Gå til innhold

Hvordan kan vi på trygd noen gang få råd til noe eget?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mange uføre kjenner du? 

Jeg har mange uføre i min omgangskrets og de fleste hadde fint klart å jobbe en dag eller to i uken. Det vet de selv også, men de ser på seg selv som heldig som slipper.

Anonymkode: 14335...d44

Men, hvor finnes disse stillingene der man kan jobbe en dag i uka? Ofte så klarer man ikke en hel dag, men kunne kanskje klart to halve dager. Dessverre vet man ikke før man skal stå opp hvilke dager man kan fungere på jobb. Derfor er ikke f.eks en 80% ufør på toppen av ønskelista til en arbeidsgiver. De fleste trenger mer stabil arbeidskraft. Hvis dine bekjente  kunne jobbet fast en eller to dager i uke. så skjønner jeg ikke hvorfor de ikke gjør det? Man MÅ ikke ha 100% uføretrygd...

Selv har jeg 50% ufør og jobber resten. Jobben jeg hadde tidligere var godt betalt, så jeg taper for hver time jeg jobber. I tillegg har jeg nå reisekostnader til jobb, og må bruke litt mer penger på klær enn da jeg bare gikk hjemme. Men, det er verdt det! Det er så utrolig deilig å være i en jobb en fungerer i, sammen med trivelige folk. Og bare det å kunne svare på spørsmål om hva en jobber med, uten å skulle føle skam over at man står utenfor arbeidslivet. Nå kan jeg bare si hva jeg jobber med, trenger ikke engang å nevne at jeg er 50% ufør :)

 

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, tussi84 skrev:

De uføre er for syke til å jobbe. Det handler ikke om moral.De hadde ikke klart å jobbe og på den måten hadde de ikke hatt økonomi til å klare seg. De hadde blitt desperate. Det koster å bo, og leve i Norge. Det er ikke gratis.

Dette er feil. Jeg kan bruke min egen mor som eksempel. Lærer, har gradvis fått dårligere hørsel. 61 år ganmel fikk hun innvilget uføretrygd, legen anbefalte det. Ukependling gjorde at hun økonomisk kom omtrent likt ut. Hun kunne nok jobbet videre til AFP-alder, men siden uføretrygd gav høyere utbetaling til 67 valgte hun det. Kynisk, men hun er neppe alene.

Videre var jeg jurymedlem i rettsak. Skal ikke gå inn på detaljer, men tiltalte hadde lettere psykisk utviklingshemming, og det ble anbefalt uføretrygd, men dette nektet han, og han hadde hele tiden jobbet, riktig nok enkle arbeidppppgaver som kapping av ved osv. Disse historiene er ikke unike, mange kan fint jobbe selv om de i følge leger kvalifiserer til uføretrygd.

Feilen du og mange gjør er å tro at man med ‘noen’, mange’ osv. også mener ‘alle’.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Du kverulerer. Du pakker det inn, men du gjør en dårlig jobb her. Du har sagt det indirekte flere ganger, at færre ville valgt å bli uføre, om satsene var lavere. 

Det stemmer ikke. Kanskje færre snyltere, men de fleste er reelt syke, og hadde bare fått det verre. Uføre lever på ingen måte i luksus. Hvis du tror det, er du jammen dum. Jeg kjenner noen uføre, så dette vet jeg. De er mennesker. Like verdifulle som deg., og du har ingen rett til å hakke på dem.

Satsen for de som er reelt syke, er allerede for lav. Det er også veldig vanskelig og lang prosess å bli ufør i dag. Det blir helt feil å sammenlikne dem med lavtlønnede, som har mulighet til å bytte jobb senere, ta utdannelse, eller få ansienetet. 

Anonymkode: e3366...52d

Eksempelet med min mor fra innlegget over passer også her. Om det hadde lønt seg for henne å stå i jobb til 62 og gått av med AFP, så ville hun holdt ut et år til. Men siden uføretrygd vil gi betydelig høyere utbetaling fra 62 til 67 år, så var det et lett valg, når legen godkjente dette. Hun kunne selvsagt nektet å godta uføretrygd. Resten av innlegget ditt er en stråmann, hvor er det hevdet at uføre lever i luksus og at uføre ikke er verdifulle? Konklusjonen din er også feil. Jo høyere satser, jo flere uføre. Enkel logikk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Kenta skrev:

Eksempelet med min mor fra innlegget over passer også her. Om det hadde lønt seg for henne å stå i jobb til 62 og gått av med AFP, så ville hun holdt ut et år til. Men siden uføretrygd vil gi betydelig høyere utbetaling fra 62 til 67 år, så var det et lett valg, når legen godkjente dette. Hun kunne selvsagt nektet å godta uføretrygd. Resten av innlegget ditt er en stråmann, hvor er det hevdet at uføre lever i luksus og at uføre ikke er verdifulle? Konklusjonen din er også feil. Jo høyere satser, jo flere uføre. Enkel logikk.

Det at moren din fikk dårlig hørsel må jo seriøst være en fordel som lærer ;) Større problem for elevene kanskje. Og dårlig hørsel er da noe annet enn en ryggskade for eksempel... 

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke at det skal være så vanskelig å skjønne det Jacklost skriver. Det er snakk om at det i dag er en del som allerede ER kvalifiserte til uføretrygd, men som heller ønsker å jobbe fordi de klarer det og tjener mer (i f.eks oljebransjen). Men når de da mister sin godt betalte jobb så vil de da heller takke ja til å bli ufør (som de som sagt allerede kvalifiserer til) i stedet for å få en jobb hvor de vil tjene mindre enn de 66% av tidligere god lønn som de får som ufør.

Anonymkode: 974ca...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste med å være ufør, er å kunne gi fullstendig blaffen i hva de som er friske og i jobb mener:-). De hyler og skriker om at vi har det for godt, får penger for å ligge på sofaen, er snyltere og ikke syke, osv, osv, osv.

Jeg leser det som skrives her inne, hiver en pinne i ovnen og kryper tilbake på sofaen med en bok mens jeg smiler:-)

Jeg oppfatter det slik at det er ren misunnelse og uforstand som gjø at folk mener så mye om dette. Uansett påvirker det meg og min trygd mindre enn null:-). Takk og lov for at disse folkene ikke sitter i noen posisjon der de har noen som helst makt til å forandre på noenting angående trygden.

Jeg har nettopp traktet kaffe og ligger nettopp på sofaen med pc'en:-)

Anonymkode: 75cb1...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det beste med å være ufør, er å kunne gi fullstendig blaffen i hva de som er friske og i jobb mener:-). De hyler og skriker om at vi har det for godt, får penger for å ligge på sofaen, er snyltere og ikke syke, osv, osv, osv.

Jeg leser det som skrives her inne, hiver en pinne i ovnen og kryper tilbake på sofaen med en bok mens jeg smiler:-)

Jeg oppfatter det slik at det er ren misunnelse og uforstand som gjø at folk mener så mye om dette. Uansett påvirker det meg og min trygd mindre enn null:-). Takk og lov for at disse folkene ikke sitter i noen posisjon der de har noen som helst makt til å forandre på noenting angående trygden.

Jeg har nettopp traktet kaffe og ligger nettopp på sofaen med pc'en:-)

Anonymkode: 75cb1...308

Er søndag i dag, og med drittvær så er det nok både arbeidsføre og uføre som koser seg på sofaen ;)

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er søndag i dag, og med drittvær så er det nok både arbeidsføre og uføre som koser seg på sofaen ;)

Anonymkode: 6ca01...be8

Så sant, så sant. Og i morgen er det mandag og en ny uke begynner:-)

Anonymkode: 75cb1...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Kenta said:

Dette er feil. Jeg kan bruke min egen mor som eksempel. Lærer, har gradvis fått dårligere hørsel. 61 år ganmel fikk hun innvilget uføretrygd, legen anbefalte det. Ukependling gjorde at hun økonomisk kom omtrent likt ut. Hun kunne nok jobbet videre til AFP-alder, men siden uføretrygd gav høyere utbetaling til 67 valgte hun det. Kynisk, men hun er neppe alene.

Videre var jeg jurymedlem i rettsak. Skal ikke gå inn på detaljer, men tiltalte hadde lettere psykisk utviklingshemming, og det ble anbefalt uføretrygd, men dette nektet han, og han hadde hele tiden jobbet, riktig nok enkle arbeidppppgaver som kapping av ved osv. Disse historiene er ikke unike, mange kan fint jobbe selv om de i følge leger kvalifiserer til uføretrygd.

Feilen du og mange gjør er å tro at man med ‘noen’, mange’ osv. også mener ‘alle’.

Oi, moren din kan ikke ha likt være lærer så godt. Hadde jeg likt jobben min hadde jeg valgt å jobbe selv om jeg fikk noe mindre lønn enn ufør. Man har tross alt en stimulerende hverdag og nye utfordringer. Man holder seg ung så lenge hjernen får bryne seg. 

Om jeg hadde mislikt jobben min hadde jeg tatt ufør, da

Anonymkode: bec58...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så sant, så sant. Og i morgen er det mandag og en ny uke begynner:-)

Anonymkode: 75cb1...308

Jeg har fri i morra også, deilig siden jeg jobbet i går. 50% er akkurat passe for kroppen min. Men legen syntes jeg var dum som ikke søkte om 100%, for det kunne jeg ha fått. Men etter å ha gått hjemme et par år er det utrolig deilig å jobbe igjen, selv om det bare er deltid. Så har jeg også funnet en jobb der jeg får drive med noe jeg er interessert i, og både sjefer og ansatte er veldig ålreite. Så jeg klorer meg fast så lenge jeg klarer. Men det spørs vel om det holder helt til jeg blir alderspensjonist om snaut 20 år... "Vondtene" mine blir bare verre med tiden, men satser på å holde en stund til. Så jeg er ikke misunnelig på deg i det hele tatt, siden jeg har vært der, og kan komme dit igjen hvis jeg bare vil..

Anonymkode: 6ca01...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fri i morra også, deilig siden jeg jobbet i går. 50% er akkurat passe for kroppen min. Men legen syntes jeg var dum som ikke søkte om 100%, for det kunne jeg ha fått. Men etter å ha gått hjemme et par år er det utrolig deilig å jobbe igjen, selv om det bare er deltid. Så har jeg også funnet en jobb der jeg får drive med noe jeg er interessert i, og både sjefer og ansatte er veldig ålreite. Så jeg klorer meg fast så lenge jeg klarer. Men det spørs vel om det holder helt til jeg blir alderspensjonist om snaut 20 år... "Vondtene" mine blir bare verre med tiden, men satser på å holde en stund til. Så jeg er ikke misunnelig på deg i det hele tatt, siden jeg har vært der, og kan komme dit igjen hvis jeg bare vil..

Anonymkode: 6ca01...be8

Nei, jeg tror ikke du er en av de som hyler om uføre, siden du delvis er der selv:-). Jeg siktet helst til de som bare mener noe for at de har rett uansett. Tror de, da:-)

Anonymkode: 75cb1...308

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg tror ikke du er en av de som hyler om uføre, siden du delvis er der selv:-). Jeg siktet helst til de som bare mener noe for at de har rett uansett. Tror de, da:-)

Anonymkode: 75cb1...308

Det verste er de som skriver at uføre "krever" eller "forventer" å kunne ha enebolig, Tesla og to sydenturer i året... Eller 30 000 i mnd. Er vel ikke det vi snakker om her, men muligheten til å skaffe seg en egen leilighet. Jeg skal kjøpe ut eksen nå, og grunnen til at jeg kan det er at jeg hadde så "flaks" at faren min døde for ikke så lenge siden, så jeg arvet penger etter ham. Og siden jeg bare skal betale ut halve huset, så klarer jeg meg med et ikke alt for stort husbanklån. Jeg vil leve mye billigere enn om jeg skulle leie en leilighet, og da slipper jeg usikkerheten ved å være avhengig av andre. Har heldigvis voksne barn som kan hjelpe meg litt med vedlikehold. 

Og forslaget om egne små "uføreboliger", det finnes jo faktisk uføre som er gift og har barn, ikke alle kan trykkes inn i ettromsleiligheter... 

Folk er store i kjeften helt til de går på en smell selv, da blir det gjerne en annen låt...

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda. Du kverulerer. Du pakker det inn, men du gjør en dårlig jobb her. Du har sagt det indirekte flere ganger, at færre ville valgt å bli uføre, om satsene var lavere. 

Det stemmer ikke. Kanskje færre snyltere, men de fleste er reelt syke, og hadde bare fått det verre. Uføre lever på ingen måte i luksus. Hvis du tror det, er du jammen dum. Jeg kjenner noen uføre, så dette vet jeg. De er mennesker. Like verdifulle som deg., og du har ingen rett til å hakke på dem.

Satsen for de som er reelt syke, er allerede for lav. Det er også veldig vanskelig og lang prosess å bli ufør i dag. Det blir helt feil å sammenlikne dem med lavtlønnede, som har mulighet til å bytte jobb senere, ta utdannelse, eller få ansienetet. 

Anonymkode: e3366...52d

Jeg har sagt det mange ganger, ja, og jeg gjentar gjerne: Betydelig lavere satser, og de som kan velge bort uføretrygd ville i stor grad gjort det. Alle kan selvsagt ikke det :) Og betydelig høyere satser ville ført til at færre ville valgt bort uføretrygd/AAP. Overrasket over at noen mener det kan forholde seg annerledes, men du kan jo tro hva du vil :)

Luksus? Like verdifulle som meg? Hvor tar du dette fra, har jeg skrevet noe om at noen lever i luksus eller er verdt mindre som mennesker enn andre? For noe tullball fra din side :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fri i morra også, deilig siden jeg jobbet i går. 50% er akkurat passe for kroppen min. Men legen syntes jeg var dum som ikke søkte om 100%, for det kunne jeg ha fått. 

Anonymkode: 6ca01...be8

Enda et eksempel på en person som i følge lege kvalifiserer for 100 % uføretrygd, men som likevel jobber. I følge enkelte i tråden her skulle visst dette være umulig :)

Om du hadde fått mindre penger for å jobbe enn det man får i trygd, så ville det kanskje vært mindre aktuelt? Ikke sikkert akkurat dette gjelder for deg, da :)

Endret av JackIost
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, JackIost skrev:

Enda et eksempel på en person som i følge lege kvalifiserer for 100 % uføretrygd, men som likevel jobber. I følge enkelte i tråden her skulle visst dette være umulig :)

Om du hadde fått mindre penger for å jobbe enn det man får i trygd, så ville det kanskje vært mindre aktuelt? Ikke sikkert akkurat dette gjelder for deg, da :)

Jeg tjener faktisk mindre på å jobbe... Men, det jeg taper i kroner får jeg igjen på andre måter, som f.eks psykisk :)

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tjener faktisk mindre på å jobbe... Men, det jeg taper i kroner får jeg igjen på andre måter, som f.eks psykisk :)

Anonymkode: 6ca01...be8

På hvilken måte? Etter pensjonsreformen skulle de fleste smutthullene for dette vært tettet. Et unntak er selvsagt om lønnsgrunnlaget fra tidligere jobb var vesentlig høyere enn det man, omregnet til 100 % stilling, får i ny jobb. Ja, dersom det er slik at jobben du har nå er en helt annen enn den du ev. hadde tidligere :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, JackIost skrev:

På hvilken måte? Etter pensjonsreformen skulle de fleste smutthullene for dette vært tettet. Et unntak er selvsagt om lønnsgrunnlaget fra tidligere jobb var vesentlig høyere enn det man, omregnet til 100 % stilling, får i ny jobb. Ja, dersom det er slik at jobben du har nå er en helt annen enn den du ev. hadde tidligere :)

Stemmer, jobben jeg hadde var greit betalt, den jeg har nå er dårlig betalt... Helt annet yrke, det gamle yrket mitt fungerte jeg jo ikke i... Er bare snakk om en tier i timen mindre for å jobbe enn sitte hjemme. Men i tillegg så får jeg jo reisekostnader. 

Anonymkode: 6ca01...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har fri i morra også, deilig siden jeg jobbet i går. 50% er akkurat passe for kroppen min. Men legen syntes jeg var dum som ikke søkte om 100%, for det kunne jeg ha fått. Men etter å ha gått hjemme et par år er det utrolig deilig å jobbe igjen, selv om det bare er deltid. Så har jeg også funnet en jobb der jeg får drive med noe jeg er interessert i, og både sjefer og ansatte er veldig ålreite. Så jeg klorer meg fast så lenge jeg klarer. Men det spørs vel om det holder helt til jeg blir alderspensjonist om snaut 20 år... "Vondtene" mine blir bare verre med tiden, men satser på å holde en stund til. Så jeg er ikke misunnelig på deg i det hele tatt, siden jeg har vært der, og kan komme dit igjen hvis jeg bare vil..

Anonymkode: 6ca01...be8

Vil bare kommentere dette. En ting er at fastlegen tror at en pasient kan få 100% uføretrygd. Noe annet er om det faktisk går gjennom hos NAV, det er to ganske forskjellige ting.

Andre i tråden er også ovebeviste om at en viss andel mennesker kunne fått uføretrygd hvis de bare ba om det, og dersom uføretrygden var høyere ville de både be om det og få det. Det er bare spekulasjoner og kan ikke brukes som argument, mener jeg.

Anonymkode: cc420...751

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vil bare kommentere dette. En ting er at fastlegen tror at en pasient kan få 100% uføretrygd. Noe annet er om det faktisk går gjennom hos NAV, det er to ganske forskjellige ting.

Andre i tråden er også ovebeviste om at en viss andel mennesker kunne fått uføretrygd hvis de bare ba om det, og dersom uføretrygden var høyere ville de både be om det og få det. Det er bare spekulasjoner og kan ikke brukes som argument, mener jeg.

Anonymkode: cc420...751

Nå er fastlegen min ganske godt kjent med mine diagnoser. Har flere, og de synes greit på røntgen/MR. Har man vært lege i et par-tre tiår, så vet man nok litt hvordan ting fungerer i forhold til NAV... 

Anonymkode: 6ca01...be8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer, jobben jeg hadde var greit betalt, den jeg har nå er dårlig betalt... Helt annet yrke, det gamle yrket mitt fungerte jeg jo ikke i... Er bare snakk om en tier i timen mindre for å jobbe enn sitte hjemme. Men i tillegg så får jeg jo reisekostnader. 

Anonymkode: 6ca01...be8

Det er da prisverdig av deg :)

Man skal selvsagt heller ikke glemme at det med å være i jobb er positivt i seg selv, men langt fra alle ville vært villige til å betale for det i kroner og øre :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...