Gå til innhold

Lærernes vinterferie (delt fra reiseliv)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Er faktisk litt lei meg av denne diskusjonen. Har aldri møtt slike reaksjoner IRL, bare litt godlynt erting ang. fereier, men det får vi faktisk tåle.

Ja, det er deilig å ha lange ferier, og det er som oftest både morsomt og givende å jobbe med barn. Synes jeg har møtt respekt for den jobben jeg gjør blant foreldre og andre. Har også stor respekt for kollegene mine (med få unntak - det gjelder vel stort sett alle yrker).

Jeg nekter å bli stemplet som dum, lat, slapp eller uengasjert!

Lærerne bør absolutt tåle litt kritikk. Du har vel ikke vanket i de rette miljøene IRL da, siden du ikek har hørt kritikken før nå.

Det er mange som er irriterte på gruppen lærere: foreldre, barn og andre yrker. Fordi lærerne er en sytegruppe som vil jobbe minst mulig, for mest mulig lønn og med mest mulig fri og ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss skille på en god lærer og en dårlig lærer - og konsentrere seg om de som gjør en god jobb (gode og dårlige utøvere finnes det i alle yrker). Ellers blir det jo umulig å diskutere dette.

Den ene gutten min er snart 8 og er en vilter krabat. Han har ei lærinne som lar ham herje og klatre og være "gutt", men hun stiller også krav til ham når det trengs (sitte stille, rekke opp hånda, jobbe i timen osv.). Hun er oppriktig interessert i barna i klassen - jeg har noen ganger stått og lyttet i dørsprekken til klasserommet om morgenen og blir nesten rørt over engasjementet hun viser. Hun er sitt ansvar bevisst og er en viktig person i min sønns liv med et enormt ansvar overfor ham.

Jeg er sikker på at hun fortjener all den ferien hun i dag har og jeg synes på ingen måte lærere er overbetalt.

Det er mulig det i dag stilles for lave krav til en lærers utdanning, men det kan man jo ikke angripe lærerene for ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesten

Pjusk; Suverent innlegg, godt å høyre foreldre med slike positive erfaringar. Eg skjønar godt at mange ønsker seg vekk frå eit yrke som får så enormt med negativt fokus!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lærerne bør absolutt tåle litt kritikk. Du har vel ikke vanket i de rette miljøene IRL da, siden du ikek har hørt kritikken før nå.

Det er mange som er irriterte på gruppen lærere: foreldre, barn og andre yrker. Fordi lærerne er en sytegruppe som vil jobbe minst mulig, for mest mulig lønn og med mest mulig fri og ferie.

Jeg tror LoisLane har vanket i akkurat de rette miljøene, nemlig et positivt miljø med reflekterte mennesker.

- Hvorfor bør lærere tåle kritikk mer enn andre yrkesgrupper?

- Kan du begrunne din påstand om at lærere er en sytegruppe som vil jobbe minst for mest mulig lønn med mest mulig fri og ferie? (Jeg tror ærlig talt at de fleste ønsker seg dette, men...)

Jeg har vel ikke sett et innlegg her der noen lærere har klagd over for lite lønn og ferie. Ikke har jeg opplevd det på arbeidsplassen min heller. Det at du påstår at lærere vil jobbe minst mulig sier faktisk en del om at du ikke vet hva du snakker om. De fleste lærere jobber som lærere nettopp fordi de bryr seg om barna og deres fremtid, og skjønner at det er en viktig jobb. Derfor gjør de ofte mer enn nødvendig for at alle skal ha et godt utbytte av skolehverdagen.

Du har tydeligvis hatt en del dårlige erfaringer med lærere (og er påvirket av gamle holdninger), men jeg håper at du vil en dag forsøke å se saken fra flere sider. En så negativ holdning som du har fører ikke med seg noe konstruktivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte foreldre med problem-elever som kritiserer lærerne mest. Det er også disse foreldrene som aldri dukker opp på foreldremøter eller konferansetimer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ex. lærer

En behøver ikke å ha barn for å kritisere lærerne.

Det holder med å ha jobbet som lærer selv....

Kompetanserefom hvert år, masse ufortjent medieoppmerksomhet, skolemøter som tar tid og ender opp i ingenting, team-møter som ender opp i ingenting, Forbund som hele tiden forhandler frem høyere lønn, Lærerhøgskole som er elendig, lærere som er sløve, lite kreative, sure, psykotiske, personlighetsspaltede typer, sure kjerringer og andre merkelige folk..for ikke å snakke om hvor trege denne menneskegruppen er! De handler tregt, snakker tregt og tenker tregt og saakte....listen er endeløs. Ikke er de spesielt intelligente heller.

De baksnakker snørrete unger på lærerværelset og de gidder ikke engasjere seg i egentlige årsaker til barns atferd. De bryr seg ikke , de bare tar i mot og gir beskjeder. Mange lærere (og særlig spes.ped. og assistenter) er bare på oppbevaring når de er på jobb. Stakakrs elever som utsettes for såpass sløve og tiltaksløse mennesker som mange i denne yrkesgruppen er.

Jeg skal ha barna mine på en flerspråklig privatskole der det undervises på engelsk, for maken til tøvete mennesker i norsk skole skal en vel lete lenge etter. Jeg vil ikke utsette barna mine for slike folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
En behøver ikke å ha barn for å kritisere lærerne.

Det holder med å ha jobbet som lærer selv....

Kompetanserefom hvert år, masse ufortjent medieoppmerksomhet, skolemøter som tar tid og ender opp i ingenting, team-møter som ender opp i ingenting, Forbund som hele tiden forhandler frem høyere lønn, Lærerhøgskole som er elendig (..)

(..)Jeg skal ha barna mine på en flerspråklig privatskole der det undervises på engelsk, for maken til tøvete mennesker i norsk skole skal en vel lete lenge etter. Jeg vil ikke utsette barna mine for slike folk.

Jeg tror at du enten har en dårlig dag eller jobbet på en SVÆRT dårlig skole. Kan virkelig ikke kjenne igjen min hverdag i det du skriver!

Møtene våre ender opp i mye fornuftig, og møtene våre er viktige. Er det negativt om forbundet forhandler frem høyere lønn? (Er kanskje treg, men oppfatter ikke det osm negativt)

"Lærerhøgskole som er elendig, lærere som er sløve, lite kreative, sure, psykotiske, personlighetsspaltede typer, sure kjerringer og andre merkelige folk..for ikke å snakke om hvor trege denne menneskegruppen er! De handler tregt, snakker tregt og tenker tregt og saakte....listen er endeløs. Ikke er de spesielt intelligente heller. "

Oi, oi, oi! Du likte tydeligvis ikke kollegene dine, nei. Mine derimot er fantastiske mennesker (med FÅ unntak) som både er oppvakte, intelligente, kreative, blide, kvikke og ikke minst bryr de seg om barna!! Jeg kjenner meg som sagt ikke igjen i din beskrivelse. Spes. ped. lærerene er absolutt ikke oppbevaring, det er vel de som jobber mest!

Du får vær så god ha dine barn i en privat skole, for med dine holdninger mot den offentlige skolen vil barna dine bli påvirket negativt og ikke prøve å fokusere på det positive.

Jeg lar meg stadig overraske over hvor lett folk har for å kritisere en hel yrkesgruppe uten å komme med NOE positivt. Det er hyggelig å gjøre en jobb som blir SÅ satt pris på.. :-? Jeg er jammen takknemlig for at foreldrene i min gruppe er oppegående mennesker som er takknemlig for den jobben jeg gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En behøver ikke å ha barn for å kritisere lærerne.

Det holder med å ha jobbet som lærer selv....

Kompetanserefom hvert år, masse ufortjent medieoppmerksomhet, skolemøter som tar tid og ender opp i ingenting, team-møter som ender opp i ingenting, Forbund som hele tiden forhandler frem høyere lønn, Lærerhøgskole som er elendig, lærere som er sløve, lite kreative, sure, psykotiske, personlighetsspaltede typer, sure kjerringer og andre merkelige folk..for ikke å snakke om hvor trege denne menneskegruppen er! De handler tregt, snakker tregt og tenker tregt og saakte....listen er endeløs. Ikke er de spesielt intelligente heller.

De baksnakker snørrete unger på lærerværelset og de gidder ikke engasjere seg i egentlige årsaker til barns atferd. De bryr seg ikke , de bare tar i mot og gir beskjeder. Mange lærere (og særlig spes.ped. og assistenter) er bare på oppbevaring når de er på jobb. Stakakrs elever som utsettes for såpass sløve og tiltaksløse mennesker som mange i denne yrkesgruppen er.

Jeg skal ha barna mine på en flerspråklig privatskole der det undervises på engelsk, for maken til tøvete mennesker i norsk skole skal en vel lete lenge etter. Jeg vil ikke utsette barna mine for slike folk.

:o

Snakk om å ha fordommer..... (Hvordan kunne DU jobbe som lærer?)

Jeg kjenner meg ikke igjen i hvordan jeg og mine kollegaer jobber, så du må ha vært uheldig, men la ikke det gå ut over andre skoler med flinke og kreative lærere.

Det er også frustrerende å jobbe livet av seg og bli stemplet som treg, sure, sladrete (vi har faktisk taushetsplikt!!!!!!) osv.

Ikke særlig motiverende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embla skrev:

Skulle du ønske det var sånn; at du som mor kunne konkludere med at ditt barns lærer ikke er god nok også bytte lærer?

Og hvordan kan foreldre ha full oversikt over hvor god barnas lærer er? Trekkes konklusjoner på bakgrunn av hva barnet sier ved middagsbordet? Eller er det barnets faglige framgang som legges til grunn?

Det er vel få andre yrkesgrupper som skal igjennom den samme målingen/bedømmingen som enkeltlæreren skal..

(også lurer jeg litt på hvordan det kan ha seg at så få foreldre gidder møte opp på foreldremøter. Det er en selvfølge at læreren skal bruke kveldene sine til dette, mens mange foreldre ikke møter opp..).

Blir litt sjokkert av at en som påberoper seg å være en slags bedreviter på temaet kan komme med sånne påstander.

Nei, det er ikke barns sure oppgulp ved middagsbordet.

Jo, jeg stiller på hvert eneste foreldremøte - har til og med vært klassekontakt, med i FAU og en av initiativtakerne til endel av møtene vi har hatt utenom foreldremøter.

Ja, jeg skulle ønske at vi som foreldre hadde litt mer å si når det gjelder våre barns fremtid. Og jeg synes det er tragisk når en samlet foreldregruppe ikke har noen som helst påvirkning når vi ser hvilken vei det bærer.

Hadde jeg vært litt mer frampå og forutseende, tatt han ut og inn på en privat skole, så hadde jeg kanskje sluppet å betale masse penger på privatundervisning for sønnen min - for det gjør jeg nemlig idag. Slik at han kanskje - jeg sier kanskje, har en mulighet til å komme seg inn på den videregående skolen som han har lyst til og ikke bare inn på den eneste linjen han kommer inn på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mye av min tid på skole-foreldre-samarbeid.

Ja, det tar av min fritid, men det bedrer forholdet til foreldrene, og de føler de får være med å bestemme (bl.a snakker vi om tilpasset opplegg for hvert enkelt barn). Da slipper jeg sure kommentarer og kritikk i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En behøver ikke å ha barn for å kritisere lærerne.

Det holder med å ha jobbet som lærer selv....

Kompetanserefom hvert år, masse ufortjent medieoppmerksomhet, skolemøter som tar tid og ender opp i ingenting, team-møter som ender opp i ingenting, Forbund som hele tiden forhandler frem høyere lønn, Lærerhøgskole som er elendig, lærere som er sløve, lite kreative, sure, psykotiske, personlighetsspaltede typer, sure kjerringer og andre merkelige folk..for ikke å snakke om hvor trege denne menneskegruppen er! De handler tregt, snakker tregt og tenker tregt og saakte....listen er endeløs. Ikke er de spesielt intelligente heller.

De baksnakker snørrete unger på lærerværelset og de gidder ikke engasjere seg i egentlige årsaker til barns atferd. De bryr seg ikke , de bare tar i mot og gir beskjeder. Mange lærere (og særlig spes.ped. og assistenter) er bare på oppbevaring når de er på jobb. Stakakrs elever som utsettes for såpass sløve og tiltaksløse mennesker som mange i denne yrkesgruppen er.

Jeg skal ha barna mine på en flerspråklig privatskole der det undervises på engelsk, for maken til tøvete mennesker i norsk skole skal en vel lete lenge etter. Jeg vil ikke utsette barna mine for slike folk.

Og jeg takker Gud for at du er en EXlærer! Hvordan har det seg at du kan uttale deg om "hvordan alle lærere er", da må jo du også være sånn! Snakk om å dra alle over en kam og å være bedreviter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber en lærer med 11 elever like mye som en med 28? Tenk mht prøveretting, innføring, foreldresamtaler, planer osv

Jobber en lærer med 0 spes.ped. elever like mye som en med 6 spes.ped elever?

Men de får like mye avspasering....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Spes.ped.lærere jobber med svært få elever og mange av dem styrer alt selv uten at noen overvåker dem og de få elevene de har....det er klart det foreligger en del misbruk som vi ikke ser i dagens Norge.

Det samem gjelder assistentene, de som har spesielt ansvar fo rnoen få elever i særlig barneskolen: mange av dem er ufaglærte og skulle aldri ha hatt med barn å gjøre.

Jeg har selv sett skrekkelige eksempler. Stakkars barn med spesielle behov dersom de kommer bort i noen av disse menneskene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jobber en lærer med 0 spes.ped. elever like mye som en med 6 spes.ped elever?

Men de får like mye avspasering....

Ja, for de med mange barn "med paragrafer" får avskrevet dette, dermed har de færre "kurstimer" enn de uten barn med spesielle behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære dere, jeg skjønner ikke at dere ikke er lærere? Hvorfor slite dere ut i de fæle jobbene uten overtidsbetaling når dere kunne hatt deilige, lange ferier og et foreldremøte i ny og ne?

(finner ikke flagget nå, men dere skjønner sikkert hva jeg mener...)

:klappe:

Aaaah - jeg eeeelsker jobben min! Jeg er der nesten aldri, og når jeg er der, gjør jeg ingenting - idiot som jeg er. Jeg tjener godt og har nesten bare ferier!!! Helt deilig. Anbefales! :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, for de med mange barn "med paragrafer" får avskrevet dette, dermed har de færre "kurstimer" enn de uten barn med spesielle behov.

Slik praktiseres det ikke overalt (har plenty av lærere i familien).

Jobber en lærer med 11 elever like mye som en med 28? Tenk mht prøveretting, innføring, foreldresamtaler, planer osv

Like mye "avspasering" har de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en skole med store klasser, mens søstra mi jobber på en liten skole med få elever. Her forventes det at man tar på seg flere oppgaver pr. lærer. Hun har i perioder hatt ansvaret for to klasser, hun er miljølærer (ansvar for elevrådet o.l) og IT-ansvarlig..+++

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det er nok noen grunner til at lærerne er en forhatt og dårlig likt yrkesgruppe.

Verken barna eller foreldrene har respekt for lærerne. Jrf. til all mobbingen, uroen og alt bråket i klasserommene og i timene.

Lærerne gjør en elendig jobb mht. kvalitet og stillhet/ro. De evner ikke å få kustus på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok noen grunner til at lærerne er en forhatt og dårlig likt yrkesgruppe.

Verken barna eller foreldrene har respekt for lærerne. Jrf. til all mobbingen, uroen og alt bråket i klasserommene og i timene.

Lærerne gjør en elendig jobb mht. kvalitet og stillhet/ro. De evner ikke å få kustus på barna.

Det finnes en del tusen lærere i Norge. Har du møtt dem alle sammen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...