Gå til innhold

Skravletråd mai-juni 2018


Tonio

Anbefalte innlegg

Kanskje de blir større når de tørker. Den ene jakka i str 62 som så veldig stor ut ser ut som 56 nå :klo:  kanskje vi må kjøpe større str siden nesten alt krymper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åj da, jeg har ikke kommet så langt som til klesvasken enda. Det meste av tøyet har vi arvet, så det er forhåpentligvis ferdigkrympet. Men jeg har ikke noe lyst til å krympe de søte plaggene jeg ble fristet til å kjøpe selv om vi ikke trenger dem. 30 grader finvask kan da umulig være for hardt, så det må være snakk om dårlig babytøy og ikke dårlig husmor, altså :Nikke: Krysser fingrene for at alt vokser igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke tåler 30 grader finvask en gang er det nesten ubrukelig uansett @Omo, for småbarn produserer mye guffent! Vi fikk noen veldig «praktiske» klær i gave til datteren husker jeg, håndvask eller dry clean only til den nyfødte er liksom ikke helt greia :rolleyes: 

Når det er sagt husker jeg godt at jeg så på de nyvaskede klærne i str 50 og var sikker på at de hadde krympet og at ingen babyer var så små at de passet inn i dem. Datteren svømte i dem da hun kom ut :ler: Nå sitter jeg med akkurat samme følelsen igjen, så lærer tydeligvis ikke! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, miore skrev:

Hvis det ikke tåler 30 grader finvask en gang er det nesten ubrukelig uansett @Omo, for småbarn produserer mye guffent! Vi fikk noen veldig «praktiske» klær i gave til datteren husker jeg, håndvask eller dry clean only til den nyfødte er liksom ikke helt greia :rolleyes: 

Når det er sagt husker jeg godt at jeg så på de nyvaskede klærne i str 50 og var sikker på at de hadde krympet og at ingen babyer var så små at de passet inn i dem. Datteren svømte i dem da hun kom ut :ler: Nå sitter jeg med akkurat samme følelsen igjen, så lærer tydeligvis ikke! 

Kanskje det var synet som spilte meg et puss da... for det stod på vaskelappene 30 og 40 grader. Jeg tok bare alt på finvask siden det var noe ull der også. Gadd ikke vaske 4 miniatyrplagg på ull alene 😆 

huh, jobba 6 timer i dag og er skikkelig sliten. Ryggen verker. Men jeg har sovet for lite i natt også. Sovnet ikke før 1, og våknet 7 med 2 tissepauser. Får vel ta en cowboystrekk på sofaen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også at klærne har krympet! Vasket de på 40 grader finvask, de skal jo egentlig tåle 40 grader vanlig vask men jeg vil ikke slite de ut unødvendig :P Størrelse 50 ser jo prematur ut nå. De klærne som har krympet mest er fra h&m, og de er allerede små i størrelsen.. Er jo ikke alle som får bruk for 50 i det hele tatt, men jeg var gjennomsnittsbaby og samboer liten (men han kom 3 uker før termin) så tror kanskje vi får bruk for det. Mamma er overbevist om at vi får ei LITA jente, så får vi se om det stemmer. 

Ellers opplevde jeg noe veldig ubehagelig i går. Fikk helt plutselig intense stikk i skrittet, ikke symfysen men mer der ungen skal ut, når jeg stod oppreist. Var hjemme alene men ropte "Au!" allikevel for smertene var så intense. Gikk bort etter ca 3 sekunder, og fikk det 2 ganger til innen en halvtime. Spurte flere som har vært gravide, og de foreslo at det kunne vært kynnere eller luftsmerter, men det er jeg sikker på at det ikke var, for magen ble ikke hard som ved kynnere og det gav seg jo veldig raskt. Ikke var det luftsmerter heller, for det har jeg i dag og det kjennes helt annerledes ut. Det kjentes egentlig ut som babyen prøvde intenst å presse seg ut skjeden/tarmen. Mulig det var hodet som festet seg eller at babyen iallefall er på vei lenger ned i bekkenet? 

Jeg var iallefall rask å ringe samboer som var på jobb og fortelle hva som hadde skjedd og si at dersom jeg ringte på igjen så måtte han svare øyeblikkelig!! Ikke noe gøy å være alene hjemme når slikt skjer, må passe på at mobilen min er oppladet til enhver tid nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være hun har fått noen nerver i klem når hun har presset seg nedover @strawberry. Nedpress kan være vondt :/ 

Har fått svie og blitt veldig øm når lille har presset ned her. Får håpe hodene fester seg så vi får litt stabilitet i bekkenet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, nerver i klem kan det kanskje ha vært @Fanteria. Hun stoppet heldigvis når jeg ropte Au! Flink jente :fnise: Måtte holde meg fast i kjøkkenbenken når det pågikk. Begynte å grue meg litt mer til fødsel nå, siden jeg har så lav smerteterskel. Epidural, yes please!

Mer stabilitet i bekkenet hadde vært veeeeldig greit nå ja! 

Ellers har jeg begynt å telle ned dager nå istedenfor uker, så nå går tiden saaaakte. 50 dager igjen nå, og 4 uker til permisjonen begynner. Gleder meg til permisjonsstart selv om jeg er sykemeldt, for da slipper jeg mer styr med nav. Fikk brev med varsel om at de vurderer stans av sykepenger, men det stod heldigvis i brevet litt indirekte at det var oppfølgingsplan fra arbeidsgiver de manglet. Så arbeidsgiver skrev den inn på nav, med forslag om 3 arbeidsoppgaver (som jeg allerede har prøvd ut, men ble mye verre av). Heldigvis kunne jeg selv svare under hvert punkt hvorfor det var mulig eller ikke mulig. Men dette er jo informasjon som legen allerede har skrevet i sykemeldingen, så synes det er litt unødvendig at jeg må dobbelføre det. Menmen. 
Men siden datoen for evt stans av sykepenger var i dag, så har jeg jo tenkt på det hele påsken siden planen ikke ble sendt inn før sist onsdag. Så jeg startet dagen med å ringte nav, og kom heldigvis frem til en hyggelig mann som kunne fortelle at så lenge det var sendt inn innen den datoen (altså i dag), så skjer ikke det noe mer med saken før nav har fått sett på det som er levert inn. Så jeg vil få ny beskjed dersom de allikevel vurderer å stanse sykepengene, men da sa han at jeg bare måtte kontakte lege og få mer dokumentasjon i mitt tilfelle. Åhh byråkrati.. :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, strawberry skrev:

Ja, nerver i klem kan det kanskje ha vært @Fanteria. Hun stoppet heldigvis når jeg ropte Au! Flink jente :fnise: Måtte holde meg fast i kjøkkenbenken når det pågikk. Begynte å grue meg litt mer til fødsel nå, siden jeg har så lav smerteterskel. Epidural, yes please!

Mer stabilitet i bekkenet hadde vært veeeeldig greit nå ja! 

Ellers har jeg begynt å telle ned dager nå istedenfor uker, så nå går tiden saaaakte. 50 dager igjen nå, og 4 uker til permisjonen begynner. Gleder meg til permisjonsstart selv om jeg er sykemeldt, for da slipper jeg mer styr med nav. Fikk brev med varsel om at de vurderer stans av sykepenger, men det stod heldigvis i brevet litt indirekte at det var oppfølgingsplan fra arbeidsgiver de manglet. Så arbeidsgiver skrev den inn på nav, med forslag om 3 arbeidsoppgaver (som jeg allerede har prøvd ut, men ble mye verre av). Heldigvis kunne jeg selv svare under hvert punkt hvorfor det var mulig eller ikke mulig. Men dette er jo informasjon som legen allerede har skrevet i sykemeldingen, så synes det er litt unødvendig at jeg må dobbelføre det. Menmen. 
Men siden datoen for evt stans av sykepenger var i dag, så har jeg jo tenkt på det hele påsken siden planen ikke ble sendt inn før sist onsdag. Så jeg startet dagen med å ringte nav, og kom heldigvis frem til en hyggelig mann som kunne fortelle at så lenge det var sendt inn innen den datoen (altså i dag), så skjer ikke det noe mer med saken før nav har fått sett på det som er levert inn. Så jeg vil få ny beskjed dersom de allikevel vurderer å stanse sykepengene, men da sa han at jeg bare måtte kontakte lege og få mer dokumentasjon i mitt tilfelle. Åhh byråkrati.. :fnise: 

Stemmer, du har termin bare dager før meg. Ble selv sykemeldt til permisjonen i går. Nav sendte for en tid tilbake det standardiserte brevet om innkallelse til møte mellom Nav og arbeidsgiver ved langvarig sykemelding. Måtte smile når det sto at de ikke så noen grunn til å holde møte. Barnehage og bekkenløsning er en dårlig kombinasjon. I tillegg hadde vi, som dere, prøvd ulike tiltak. 

Epiduralen var forresten helt fantastisk for min del :fnise: ikke pga smerten, men jeg ble så veldig sliten. Fødselen min var ikke lang engang! 4 timer i aktiv fødsel. Var så godt med en puste- og matpause :P 

jordmora sa i går at hodet burde ha festet seg i løpet av de neste 4 ukene. Jo før, jo bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Fanteria skrev:

Stemmer, du har termin bare dager før meg. Ble selv sykemeldt til permisjonen i går. Nav sendte for en tid tilbake det standardiserte brevet om innkallelse til møte mellom Nav og arbeidsgiver ved langvarig sykemelding. Måtte smile når det sto at de ikke så noen grunn til å holde møte. Barnehage og bekkenløsning er en dårlig kombinasjon. I tillegg hadde vi, som dere, prøvd ulike tiltak. 

Epiduralen var forresten helt fantastisk for min del :fnise: ikke pga smerten, men jeg ble så veldig sliten. Fødselen min var ikke lang engang! 4 timer i aktiv fødsel. Var så godt med en puste- og matpause :P 

jordmora sa i går at hodet burde ha festet seg i løpet av de neste 4 ukene. Jo før, jo bedre! 

Ja, gleder meg egentlig bare til rundt 20. april, for da skal jeg til lege igjen, så da slipper jeg nok å stresse mer, evt når jeg får svar fra nav nå om at de gir unntak for aktivitetsplikt. Greit når nav aksepterer at tiltak faktisk er prøvd ut, håper de gjør det i mitt tilfelle også! 

Godt å høre positive erfaringer med epidural! Snakket med samboer om det, når jeg så på fødeadelingen at det var en mann som hadde sprøyteskrekk og skulle være tilstede når dama fikk epidural. Jeg fikk heldigvis avklart med samboer at han ikke har noe sprøyteskrekk, så han skal være "tøff mann" og passe på meg når jeg får den. Hadde han freaka ut når han ser sprøyta, så hadde jeg også freaka ut nemlig.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, strawberry skrev:

Ja, gleder meg egentlig bare til rundt 20. april, for da skal jeg til lege igjen, så da slipper jeg nok å stresse mer, evt når jeg får svar fra nav nå om at de gir unntak for aktivitetsplikt. Greit når nav aksepterer at tiltak faktisk er prøvd ut, håper de gjør det i mitt tilfelle også! 

Godt å høre positive erfaringer med epidural! Snakket med samboer om det, når jeg så på fødeadelingen at det var en mann som hadde sprøyteskrekk og skulle være tilstede når dama fikk epidural. Jeg fikk heldigvis avklart med samboer at han ikke har noe sprøyteskrekk, så han skal være "tøff mann" og passe på meg når jeg får den. Hadde han freaka ut når han ser sprøyta, så hadde jeg også freaka ut nemlig.. :fnise:

Litt kjedelig om han går i bakken når epiduralen blir satt. Hos oss var det mannen som fortalte at jeg ville ha epidural. Jeg var så borte i min egen verden, så da var det godt at han kjenner meg såpass at han klarte å forstå hva jeg prøvde å kommunisere mens jeg var i ørska :fnise:

han var smart nok til å stelle seg på fremsiden og fokuserte på meg. Så han slapp å se på. Jeg ble litt gelé i beina av sprøyta, så etter fødselen når de ville ha meg på do, var det to sykepleiere som hjalp meg på do :P klarte ikke å gå skikkelig. Det gikk heldigvis over etter noen timer 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Fanteria skrev:

Litt kjedelig om han går i bakken når epiduralen blir satt. Hos oss var det mannen som fortalte at jeg ville ha epidural. Jeg var så borte i min egen verden, så da var det godt at han kjenner meg såpass at han klarte å forstå hva jeg prøvde å kommunisere mens jeg var i ørska :fnise:

han var smart nok til å stelle seg på fremsiden og fokuserte på meg. Så han slapp å se på. Jeg ble litt gelé i beina av sprøyta, så etter fødselen når de ville ha meg på do, var det to sykepleiere som hjalp meg på do :P klarte ikke å gå skikkelig. Det gikk heldigvis over etter noen timer 

Bra han passer på!  Her vil mannen ha en huskeliste over ting til fødsel, for han er så redd for å glemme noe eller gjøre noe feil, og liker å vite litt hva som forventes av han i en ny og ukjent situasjon :fnise: Så "fødebrevet" blir egentlig til han, så kan han si ting videre om det er behov for det. F.eks hva som lindrer smertene mine osv.

Har skrevet dette til nå: 
Stryke meg over ryggen i sirkelbevegelser, ikke for raskt (vi har allerede begynt å øve på dette etter anbefaling fra fysioterapeuten min. Greit å kunne bruke noen måneder på å lære han det skikkelig, ikke plutselig skulle lære han det midt under fødselen, for da gjør han det nok helt feil :fnise:)
At jeg vil ha epidural!
Dusj med varmt vann over korsryggen, evt "varmeflasker" eller lignende lindrer smerter godt hos meg
At han selv må huske å spise og drikke (men ikke for mye koffein heller)
At han må sette seg ned om han begynner å bli svimmel eller uvel, for jeg gidder ikke at han besvimer :P 
At han ikke skal snakke om andre ting med mindre jeg ber om det for å få avledning
Massasje av nakke
Tilby meg KALD drikke (ikke lunken!)
At han må minne meg på å puste rolig
Om jeg ligger på siden så vil jeg gjerne ha en pute bak ryggen
At han ikke skal klage over at han er trøtt osv, for da blir jeg nok sint :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal også ha epidural! Ingen tvil. For meg er det ikke noe poeng å strebe etter en mest mulig naturlig fødsel. Jeg tenker jeg føler den fødselen uansett jeg. :ler:  Men mannen min har skikkelig sprøyteskrekk. Han er livredd for å ta blodprøver og sånn. Og han synes alt som hører til sykehus er ekkelt. Så jeg har en kandidat til besvimelse! Faren hans besvimte da han ble født, og han slekter visst på sin far når det kommer til sånne ting. 

Legen min skrev ganske utfyllende på min sykemelding, så jeg håper at det holder uten noe byråkratitulliball. Men jeg er jo 40% så kan hende det er litt anderledes da? 

I morges trodde jeg at kanskje magen hadde sunket ned. Den så mye lavere ut, og var liksom litt tom på toppen. Men den har nå kommet seg oppover i løpet av dagen.  Men jeg har fått masse små sår på magen nå. Sånne på str med hullet i en enkrone rundt på magen. Antar at det er huden som sprekker opp fordi den er så spent. Magen har nemlig vokst veldig mye i påsken. 

I dag er det akkurat 3 uker til min første permisjonsdag. Onsdag om 3 uker! Det er sååå rart å tenke på. Jeg skal ikke jobbe mer enn 3 uker til i 2018.  Jeg gruer meg litt til permisjonen før babyen kommer. Jeg tror jeg kommer til å kjede meg i tillegg til å ha det vondt/ubehagelig. Jeg kommer ikke til å orke å gjøre noe, og da blir dagene lange. Synes jo egentlig påsken var skikkelig kjedelig. Så jeg må vel finne på noen rolige aktiviteter så jeg ikke kjeder meg i hjel. Orker jo ikke dra inn til byen heller, for det gjorde jeg på påskeaften og da var jeg jo kaputt etterpå. 

En på jobben har et familiemedlem som fødte rett før påske. Hadde termin i juli, men mor hadde svangerskapsforgiftning, og det ble fare for livet hennes, så de måtte sette i gang fødsel. Babyen veide rundt 600gr, men har det visst relativt fint nå. De har fått tatt den ut av kuvøse og kost med den også. Tenk så liten a. Den har sikkert plass i hånda dems. 4 måneder for tidlig. Det er utrolig hva legene får til nå altså. Glad for at den faren der er over hvertfall. Om vi skulle måtte settes i gang nå, så er det ikke så altfor prematurt, og babyene er jo egentlig ferdig utviklet, de skal bare vokse. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig ganske genialt @strawberry. For de føler seg ofte på siden og nå har han fått klare ting å forholde seg til. Mannen min begynte å svare på jobbmail fordi han følte seg overflødig. :P jeg forsvant litt inn i min egen verden, så jeg troooor ikke vi utvekslet så mange ord før jeg fikk den epiduralen :P 

jeg fikk en oppsving siste tiden før termin mes guttungen @Omo. Så det kan være du får mer energi og overskudd siste tiden. Jeg brukte tiden på kafébesøk, vasking av babyklær, fikse småting og slappe av. Den siste tiden gikk veldig fort :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, man får vel dette siste nesting-kicket når det nærmer seg. Så kanskje det blir bra likevel :jepp: 

Kanskje jeg burde skrive en liste til samboern også. Så han kan føle seg nyttig og passe på meg. 

Jeg har testet inotyol kremen jeg har kjøpt til babyen :ler: Jeg har jo eksem som kommer og går litt i bølger. Har hatt litt i det siste, så jeg smurte den på armen min i går kveld, og det ser ut som den hjelper på mer enn bleieutslett :fnise: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, jeg skjønner ikke at noen kan trene helt opp til termin. Jeg får skikkelig kynnere av å gå 50 meter liksom :ler: I dag på vei til bussen etter jobb hadde jeg skikkelig kynnere hele veien omtrent, og det kjentes ut som jeg hadde 100 liters basseng inni magen, for det kjentes ut som det skvulpet inni der når jeg gikk også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Omo skrev:

Og forresten, jeg skjønner ikke at noen kan trene helt opp til termin. Jeg får skikkelig kynnere av å gå 50 meter liksom :ler: I dag på vei til bussen etter jobb hadde jeg skikkelig kynnere hele veien omtrent, og det kjentes ut som jeg hadde 100 liters basseng inni magen, for det kjentes ut som det skvulpet inni der når jeg gikk også. 

Er ganske misunnelige på de som får det til. For nå virker selv en gåtur fjernt :( her er masse kynnere gjennom hele dagen. Eneste positive er at jeg vet det er av en grunn. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vil også ha epidural, har sett folk på TV som føder uten å kjenne riene, what?!? Men så har jeg sprøyteskrekk. Pga det har jeg født med bare lystgass begge gangene. Ene gangen funka ikke lystgassen 🤤 Jeg er ikke gira på det igjen 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lystgass på Ullevål lenger. Men den sprøyta settes jo i ryggen, så da ser man det jo ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har det skjedd litt. :fnise:

@strawberry jeg har også merket litt ekstra vondt noen ganger "der nede". Ett slags nedpress også plutselig som om lille i magen prøver å stikke armen ut, er nesten så jeg blir redd for å bli lugget. :bond:Merker ekstremt mange forskjellige måter å ha smerter på om dagen. :laugh:

Sykmeldinger er ikke alltid bare, bare. Spesielt når man går lenge, men det kjekke med svangerskap er jo at nav burde forstå at det slutter snart nok.

Har kanskje nevnt det før, men ei venninne av meg var på spinningtime bare noen timer før fødselen startet. Så samme dag baby ble født hadde hun også hatt 90 minutters gruppeøkt på sykkel i tillegg til styrketrening.

Kynnere er jeg så vandt til nå, at med unntak av de litt mer vonde så ignorer jeg de. :sjenert:

Epidural, lystgass, steriltvannspapler, kommer til å ta alt jeg kan få som ikke er farlig for baby. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kynnerne er vondere når jeg går. Når jeg sitter og ligger går det liksom greit, men når jeg går strammer det på en annen måte så da blir de veldig ubehagelige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...