Gå til innhold

Lærernes vinterferie (delt fra reiseliv)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
:-) :-) :-)

Jepp, mannen og jeg er lærere og har vinterferie!

Trodde lærere liksom ikke hadde lengere ferie enn andre lengere, jeg.. At dere skulle planlegge osv i disse "skoleferiene"?

Skulkesjuk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Trodde lærere liksom ikke hadde lengere ferie enn andre lengere, jeg.. At dere skulle planlegge osv i disse "skoleferiene"?

Skulkesjuk?

Lærere avspaserer overtiden sin akkurat som alle andre. Forskjellen er at de MÅ ta ut all ferie og avspasering i gitte perioder, mens mange andre kan ta ut ferieuker og avspasering når det passer dem selv.

(Og de som er missunnelige på lærerenes avspaseringsordninger kan jo f.eks. begynne å møte opp til foreldresamtaler og foreldremøter før kl 15.30.. Det taes for gitt at lærere skal bruke kvelder til slike ting. Blant annet....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Primula

Trodde lærere liksom ikke hadde lengere ferie enn andre lengere, jeg.. At dere skulle planlegge osv i disse "skoleferiene"?

Skulkesjuk?

Skulkesjuk? ja, veldig. spesielt siden jeg denne uken har jobbet:

*fra 08.00 til 15.45 + 18.00-20-.30 på mandag

*fra 08.00 til 16.00 + forberedelse på 1 time på tirsdag

* fra 08.00 til 15.30 + forberedelse på 2 timer onsdag

*fra 08.00 til 15.30 torsdag og ikveld skal jeg på foreldremøte som tar cirka tre timer med forberedelse.

Så, nei vi har ikke lenger ferie enn andre, men vi må ta avspasering for overtid når ungene har ferie.

Men så til saken: tror nok det hadde vært koslig med hytteferie. Skal undersøke litt jeg. :-) Takk for gode råd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner lærere ferien :-?

For min egen del så skal jeg prøve å vente til august med å ta ferie iår - har "bare" de vanlige 5 ukene, så de må brukes med omhu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Jeg misunner lærere ferien :-?

For min egen del så skal jeg prøve å vente til august med å ta ferie iår - har "bare" de vanlige 5 ukene, så de må brukes med omhu.

Lærere har ikke lenger ferie en andre yrkesgrupper!!!! Men de kan - som alle andre - avspasere det de jobber utover normal arbeidstid!!! Hvis du jobber mer en 7,5 timer per dag regner jeg med at du får betalt i form av penger eller avspasering?

(nei, jeg er ikke lærer!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, jeg har lest det jeg og, Embla.

Får det bare ikke helt til å rime når man ser hvor lange og mange ferier skoleunger har - det er tross alt snakk om ca. 14 uker - har ikke talt nøyaktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du jobber mer en 7,5 timer per dag regner jeg med at du får betalt i form av penger eller avspasering?

Jeg får hverken overtidsbetalt eller avspasering. Når jeg er ute og reiser kan jeg dra hjemmefra kl. 04.30 om morgenen og komme hjem sent på kveld noen dager senere, uten så mye som en øre i kompensasjon. Hadde jeg vært veldig mye ute å reist, ville sannsynligvis min sjef godta at jeg tok meg friheter i form av en ekstra fridag i ny og ne, men det er ikke spesifisert i noen arbeidskontrakt.

Har ikke vider innspill til lærer og ferie-debatten, men jeg går ut ifra at den er regulert riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Min mor er nå blitt lærer (jobbet tidligere i privat næringsliv) og sier "det heter liksom at vi har avspasering".. og så ler hun.. :hoho::hoho:

Hun synes generelt at de andre lærerene (som har vært offentlig ansatte i årevis) er noen bortskjemte pyser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg får hverken overtidsbetalt eller avspasering. Når jeg er ute og reiser kan jeg dra hjemmefra kl. 04.30 om morgenen og komme hjem sent på kveld noen dager senere, uten så mye som en øre i kompensasjon. Hadde jeg vært veldig mye ute å reist, ville sannsynligvis min sjef godta at jeg tok meg friheter i form av en ekstra fridag i ny og ne, men det er ikke spesifisert i noen arbeidskontrakt.

.

Mener du at du og andre i lignende situasjon jobber fler timer i året enn lærere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
[Mener du at du og andre i lignende situasjon jobber fler timer i året enn lærere?

Jeg tror det er riiimelig mange som jobber mer enn lærere, ja.. 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Jeg tror det er riiimelig mange som jobber mer enn lærere, ja.. 8)

Javel. De lærere jeg kjenner er på skolen fra 8.30 til 15.45 hver dag. Utover dette har de sporadiske foreldresamtaler på kveldstid, foreldremøter, seminarer/kurs. Kanskje 4-5 kvelder i halvåret.

Også har de forberedelser til undervisning og retting av prøver og stiler. Noe av dette kan de gjøre på jobben, men timene de ikke underviser spises mer og mer opp av møter på skolen og av elevsamtaler.

Det finnes sikkert lærere som kun underviser i fag uten stor rettebyrde og det finnes helt klart lærere som snur bunken fra i fjor. Men det jeg ser blant de jeg kjenner, (som setter sin ære i å gjøre en ordentlig og god jobb) er at de sitter utover kveldene/helgene og planlegger/retter. Flere av de sier at hadde det ikke vært for avspaseringen om sommeren hadde de aldri i verden orket/holdt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Javel. De lærere jeg kjenner er på skolen fra 8.30 til 15.45 hver dag. Utover dette har de sporadiske foreldresamtaler på kveldstid, foreldremøter, seminarer/kurs. Kanskje 4-5 kvelder i halvåret.  

Også har de forberedelser til undervisning og retting av prøver og stiler..

Skulle jeg liksom bli imponert av dette???

Er på minimum på jobb fra 8-17, noen ganger fom kl 07 og ofte lenger enn til 17.. og har også forberedelser osv utenom. Og mange uker mindre ferie..

Det er det som må til i min bransje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Skulle jeg liksom bli imponert av dette???

Er på minimum på jobb fra 8-17, noen ganger fom kl 07 og ofte lenger enn til 17.. og har også forberedelser osv utenom. Og mange uker mindre ferie..

Det er det som må til i min bransje.

Jeg sier ikke at du burde bli imponert, det er bare en forklaring til alle som tror at lærere har det så mye bedre en alle andre. Jeg er selvfølgelig klar over at mange sikkert har hardere jobber og jobber mer en lærere gjør.

Får håpe du har skikkelig betalt da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du og andre i lignende situasjon jobber fler timer i året enn lærere?

Jeg kommenterte ditt utsagn mht. avspasering/overtid. Det eksisterer ikke hos oss !! Og jeg vet maaaange jobber masse mer enn 7,5 timer hver dag på min jobb. Selvfølgelig er det mange som gjør det og som jobber mer enn lærere!!?!! Faren min og broren min jobber vel gjennomsnittelig 50 og 60 timers uker med normal ferie. Men det er ikke dermed sagt at alle lærere jobber like mye/lite???

Privat næringsliv har helt andre ordninger mht. avspasering og overtidsbetaling enn det stat og kommune har. og det gjenspeiles kanskje også i lønningene.

Og jeg kan jo sitere fra mitt innlegg ellers der jeg skrev:

Har ikke videre innspill til lærer og ferie-debatten, men jeg går ut ifra at den er regulert riktig.

Og utover det: Jeg har aldri påstått på noen som helst måte at jeg jobber mer ëller mindre enn en lærer?? Det får være måte på å generalisere yrkesgrupper og innsats. Jeg kom bare med en kommentar om hvordan ting fungerte hos meg i forhold til det du hevdet. En uke var jeg f.eks. på jobb i over 80 timer (66 timer reise + 15 timer ord. jobb). Og fikk hverken ekstra fri eller mer penger for det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Pjusk:

Jeg skrev opprinnelig at jeg regner med at "folk flest" får avspasering/lønn hvis de jobber mer en 7,5 timers dager.

Du skriver at du hverken får overtid eller avspasering når du f.eks er ute og reiser.

Jeg spør da om du skriver dette fordi du føler at du og andre i din situasjon jobber mer en lærere gjør - året sett under ett. (det var nemlig slik jeg tolket ditt innlegg om at du ikke får kompensasjon for overtid - i en diskusjon om læreres urettferdige lange ferie/avspasering).

Beklager hvis jeg misstolket svaret ditt og hvis du mente noe annet!

(Jeg har forøvrig ikke skrevet at du påstår at du jobber mer en lærere. Jeg spør om det er det du mener med redegjørelsen av din situasjon.)

Poenget i denne diskusjonen er jo om lærere har så utrolig mye mer fri en alle andre og om den lange sommerferien er en rettferdig avspasering eller ikke.

Har egentlig ikke noe mer å kommentere i denne saken. Men etter å ha fulgt med på lærere (både på grunnskoletrinn, ungdomsskoletrinn og videregående) over flere år, skjønner jeg at veldig mange av dem faktisk ikke hadde orket den jobben hvis det ikke var for den lange sommeren. Og når det gjelder andre yrkesgrupper som jobber ekstremt mye håper og tror jeg at de får kompensasjon for dette - på den ene eller andre måten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Poenget mitt er at mange andre yrkesgrupper nok kan jobbe like mye og mer enn lærere, men de får likevel ikke noen form for kompensasjon i form av overtidsbetaling eller avspasering.

Vi har f.eks. "tvugne" samlinger 1 - 2 ganger månedlig fra 16.00 - 22.00. Vi har lunsjopplæring flere ganger i måneden der vi ikke får sette oss i kantina og spise lunsj, men undervises mens vi spiser ett eller annet enkelt. I tillegg er det mange som må representere firmaet overfor leverandør og kunder - og dette skjer svært ofte på kveldstid. Og så kommer reising og overtid på toppen av det.

Jeg har det ikke i så utstrakt grad i min stilling, men mange på min arbeidsplass har det slik.

Nå har de sikkert høyere lønn enn en gjennomsnitts lærer, så til en viss grad blir det kompensert.

Når det er sagt: De lærerene jeg kjenner gjør en flott jobb og den lange ferien er dem vel unt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør da om du skriver dette fordi du føler at du og andre i din situasjon jobber mer en lærere gjør - året sett under ett. (det var nemlig slik jeg tolket ditt innlegg om at du ikke får kompensasjon for overtid - i en diskusjon om læreres urettferdige lange ferie/avspasering).

Beklager hvis jeg misstolket svaret ditt og hvis du mente noe annet!

Ja, jeg tror faktisk du misforsto meg (eller jeg uttrykte meg klønete). Jeg har jo i hvert innlegg sagt at lærer + lang ferie = greit...

Handlet ikke denne tråden egentlig om hva man skal gjøre i vinterferien?? :ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Ja, jeg tror faktisk du misforsto meg (eller jeg uttrykte meg klønete). Jeg har jo i hvert innlegg sagt at lærer + lang ferie = greit...

Ja, du har jo det :wink:

Handlet ikke denne tråden egentlig om hva man skal gjøre i vinterferien?? :ler::ler:

Hæ? Vinterferie? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Før tenkte jeg, som så mange, at lærere har jo SÅ mye fri! Helt til jeg selv begynte som lærer. Vi jobber inn disse feriene ellers i året, tro det eller ei. (Jada, det er mange som jobber mer enn oss, men hvis man tenker i forhold til de som har 37,5 timers arbeidsuke så jobber de fleste av oss mer enn det per år.)

Jeg må bare få sagt det, selv om det er mange der ute som ikke vil tro på det. (Lærerne går liksom hjem når elevene slutter, og de trenger jo ikke planlegge virker som en gjengs oppfatning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...