Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

Godt å høre at det er normalt å ikke falle rett i forelskelsesrusen! Gjør meg litt mindre bekymret. 

Godt å ha dere erfarne her altså :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 Strikkelysten min har endelig kommet. LItt sent da... Jeg trodde jeg kom til å strikke masse når jeg ble gravid, men jeg tror jeg har vært for trøtt og sliten til å ha nok konsentrasjon til det. Også har jeg slitt med å finne noe jeg synes var fint. Men i dag har jeg kjøpt Klompelompe-bok så nå har jeg vel 10 oppskrifter jeg har lyst å prøve. Får se hvor mye jeg rekkr før babyen er her. Når hun er her så har jeg vel nok med amming å sånn så da får jeg vel ikke strikket på noen måneder. Men da har jeg hvertfall en aktivitet for påske, sykedag, helger og permisjon.

Samboern har fått tak i bilsete i dag. Jeg har gitt beskjed om at han må finne ut hvordan det funker. Vi har jo ikke bil, så får ikke øvd oss, men vi leier jo bil innimellom, og må jo komme oss hjem fra sykehuset også. 

Ting begynner å falle på plass. Det praktiske. Ikke så mye som mangler nå. Tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2018 den 20.56, Omo skrev:

Godt å høre at det er normalt å ikke falle rett i forelskelsesrusen! Gjør meg litt mindre bekymret. 

Godt å ha dere erfarne her altså :klem: 

Så godt vi kan hjelpe :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På søndag fikk barndomsvenninna mi ei lita jente og i går kom det enda ei nydelig jente til verden. Kjenner jeg blir helt tussete i hodet :hjerte: Kjenner lengselen helt ut i fingertuppene her nå :ohmy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Fanteria skrev:

På søndag fikk barndomsvenninna mi ei lita jente og i går kom det enda ei nydelig jente til verden. Kjenner jeg blir helt tussete i hodet :hjerte: Kjenner lengselen helt ut i fingertuppene her nå :ohmy:

Så koselig med så mange venninner som skal ha barn samtidig! 

Jeg prøvde å overtale bestevenninna mi til å bli gravid når jeg ble det :ler: men hun ville ikke være gravid i sommer på ferien de skulle :snurt: har bare bekjente som får barn nå i år, men kan jo prøve å bli mer enn bekjente med de. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Omo skrev:

Så koselig med så mange venninner som skal ha barn samtidig! 

Jeg prøvde å overtale bestevenninna mi til å bli gravid når jeg ble det :ler: men hun ville ikke være gravid i sommer på ferien de skulle :snurt: har bare bekjente som får barn nå i år, men kan jo prøve å bli mer enn bekjente med de. 

Det er veldig koselig. Det blir en koselig barseltid. Ekstra moro at det bare har kommet jenter og vi som er igjen venter også jenter :P vi har allerede snakket om jentetur til København i barseltida :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med bilstol. :nordvesta: Vi har heller ikke bil, men kjøpte stol for en ukes tid siden av samme grunner som dere.

Høres artig ut med skikkelig jentetur. :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilstol er alltid greit å ha i bakhånd. Er greit å slippe og stresse med det hver gang man får tilgang på bil. 

 

I dag fikk jeg brev fra nav om at søknaden om foreldrepengene var godkjent. Sendte inn søknaden for bare to uker siden, så det var en positiv overraskelse :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, det var raskt. Jeg har ikke hørt noe enda. Sendte inn i midten av februar. Men min er jo ikke helt rett frem med søknad om gradert i deler av permisjonen og overta fars kvote osv. Så den tar sikkert ekstra lang tid. + 12 uker behandlingstid i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Omo skrev:

Åh, det var raskt. Jeg har ikke hørt noe enda. Sendte inn i midten av februar. Men min er jo ikke helt rett frem med søknad om gradert i deler av permisjonen og overta fars kvote osv. Så den tar sikkert ekstra lang tid. + 12 uker behandlingstid i Oslo. 

Ja, jeg så det sto 12 uker i Akershus. Det gjaldt visst ikke min avdeling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Fanteria skrev:

Ja, jeg så det sto 12 uker i Akershus. Det gjaldt visst ikke min avdeling. 

Jeg har lest at NAV bytter ut datasystemene sine. De har systemer fra 70-tallet enda. To systemer som må kryssjekkes mot hverandre og i det ene systemet er det fortsatt DOS og man må bruke koder for å gjøre alt man skal. De har nå startet med overgangsstønad og engangsstønad tror jeg det var på det nye systemet, og da kan man få svar på søknaden sin på dagen, for systemet tar hele jobben. Neste ut var foreldrepenger, så det kan hende din avdeling har startet opp med dette. Det skulle vel innføres for foreldrepenger i løpet av første halvår 2018. Da skal man kunne få svar på foreldrepengesøknaden også samme dag hvis man ikke har noe komplisert på sin. Men da vil jo behandlingstiden gå betraktelig ned når det bare blir en %-andel som må sjekkes ut av mennesker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet innsendingen med en gang jeg kunne, men de på jobben var trege så det tok nesten to uker før den var ferdig. Det er åtte ukers behandlingstid her jeg bor, og to dager før permisjonen min starter er det gått åtte uker siden den ble ferdig sendt inn. Veeldig spent på om den blir ferdig behandlet til da.

Har ikke søkt om å ta fedrekvoten, men har søkt om gradert..

Svigerbroren min jobber faktisk på det tekniske med foreldrepenger på NAV, altså det nye systemet. Så han kan en del om reglene der nå. :fnise: Jeg har hintet om at det er greit for når de skal få barn, men det virker som de begge ønsker å være barneløse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de bruker 12 uker på min, så får jeg ikke svar før etter jeg har gått ut i permisjon. For man kan jo ikke søke så tidlig :P  Så jeg får vel svar rundt termin tenker jeg...  Merkelig system i grunn. 

Deilig med kort uke denne uka da. Jobbet 4,5 time i går og forrige dagen, og så er det fri resten av uka :jepp:  

Fikk med meg samboern på matshopping før han dro på jobb, og jeg ble helt utslitt av det, så nå skal jeg sitte i sofaen en stund på forum og strikke og lade batteriene. Så får vi se om jeg har noe energi etter det til å støvsuge litt, eller om jeg utsetter det til senere i uka.  Moren min sa hun skulle komme innom etter påske å hjelpe meg litt da. Så det var jo snilt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det pleier å løse seg. På den ene måten eller den andre. Vil tro de prioriterer ift termin, men skal ikke si noe sikkert. 

Vi skal snart på matshopping. Sendte handlelista som et lite hint når han skulle hjem fra jobb, men den overså han glatt :P må uansett ut for å hente en pakke etterpå. 

I dag har jeg og guttungen hatt en rolig morgen, sett på barnetv og malt påskeegg. I ettermiddag kommer mamma for å bli noen dager. Kjenner det skal bli kos :) 

har dere noen planer for påsken? 

Endret av Fanteria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig misunnelig på alle på snap, Facebook og insta som er på fjellet, Roma, Gran Canaria, Firenze, Tyrkia osv! Jeg vil også på tur. Vil til varmen da. 

Men jeg har ingen planer. Bare ta det med ro og slappe av. Få gjort litt hjemlige sysler, snakket om å gå på kino en dag og må gjøre masse papirarbeid for samboerens jobb. Henger etter.  Samboeren jobber en del, så blir en del alenetid da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at det virker som mange har flere barnevogner (3 stk f.eks).... Er det jeg som er naiv som tror at vi kan bruke den vi har kjøpt hele veien? Den kostet jo en formue, så jeg hadde jo tenkt at det var noe vi kan bruke til vi ikke trenger vogn lenger. :sjenert:  Vi endte med Emmaljunga nxt90f og den har jo liggedel og sittedel som kan snus begge veier.  Eneste jeg tenker er at man kanskje kjøper en sånn paraplytrille (eller hva det heter) for å ha med på ferie eller byturer når ungen er i grenseland for å ikke trenge vogn lenger. 

I dag er det 49 dager til termin. Under 50 dager. Herregud som tida flyr! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Venninna mi hadde bare en hele veien, bortsett fra at det ble brudd mellom barnefar og hun. Så han skaffet en også. Til gjengjeld vet jeg at ei venninne av svigersøster hadde tre av samme type - bare forskjellige farger. :laugh:

Tror det er litt smak og behag, det å ha en lett trillevogn etterhvert, eller å kunne ha en stående i barnehage hele tiden også videre.

49 dager er ingenting!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en emmaljunga Edge duo og en Babyzen yoyo 6+. Gikk fort over til sistnevnte når vi skulle på senteret og på ferie. Emmaljungaen tar så mye plass i bagasjen :/ men totalt har de dekt alle våre behov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... da får vi se hva vi ender opp med. 

I dag har jeg bestilt en poster og wallstickers til barnerommet. Har siklet på Mrs Migretto posterne leeeeenge. Synes de er så søte. Og nå i påsken var det salg på posters og wallstickers på minikids. Så da slo jeg til på 20%. 

Egentlig er det litt teit - for vi skal jo ikke lage noe barnerom her. Vi skal jo flytte om et år. Så det blir jo ikke før om et år vi skal lage barnerom. Men jeg driver jo uansett å samler inspirasjon til farger og interiør til den nye leiligheten på pinterest allerede. Gleder meg til å lage barnerom om et år :jepp:  Men jeg kan jo henge opp postern likevel her da. Selv om babyen kommer til å sove på vårt rom. Kan jo lage et babyhjørne hos oss! 

High_Res_print-44_copy.jpg?v=1510446303

Også wallstickers "Aussie mates" måtte jeg jo ha, siden samboern er derfra. :fnise: 

aussie_mates_2_4aef171b-9222-4bfb-8bc3-d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå gleder jeg meg til påskeferien er over og hverdagen starter igjen! Har vært veldig plaga med kynnere og nedpress den siste tiden. Det er ingen god kombinasjon med en veldig aktiv 3åring. I dag har han virkelig testa oss foreldrene og jeg er så sliten at jeg knapt har visst hvor jeg skulle gjøre av meg nå når han la seg. 

All energien er som forduftet! Poff! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...