Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, Fanteria skrev:

Nå gleder jeg meg til påskeferien er over og hverdagen starter igjen! Har vært veldig plaga med kynnere og nedpress den siste tiden. Det er ingen god kombinasjon med en veldig aktiv 3åring. I dag har han virkelig testa oss foreldrene og jeg er så sliten at jeg knapt har visst hvor jeg skulle gjøre av meg nå når han la seg. 

All energien er som forduftet! Poff! 

Jeg har det omvendt ;) men jeg har ikke en 3 åring her da. Blir godt når barnehagen åpner igjen. 

Jeg merker at jeg er i så mye bedre form når jeg har fri. Siden natt til onsdag har jeg sovet gjennom hele natta uten å våkne for å tisse (håper ikke jeg jinxer det nå) og har nesten ikke hatt smerter i bekkenet. Sovet så godt også, mye dypere søvn enn vanlig.  Så kroppen har veldig godt av fri. I dag tok jeg bussen unn til byen og handlet litt, og da var jeg så utrolig sliten og vondt i bekkenet etter bare en time. 

Men jeg synes det er litt kjedelig da... å ikke gjøre noe. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er også i den der.. Fin form så lenge jeg ikke gjør noe. :fnise: Men da går tiden sååå sakte! 

Skrevet

Det var noe helt annet sist gang da vi ikke hadde en liten til å ta hensyn til. Om vi er ute setter han fart og hører ikke på oss når vi roper. Ikke så kult på steder med trafikk :/  det skulle vært innafor å sette barn i bånd :P 

Skrevet

Bånd og bur :ler: 

jeg starter jo opp med en dag mindre på jobb til uka da, så håper det hjelper på. En dag fri og resten av dagene kortere. Er jo bare 3 uker igjen til permisjon :sjokkert: 

Skrevet

Jeg har kjent mye mindre bevegelse de siste dagene. Det går å murrer litt i bakhodet med bekymring. Jeg kjenner jo bevegelse, men mye sjeldnere og mindre kraft. Driver å tar testen nå med å drikke saft og telle spark. Og jeg har jo nådd 10 bevegelser på 20 min, så bør vel ikke være bekymret, men vanligvis går hun bananas 2-3 min etter jeg drikker saft. Usikker på om det er noe vits å ringe føden. Eller om det bare er naturlig variasjon. 

Skrevet

Er det en ting jeg stadig har fått beskjed om fra jordmor så er det: Ring en gang for mye enn for lite. Er det mindre/ingen bevegelse så er det første tegn på at noe KAN være galt. (Artikkel som kan være artig å lese, men også litt skummel om man er redd for at man merker mindre spark.)

MEN!! Senest i går kveld kunne jeg se at lille i magen min danset rundt, og jeg følte absolutt ingentingen! Det var helt utrolige bevegelser, men jeg kjente det rett og slett ikke. De siste 4-8 ukene har jeg merket mindre kraft og mindre bevegelser "inni" meg, men godt med bevegelse med hånda. Kanskje det er noe slikt for deg også? Bevegelsene er der, bare annerledes og ikke like lett å merke?

10 bevegelser på 20 min er jo veldig bra, så jeg ville ikke vært bekymret. :Nikke: Samtidig er det mye bedre å ta en telefon om du er bekymret. 

Kjennliv.no - hva gjør du om du opplever lite liv i magen?

Skrevet
8 timer siden, Tonio skrev:

Er det en ting jeg stadig har fått beskjed om fra jordmor så er det: Ring en gang for mye enn for lite. Er det mindre/ingen bevegelse så er det første tegn på at noe KAN være galt. (Artikkel som kan være artig å lese, men også litt skummel om man er redd for at man merker mindre spark.)

MEN!! Senest i går kveld kunne jeg se at lille i magen min danset rundt, og jeg følte absolutt ingentingen! Det var helt utrolige bevegelser, men jeg kjente det rett og slett ikke. De siste 4-8 ukene har jeg merket mindre kraft og mindre bevegelser "inni" meg, men godt med bevegelse med hånda. Kanskje det er noe slikt for deg også? Bevegelsene er der, bare annerledes og ikke like lett å merke?

10 bevegelser på 20 min er jo veldig bra, så jeg ville ikke vært bekymret. :Nikke: Samtidig er det mye bedre å ta en telefon om du er bekymret. 

Kjennliv.no - hva gjør du om du opplever lite liv i magen?

Jeg våknet i natt å måtte tisse (jinxet i går ja), og etterhvert da fikk jeg ikke sove igjen. Og da ble det ganske mye bevegelse. Og nå på morgen har det også vært mye. Så alt er nok bra. Men jeg skal passe på å kjenne litt utover dagen og Evt ringe å høre. Har jo fått et skriv/prosedyre fra sykehuset om hva man skal gjøre og sånn ved mindre/lite liv, så leste den i går kveld. 

Skrevet

Tror man bare må stole på magefølelsen @Omo. Som @Tonio sier så er det bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. 

Jeg tok visst over når det tissefri natt :P det var veldig deilig å sove ut :) 

i dag koser vi oss ute i sola. Mannen brygger øl og jeg koser meg med grønne epler og kaffe :) 

Skrevet

Jeg gleder meg også veldig til barnehagen starter igjen nå, @Fanteria - og det gjør datteren også :ler: Vi har ikke møtt så mange andre barn i ferien, så nå er hun bra lei av å bare henge sammen med voksne, og rimelig slitsom å håndtere. De siste dagene har hun spurt hver morgen, med håp i stemmen: "Skal jeg i barnehagen i dag?" Nå jeg har svart at neida, ikke i dag heller, har responsen vært sukk en fjortis verdig :fnise: 

Skrevet

Du er heldig @miore. Guttungen sier klart og tydelig at han ikke skal i barnehagen :O jeg er ikke enig i det. Nå har vi slått opp telt på plattingen og han har rigga seg til der. Tenkte å ta oss en tur inn til Oslo og kanskje se Brillebjørn på kino i morgen. 

Jeg ser at han savner noen å leke med, for han sjekker etter om naboene er ute og leker innimellom/ 

Skrevet

I dag er jeg hvertfall ikke bekymret for bevegelse. Har vært masse i dag. Så kanskje hun bare var sliten i går og forrigårs og slappet av inni der. Er på normalen i dag hvertfall.  Håper jeg da får sove hele natten i natt, for nå er jeg trøtt etter å ikke ha sovet godt i natt. Dumme bekymringer som holder meg våken. 

Om et par år får vel jeg og kjenne på den stengte barnehagen :ler: 

Jeg synes det er merkelig hva kroppen driver med for å forberede oss på ny tilværelse. Fascinerende. Ikke bare det fysiske liksom, men at vi ikke sover gjennom natta f.eks. Og jeg som er skikkelig B menneske og alltid (siden jeg var baby og barn) har sovet til minst 10.30. 10.30 er tidlig for meg. Vanligvis har jeg alltid sovet til 11 eller 12. Mamma måtte dra meg opp av senga når jeg var barn. Mens nå de siste ca 4-5 ukene våkner jeg tidlig og får ikke sove igjen. Før vi stilte klokka var det rundt 8, nå etter vi har stilt klokka er det jo 9, så ikke så tidlig lenger. Men for meg er 8 på morgenen gryyyytidlig. ;)  Om en liten stund så er vel 8 det samme som å sove lenge :P 

I dag er jeg 34+0. 6 uker igjen til termin!! 45 dager. Herregud som tida flyr fra meg! Tenk at første trimester var SÅÅÅ eviglangt. 

• Liker 1
Skrevet

Om 5 dager regnes du som høygravid @Omo ;) 

jeg er fortsatt B menneske, heldigvis er guttungen det også. Så når andre snakker om at de sto opp i 5-6 tida, priser jeg meg lykkelig over at han våkner alt fra 7-9. I tillegg kan vi hale ut tida litt med Viaplay på mobilen i senga :P jeg måtte legge meg i 9 tida og sto gjerne ikke opp før 9 igjen når jeg var hjemme i permisjon. 

Vi fikk nabojenta på besøk nå i stad. Så de har kost seg i vanndammer og lekt godt sammen. Til slutt måtte vi runde av fordi de begge var gjennomvåte. Nå koser han seg i badekaret og jeg ligger i sakkosekken på badet og slapper av :P 

Skrevet
3 timer siden, Fanteria skrev:

Du er heldig @miore. Guttungen sier klart og tydelig at han ikke skal i barnehagen :O jeg er ikke enig i det. Nå har vi slått opp telt på plattingen og han har rigga seg til der. Tenkte å ta oss en tur inn til Oslo og kanskje se Brillebjørn på kino i morgen. 

Jeg ser at han savner noen å leke med, for han sjekker etter om naboene er ute og leker innimellom/ 

Brillebjørn kan anbefales, vi så den i går 😊 Utrolig unødvendig med 20 min kinoreklame før en film beregnet for såpass små barn, så vi burde ikke vært første inn i salen (sånn går det bår småtten gleder seg så mye at vi bare ikke kunne vente med å dra), så et kvarter før filmen var slutt var hun egentlig klar for å dra. Men veldig moro frem til da :Nikke: 

Skrevet

Takk for tips @miore :) da blir det spennende å se om han vil bli med i morgen :) 

Skrevet
28 minutter siden, Fanteria skrev:

Om 5 dager regnes du som høygravid @Omo ;) 

jeg er fortsatt B menneske, heldigvis er guttungen det også. Så når andre snakker om at de sto opp i 5-6 tida, priser jeg meg lykkelig over at han våkner alt fra 7-9. I tillegg kan vi hale ut tida litt med Viaplay på mobilen i senga :P jeg måtte legge meg i 9 tida og sto gjerne ikke opp før 9 igjen når jeg var hjemme i permisjon. 

Vi fikk nabojenta på besøk nå i stad. Så de har kost seg i vanndammer og lekt godt sammen. Til slutt måtte vi runde av fordi de begge var gjennomvåte. Nå koser han seg i badekaret og jeg ligger i sakkosekken på badet og slapper av :P 

Jeg håper på B baby og! Men er litt spent på det med soving. Samboeren er ekstremt avhengig av 8 timer søvn. Hele morssiden hans er sånn. De føler seg fulle eller dopa hvis de får mindre enn 8 timer. Svimle og rare. Så lurer på om det arves videre. De fleste andre klarer seg jo på lite søvn selv om det ikke er optimalt. Så lurer på hvordan han blir også! 

Høygravid om 5 dager!! :sjokkert: wow

Skrevet

Sove hele natta-tiden er visst over. Jeg jinxet det. Fikk hvertfall 3 gode netter i påsken da. 

Men når jeg var oppe i natt hadde jeg så sinnsykt vondt i magen. Luftsmerter. Kjennes som et bånd som går rundt fra side til side og strammer skikkelig. Og mens jeg stod der krokbøyd midt på natta i smerter måtte jeg jo bare tenke at dette er vel bare småtterier i forhold til riene jeg snart skal gjennom. Og begynte å grue meg. For luftsmerter er faktisk skikkelig vondt. Mamma ble henta av ambulanse for de trodde hun var i fødsel når hun var 38+, men det var bare en skikkelig fis som skulle ut :ler: 

også spurte samboeren om alt var i orden når jeg kom til senga (fortsatt i smerter og krokbøyd), og jeg ville jo prøve å beholde litt mystikk mellom oss og ikke si at jeg må prompe men får ikke til, så da ble det bare en vag «veldig vondt i magen» :fnise: 

Skrevet

Tenk at vi snart har babyene her! Jeg skjønner at påskeferie er litt roligere for oss som ikke har noen fra før i år. For meg blir det først og fremst topp at butikkene åpner igjen i morgen, sånn at man kan få kjøpt flere saftige appelsiner :fnise:

Imponerende å klare å sove ei hel natt uten å gå på do nå altså. Hvis jeg våkner om natten etter å ha sovet litt bedre og lenger enn vanlig, er blæra så full at det gjør vondt. Det er fascinerende og litt slitsomt at kroppen forbereder oss på avbrutt søvn. Jeg tar meg i å tenke "jaja, etter fødselen går jo plagene over, og da får jeg sove normalt igjen". Blir nok skuffet der :ler:

Hehe, @Omo jeg har tenkt litt på det der, og håper at riene ikke skal være enda verre enn skikkelig, skikkelig mageknip. Jeg har også hatt det noen ganger dette svangerskapet, og en gang helt i starten var det så vondt at jeg besvimte. Og så skal rier være det vondeste man kan ha, og vare lenge :overrasket: Jeg begynner å bli veldig spent nå!

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg stemmer for å sette ungene i bur 😂 Mine er noe av det mest rampete jeg har vært borti denne påska! Tror de trenger skole og barnehage igjen.

Veldig variasjon på hvor mye liv jeg også kjenner. Noen dager nesten ingenting, men andre dager føles det som babyen prøver å bryte seg ut 😍

Skrevet

Jeg har vasket babytøyet i dag.... og alt ser ut som det har krympet :klo: vasket på 30 grader finvask, så det skulle da gå bra. Og de ullplaggene jeg hadde inni der ser skikkelig slitt ut nå. Etter en vask. Lurer nå på om bodyene i 56 kommer til å passe, for de ser ut sånn som 50 så ut før vask. Og 50 ble jo miniatyr. 

Skikkelig dårlig husmor her ja... 

Skrevet

Noen av klærne vi har kjøpt brukt som det står størrelse 68 på, er omtrent samme størrelse som de nye vi kjøpte i størrelse 56. :fnise: Skal faktisk sette på en klesvask med babytøy selv nå, merker jeg ble litt redd.. Vi pleier bare å kjøre det meste sammen på samme, uansett. :laugh:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...