Gå til innhold

Lærernes vinterferie (delt fra reiseliv)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Klart feriene er en fordel med lærer-yrket - det er bare så få som innrømmer det. De fleste arbeidstakere må skrive strenge timelister - både innenfor normal-arbeidstiden og ikke minst begrunne hvert minutt av overtiden.

Jeg har i løpet av de siste årene fått et helt annet syn på lærerne her til lands - det er rett og slett vanvittig at så og si hvem som helst kan bli lærere. Det burde finnes en utsiling allerede på lærerskolen. Når ubrukelige lærere i tillegg blir beskyttet av rektor - ja, da blir jeg bare enda mer oppgitt. Det er ganske mange av landets foreldre som har barn som har vært offer for slike lærere - og det er vi og barna selv som må slite med ettervirkningene i lange tider - ofte resten av livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i løpet av de siste årene fått et helt annet syn på lærerne her til lands - det er rett og slett vanvittig at så og si hvem som helst kan bli lærere. Det burde finnes en utsiling allerede på lærerskolen. Når ubrukelige lærere i tillegg blir beskyttet av rektor - ja, da blir jeg bare enda mer oppgitt. Det er ganske mange av landets foreldre som har barn som har vært offer for slike lærere - og det er vi og barna selv som må slite med ettervirkningene i lange tider - ofte resten av livet.

Det er riktig at det har vært lett å komme inn på lærerskolen de siste årene, men det har ikke vært lett å få jobb.....

Jeg har vært en av de heldige som gikk ut av lærerskolen og til en jobb (, men jeg var også en av dem som kom inn på lærerskolen da snittet var over 5 på alle lærerskolene i landet...)

Det er mange som stryker på eksamene på lærerskolene for tiden, og det er jo ikke rart når nesten hvem som helst har kommet inn.

Da jeg begynte på lærerskolen var det mangel på lærere. Dette førte til at det var mange ufaglærte lærere som underviste. Nå som det er overflod av lærere, kan ledelsen velge og vrake blant de beste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Kan ikke dere som er så misunnelige på feriene våre bli lærere da?

Valget er jo der.

Man er ikke nødvendigvis misunnelig selv om man påpeker det faktum at lærerene har lang mer ferie enn andre yrkesgrupper.

Årsaken til at jeg har valgt å ikke være lærer er fordi jeg rett og slett ikke passer til det. Jeg utstår f.eks ikke barn.

Jeg har ikke og har ingen planer om å legge meg opp i lærerenes ferie, men jeg vet jo (jeg er ikke dum) at det har langt mer ferie enn andre.

Dersom de skulle arbeide så mye overtid at de reelt sett jobbet inn så mye ferie, ville de jo knapt få tid til å sove resten av året. Det er bare å sette seg ned å regne på der så skjønner de fleste hvor latterlig den påstanden er.

Der jo ikke kun snakk om sommerferien, men om høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og enkelte ekstradager innimellom. Summerer du opp dette kommer du opp i ganske mange ekstra timer pr faktisk arbeisdag.. Ca 12 timers arbeisdag i gjennomsntitt. Er det mange lærer som jobber så mye? Tror ikke det, nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærernes arbeidstid regnes i årsverk.

Sakset fra arbeidstidsavtalen:

A. Sentral avtale. 2

1. Undervisningspersonalets samlede arbeidsoppgaver skal utføres innenfor et årsverk på 1687,5 timer. Av årsverket er 38 uker sammenfallende med elevenes skoleår. I tillegg avsettes 1 uke til kompetanseutvikling og planlegging m.m.

2. Inndeling av årsverket.

Lærernes arbeidstid deles i skoletid/fellestid og selvstendig tid. Størrelsen på skoletiden/fellestiden skal være slik at den ivaretar behovet for skoleutvikling (jf innledningen til avtalen) og andre fellesoppgaver i tråd med skolens pedagogiske plattform. Det skal også legges til rette for at den individuelle fleksibiliteten til undervisningspersonalet ivaretas. Det åpnes for at nedennevnte timefordeling kan fravikes ved lokale tilpasninger jfr. pkt. B.

Skoletid/fellestid er:

Barnetrinn: 1300 timer

Ungdomstrinn: 1225 timer

Videregående yrkesfag og almennfag: 1150 timer

Resten av årsverket er selvstendig tid.

I skoletid/fellestid inngår bl.a. følgende aktiviteter: undervisning, planlegging, samarbeid, kontakt lærer/foresatt, kompetanseutvikling og for- og etterarbeid.

I selvstendig tid inngår for- og etterarbeid og faglig ajourføring.

Hilsen meg, som forøvrig ikke er lærer, om noen skulle lure på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber et sted der mange reiser, noen er borte i flere dager, noen ganger et par uker. I staten får man avspasere, men ikke reisetid, tid etter at man har gått fra konferansen osv, selv om man er pålagt turen og familien er langt unna.

Kjenner mange lærere som jobber mye. Kjenner også lærere som ikke jobber fullt så mye. Noen lærere bruker tid på å planlegge aktivitetsdager, andre gjør aldri slikt.

Det ER forskjell på en faglærer og en klasseforsatander.

Det ER forskjell på en klasseforstander med mange oppfølgingselever og kanskje 25 elever, og en lærer med en klasse på 15 elever uten særlig sosiale problemstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Kjenner mange lærere som jobber mye. Kjenner også lærere som ikke jobber fullt så mye. Noen lærere bruker tid på å planlegge aktivitetsdager, andre gjør aldri slikt.

Det ER forskjell på en faglærer og en klasseforsatander.  

Det ER forskjell på en klasseforstander med mange oppfølgingselever og kanskje 25 elever, og en lærer med en klasse på 15 elever uten særlig sosiale problemstillinger.

Enig. Og når det gjelder faglærere er det også forskjell, selv om de ulike fagene har ulik lesebrøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg vet hvorfor lærerne synes de jobber så mye, de har det så slapt på lærerutdanninga at det er jo et sjokk for de stakkars sjelene å måtte være på arbeid en hel dag.

I tillegg er det ikke akkurat de som jobba så hardt på vg skole som har tatt lærerutdanning, "alle" har jo kommet inn der.

Jeg har sett det selv, broren min er nyutdanna lærer. Utdanninga er på fire år, men hadde de effektivisert litt (slått sammen alle de halve dagene med undervisning) så hadde de fint gjort det unna på tre år, om ikke mindre.

Det er helt normalt for alle oss andre å være på jobb fra 8 til fire-fem, og i tillegg er det gjerne møter og kurs på kveldstid. Likevel må vi jobbe helt frem til julaften og i romjula og påskeuka med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Lærerutdanningen er skikkelig slapp, ja.

Utrolig at Clemet ikke har reformert den, for det er jo der problemene i norsk skole i dag kommer direkte fra og er et direkte resultat av.

De er slappiser, mange av lærerstudentene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

KVifor blir alle så hysteriske når vi tek opp emnet; lærarar og deira ferie?

Absolutt ALLE kan bli lærarar.

Dåke andre er jo SSÅÅÅÅ missunnelige. Eg syntes dei fortjener ferien.

Det er jo faktisk dei som skal høyre på maset og bråket til dykkar ungar og ungdommar halve dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg sier det igjen; det er mange som ikke er villige til å en gang vurdere det faktum at lærere jobber inn feriene. Det er så mye lettere å bare klage over alt det dårlige de gjør. (Og ja, det er MANGE som jobber overtid i andre yrker også, men de får vanligvis avspasering, betalt overtid, eller så er overtiden bakt inn i den originale lønna!)

Dersom en har en elev med AD/HD så tar det faktisk ganske lang tid før man får en ekstra ressursperson. Likeledes er det med elever med dysleksi eller andre diagnoser. Den ekstra personen er heller ikke tilstede i alle timene. Økonomien til skolene setter en stopp for det.

Jeg prøver ikke å påstå at jeg har det verre enn andre, eller at jeg er underbetalt. Jeg vet at jeg har mange feriedager i strekk. Men jeg er ikke interessert i å bli sett ned på og slengt dritt om for den jobben jeg gjør.

Hvordan skal man klare å rekruttere gode lærere til yrket når samfunnet har et så nedlatende syn på det. Hva med å se litt positivt på ting? Jeg er enig i at det er for lett å komme inn på lærerskolen, men mange dropper ut i løpet av studietiden, det er mange osm stryker til eksamen, og ikke minst er det vanskelig å få jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Mulig det er slik for enkelte lærere - men jeg tror ikke det er noe som er vanlig. Er det slik at elever i en klasse får diagnosen, AD/HD så har klassen rett til en ekstra-lærer/støtte-person.

Jeg har oppigjennom årene sett utallige eksempler på lærere som ikke er istand til å vise autoritet og hvor visse elever får lov til å ødelegge undervisningen til resten av klassen. Læreren har muligens tøffe dager der og da - men det er elevene i klassen og deres foreldre som må slite med ettervirkningene flere år etterpå og som ofte må betale tusenvis av kroner til privatlærere som et resultat av årevis med udugelige lærere og rektorer som ikke er istand til å være sitt ansvar bevisst.

Dessuten så tror jeg det er flere foreldre som må opptre som "støtte-lærere" enn det er lærere som må opptre som "foreldre". Aldri har vel skolen krevd så mye av foreldre som den gjør nå. Jeg synes det er greit å være aktiv i mine barns skoledag - og ved hjelp av dagens teknologi så har jeg mulighet til å abonnere på mine barns skoleplaner, f.eks. oversikt over lekser, prøver, innleveringer, osv. Helt flott - men jeg synes det er vanvittig at det ikke stilles større krav til fremtidige lærere - noe må gjøres - og det raskt !

Det er ikke alle klasser med adhd/atferdsproblematik som automatisk får assistentressurs. Det er frytktelig lite penger på skolene, og rektor får ikke noe mer ressurser fordi om han/hun får en "problemelev" til på skolen sin. Ekstraressurser brukes også ofte som vikar ved sykdom..

Og hva mener du med at det er foreldrene og eleven som må lide på lang sikt? Når skolen får elever som ikke er vant til å innordne seg, sette seg selv til siden, vente på å få behov dekket og generelt respektere andre, kan man vel ikke forvente at en lærer skal oppdra 24 elever?! Lærerne kan faktisk ikke stå til ansvar for elevers oppdragelse.

Tror du har rett i at det i svært mange tilfeller er nødvendig at foreldrene engasjerer seg i barnas læring. Men det kan du ikke klandre lærerne for. Det henger jo heller sammen med nedskjæringer i skolen, som gjør det i mange tilfeller umulig for den enkelte lærer å gi hver enkelt elev akkurat det han eller hun trenger. Men det er jo mer et spørsmål om økonomi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg jobber lærere 39 uker i året. I disse ukene jobber det ca. 42 t/u - alt arbeid inkludert (retting, forberedelser, foreldremøter, kontaktmøter med foreldre til hvert enkelt barn, andre samareidsmøter, telefoner på kvelden etc - og så undervisning - selvfølgelig)

Lærere har ikke en halv times spisepause hver dag.

Avspaseringen til lærere er tvungen. Det vil si at de ikke kan velge når de ønsker å ta fri.

Sommerferien er 4 uker i juli. Den femte ferieuken legges til andre fridager.

Det er ikke alltid at lærere og elever har fri samtidig. Elever har fri flere dager enn lærere. Elevfrie dager regnes som 7,5 timersdager.

Lærere har det sikkert ikke verre enn andre arbeidstakere, og et hvert yrke har sine fordeler og ulemper. Så dersom noen ønsker seg like mange tvungne avspaseringer som lærere, og ønsker å ta imot like mye dritt som en lærer, er det bare å velge den antatt lette utdanningen å bli lærer.

Det er i hvert fall mer realt enn å rakke ned på en hel yrkesgruppe slik det ofte skjer med lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
Lærere har det sikkert ikke verre enn andre arbeidstakere, og et hvert yrke har sine fordeler og ulemper. Så dersom noen ønsker seg like mange tvungne avspaseringer som lærere, og ønsker å ta imot like mye dritt som en lærer, er det bare å velge den antatt lette utdanningen å bli lærer.

Det er i hvert fall mer realt enn å rakke ned på en hel yrkesgruppe slik det ofte skjer med lærere.

:klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesten

Eg blir litt oppgitt over denne debatten eg, dersom det er så eineståande enkelt, problemfritt og avslappande å vere lærar som ein del av dykk påstår, så er det vel berre å ta lærarskulen ved sidan av jobben dykkar på normert tid og begynne å jobbe som lærarar?! Då får de jo nesten berre ferie og ikkje noko arbeid.

Som "lærarunge" kan eg sei følgande om yrket:

Ein er lærar 24/ 7. Dette inneber at foreldre ringer, kjem innom når dei er fortvila/ har samlivsbrudd etc. Mor mi sat i forrige veke 11 timar på kveldstid og snakka med ei nedbrutt mor som får deng av mannen, 7 av desse timane var på søndag kveld.

Vert barnevern/ PPT/ BUP innblanda i ein elev sitt liv må læraren skrive rapportar og delta på møter. Desse rapportane er temmeleg omfattande, sist eg høyrde noko var det ei 15 punkts liste som skulle besvarast og utdjupast med eksempel. Dette er innbakt i klassestyraren sitt arbeid, og tar langt meir enn den eine timen klassestyrarar har nedslag i undervisning.

Mor mi har blitt oppringt av fortvila elevar klokka to om natta, fordi ein elev ligg dauddrukken i grøfta, og dei torer ikkje ringe eigne foreldre.... Så muttern har køyrt ut og og redda ungen...

I barnefordelingssaker som går til retten blir ofte lærara innkalt som vitne

Dersom ein er lærar på ungdomsskulen i norsk og engelsk har ein i løpet av tre veker før jul rundt 25 stilar i norsk hovudmål, 25 stilar i norsk sidemål og 25 stilar i engelsk som skal rettast, og skrivast lange og konstruktive kommentarar til. Dette er sjølvsagt ved sidan av den vanlege undervisninga.

Eg seier ikkje at lærarar har det fælt, og kanskje eg er for påverka av familien min, men eg har hatt fantastisk mange kjekke og flinke lærarar opp gjennom åra. Sjølvsagt har eg hatt nokre tullingar og, men eg har faktisk bytta fastlege to gonger fordi dei var tullingar... Poenget mitt er at det er folk som ikkje burde vore det dei er i alle yrker, det er berre det at lærarar blir så innmari synlege for så mange dommarar heile dagen. Og er det noko ungdommar kan så er det vel å legge vaksne for hat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Skråblikk:

Det finnes utrolig mange bråkete og uoppdragne unger i norsk skole.

Hyperaktivesmåunger som springer rundt i klasserommet og leker supermann og hopper fra pult til pult mens de klyper og lugger andre medelever (barneskolen)

På ungdomsskolen har vi de som skulker, er oppsnasige og frekke og bråkete og uinteresserte.

Forelsdre i dag eier ikke kustus på ungene sine og lærerne lider under det i klasserommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

:klappe:

Enig. Jeg tror kanskje lærere har det værrre enn andre yrkesgrupper fordi alle føler at de har rett til å mene noe om dem. Problemet er vel at ikke alle aner hva de snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Er faktisk litt lei meg av denne diskusjonen. Har aldri møtt slike reaksjoner IRL, bare litt godlynt erting ang. fereier, men det får vi faktisk tåle.

Ja, det er deilig å ha lange ferier, og det er som oftest både morsomt og givende å jobbe med barn. Synes jeg har møtt respekt for den jobben jeg gjør blant foreldre og andre. Har også stor respekt for kollegene mine (med få unntak - det gjelder vel stort sett alle yrker).

Jeg nekter å bli stemplet som dum, lat, slapp eller uengasjert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

attegløyma skrev:

men eg har faktisk bytta fastlege to gonger fordi dei var tullingar... Poenget mitt er at det er folk som ikkje burde vore det dei er i alle yrker, det er berre det at lærarar blir så innmari synlege for så mange dommarar heile dagen.

Forskjellen er at man kan ikke skifte lærer slik som man kan skifte tannlege, fastlege, dagligvarebutikk, bank, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s
attegløyma skrev:

Forskjellen er at man kan ikke skifte lærer slik som man kan skifte tannlege, fastlege, dagligvarebutikk, bank, osv.

Skulle du ønske det var sånn; at du som mor kunne konkludere med at ditt barns lærer ikke er god nok også bytte lærer?

Og hvordan kan foreldre ha full oversikt over hvor god barnas lærer er? Trekkes konklusjoner på bakgrunn av hva barnet sier ved middagsbordet? Eller er det barnets faglige framgang som legges til grunn?

Det er vel få andre yrkesgrupper som skal igjennom den samme målingen/bedømmingen som enkeltlæreren skal..

(også lurer jeg litt på hvordan det kan ha seg at så få foreldre gidder møte opp på foreldremøter. Det er en selvfølge at læreren skal bruke kveldene sine til dette, mens mange foreldre ikke møter opp..).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...