Gå til innhold

Lærernes vinterferie (delt fra reiseliv)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Embla skrev:

Blir litt sjokkert av at en som påberoper seg å være en slags bedreviter på temaet kan komme med sånne påstander.

Nei, det er ikke barns sure oppgulp ved middagsbordet.

Jo, jeg stiller på hvert eneste foreldremøte - har til og med vært klassekontakt, med i FAU og en av initiativtakerne til endel av møtene vi har hatt utenom foreldremøter.

Ja, jeg skulle ønske at vi som foreldre hadde litt mer å si når det gjelder våre barns fremtid. Og jeg synes det er tragisk når en samlet foreldregruppe ikke har noen som helst påvirkning når vi ser hvilken vei det bærer.

Hadde jeg vært litt mer frampå og forutseende, tatt han ut og inn på en privat skole, så hadde jeg kanskje sluppet å betale masse penger på privatundervisning for sønnen min - for det gjør jeg nemlig idag. Slik at han kanskje - jeg sier kanskje, har en mulighet til å komme seg inn på den videregående skolen som han har lyst til og ikke bare inn på den eneste linjen han kommer inn på.

Jeg påberoper meg ingen ting, men hvis det å argumentere for annet syn en ditt er å være bedreviter, så gjerne for meg :ler: Jeg tok kun utgangspunkt i det du skrev og ønsket en utdypning av dette..

du argumenterer jo veldig utfra deg og ditt barn, og det er jo vanskelig/umulig å diskutere ditt tilfelle.. På generelt grunnlag tror jeg ikke så mange lærere gir blaffen i at støynivået er så høyt at barna ikke klarer å lære/jobbe. (lærern går jo også i det....).

Denne diskusjonen dreide seg jo i utgangspunktet om hvorvidt lærerne har for lange ferier. Du hevder at læreren til ditt barn ikke har gjort jobben sin. Og det er godt mulig, men avtaleverket er vel gjort med utgangspunkt i at folk gjør jobben sin, og hvis de gjør det mener i allefall jeg at det er helt ok at lærerne har avspasering. slik mange andre yrkesgrupper har.

Og er det ikke sånn overalt i yrkeslivet da - noen gjør en ekstremt bra jobb, andre under pari? (Men jeg er enig i at en lite egnet lærer er skrekkelig synd for barna som har denne læreren!!!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, Embla - det er ikke det at du har motsatt syn som meg på skolen og lærere som er årsaken til at jeg kalte deg bedreviter - grunnen var disse utsagnene:

Skulle du ønske det var sånn; at du som mor kunne konkludere med at ditt barns lærer ikke er god nok også bytte lærer?

Og hvordan kan foreldre ha full oversikt over hvor god barnas lærer er? Trekkes konklusjoner på bakgrunn av hva barnet sier ved middagsbordet? Eller er det barnets faglige framgang som legges til grunn?

Det er vel få andre yrkesgrupper som skal igjennom den samme målingen/bedømmingen som enkeltlæreren skal..

(også lurer jeg litt på hvordan det kan ha seg at så få foreldre gidder møte opp på foreldremøter. Det er en selvfølge at læreren skal bruke kveldene sine til dette, mens mange foreldre ikke møter opp..).

Med disse påstandene så sier du indirekte at jeg ikke har grunnlag for å si det jeg sier. Du antar at jeg sitter og tar alt det barna mine sier for "god fisk". Jeg hører aldri på barna mine når de sitter hjemme og klager over lærerne - for det gjør de så og si hver dag. Heller aldri sier jeg hva jeg mener om en lærer så barna mine hører det - det har jeg alltid voktet meg vel for å gjøre. Eldstesønnen min klager til og med fordi jeg alltid tar lærernes parti når han klager - og det gjør jeg også.

Men i min yngste sønns tilfelle så har jeg erfart den norske skolen på sitt verste - og resultatet av det var faktisk å lese da de nylig offentliggjorde resultatene fra barne- og ungdomsskolene i landet. Den skolen jeg snakker om lå dårlig an - ikke uventet.

Som jeg sa i et av mine første innlegg så mener jeg at dyktige lærere fortjener den ferien de har - det triste er bare at det skal mye til å oppveie den dårlige erfaringen jeg har gjort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Mange lærere er sytepaver.

Dere får tåle å jobbe ordentlig som alle oss andre!

Godt forsøk på å provosere... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lærer, og vet dere hva? Jeg er KJEMPEHELDIG som har valgt dette yrket; god (nok) lønn, fri når ungene mine har fri, varierte arbeidsdager, stort sett kjekke elever. Men hvorfor klager folk over dette med feriene? Det skjønner jeg ikke helt! Det er jo fritt fram for alle å ta denne typen utdanning!!! :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hm...........

Jeg blir trist, jeg blir forbanna, jeg sier rett og slett

FY F... for et hatsk og egoistisk samfunn vi lever i!!!! Respekt er et ord mange burde slått opp på tror jeg!!!!! :evil:

At man kan angripe en yrkesgruppe så hardt og personlig er vondt å lese om!! Skjerp dere alle sammen!! Kanskje det skulle vært et forum her som tok for seg alle yrkesgrupper slik at andre også kunne få så ørene flagra :fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At man kan angripe en yrkesgruppe så hardt og personlig er vondt å lese om!! Skjerp dere alle sammen!! Kanskje det skulle vært et forum her som tok for seg alle yrkesgrupper slik at andre også kunne få så ørene flagra :fy:

Om du leser litt nøyere, såser du at både barnehagelærere, frisører, håndteverkere mfl jevlig har sine tråder der folk kritiserer. For ikke å snakke om politkere, advokater, dommere og politi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Om du leser litt nøyere, såser du at både barnehagelærere, frisører, håndteverkere mfl jevlig har sine tråder der folk kritiserer. For ikke å snakke om politkere, advokater, dommere og politi...

Ja.. Det er vel noen yrker som går igjen oftere en andre når det gjelder kritikk.. Kanskje man skulle kartlagt dette og tatt for seg en yrkesgruppe som sjeldent får pepper? Sånn for å få litt balanse mener jeg :wink::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja.. Det er vel noen yrker som går igjen oftere en andre når det gjelder kritikk.. Kanskje man skulle kartlagt dette og tatt for seg en yrkesgruppe som sjeldent får pepper? Sånn for å få litt balanse mener jeg :wink::ler:

Innenfor IT-bransjen kanskje? Da hadde det vel blitt "balluba".... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tja, etter antall sider i tråden å dømme ser det ut til at svært mange har sterke meninger om lærernes alt for lange og mange ferier og korte arbeidsdager og for høye lønn i forhold til laber innsats.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Tja' date=' etter antall sider i tråden å dømme ser det ut til at svært mange har sterke meninger om lærernes alt for lange og mange ferier og korte arbeidsdager og for høye lønn i forhold til laber innsats.[/quote']

Hvis det er slik at lærere jobber mindre en ett årsverk, syns jeg det er veldig rart at arbeidsgiver tolererer dette? Avtaleverket mellom lærere og arbeidsgiver er jo ikke satt opp på måfå, men er nøye regnet ut. Også syns jeg det er rart at en hel arbeidsgruppe kan stemples som å ha laber innsats?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesten

Eg seier som før: kvifor er det ikkje alle lærarar??? Så hadde de hatt uendelege feriar og knapt noko arbeid. Ingen yrker i verda kan vel vere betre vel???? :ironi::sarkasme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg seier som før: kvifor er det ikkje alle lærarar??? Så hadde de hatt uendelege feriar og knapt noko arbeid. Ingen yrker i verda kan vel vere betre vel???? :ironi::sarkasme:

Det sier jeg også! Skjønner ikke at ikke flere her inne omskolerer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo nettopp det som er essensen her - folk bør ikke bli lærere kun på grunn av lange ferier. Det er en fordel med andre kvalifikasjoner i tillegg.

Jeg kan ikke forstå at så mange lærere er hårsåre mot kritikk. Andre yrkesgrupper opplever stadig - for ikke å si daglig å bli utskjelt fordi de sitter i posisjoner hvor de er spesielt utsatt for slikt. Som bankansatt så har jeg i alle år måttet tåle kritikk pga bankenes altfor høye gebyrer og altfor høye utlånsrenter. Butikkansatte blir daglig utskjelt for høye priser, fordi de tar betaling for bæreposer, for lange køer i kassene ... osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Ja, å være lærer må jo være Norges mest lukrative yrke? Drømmeyrket?

-Altfor høy lønn

-Altfor lange ferier

-Altfor kort daglig arbeidstid (er de tilstede i det hele tatt, mon tro?)

-Alle er late og slabbedasker (kan sove lenge og bare drive rundt resten av dagen)

-Alle er likegyldig til sine elever, hvis de i det hele tatt merker at de er tilstede

-Alle har en høyskoleutdanning, der alle og enhver kan komme inn, selv idioter

-eller de har en 5 til 7-års universitetsutdanning, der også alle og enhver kan komme inn, selv idioter

Kort sagt, hvorfor er ikke vi alle blitt lærere og kan leve herrens glade dager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Leola!

Det er en stor forskjell!

Lærerne blir angrepet som både gruppe og individ som har kjempet seg til ufortjente rettigheter (arbeidstid og lønn), "for de gjør jo ingen ting" og "kan ingenting".

Når man klager (eller skjeller ut) butikkansatte eller bankansatte pga priser/gebyrer, så angriper man ikke de ansatte som gruppe med å hevde at de har for lang ferie og høy lønn. Nei, de får ut frustrasjonen (forbannelsen) sin der og da over høye priser og gebyrer, og blir derfor usaklige i sin argumentasjon. Hjemme i stuen vil de fleste overhodet ikke kritisere de ansatte for disse forholdene, men heller den øverste ledelsen. Og ingen drar inn deres arbeidstid og lønn! I såfall blir det for å snakke om de underbetalte butikkansatte. (Bankansattes lønn hører man sjelden om. Kanskje den går lærerne en høy gang?)

Når det gjelder lærerne, så sitter alle hjemme i stuen og kritiserer (mao. ingen øyeblikks raserianfall), for alle kjenner skolen og vet utmerket godt hva jobben består i og hvor mye arbeid det er. Og det er læreren personlig som er "fienden" (den som gjør det gale), ikke ledelsen lenger oppe.

I tillegg observerer man alle lærerne i nabolaget som har seks uker fri i den beste årstiden, for da er plutselig gater og strender fylt av barn og unge hele dagen.

Det er andre yrkesgrupper som avspaserer også, men de gjør det ikke samtidig, og de gjør det over hele året. Da merkes det overhodet ikke i samfunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg synes det er fantastisk å vite at jeg tydeligvis jobber på den eneste skolen i landet der ingen av lærerene er uintelligente, kjedelige, sytete, slabbedasker eller uinteresserte i sine elever. Dessuten er de fleste foreldrene og barna fornøyd med skolen og lærerene (en undersøkelse tatt i høst viser dette.)

Kanskje vi burde åpne for publikum? Det må jo være noe helt spesielt med skolen vår! (I allefall hvis man sammenligner med alt som er skrevet her.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula
Jeg synes det er fantastisk å vite at jeg tydeligvis jobber på den eneste skolen i landet der ingen av lærerene er uintelligente' date= kjedelige, sytete, slabbedasker eller uinteresserte i sine elever.

Neida, du er ikke den eneste. jeg jobber heldigvis også på en slik skole. :wink:

Denne tråden er så full av usakligheter at dere som kritiserer lærerne dummer dere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...