bli uføre om det vil lønne seg å bli uføre.

Ellers er det bemerkelsesverdig hvordan du slenger drit om de som er lavtlønnede. Om de av disse som ikke klarer å skaffe seg bedre betalte jobber (noen må jo ha disse jobbene) ser at de vil få langt bedre økonomi som ufør, så vil mange av dem bli uføre. Slik er det :)

Du kvalifiserer ikke til å bli ufør fordi du mistet jobben, da er det dagpenger du skal ha som ytelse. For å bli ufør må du først gjennom årevis på aap først der du går i behandling, deltar på praksis osv. Hvis lege, spesialister og spes nav legen ser at det ikke vil være noen behandling som gjør til at arbeidsevnen din blir bedre ja da først kan du søke ufør, men er ikke gitt at du får innvilget det da eller. Alt av behandling om det finnes skal være prøvd. Man skal gjerne ha vært hos nevropsykolog, psykolog, prøvd ut medisiner, evt prøvd fysioterapi, i tillegg til at man gjerne skal ha prøvd seg ut i feks en tiltaksplass.

Men siden det er så få her som vet hva slags ytelser man kan ha krav på i div situasjoner så ramser jeg opp noen nedenfor.

Dagpenger, dette er ytelse man kan få om man enten jobber under 50 prosent. Da får man halvt dagpenger. Om du har mistet jobben helt får du kun dagpenger.

Arbeidsavklaringspenger., kan fåes om arbeidsevnen din er redusert med minst halvparten og du har vært sykemeldt 1 år. Er gjerne 66 prosent av tidligere lønn. At arbeidsevnen er nedsatt må bevises av lege. Under aap så utredes det hva man fungerer til eller ikke. Man går gjerne i tiltak, behandlinger osv i denne perioden for å kartlegge arbeidsevnen. Mange på aap blir friske ettervært men for noen fungerer ikke noe og etter x antall år så anbefaler nav evt at du søker ufør.

Uføretrygd. Dette er for de som har en så nedsatt arbeidsevne pga sykdom at de aldri vil ha muligheter for å kunne delta i et ordinært arbeidsliv. De har gått gjennom årevis på aap tidligere.

Tiltakapenger. Gis feks til deltaker i forbindelse med at vedkommende deltar på tiltak i regi av nav. Dette kan være jobb klubb, praksis plass. Gis kun om man ikke har en annen ytelse fra før av.

Sosial hjelp. Ytelse som må søkes om gjerne hver mnd, og alle andre midler for inntekt må være brukt opp. Man kvalifiserer verken til aap, dagpenger eller andre ytelser hos nav.. på denne ytelsen kan man ikke eie noe av verdi. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...