Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jo lengre fedrekvote, jo tidligere barnehagestart har jeg inntrykk av fra mitt hjemsted. Far får pusset opp og "babyen får litt lengre tilvenningstid i barnehagen, det er bra det altså!", ble kvitret nervøst fra alle mødrene som måtte ut og jobbe så far kunne male vegger og sette ungen på 10 måneder i barnehage. 

Elendig forslag.

Anonymkode: 83d15...a4b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens MENN sin erfaring er at de stiller svakere i barnefordelingssaker uansett fordi far ikke har vært "nok tilstede" fordi han kun tok ti uker perm. 

Dette er det altså staten og kvinner som sier. Far blir, som alltid, den lidende part. 

Anonymkode: b0fcb...1f7

Med mindre far utvikler bryster han kan amme med, vil han uansett ikke være babyens primære omsorgsperson det første året.

Anonymkode: daa7b...3ea

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mens MENN sin erfaring er at de stiller svakere i barnefordelingssaker uansett fordi far ikke har vært "nok tilstede" fordi han kun tok ti uker perm. 

Dette er det altså staten og kvinner som sier. Far blir, som alltid, den lidende part. 

Anonymkode: b0fcb...1f7

Tvilsomt argument du kommer med der, du. Det har garantert aldri vært brukt i en barnefordelingssak. 

Anonymkode: e8ecd...56b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Men nå er ikke alle barn ferdige med nattamming så tidlig, og heller ikke alle barn er klare for fast føde ved 5 mnd. Jeg er gjerne for at far får mer tid med barnet, men ikke at det skal kuttes av mors del av den grunn. Forøvrig er MIN erfaring at pappaen knyttet veldig fint bånd med barnet, lenge før han selv tok sine 10 uker og den dag i dag (dersom man først skal bruke egen erfaring som utgangspunkt....) 

Den nattammingen ved 5-6 måneder er fordi dere kvinner klarer rett og slett ikke til å slutte med det.  Barn som får nok mat på dagtid trenger ikke å ha puppene hengene ut av munnen hele natte når de har blitt 6 måneder.  

Anonymkode: 2eb68...9bb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det anbefales 26 uker full amming - 6 måneder.  De neste 4 uker kan dere jobbe med at barna kan begynne med mat mens du pumper slik at babyen kan fortsatt får morsmelk på dagtid - ellers får du amme på morgningen og kvelden (og når du tar ammefritak du har rett til). 

Ikke alle kan pumpe og ikke alle babyer tar flaske. Mange opplever også å miste melken når man begynner å bytte ut måltider med pumping.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo lengre fedrekvote, jo tidligere barnehagestart har jeg inntrykk av fra mitt hjemsted. Far får pusset opp og "babyen får litt lengre tilvenningstid i barnehagen, det er bra det altså!", ble kvitret nervøst fra alle mødrene som måtte ut og jobbe så far kunne male vegger og sette ungen på 10 måneder i barnehage. 

Elendig forslag.

Anonymkode: 83d15...a4b

Jepp, den har jeg hørt mye av og 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, Mrs.Purdey skrev:

Det er ikke så mange kvinner som er selvstendig næringsdrivende. 

Ta konsekvenser av valget sitt? Det er jo barnet som må ta konsekvensene da, siden det må til dagmamma og skilles fra sine nærmeste omsorgspersoner svært tidlig i livet. Var det ikke barnets beste som var fokus her da? Eller tenkte du på DITT beste? 

Jaja, jeg skal ikke ha flere barn så blir ikke noe problem her. Men mannen i huset var ganske hissig på dette påtvingte fedrekvotegreiene sist gang. 

Barnets beste er å ha en deltakende pappa som tar ansvar på hjemmebane og ikke bare blir hissig fordi han må være hjemme med SITT barn! 

Anonymkode: 746e1...92e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ikke alle kan pumpe og ikke alle babyer tar flaske. Mange opplever også å miste melken når man begynner å bytte ut måltider med pumping.

Vel dette er normalt når barn skal trappe ned med ammingen etter de har passert 6 måneder og folk begynner å introdusere mer fast føde.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Den nattammingen ved 5-6 måneder er fordi dere kvinner klarer rett og slett ikke til å slutte med det.  Barn som får nok mat på dagtid trenger ikke å ha puppene hengene ut av munnen hele natte når de har blitt 6 måneder.  

Mhm, ikke sant. Vi kvinner bare ELSKER nattamming, hva er bedre enn ørten runder avbrutt søvn da gitt! 

Er nok en del babyer som ikke fikk med seg det skrivet at de skulle miste interessen for pupp på natta da de bikket 5 mnd. 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja det er nok kvinnen som har så fryktelig lyst å våkne på natten for å amme. Det er jo så kjedelig å sove natten igjennom, at vi strekker oss langt for å prøve å få barn til å amme på natten lengst mulig. Det er nok fordi kvinner ikke greier å slutte ja :sarkasme:

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sann blir det når dere bruke puppen som smokk.  Nattsmokk.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel dette er normalt når barn skal trappe ned med ammingen etter de har passert 6 måneder og folk begynner å introdusere mer fast føde.  

Det går jo imot detn offentlige anbefalingen. Mange opplever å måtte slutte å amme når de begynner å jobbe fordi de ikke får til begge deler. Det anbefales å amme til 12 mnd. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men nå er ikke alle barn ferdige med nattamming så tidlig, og heller ikke alle barn er klare for fast føde ved 5 mnd. Jeg er gjerne for at far får mer tid med barnet, men ikke at det skal kuttes av mors del av den grunn. Forøvrig er MIN erfaring at pappaen knyttet veldig fint bånd med barnet, lenge før han selv tok sine 10 uker og den dag i dag (dersom man først skal bruke egen erfaring som utgangspunkt....) 

Men det kuttes jo ikke av mors tid, dette er jo felleskvote. Som burde deles mer likt mellom mor og far! Klart de knytter bånd før pappa permen, men det hjelper på for tilknyttningen at far får 4 ekstra uker, til seg og barnet. Jeg synes veldig mange lager dette til ett større problem enn det egentlig er. Worst case må far mate med flaske da, dette kan læres, hvis man virkelig går inn for det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk biologiske forskjeller på kjønnene. Damer er gravide, føder og ammer. Dette er faktisk en påkjenning, for ikke å snakke om at damer ofte tar flest våkenetter også. Tar ofte lang tid før en er tilbake i fysisk form etter fødsel. Dette går utover kvinner som ikke har råd til å ta ulønnet. Kvinner skal være supermennesker. 

Anonymkode: cbd1f...3e6

Ifølge feminismen er det ikke biologiske forskjeller. Da nekter dere og vi skal alle være helt like og ha dønn samme rettigheter og lover.....men dette gjelder vell kunn når det er i kvinners favør? Dere vil bli likestillt når dere tjener på det og når dere ikke tjener på det så er det biologisle forskjeller🤔🤔🤔 om det er biologisle forskjeller så lunne du like godt holdt deg hjemme og passe barn og hus, vaske og rydde noe kvinner har gjort i flere 1000 år og noe som passer kvinner bedre

Anonymkode: 91c60...3ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det går jo imot detn offentlige anbefalingen. Mange opplever å måtte slutte å amme når de begynner å jobbe fordi de ikke får til begge deler. Det anbefales å amme til 12 mnd. 

Ikke anbefalt FULL amming i 12 måneder.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Riskrem said:

Helt enig med deg ts, jeg synes dette er ille! Det betyr vel 4 uke mindre permisjon for mor? For min del, som har termin i mai, betyr det en måned med ammestress ettersom jeg ikke kan amme på dagtid. Og mannen har ikke mulighet til å ta full permisjon så da faller hans kvote bare bort og vi må leie dagmamma. Dette blir bare ekstra stress for oss. 

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det er faktisk biologiske forskjeller på kjønnene. Damer er gravide, føder og ammer. Dette er faktisk en påkjenning, for ikke å snakke om at damer ofte tar flest våkenetter også. Tar ofte lang tid før en er tilbake i fysisk form etter fødsel. Dette går utover kvinner som ikke har råd til å ta ulønnet. Kvinner skal være supermennesker. 

Anonymkode: cbd1f...3e6

Så mannen din har en jobb som ikke en kvinne kunne hatt? Hvilken er det da? Finnes ikke - når kvinner skal i permisjon lar det seg løse, det er ingen grunn til at man ikke skal kunne løse det om mannen skal ha permisjon. Arbeidsgiver vil ikke? Det er jo en sv grunnene til at fedrekvoten er viktig.

Han har dessuten mulighet til å ta permisjonen over tre år. Eller la være. Du som kvinne har likevel mer permisjon enn majoriteten sv verdens kvinner; det blir patetisk når norske damer synes synd på seg selv fordi en del av permisjonen øremerkes pappaen. 

Og man fullammer ikke når ungen er åtte måneder. Ammet selv i to år, pappaen hadde fire måneders permisjon, gikk helt fint. Dette har kun med innstillingen deres p gjøre. 

Nei, far har ENK som mister alle kunder om han er borte så lenge. Disse reglene tar absolutt ingen hensyn til de som ikke har fast, 100% stilling. 

Anonymkode: d7275...06e

Tror dere virkelig at alle som er i mot dette ikke vil at barnet skal ha et godt forhold til pappa? Jeg blir matt av svarene her inne. For veldig mange familier betyr økt fedrekvote = flere uker mor må gå ulønnet. Slett ikke alle familier har overhodet mulighet for å ta ut pappaperm. Det at man tvinges til å ha pappa hjemme, ellers mister man ukene, er et vanvittig maktovergrep. For oss gjør det et stort innhugg i økonomien at jeg må ta pappapermen ulønnet - og ikke alle har råd til det. Det handler ikke om at vi ikke vil barnet vårt vel - men at å ha far hjemme i 14 uker vil gjøre han inntektsløs i mange måneder og år etterpå. Hva er best for barnet? Å gå glipp av den lille tiden med pappaperm (pappa er jo hjemme ellers?) eller at Familien AS går konkurs? 

Her i gården har far et enkeltmannsforetak uten muligheter for å ansette folk fordi det er så sinnsykt dyrt og ha ansatte. 14 uker pappaperm = 14 uker totalt uten inntekt for firmaet og 14 uker hvor faste kunder faller fra en etter en. Det tar måneder og år og bygge det opp igjen. Jeg syns det er ufattelg dårlig gjort å gripe inn i vanlige familiers liv på den måten. Man er da voksen, og burde få fordele permisjonen selv etter hva som passer best.

Anonymkode: d7275...06e

Bullshit. Så kvinner med ENK kan ikke få barn? Det kan de, og de er borte mye mer enn 14 uker.

Og deres menn har full mulighet til å spre sine fjorten uker på tre år. Om din mann ikke klarer dette, er han ikke egnet til å drive for seg selv men burde kanskje få seg fast jobb - uansett burde han konvertere selskapet til et AS for å sikre basistettigheter som feks sykepenger. 

Må si norske kvinner fremstår som navlebeskuende når de skal karre til seg så mye som mulig av permisjonstiden og hyler opp om hvor vanskelig det blir med amming etc, totalt uten å tenke på at de tilhører verdens 0,1%-0,2% heldigste kvinner når det gjelder permisjon. Skjerp dere.

Anonymkode: 38d8b...234

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anbefalt å amme ved siden sv fastføde fra 6 mndet var og er infoen jeg har fått av jordmor. Ved 6 mnder blr fast flde innføres9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Minlillelykke skrev:

Men det kuttes jo ikke av mors tid, dette er jo felleskvote. Som burde deles mer likt mellom mor og far! Klart de knytter bånd før pappa permen, men det hjelper på for tilknyttningen at far får 4 ekstra uker, til seg og barnet. Jeg synes veldig mange lager dette til ett større problem enn det egentlig er. Worst case må far mate med flaske da, dette kan læres, hvis man virkelig går inn for det.

Wort case så mister mor melken og barnet ammes kortere enn det som er anbefalt. Flaske eller pupp er nå en ting, men ikke alle kan pumpe, ikke alle tar flaske og ikke alle bevarer melkeproduksjonen når de må pumpe...

hvis man først skal ha offentlige anbefalinger om amming, så må den samme stat som lager disse anbefalingene legge til rette for at disse kan følges.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Wort case så mister mor melken og barnet ammes kortere enn det som er anbefalt. Flaske eller pupp er nå en ting, men ikke alle kan pumpe, ikke alle tar flaske og ikke alle bevarer melkeproduksjonen når de må pumpe...

hvis man først skal ha offentlige anbefalinger om amming, så må den samme stat som lager disse anbefalingene legge til rette for at disse kan følges.

Og det kan de.  Anbefaling er intro fra fore måneder, delslming fra seks. Hva er problemet?

Anonymkode: 38d8b...234

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Minlillelykke skrev:

Anbefalt å amme ved siden sv fastføde fra 6 mndet var og er infoen jeg har fått av jordmor. Ved 6 mnder blr fast flde innføres9

Ja, men da risikerer man at mor mister melken ved 6 mnd.,hvis hun må jobbe. Ikke alle kan kombinere delamming og jobb. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...