Gå til innhold

Lærernes vinterferie (delt fra reiseliv)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Primula
Det er nok noen grunner til at lærerne er en forhatt og dårlig likt yrkesgruppe.  

Verken barna eller foreldrene har respekt for lærerne. Jrf. til all mobbingen, uroen og alt bråket i klasserommene og i timene.  

Lærerne gjør en elendig jobb mht. kvalitet og stillhet/ro. De evner ikke å få kustus på barna.

Har du tenkt på at det er personer som deg som gjør at det er vanskelig for lærerne å holde kustus på elevene? Når du sprer slike holdninger som dette til elevene, vil de ikke gi den respekten som lærerne( og andre mennesker) fortjener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også enkelte som glemmer at det i hovedsak er FORELDRENES oppgave å lære barna elementær folkeskikk. Når de er begynt på skolen, er det gjerne for sent...

Men det er bra å ha syndebukker å skylde på, de som uttaler seg negativt er ofte de som har minst peiling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er nok noen grunner til at lærerne er en forhatt og dårlig likt yrkesgruppe.  

Verken barna eller foreldrene har respekt for lærerne. Jrf. til all mobbingen, uroen og alt bråket i klasserommene og i timene.  

Lærerne gjør en elendig jobb mht. kvalitet og stillhet/ro. De evner ikke å få kustus på barna.

Jeg har en mistanke om at du bare er ute etter å provosere, men hvis du er så sneversynt og fordomsfull osm du gir inntrykk av, svarer jeg.

Grunnene til at de er forhatt er hva?

Mobbing har faktisk blitt redusert på de fleste skoler i landet de siste år, men du er vel ikke interessert i fakta, bare drittslenging?

Hvor ofte er du i en klasse? Hvordan kan du påstå at det er bråkete og urolig i alle klasser? Og hva mener du med manglende kvalitet?

Folkeskikk er som nevnt tidligere FORELDRENES oppgave. De barna som ikke har respekt og som ikke hører på lærerene har som oftest foreldre som ikke oppdrar barna sine skikkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart at når man har dårlig erfaring så overskygger det lett gode erfaringer man har med andre lærere. Når det gjelder tilstanden i min sønn klasse så var det så horribelt at læreren brukte minst 85% av tiden sin på å prøve å få ro i klassen - uten nytte. Dette har ført til at elevene i denne klassen (og sikkert mange andre klasser) ligger langt etter hva jevnaldrene elever ved andre skoler gjør.

Noe må være alvorlig galt i dagens skole når lærere og rektor ikke kan gripe inn og fjerne elever som ikke klarer å tilpasse seg. I Norge skal man være så snille med alle - må for all del ikke ta noen elever ut og over i OBS-klasser som man hadde da jeg gikk på skolen - nei, i det sosialdemokratiske norske skolevesen skal man ikke gjøre det. Da skal man klappe dem forsiktig på skulderen og si "vær snill nå" - gud og hvermann vet at det ikke nytter - det nytter heller ikke å snakke til visse foreldre - for de bryr seg ikke. Skolens ledelse griper ikke inn og gjør noe før disse vanskeligstilte elevene har fått en diagnose - hva med alle de som bare ligger på grensen til en slik diagnose ? De som hopper ut vinduet, ødelegger ting i klasserommet, ikke kan sitte stille og aller minst "holde kjeften igjen" ?

Da er det resten av klassen og deres foreldre som må lide - man kommer nemlig ingen vei når vi prøver å ta slike saker opp i høyere instanser.

Noe må gjøres i dagens skole eller så er jeg redd at nivået til norske skole-elever kommer til å synke enda mer.

Hva med å få litt disiplin inn i skolen ?

Til og med elevene ønsker det - i vårt tilfelle var det flere elever som ble direkte syke av å daglig sitte i et klasserom hvor det ikke fantes disiplin i det hele tatt. Flere ble skadet i slosskamper, elever måtte gå hjem med vondt i hodet fordi de aldri fikk ro til å jobbe i fred. Det var rett og slett aldri fred.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Men dette kan ein faktisk ikkje angripe lærarane for, dette er det lovverk og foreldre som må endre på!! Dersom ein elev er farleg for lærarar og medelevar så kan foreldra hindre spesialskule ved ganske enkelt å sei; Det er ikkje mitt barn det er noko gale med, det er dei andre elevane/ lærarane/ skulen. Og så blir eleven verande i klassen.

Den strengaste reaksjonen skulen har er utvisning, og om foreldra sprer haldningar som dei gjest over har, er jo ikkje det effektivt. Tykkjer det blir litt lite fokus på kva skulen kan gjere når lovverket hindrar skulen i å gjere noko som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Men dette kan ein faktisk ikkje angripe lærarane for, dette er det lovverk og foreldre som må endre på!! Dersom ein elev er farleg for lærarar og medelevar så kan foreldra hindre spesialskule ved ganske enkelt å sei; Det er ikkje mitt barn det er noko gale med, det er dei andre elevane/ lærarane/ skulen. Og så blir eleven verande i klassen.

Den strengaste reaksjonen skulen har er utvisning, og om foreldra sprer haldningar som dei gjest over har, er jo ikkje det effektivt. Tykkjer det blir litt lite fokus på kva skulen kan gjere når lovverket hindrar skulen i å gjere noko som helst.

:klappe:

Leola: Hva er det læreren, i dine øyne, gjør galt? Er det læreren eller lovgivningen du er irritert på?

Lærere har ikke lov til å ta hardt i eller holde igjen elever med makt. Skolene gjør nok det de kan for å forhindre at enkeltelever ødelegger for de andre, men de har ikke lov til å frata dem undervisning. Det er heller ikke ressurser nok til å gi dem undervisning i egne grupper.

Hvordan mener du at lærerne skal disiplinere? Spesielt i de tilfellene der ikke foreldrene klarer det en gang? Mener du at vi skal tilbake til spanskrøret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom ein elev er farleg for lærarar og medelevar så kan foreldra hindre spesialskule ved ganske enkelt å sei; Det er ikkje mitt barn det er noko gale med, det er dei andre elevane/ lærarane/ skulen. Og så blir eleven verande i klassen.

Så enkelt er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er rektor og lærer ansvarlig for å få ekstra ressurser - man får til det man vil få til. Hvis jeg skulle hatt en like "likegyldig" holdning til saker og ting i min egen jobb så hadde vi ikke vært der vi er idag.

For oss er toget gått - men jeg er langt ifra den eneste som har barn i slike klasser. Og hvis dere virkelig mener at man skal sitte og vente på en lovendring så ødelegger vi fremtiden til ganske mange barn i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Så enkelt er det ikke.

Jo, faktisk. Veit om fleire saker med elevar som slår medelevar og lærarar, og ingenting skjer fordi foreldra set ned foten... Men dei får jo eigen assistent, så kan ein diskutere kor mykje det hjelper når assistenten knapt har lov til å ta i ungen. Sorry, kjem frå ei slekt med lærarar, og sosiallærarar, har fått min del med skrekkhistorier opp gjennom åra. Og dei blir stadig bekrefta av vener i skulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten
Selvsagt er rektor og lærer ansvarlig for å få ekstra ressurser - man får til det man vil få til. Hvis jeg skulle hatt en like "likegyldig" holdning til saker og ting i min egen jobb så hadde vi ikke vært der vi er idag.

For oss er toget gått - men jeg er langt ifra den eneste som har barn i slike klasser. Og hvis dere virkelig mener at man skal sitte og vente på en lovendring så ødelegger vi fremtiden til ganske mange barn i mellomtiden.

Kva hjelper ein assistent som sagt, når dei ikkje kan røre elevane? Og korleis i all verda kan du legge skulda på lærarane når det er lovverket som er gale her, og spesialskulane uansett blir nedlagt? Skjønar ikkje heilt korleis du tenker i denne saka, beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vårt tilfelle legger jeg skylden på både lærer og ikke minst rektor - som begge ikke har gjort jobben sin etter min mening. I siste halvåret av 7. klasse fikk de inn ekstra ressurser - men hva hjelper det når det skulle vært gjort minst 5 år tidligere ?

Å få inn ekstra ressurser i slike klasser hjelper utrolig mye - da kan vedkommende ta seg spesielt av vanskelige elever. Her tok de disse med seg i et annet undervisningslokale - dermed ble det ro for resten av klassen.

Mitt clue her er at lærer må få med rektor på et langt tidligere tidspunkt - de fleste steder går det altfor langt før noe blir gjort. Det hele bunner og grunner i lærerens eget initiativ og vilje til å få løsning på problemene. Man får som regel til det man vil få til - det krever bare litt jobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Selvsagt er rektor og lærer ansvarlig for å få ekstra ressurser - man får til det man vil få til. Hvis jeg skulle hatt en like "likegyldig" holdning til saker og ting i min egen jobb så hadde vi ikke vært der vi er idag.

Beklager, men jeg har tror ikke på at læreren "din" er likegyldig til noen av elevene. H*n er kanskje utslitt av å måtte hanskes med denne/disse elevene på egen hånd uten støtte av de andre foreldrene, og krangler kanskje med ledelsen jevnlig for å få mer støtte. Er det helt usannsynlig? (Selvfølgelig kan det være tilfellet i din situasjon, men generelt tror jeg få lærere lar barns fremtid gå i vasken bare for å slippe å jobbe!!)

Det er ikke bare bare å få flere ressurser inn i egne klasser! Vi kan klage så mye vi bare orker uten å bli hørt. Vi sitter ikke og venter på lovendringer, men vi prøver å gjøre så godt vi kan ut fra de forutsetningene vi har. Jeg synes det er altfor få som ser hva vi faktisk får til med dårlige forutsetninger! Prøv selv å få ro på 30 6-åringer dag ut og dag inn når man er den eneste voksne i rommet! Blir frustrert når så mange kun er villige til å se saken fra en side!!

(Bare så det er sagt, så forstår jeg at dere er irriterte, men kanskje dere retter irritasjonen feil sted?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Primula
Selvsagt er rektor og lærer ansvarlig for å få ekstra ressurser - man får til det man vil få til. Hvis jeg skulle hatt en like "likegyldig" holdning til saker og ting i min egen jobb så hadde vi ikke vært der vi er idag.

Tror du virkelig at det er så enkelt? Tror du at det er bare jobbing fra lærerns side som avgjør om man får ekstra ressurser? Det er så utrolig naivt å tenke at dette er bare lærerens skyld, når vi vet hvor lite ressurser skolene får. Det er politikerne som må på banen for å gi mer penger til skolene, og det må et bedre lovverk til som gjør at det er enklere å få inn ressurser. Dersom en lærer hadde hatt mulighet til å få f.eks en ekstra pedagog inn i klassen tror du ikke h*n hadde gjort noe med det? Lærere bryr seg om jobben sin, og ikke minst bryr de seg om elevene sine. De vil i likhet med andre yrkestagere gjøre en god jobb. Men som oftest er ikke mulighetene der. Og det er ikke lærernes feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Far out

Tror du virkelig at det er så enkelt? Tror du at det er bare jobbing fra lærerns side som avgjør om man får ekstra ressurser? Det er så utrolig naivt å tenke at dette er bare lærerens skyld, når vi vet hvor lite ressurser skolene får. Det er politikerne som må på banen for å gi mer penger til skolene, og det må et bedre lovverk til som gjør at det er enklere å få inn ressurser. Dersom en lærer hadde hatt mulighet til å få f.eks en ekstra pedagog inn i klassen tror du ikke h*n hadde gjort noe med det? Lærere bryr seg om jobben sin, og ikke minst bryr de seg om elevene sine. De vil i likhet med andre yrkestagere gjøre en god jobb. Men som oftest er ikke mulighetene der. Og det er ikke lærernes feil.

Du, altså, nå har nettopp Kristin Clemet sagt at norske skoler er de skolene som får mest penger av alle skolene i hele Europa, likevel er norske elever blant de svakeste i elementære fag, som f.eks. lesing, skriving og matte.

Problemet ligger derfor ikke i for lite penger fra staten. Svakheten ligger i dårlig lærerutdanning og elendige lærere, kommunikatører og formidlere.

Jeg har selv jobbet som lærer og skrekk og gru som det finnes mange skrekk-eksempler på mennesker som aldri skulle ha sluppet til i skolene.

Mer penger løser ikke problemene i denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En skole er an arbeidsplass med mange forskjellige ansatte - som alle andre steder. At Leola har dårlig erfaring og skylder på lærer/rektor kan selvfølgelig være helt reellt i hennes tilfelle. Læreren kan være likegyldig. Rektor kan være inkompetent. Jeg er helt sikker på at dette skjer på enkelte skoler.

Men dette gjelder selvfølgelig ikke alle steder. Mange lærere vrenger sjela si for å stille opp for vanskeligstilte elever. Mange ligger søvnløse om natten for å prøve å løse problemer på skolen. Mange er kreative og finner på "nye" læremåter for å få klassen til å følge med på undervisningen.

Også har vi barna - og ikke minst foreldrene.... Barna må ha med seg en minimum av folkeskikk og trygghet i skolesekken og foreldrene må følge opp. Tenk på alle de barna som aldri blir fulgt opp hjemmefra, mister egenverd og ender opp som skoletapere. De er kanskje de ungene som vi foraktlig snakker om som "de ufordragelige ungene". Og jeg håper virkelig at de "ufordragelige ungene" er de som får de best kvalifiserte lærerene, så kanskje de får et holdepunkt i livet som holder dem flytende.

Og dere som kritiserer lærere: Tenk for en utrolig vanskelig jobb de har!!! Mange behov å stille utover undervisning (disiplin, rollemodell, trygghet, felleskap) og dessuten skal du tålmodig møte alle foreldrene som har mange forskjellige meninger (- og ikke alltid like objektive) og der alle vil høres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jo, faktisk. Veit om fleire saker med elevar som slår medelevar og lærarar, og ingenting skjer fordi foreldra set ned foten... Men dei får jo eigen assistent, så kan ein diskutere kor mykje det hjelper når assistenten knapt har lov til å ta i ungen. Sorry, kjem frå ei slekt med lærarar, og sosiallærarar, har fått min del med skrekkhistorier opp gjennom åra. Og dei blir stadig bekrefta av vener i skulen

1. Jeg kommer fra en familie der barn ER blitt sendt på spesialskole mot foreldrenes ønske, så det går tydeligvis ann.

2. Både lærere og assistenter har lov til å ta i barn, når de skal unngå at andre barn blir skadet. Dette kalles nødrett og nødverge. Vet at mange lærere lures til å tro at dette ikke er sant, men det er tilfelle at de har lov. KLART de har lov til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest attegløyma i.i.

Når skjedde dette?? For det ikke slik i Osloskolen anno 2005. Kanskje det var slik før HVPU reformen, men det er ikke slik i Oslo i hvert fall nå. Dessuten er jo faktisk svært mange spesialskoler nedlagt, så man har ikke så veldig mange skoler å sende barna til lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når skjedde dette?? For det ikke slik i Osloskolen anno 2005. Kanskje det var slik før HVPU reformen' date=' men det er ikke slik i Oslo i hvert fall nå. Dessuten er jo faktisk svært mange spesialskoler nedlagt, så man har ikke så veldig mange skoler å sende barna til lenger.[/quote']

På 90-tallet i Akershus. ADHD-barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Og det var nok før spesialskulane blei lagt ned, det tok til på midten av -90 talet. No er det ti år sidan den tid, og foreldra har full bestemmelsesrett i Oslo så lenge det ikkje er eit barnevernsvedtak med omsorgsvedtak og omplassering i t.d. institusjon. Kanskje det er lettare andre stader, men i Oslo er det nesten umogleg å sende elevar på spesialskule dersom foreldra seier nei.

Men dette er uansett langt utanfor temaet lærarar sin vinterferie... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...