Gå til innhold

Uføretrygd, hvorfor alt hatet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, amativeReflection skrev:

Legene vurderer ikke om du er en snylter eller ikke eller om det er rettferdig at hardt arbeidende skal gi deg pengene sine.

Hardt arbeidende gir ikke uføre 1 kr, de er en utgiftspost selv.

Anonymkode: 78714...3a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Marsvinet

Jeg må innrømme at jeg blir irritert på trygdede som kjøper seg merkeklær, utenlandsferier, røyk, alkohol og godteri. Det er et tegn på at de får alt for mye.

Trygd er en gave fra skattebetalerne. Den skal sikre deg mat på bordet, tak over hodet og klær på kroppen, men ikke noe mer. Det skal lønne seg å jobbe. Hver sykefraværsdag bør kjennes hardt på økonomien. 

Hvis det skal være like attraktivt å ligge hjemme og dra seg som å jobbe i lavtlønnede eller ubekveme yrker, så kommer ikke Norge til å kunne gå rundt til slutt. 

Studenter har vel ca. 7.500 utbetalt i måneden, men mye av det går til å kjøpe pensumbøker og til dyr husleie fordi man er avhengig av å bo i byene nært campus. Trygdede har ikke behov for å bo midt i sentrum eller å kjøpe pensumbøker. De burde derfor få mye mindre enn studenter å rutte med.

Gjør barnehage, tannlegebehandling og kollektiv transport gratis, og kutt til gjengjeld kraftig i trygden. Det vil gangne samfunnet mye mer enn dagens ordning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Marsvinet skrev:

Jeg må innrømme at jeg blir irritert på trygdede som kjøper seg merkeklær, utenlandsferier, røyk, alkohol og godteri. Det er et tegn på at de får alt for mye.

Trygd er en gave fra skattebetalerne. Den skal sikre deg mat på bordet, tak over hodet og klær på kroppen, men ikke noe mer. Det skal lønne seg å jobbe. Hver sykefraværsdag bør kjennes hardt på økonomien. 

Hvis det skal være like attraktivt å ligge hjemme og dra seg som å jobbe i lavtlønnede eller ubekveme yrker, så kommer ikke Norge til å kunne gå rundt til slutt. 

Studenter har vel ca. 7.500 utbetalt i måneden, men mye av det går til å kjøpe pensumbøker og til dyr husleie fordi man er avhengig av å bo i byene nært campus. Trygdede har ikke behov for å bo midt i sentrum eller å kjøpe pensumbøker. De burde derfor få mye mindre enn studenter å rutte med.

Gjør barnehage, tannlegebehandling og kollektiv transport gratis, og kutt til gjengjeld kraftig i trygden. Det vil gangne samfunnet mye mer enn dagens ordning. 

Så hvis noen spiser den billigste av det billigste de kan få tak i, for å få råd til godteri eller alkohol, får de fremdeles for mye da?

Anonymkode: 69841...953

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det du totalt glemmer i dette regnestykket er at de fleste blir pensjonister, menn i ca 12 år og kvinner i rundt 16 år, så når vi dør engang mellom 80 og 90 år så har vi kostet staten rundt 300 000 kr og dette gjelder dem som omtrent aldri har vært borte fra jobb i hele sitt arbeidsliv. Når man er 24 år " skylder" man staten ca 2.4 millioner, så betaler vi inn ca 6 millioner i skatt, og deretter får vi en god pensjon siden vi har jobbet i omtrent hele vårt voksne liv. 1 dag på sykehus koster den norske stat ca 40 000 kr, bare den ene dagen sier litt om hvilke store summer det koster den norske stat å " fø" på oss. Uten oljefondet som støtte for hver av en av oss, så hadde det ikke gått rundt.

Anonymkode: 78714...3a0

Jeg glemmer ingenting. Jeg har ikke satt opp regnestykket, jeg sier bare hva svaret er. De som jobber full tid og har ok lønn eller mer veier opp for de som tjener lite, ingenting eller går på trygd. Oljepenger utgjør ca 17% av statsbudsjettet. Det burde være åpenbart at det er for lite til å skyve grensen for hvem som "lønner" seg oppover i nærheten av så mye som du vil ha det til, og det er ikke penger uføretrygdede har enerett på.

Husk at jeg sier gjennomsnittet av dem som jobber. I tillegg kommer utgiftene til alle som ikke jobber, de ca 10 prosentene av arbeidsstyrken som går på uføretrygd, og mennesker som går på andre trygdeordninger. Alle de fører til et stor minus i regnestykket. Du må også huske at skatt på lønn er langt fra den eneste måten vi betaler skatt på, og i tillegg kommer de indirekte måtene jeg har beskrevet som de som jobber fører til skatteinntekter på.

Anonymkode: 12403...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Marsvinet skrev:

Jeg må innrømme at jeg blir irritert på trygdede som kjøper seg merkeklær, utenlandsferier, røyk, alkohol og godteri. Det er et tegn på at de får alt for mye.

Trygd er en gave fra skattebetalerne. Den skal sikre deg mat på bordet, tak over hodet og klær på kroppen, men ikke noe mer. Det skal lønne seg å jobbe. Hver sykefraværsdag bør kjennes hardt på økonomien. 

Hvis det skal være like attraktivt å ligge hjemme og dra seg som å jobbe i lavtlønnede eller ubekveme yrker, så kommer ikke Norge til å kunne gå rundt til slutt. 

Studenter har vel ca. 7.500 utbetalt i måneden, men mye av det går til å kjøpe pensumbøker og til dyr husleie fordi man er avhengig av å bo i byene nært campus. Trygdede har ikke behov for å bo midt i sentrum eller å kjøpe pensumbøker. De burde derfor få mye mindre enn studenter å rutte med.

Gjør barnehage, tannlegebehandling og kollektiv transport gratis, og kutt til gjengjeld kraftig i trygden. Det vil gangne samfunnet mye mer enn dagens ordning. 

Jeg kan fint leve på 7500kr like lenge som en student må, men da skal jeg også ha penger utbetalt tilsvarende utdannelsen til gjennomsnittstudenten er verdt. :roll: Og du har da ingenting med hva folk bruker trygden sin til?

Anonymkode: 2cdf8...96f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med de som ønsker å jobb så mye de klarer, men som ikke får jobb pga at ingen vil ansette noen som kun klarer 30-50%?

Når dere snakker om ufør virker det som om alle uføre er 100%, det stemmer ikke....

Som sagt tidligere jeg er på vei til å bli ufør. Jeg håper jeg skal klare å jobbe 30-50%. Og ja, jeg har en uføre forsikring gjennom det at jeg er fagorganisert. Har betalt på denne forsikringen i 20 år. Så hvis den blir utbetalt blir jeg gjeldfri. Og jeg kommer til å ha en grei lønn/uføre. 

Skikkelig urettferdig? Vel jeg synes det er skikkelig urettferdig at jeg fikk borreliose og fikk så mange sen skader. Og at jeg ikke får mer behandling her i Norge. Og at jeg må bruke kr 30 000,- /40 000,- på å reise til utlandet. Skikkelig urettferdig. 

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Marsvinet skrev:

Jeg må innrømme at jeg blir irritert på trygdede som kjøper seg merkeklær, utenlandsferier, røyk, alkohol og godteri. Det er et tegn på at de får alt for mye.

Trygd er en gave fra skattebetalerne. Den skal sikre deg mat på bordet, tak over hodet og klær på kroppen, men ikke noe mer. Det skal lønne seg å jobbe. Hver sykefraværsdag bør kjennes hardt på økonomien. 

Hvis det skal være like attraktivt å ligge hjemme og dra seg som å jobbe i lavtlønnede eller ubekveme yrker, så kommer ikke Norge til å kunne gå rundt til slutt. 

Studenter har vel ca. 7.500 utbetalt i måneden, men mye av det går til å kjøpe pensumbøker og til dyr husleie fordi man er avhengig av å bo i byene nært campus. Trygdede har ikke behov for å bo midt i sentrum eller å kjøpe pensumbøker. De burde derfor få mye mindre enn studenter å rutte med.

Gjør barnehage, tannlegebehandling og kollektiv transport gratis, og kutt til gjengjeld kraftig i trygden. Det vil gangne samfunnet mye mer enn dagens ordning. 

Med en årslønn på under 800k i året (til sammen), er det noen som har lurt på livsstilen vår også. Enebolig, to nye biler, reiser, merkeklær/interiør/vesker o.l. 

Men de fleste klarer å tenke seg til at der kan være arv, forsikringsgevinst, og riktig investering i boligmarkedet, som også er en stor del av økonomien til mange. 

Anonymkode: 929c0...b1a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som nevner de unge uføre og virker spesielt arg på dem. Det er vel ca 14 000 uføre i alderen mellom 18-29 år ( husk da å ta med dem som er født med hjerneskader, eller som har syndromer ). Det er vel ca 700 000 mennesker mellom 18-29 år i Norge, da syntes jeg ikke tallet 14 000 mennesker er så avskrekkende. Det er tragisk for hver enkelt av dem, men for Norge som helhet blir det et lite tall, særlig med tanke på at mange av dem som er uføre i den alderen har medfødte lidelser.

Anonymkode: 78714...3a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemmer ingenting. Jeg har ikke satt opp regnestykket, jeg sier bare hva svaret er. De som jobber full tid og har ok lønn eller mer veier opp for de som tjener lite, ingenting eller går på trygd. Oljepenger utgjør ca 17% av statsbudsjettet. Det burde være åpenbart at det er for lite til å skyve grensen for hvem som "lønner" seg oppover i nærheten av så mye som du vil ha det til, og det er ikke penger uføretrygdede har enerett på.

Husk at jeg sier gjennomsnittet av dem som jobber. I tillegg kommer utgiftene til alle som ikke jobber, de ca 10 prosentene av arbeidsstyrken som går på uføretrygd, og mennesker som går på andre trygdeordninger. Alle de fører til et stor minus i regnestykket. Du må også huske at skatt på lønn er langt fra den eneste måten vi betaler skatt på, og i tillegg kommer de indirekte måtene jeg har beskrevet som de som jobber fører til skatteinntekter på.

Anonymkode: 12403...23e

Med et statsbudsjett der utgiftene har passert 1 billion for en god stund siden så er 17% av oljepengene en ganske betydelig post. Oljefondets betydning i statsbudsjettet vil også øke i årene som kommer, og mye av det er allerede avsatt til fremtidige pensjoner sett i lys av at vi har et stort antall mennesker blant etterkrigsgenerasjonen som har pensjonert seg eller er i ferd med å gjøre det i de kommende årene. 

Det handler ikke om at vi ikke forstår at uføretrygdede ikke har enerett på pengene, men at det offentliges inntekter ikke er ubegrenset totalt sett. Hadde vi ikke hatt oljefondet, så måtte vi allerede ha kuttet drastisk i velferdsytelser. Du kan jo selv tenke deg situasjonen om vi ikke hadde hatt mulighet til å ta 17% fra oljefondet. Det fungerer som en pute som demper de kortsiktige konsekvensene av lavere inntekter fra petroleumsbransjen, men dette vil ikke vare evig.

Anonymkode: 303b2...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med et statsbudsjett der utgiftene har passert 1 billion for en god stund siden så er 17% av oljepengene en ganske betydelig post.

17% er 17%, uavhengig av beløp. Hvis de hadde forsvunnet måtte vi spart inn 17% totalt. Det meste av resten av statens inntekter er en konsekvens av de som jobber. Resten av det du skriver blir litt langt utenfor diskusjonen dette begynte med, som var hvor høy lønn man må ha for å betale mer enn man får tilbake.

Anonymkode: 12403...23e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Probleme er at de som får stønader fra NAV i alle former AAP, uføretrygd osv. Forstår ikke at om få år må disse ytelsene kuttes drastisk. Derfor må ingen tronet det vil være mulig i fremtiden og leve et verdig liv på stønadene fra staten. Det vil rett og slett ikke være nokmpenger til det. Det finnes ingen god løsning dessverre, stor fattigdom blir resultatet. Det finnes ikke noen fantastisk løsning på probleme det er rett og slett blitt for mange på forskjellige stønader. Derfor synes jeg det er for lett og få uføretrygd, det er kun plass ril et vist antall på statsbudsjettet og det antalle er færre en i dag, så hva gjør man da? Om 10'år tipper jeg at livet til de som er på  stønader ikke vil være mye bra, dette tror jeg også vil gjelde mange pensjonister. Det er for mange med sugerøret godt planta i NAV kassa, dette vil til slutt gå ut over alle på en måtensom ingen har lyst til å tenke på i dag. 

 

 

Anonymkode: 9c7e3...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk litt nysgjerrig på utdanningsnivået til alle uførekritikere i tråden her jeg..... 

Anonymkode: a569a...f48

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk litt nysgjerrig på utdanningsnivået til alle uførekritikere i tråden her jeg..... 

Anonymkode: a569a...f48

Jeg også... :)

Anonymkode: 18ba3...3de

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utadannings nivået er nok høyt nok det. Men at folk ikke er bekymret over pengebruken over NAV budsjette er vel kansje de jeg lurer på utdanningsnivået til.  Jeg snakker kansje ikke bare om de som er uføretrygdet men hele NAV. Men som mange sier er det mye stønader som blir utbetalt før uføretrygd blir innvilget, for det er vel AAP i 5-10 år før uføretrygd. Jaja oljen inntektene synker og statsbudsjettet går snart ikke opp og når jeg sier snart så mener jeg ikke om 1-2år kansje 12-15 år. Så hatet mot de som mottar stønader fra nav og de som jobber vil nok bli større med årene for skatteavgifts og trykke for de som jobber er nok på grensen av hva som er akseptert og betale, men det forutsetter også at tjenestene ellers i samfunnet er ok. Vist ikke detter nok viljen til og betale skatt. Vi er avhengige av en vilje i befolkningen til å betale skatt. Viljen i dag tror jeg er veldig høy.

Jeg håper jo at ting ordner seg for alle men jeg klarer bare ikke og se at det i fremtiden vil være nok penger til det systemet vi har i dag. Så sant ikke en ny pengemaskin for staten dukker opp. Noe annet en oljen. 

Anonymkode: 9c7e3...8e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utadannings nivået er nok høyt nok det. Men at folk ikke er bekymret over pengebruken over NAV budsjette er vel kansje de jeg lurer på utdanningsnivået til.  Jeg snakker kansje ikke bare om de som er uføretrygdet men hele NAV. Men som mange sier er det mye stønader som blir utbetalt før uføretrygd blir innvilget, for det er vel AAP i 5-10 år før uføretrygd. Jaja oljen inntektene synker og statsbudsjettet går snart ikke opp og når jeg sier snart så mener jeg ikke om 1-2år kansje 12-15 år. Så hatet mot de som mottar stønader fra nav og de som jobber vil nok bli større med årene for skatteavgifts og trykke for de som jobber er nok på grensen av hva som er akseptert og betale, men det forutsetter også at tjenestene ellers i samfunnet er ok. Vist ikke detter nok viljen til og betale skatt. Vi er avhengige av en vilje i befolkningen til å betale skatt. Viljen i dag tror jeg er veldig høy.

Jeg håper jo at ting ordner seg for alle men jeg klarer bare ikke og se at det i fremtiden vil være nok penger til det systemet vi har i dag. Så sant ikke en ny pengemaskin for staten dukker opp. Noe annet en oljen. 

Anonymkode: 9c7e3...8e9

Greit nok det, men ironien er jo at uføre ikke er de som drar mest penger ut av navsystemet i det hele tatt og faktisk har et reellt behov for hjelp der det eneste som vel kan diskuteres er hvorfor folk som har hatt særlig høy lønn skal ha utbetalt mye mer enn det som trengs for å opprettholde en normal levestandard. Hvorfor ikke heller diskutere andre stønader som har mye mer svindel og er snakk om mer penger? 

Anonymkode: db70e...101

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles er det folk som ikke skjønner hva HI handler om. Det at du er uenig med NAV og uføretryg betyr ikke at du har rett til å hetse og mobbe folk som er trygdet. 

De som sier det er for lett til å få uføretrygd vet ikke hva de snakker om. NAV har blitt utrolig strenge. Folk blander i sammen ytelser, og noen vet ikke hva det vil si å ha restarbeidsevne, så blir det rørt i sammen tall i fra her og der. 

Blir håpløst å diskutere når det blir sånn. Håper ikke at folk snart tror at de kan gå inn til operasjonsbordet å detsljstyre en hjerneoperasjon bare fordi man betaler skatt. 

Feks er det ingen som snakker om livskvalitet. Det er bare jobb. Alt som skal definere et menneske, og en som skal ha plass i samfunnet er frisk og kan jobbe. Hvordan skal de som tenker sånn takle utviklingen, og fremtiden. Nå snakker jeg ikke om den dagen alle uføre ha tatt alle pengene, men det at det vil bli mindre, og mindre jobber. 

Bare husk at mobbing kan bidra til at folk får det verre. Men så vet vi jo alle at trygdede er late millionærer så kanskje de fortjener hets mens de sitter der med MS sin. 

Blir du syk fortjener du hvert fall ikke livskvalitet. 

Anonymkode: 442c8...767

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et tips til dere som ikke er uføre og som jobber 100% er å skaffe seg en "uførepensjon"/"uføreforsikring" allerede nå.

Jeg har det og er sikret litt i overkant av 100 000,- ekstra per år om jeg skulle bli ufør. I tillegg til de 66% fra NAV altså.

Endret av TMB
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg glemmer ingenting. Jeg har ikke satt opp regnestykket, jeg sier bare hva svaret er. De som jobber full tid og har ok lønn eller mer veier opp for de som tjener lite, ingenting eller går på trygd. Oljepenger utgjør ca 17% av statsbudsjettet. Det burde være åpenbart at det er for lite til å skyve grensen for hvem som "lønner" seg oppover i nærheten av så mye som du vil ha det til, og det er ikke penger uføretrygdede har enerett på.

Husk at jeg sier gjennomsnittet av dem som jobber. I tillegg kommer utgiftene til alle som ikke jobber, de ca 10 prosentene av arbeidsstyrken som går på uføretrygd, og mennesker som går på andre trygdeordninger. Alle de fører til et stor minus i regnestykket. Du må også huske at skatt på lønn er langt fra den eneste måten vi betaler skatt på, og i tillegg kommer de indirekte måtene jeg har beskrevet som de som jobber fører til skatteinntekter på.

Anonymkode: 12403...23e

La oss se på et konkret, men forenklet, regnestykke.

Kim er 50 år, og har jobbet siden han gikk ut fra yrkesskole.  Han har en grunnlønn på 400 000 kr i året, og betaler 28% skatt.

Kim ble syk for 5 år siden, men nekter uføretrygdedes, han vil jobbe!  Han prøver ulike typer jobber, ulike stillingsprosenter, ulike arbeidstider, diverse tilrettelegging, men resultatet er det samme hver gang. Korte arbeidsperioden blir avløst av et sykehusopphold med påfølgende rehabilitering før han er tilbake på jobb.  

Regnestykket blir til slutt at Kim mottar sykepenger for 6 mnd (200 000), har 20 døgn på sykehus (140 000), og må ha 30 timer hjemmesykepleie pr år.  Han betaler 112 000 kr i skatt, og samlet overføring for å ha Kim i jobb beløpet seg til 258 000 kr pr år.

Hvis Kim slutter jobbe vil han ikke lenger ha behov for sykehusinnleggelse og hjemmesykepleie.  Han vil få ca 250 000 i uføretrygd, og av dette vil han betale ca 40 000 - 50 000i skatt.  Samlet overføring vil være ca 210 000 kr, altså en besparelse på ca 40 000 kr pr år.

Dette er realiteten i mange tilfeller.  Det er mer økonomisk å uføretryde varig syke enn å ha dem i arbeid.

 

Anonymkode: 86086...574

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

La oss se på et konkret, men forenklet, regnestykke.

Kim er 50 år, og har jobbet siden han gikk ut fra yrkesskole.  Han har en grunnlønn på 400 000 kr i året, og betaler 28% skatt.

Kim ble syk for 5 år siden, men nekter uføretrygdedes, han vil jobbe!  Han prøver ulike typer jobber, ulike stillingsprosenter, ulike arbeidstider, diverse tilrettelegging, men resultatet er det samme hver gang. Korte arbeidsperioden blir avløst av et sykehusopphold med påfølgende rehabilitering før han er tilbake på jobb.  

Regnestykket blir til slutt at Kim mottar sykepenger for 6 mnd (200 000), har 20 døgn på sykehus (140 000), og må ha 30 timer hjemmesykepleie pr år (30 000).  Han betaler 112 000 kr i skatt, og samlet overføring for å ha Kim i jobb beløpet seg til 258 000 kr pr år.

Hvis Kim slutter jobbe vil han ikke lenger ha behov for sykehusinnleggelse og hjemmesykepleie.  Han vil få ca 250 000 i uføretrygd, og av dette vil han betale ca 40 000 - 50 000i skatt.  Samlet overføring vil være ca 210 000 kr, altså en besparelse på ca 40 000 kr pr år.

Dette er realiteten i mange tilfeller.  Det er mer økonomisk å uføretryde varig syke enn å ha dem i arbeid.

 

Anonymkode: 86086...574

Jeg skulle ikke være anonym :)

La til utgift for hjemmesykepleie

Endret av Rosemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rosemoren
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Probleme er at de som får stønader fra NAV i alle former AAP, uføretrygd osv. Forstår ikke at om få år må disse ytelsene kuttes drastisk. Derfor må ingen tronet det vil være mulig i fremtiden og leve et verdig liv på stønadene fra staten. Det vil rett og slett ikke være nokmpenger til det. Det finnes ingen god løsning dessverre, stor fattigdom blir resultatet. Det finnes ikke noen fantastisk løsning på probleme det er rett og slett blitt for mange på forskjellige stønader. Derfor synes jeg det er for lett og få uføretrygd, det er kun plass ril et vist antall på statsbudsjettet og det antalle er færre en i dag, så hva gjør man da? Om 10'år tipper jeg at livet til de som er på  stønader ikke vil være mye bra, dette tror jeg også vil gjelde mange pensjonister. Det er for mange med sugerøret godt planta i NAV kassa, dette vil til slutt gå ut over alle på en måtensom ingen har lyst til å tenke på i dag. 

 

 

Anonymkode: 9c7e3...8e9

Det er greit nok at lommeboka snart er tom, men det kan da ikke rettferdiggjøre hets?

Et kritisk blikk på systemet og regelverket må være greit, men det er langt derfra til hatefulle kommentarer mot enkeltpersoner.

Endret av Rosemoren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...