Gå til innhold

Venstresiden øker fedrekvoten fra 10 til 14 uker!?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi din mann hadde et mindre behov for å få barn enn det du gjorde, og at du selv valgte å bli sammen med en mann som ikke gidder å ta seg av ungen din, så skal ikke menn ha rettigheter på å ha sin del av pappapermisjonen? Du vet det finnes faktisk menn i dagens samfunn som faktisk ØNSKER å ta permisjon fordi de tar ansvar for det de setter ut i livet og fordi de bryr seg, og de 14 ukene gir mennene rettighet til å ta de ukene uten at mor kan ta de. 

Anonymkode: 148de...f5f

Så det å forsørge familien sin og ikke ønske å være hjemme i månedsvis er ensforent med å ikke gidde å ta seg av barnet sitt? Menn som ØNSKER å ta permisjon står i full rett til å være hjemme så lenge de over hode ønsker. Det burde ikke vært påtvunget, mennene kan ha så lang permisjon de vil. Jeg skjønner ikke hvorfor menn som ikke har guts til å stå opp for mor og arbeidsgiver og kreve sin lovfestede permisjon er så mye bedre fedre enn de som ikke ønsker å gå hjemme i tre måneder? Det forstår jeg virkelig ikke. Vil pappa ha perm, så er han hjertelig velkommen til å ta det - men hvorfor skal barnet mitt begynne for tidlig i barnehagen, bare fordi mannen din ikke gidder å være hjemme hvis han ikke må? 

Anonymkode: d7275...06e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp, vi har delt permisjonen i to, alle tre gangene. Det har vært flott både for far, barn og familien som helhet.

Et opphold på seks timer gjør da ikke at man mister melka?

Det er ingen motsetning. Det er fullt mulig å amme selv om far er i permisjon. Selv om jeg har gått tilbake til jobb når barna har vært syv måneder, så har jeg likevel ammet barna til de har 2-2,5 år.

Alle har krav på en time betalt ammefri. I det offentlige har man to timer betalt ammefri.

Anonymkode: fd75c...778

Så hittil i denne tråden er det kun du som har svart bekreftende på det spørsmålet.

Hvor er alle dere andre som synes dette er så bra? Flere som har delt felleskvoten slik at far har vært hjemme med barnet mer enn 10 uker?

Anonymkode: 4848a...443

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hittil i denne tråden er det kun du som har svart bekreftende på det spørsmålet.

Hvor er alle dere andre som synes dette er så bra? Flere som har delt felleskvoten slik at far har vært hjemme med barnet mer enn 10 uker?

Jepp! Far og jeg hadde like lang permisjon :)

Anonymkode: b0fcb...1f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du begynte å jobbe tidlig, mistet melka over natta og fikk ikke ammet til 12 mnd? Eller smører vi litt på nå?

Jeg har hatt melk i månedsvis ettet at vi har sluttet med amming, så sliter litt med å tro på at det blir, poff, borte. De fleste som ammer utover ett år ammer sjeldnere enn hver andre-tredje time.

Det som er så pussig er at på den ene siden er det ramaskrik fordi man må dele permisjonen med far, og på den andre siden er det plutselig et problem at far ikke deltar nok hjemme, ikke er nok involvert i barna og prioriterer jobb og egotid. Far må få slippe til.

Begynte rundt 9 mnd. Og mistet melken på grunn av det. Fikk ikke ammet regelmessig og da forsvant melken. Jeg har aldri hevdet at det var ‘over natten’ det ‘tykke laget’ er det du som smører på 😉 

Jeg er helt enig i at far bør få slippe til, men ikke på bekostning av ammingen...

Anonymkode: daa7b...3ea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jepp! Far og jeg hadde like lang permisjon :)

Anonymkode: b0fcb...1f7

Så bra at man da har denne valgmuligheten slik at de som har lyst kan gjøre det på denne måten! Helt tilpasset seg og sin familie AS.

Tvang derimot er jeg ikke så begeistret for..

Ser mange roper om likestilling men for meg så handler det om at man har like muligheter. Hva slags såkalt likestilling er det om den ene parten har lovpålagt en større/lengre kvote enn den andre?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var far hjemme lenger enn fars 10 uker, men han er likevel en del av statistikken «som viser at far kun tar sine 10 uker» siden han tok ferie og ulønnet permisjon etter fedrekvoten. Jeg tok også ulønnet permisjon etter min permisjon var over pga. ammingen. Er gravid igjen og med 14 ukers fedrekvote som tar 4 uker av fellesdelen så må jeg nok ta 4 uker lenger permisjon uten lønn dersom ammingen funker. Hurra! :ironi: 

Anonymkode: bd4ce...e7e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må innrømme, som barnløs, at jeg lar forundre over argumentasjonen "Vi liker ikke tvang". Men vær så god, du har ikke plikt til å motta pengene fra staten. Familiene har full frihet til å legge opp sine liv akkurat som de vil, de kan velge å la være å ta imot penger fra staten. 

Hvis vi ser bort fra enkelthistorier, så er det flere grunner på samfunnsnivå til at likere fordeling av permisjon er viktig. Man ser tydelige tegn her inne på at mange mødre, og ikke minst arbeidsgiver, ser på fellesdelen av permisjonen som sin. Derfor har ikke far reell frihet til å velge i dag heller, de som ønsker mer enn 10 uker, møter mange hindringer. For det andre er det viktig for alle kvinner i fruktbar alder at de ikke blir sett på som en større "risiko" enn jevnaldrende menn av arbeidsgiver, hvis vi nå engang ønsker full likestilling på arbeidsmarkedet. Det er ikke lov til å spørre om noen tenker på barn på intervju, men det gjøres i relativt stort grad allikevel. 

Anonymkode: ea167...027

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte rundt 9 mnd. Og mistet melken på grunn av det. Fikk ikke ammet regelmessig og da forsvant melken. Jeg har aldri hevdet at det var ‘over natten’ det ‘tykke laget’ er det du som smører på 😉 

Jeg er helt enig i at far bør få slippe til, men ikke på bekostning av ammingen...

Da har jeg nok blandet deg med en annen ab.

Det er nemlig ikke veldig vanlig å brått miste melka. Det er derimot ikke helt uvanlig at amming opphører mellom 9-12 mnd, men om det er kausalitet eller korrelasjon med jobbstart er ikke gitt. Det er naturlig at barn søker fra brystet og over til fast føde i denne tiden, og selv om mange ikke vil ha problem med å delamme 2-3 ganger i døgnet, ser jeg helt klart at det kan bli vanskelig for noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så det å forsørge familien sin og ikke ønske å være hjemme i månedsvis er ensforent med å ikke gidde å ta seg av barnet sitt? 

Hvorfor er det ikke like akseptert at en kvinne også vil forsørge familien og ikke ønsker å være hjemme i månedsvis????

Anonymkode: 8a254...bf9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg nok blandet deg med en annen ab.

Det er nemlig ikke veldig vanlig å brått miste melka. Det er derimot ikke helt uvanlig at amming opphører mellom 9-12 mnd, men om det er kausalitet eller korrelasjon med jobbstart er ikke gitt. Det er naturlig at barn søker fra brystet og over til fast føde i denne tiden, og selv om mange ikke vil ha problem med å delamme 2-3 ganger i døgnet, ser jeg helt klart at det kan bli vanskelig for noen.

Det er ikke uvanlig heller. Mange opplever å miste melken når de slutter å amme så hyppig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet sønnen min i litt over et år. Jeg begynte i full jobb igjen da han var 8 mnd. Null problem. 

Om dagen pumpet jeg på jobb, og satt melken i kjøleskapet, og tok med hjem. Det var ikke noe problem å opprettholde melkeproduksjonen da... 

Om natten tok far alt som ikke hadde med amming å gjøre. Antall amminger begrenset seg som regel til 1 om natten fra han var et halvt års tid. Og ja, man blir gjerne trøtt i trynet, men sånn er det nå bare. 

For meg var det helt uaktuelt å gå hjemme i mer enn 8 mnd. Og at det er absolutt must at mor er hjemme i et helt år, er reinspikka vås. I veldig mange land har de knapt morspermisjon i det hele tatt, og får det likevel til helt fint. 

Økonomisk sett vil det være noen som får det vanskeligere om far er mye i perm, mens andre igjen får det vanskeligere om mor er lenge i perm. Hos oss tapte vi desidert mest de ukene JEG hadde perm, siden jeg tjener mest og i tillegg hadde en kjip arbeidsgiver som ikke utbetalte mellomlegget mellom 6G og faktisk lønn. 

Anonymkode: 43710...230

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi delte ikke likt, fordi min manns arbeidgiver ikke godtok det. Derfor er jeg for lengre lovfestet pappaperm! Mon mann tok dog 4 uker ulønnet etter sine 10 uker. 

Anonymkode: 651ad...3c6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må innrømme, som barnløs, at jeg lar forundre over argumentasjonen "Vi liker ikke tvang". Men vær så god, du har ikke plikt til å motta pengene fra staten. Familiene har full frihet til å legge opp sine liv akkurat som de vil, de kan velge å la være å ta imot penger fra staten. 

Hvis vi ser bort fra enkelthistorier, så er det flere grunner på samfunnsnivå til at likere fordeling av permisjon er viktig. Man ser tydelige tegn her inne på at mange mødre, og ikke minst arbeidsgiver, ser på fellesdelen av permisjonen som sin. Derfor har ikke far reell frihet til å velge i dag heller, de som ønsker mer enn 10 uker, møter mange hindringer. For det andre er det viktig for alle kvinner i fruktbar alder at de ikke blir sett på som en større "risiko" enn jevnaldrende menn av arbeidsgiver, hvis vi nå engang ønsker full likestilling på arbeidsmarkedet. Det er ikke lov til å spørre om noen tenker på barn på intervju, men det gjøres i relativt stort grad allikevel. 

Anonymkode: ea167...027

For det første tenker jeg at du ikke kan uttale deg i denne saken om du er barnløs da du ikke aner hva et spedbarn krever av amming feks. Det gjorde heller ikke jeg før jeg fikk barn. Tenkte ikke over at det var så ille med babyer i barnehagen. Da jeg fikk egne barn derimot så jeg hvor galskap det var. Hadde heldigvis spart opp penger til at barna ikke trengte å starte i barnehagen før de var 2. 

Far har rett på så mye permisjon han vil faktisk har man rett på 3 års permisjon til sammen. Det betyr at både far og mor kan ta 1 år hver ulønnet foreldrepermisjon etter den betalte permisjonen om de ønsker. At menn ikke gidder eller har baller til å si til sjefen at de ønsker ulønnet permisjon sier mer om dem. Om det skal bli noe som helst "likestilling" i arbeidslivet som du kaller det er det bedre at menn må ta ut ulønnet permisjon en at kvinner må ta en haug med ulønnet permisjon fordi fedrene blir påtvunget så mye av felleskvoten. 

Familier må få gjøre de som passer dem best. Folk her inne kan si hva de vil, men det at fedre blir påtvunget å ta store deler av permisjonen vil føre til feks kortere amming da kvinner på jobb har ikke tid til å forholde seg til ørten brystbetendelser og tette melkeganger. Ammefri er en vits! Det fungerer sikkert bra for de som er heldige å ha en jobb i det offentlige eller jobber på kontor. Mange har jobber der dette er umulig.

Anonymkode: 63374...f38

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er bra, og vi delte slik at jeg tok 8 mnd, mens far tok resten, i tillegg til at han tok ulønnet perm frem til vi fikk barnehageplass. Så han hadde totalt nesten like lang perm som meg. 

I følge jordmoren jeg var til, var det nå veldig mange som delte permen mer likt mellom mor og far. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å miste melken bare fordi man begynner å jobbe. Melkeproduksjonen faller selvfølgelig når man ammer mindre, men det er jo bare flott, hvis ikke hadde man jo endt opp med overproduksjon og betennelser. De fleste kropper er i god stand til å tilpasse seg dette. Jeg ammer for eksempel mye på kveld, ingenting på dagen. Kan gå 12 timer uten å få spreng på dagen. På kvelden får jeg spreng etter 5-6 timer hvis jeg er ute på noe. Kroppen min har tilpasset produksjonen. 

Men veldig mange misforstår dette med lite melk, og feiltolker både kropp og baby. I den alderen der mange begynner å jobbe går mange babyer gjennom en periode hvor de uansett er mindre interessert i brystet. Mange tolker dette som "lite melk", men hvis man bare fortsetter å tilby vil det for de fleste ta seg opp igjen etter noen uker. 

Nattamming er også gull for produksjonen, så er man bekymret kan det være lurt å fortsette å nattamme. Fravær av nattamming er mer negativt for produksjonen enn 8 timer uten amming på dagen. 

Men altså - for de aller, aller fleste er ikke 8 timer uten amming et problem for produksjonen. Overhodet ikke! Mennesket har opprinnelig pleid å amme barna sine i flere år, men det innebærer jo ikke amming annenhver time akkurat. Men melkeproduksjonen er veldig tilpasningsdyktig. Spiser barnet mer fast føde drikker det kanskje mindre melk, og dermed får man mindre melk - men likevel NOK til å dekke barnets etterspørsel. I perioder der barnet vil die ofte vil melkeproduksjonen øke igjen, og så avtar den når barnet dier sjeldnere igjen. 

Man kan ikke la unntakstilfellene være styrende for nasjonal politikk. Og man skal ikke skremme andre mødre med at de mister melken bare fordi de begynner å jobbe. Det blir fort en selvoppfyllende profeti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig heller. Mange opplever å miste melken når de slutter å amme så hyppig. 

Har du noen dokumentasjon på at mange mister melken når ammingen reduseres? Jeg jobber med disse mødrene og min oppfatning er at dette skjer meget sjelden, og da er det gjerne mødre som har hatt lite melk gjennom hele ammeperioden, og slik jeg ser det faglig/erfaringsmessig ville mistet melken tidlig uansett.

Anonymkode: 071d8...a81

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Sisti skrev:

Det er ikke vanlig å miste melken bare fordi man begynner å jobbe. Melkeproduksjonen faller selvfølgelig når man ammer mindre, men det er jo bare flott, hvis ikke hadde man jo endt opp med overproduksjon og betennelser. De fleste kropper er i god stand til å tilpasse seg dette. Jeg ammer for eksempel mye på kveld, ingenting på dagen. Kan gå 12 timer uten å få spreng på dagen. På kvelden får jeg spreng etter 5-6 timer hvis jeg er ute på noe. Kroppen min har tilpasset produksjonen. 

Men veldig mange misforstår dette med lite melk, og feiltolker både kropp og baby. I den alderen der mange begynner å jobbe går mange babyer gjennom en periode hvor de uansett er mindre interessert i brystet. Mange tolker dette som "lite melk", men hvis man bare fortsetter å tilby vil det for de fleste ta seg opp igjen etter noen uker. 

Nattamming er også gull for produksjonen, så er man bekymret kan det være lurt å fortsette å nattamme. Fravær av nattamming er mer negativt for produksjonen enn 8 timer uten amming på dagen. 

Men altså - for de aller, aller fleste er ikke 8 timer uten amming et problem for produksjonen. Overhodet ikke! Mennesket har opprinnelig pleid å amme barna sine i flere år, men det innebærer jo ikke amming annenhver time akkurat. Men melkeproduksjonen er veldig tilpasningsdyktig. Spiser barnet mer fast føde drikker det kanskje mindre melk, og dermed får man mindre melk - men likevel NOK til å dekke barnets etterspørsel. I perioder der barnet vil die ofte vil melkeproduksjonen øke igjen, og så avtar den når barnet dier sjeldnere igjen. 

Man kan ikke la unntakstilfellene være styrende for nasjonal politikk. Og man skal ikke skremme andre mødre med at de mister melken bare fordi de begynner å jobbe. Det blir fort en selvoppfyllende profeti. 

Og om man er så redd for å miste melken fordi man ikke ammer på jobb: pump på jobb, da vel! Det opprettholder melkeproduksjonen det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sisti skrev:

Godt skrevet!

Anonymkode: 071d8...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk... Her har vi verdens beste permisjonsordning, og så er det så mye klaging!  Staten "TVINGER" menn til å ta pappaperm! :mynona:Ingen tvinger noen, dette er et GODE i vårt fantastiske velferdsamfunn! Og far kan ta ut denne kvoten over 3 år! Altså som ferie for eksempel! Må jo være supert å få betalt ferie om man er selvstendig næringsdrivende!? Eller er ferie også utelukket?

Vi har et så utrolig bra system her i Norge, som er fleksibelt og familievennlig. At det ikke passer ALLE typer familieliv, må jo folk forstå. Noen ganger må vi faktisk tilpasse oss systemet om vi vil melke staten maksimalt.

Og jeg blir helt oppgitt over "dramaet" om amming! Om det er 4 uker som velter hele amme-skuta, så vet du hva? Livet går videre. Babyen din har det godt i lag med far. Eller med dagmamma. Eller med bestemor. Eller i barnehage. (Eller med mor i ulønnet permisjon om dette er økonomisk mulig). 

(Og ja, jeg er tobarnsmamma, i tilnærmet full jobb, som har (del)ammet barn nr 1 vel og lenge......, Jeg har en mann som tok ut 5 uker papapperm første gang, resten fordelte vi når det passet best for OSS. Baby nr 2 er splitter ny, og fedrekvoten skal brukes på ca samme vis denne gangen)

Anonymkode: 94fd3...5fa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.10.2017 den 21.30, AnonymBruker skrev:

Den nattammingen ved 5-6 måneder er fordi dere kvinner klarer rett og slett ikke til å slutte med det.  Barn som får nok mat på dagtid trenger ikke å ha puppene hengene ut av munnen hele natte når de har blitt 6 måneder.  

Anonymkode: 2eb68...9bb

Men så vidt meg bekjent anbefales fortsatt fullamming til barna er seks mnd, og på det tidspunktet begynner barna å bli sultne og klare for noe mer mettende. Min erfaring er hvertfall at man nattammer oftere i tiden før man begynner med fast føde. Og man kjører heller ikke barnet opp i full dose med fire måltider per dag, av hensyn til magen. Så det med fast føde kan faktisk ta litt tid.

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min var hjemme mer enn 10 uker, ja. Den ene gangen var han hjemme i fem mnd, og litt kortere andre gang. Jeg kunne derimot ikke tenke meg å dele fellesperioden likt pga ammingen. Første gang begynte jeg å jobbe da barnet var åtte mnd og han spiste da godt med fast føde og var nattevvent. Ammefri funket helt ok. Barn nr to var ikke like enkel og nektet plent både fast føde og flaske fram til han plutselig begynte å spise vanlig mat da han var ni mnd. Da var jeg glad vi hadde planlangt at jeg skulle være hjemme til han var 10 mnd.

For meg var det helt uaktuelt å gå hjemme i mer enn 8 mnd. Og at det er absolutt must at mor er hjemme i et helt år, er reinspikka vås. I veldig mange land har de knapt morspermisjon i det hele tatt, og får det likevel til helt fint. 

Det var en overdrivelse, vil jeg si. Det er vel ingen som syns det funker fint når mor må tilbake til jobb etter noen få uker. I slike samfunn er jo resultatet at likestillingen er dårlig, fordi det er så vanlig med stay at home mums, og alt det fører med seg. Jeg er enig i at mor ikke må være hjemme et helt år, men syns det andre du skrev der var merkelig. Vi er utrolig heldige i Norge, det er hvertfall helt sikkert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...