Gå til innhold

Uføretrygd, hvorfor alt hatet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

15 timer siden, Herr Heftig skrev:

Nesten 10% av befolkningen mellom 18 og 67 år mottar uføretrygd. Dette tallet synes jeg er høyt. De aller, aller fleste klarer å utføre en eller annen form for lønnet arbeid.

Vi har dessuten sett en stor økninging i andelen unge og relativt unge som mottar uføretrygd. Og også en stor andel som mottar det pga. psykiske sykdommer. Det er synd, fordi det å ha en arbeidsplass å gå til kan i seg selv være en kur for sykisk sykdom.

Jeg mistenker også at mange uføre søker seg til uførhet fordi de ikke er villige til å være lavtlønnede.

 

1. Det å si at 10% er uføretrygdede blir litt feil. Nesten alle av de er sentrert til aldersgruppen 45+. 25% av de uføretrygdede er mellom 60 og 64 år. Å si det som en helhet høres verre ut, men gir et feil bilde av situasjonen. 

2. Ja, de aller fleste ville kunne klart en eller annen form for lønnet arbeid, men man får ikke arbeid. Jeg kunne også jobbet litt, men jeg får ikke jobb. Og er man mer enn 50% ufør får man heller ikke lov til å få arbeid i vernet bedrift. Bare der kunne det vært en stor løsning, ved å åpne opp for oss som har svært liten restarbeidsevne. 

3. Stor økning er et relativt begrep. Ser man på tallene er det ikke en stor økning, med tanke på når AAP ble innført. Tenk også at i dag overlever flere funksjonshemmede barn, dermed flere som går direkte over på uføretrygd i voksen alder. 

 

1 time siden, mmd skrev:

Skjønner ikke helt hvorfor du er bitter. Mener du livsvarig uføretrygd skulle blitt innvilget "vips" på dag 1, uten spørsmål eller avklaring av noe slag?

Nei, jeg mener de burde vært raskere til å avklare og dermed gi 50% uføretrygd, slik at jeg kunne jobbet halv stilling. Istedet for 11 år innenfor Nav-systemet, som tok knekken på det jeg hadde igjen. Hadde de raskere gitt delvis ufør, så hadde jeg kunne jobbet mer. 

Anonymkode: 4c8fd...686

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bruker de som får minst som eksempel? 

Hva med de som får mest?

Jeg vet om ei som får 39 000 brutto i mnd. Fordi hun har mange barn. I alle andre yrker får man ikke mer i lønn av å ha flere barn. 

Anonymkode: 012d9...254

Jeg kan bruke meg selv. Har jobbet fult i 22 år fra jeg var 25 år. Fra jeg var 16-25 Jobbet jeg ved siden av skole og utdanning. 5 år på Universitetet. Jobbet innenfor Rusfeltet.   Er nå på AAP, jobber 20% og får utbetalt en lite forsikringssum, pluss barnetrygd for 1 barn. Betalt skatt siden jeg var 16 år. Får ca kr. 21 000,- utbetalt.

Det går dessverre mot ufør. Kanskje jeg klarer å jobbe mellom 30-50%.

Jeg bytter gladelig hverdagen med deg, når som helst! 

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, dyptvann skrev:

Problemet med uføretrygd, er at det i vurderingen fokuseres på symptomene, ikke årsaken for helseplagene.

Jeg skal ikke lenger enn til min mor som ble uføretrygdet. Hun led av migrene og hadde anfall flere ganger i uken. Hun hadde også en jobb hun virkelig hatet. På et tidspunkt bestemte hun seg for å prøve en annen jobb, som hun den dag elsker. Migrenen er så og si borte og det kan vise at det var årsakssammenheng mellom mistrivsel på jobb og hennes helseplager. 

I dette tilfellet syns jeg det var helt feil å innvilge uføretrygd. Mistrivsel i jobb er ikke noe Staten Norge burde ta ansvar for.

Ja, selvfølgelig er det mange av de som er uføretrygdet som ikke har noen muligheter til å jobbe i det hele tatt. Men det kan ikke stikkes under en stol at noen hviler litt for mye på laurbærbladene og kunne fint hatt en jobb, bare en annen jobb enn den de ble uføretrygdet fra.

Jeg syns det kunne ha vært jevnlige undersøkelser av en objektiv lege som kunne vurdere at vilkårene for uføretrygd fremdeles er til stede. På samme måte som jeg mener sjåfører over 65 år burde ha en årlig, objektiv vurdering for å beholde førerretten, men det er en annen diskusjon.

For min del er det ikke snakk om misunnelse eller sjalusi, da jeg har en jobb jeg virkelig liker og jeg hadde gått på veggen om jeg måtte gå hjemme, men det er mer mangelen på å være løsnings orientert som irriterer meg. Jeg blir personlig irritert av tiltaksløse mennesker som ligger hjemme og syns synd på seg selv.

Det er vel en grunn  til at du får 4 år på AAP, pluss 1 år sykemeldt før du evt søket uføre? Nettopp for å forsikre seg i forhold til om tilstanden er permanent?

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan bruke meg selv. Har jobbet fult i 22 år fra jeg var 25 år. Fra jeg var 16-25 Jobbet jeg ved siden av skole og utdanning. 5 år på Universitetet. Jobbet innenfor Rusfeltet.   Er nå på AAP, jobber 20% og får utbetalt en lite forsikringssum, pluss barnetrygd for 1 barn. Betalt skatt siden jeg var 16 år. Får ca kr. 21 000,- utbetalt.

Det går dessverre mot ufør. Kanskje jeg klarer å jobbe mellom 30-50%.

Jeg bytter gladelig hverdagen med deg, når som helst! 

Anonymkode: 3fa61...b13

Hvorfor skal alle uføre si dette, når en vet det er 100% umulig å gjennomføre?

Anonymkode: ebb87...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Ikke vær så bitre og sjalu, tro meg.. du vet når du får influensa eller en annen forbigående sykdom og bare ser frem til den  dagen du er frisk igjen? Tenk deg at den aldri går over, og den dagen ikke kommer. 

Anonymkode: 2cdf8...96f

Fordi det kommer så utrolig mye fordumming og polarisering ut av denne gruppen. Enkelte er så opptatt med å forklare seg selv at de ignorerer alle nyanser. Ingen er så syke som de, selv ikke multihandicappede og blinde, som jobber, nei, det må også forklares på et vis slik at en selv står frem i et sykeligere lys, og ingen andre mennesker forstår hva det vil si å være syke, dermed må det sannelig forklares, gitt! Jeg kjenner også mange uføre som ikke henger på nett hele dagen og krangler om sin uførhet.

Anonymkode: 8ac82...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en grunn  til at du får 4 år på AAP, pluss 1 år sykemeldt før du evt søket uføre? Nettopp for å forsikre seg i forhold til om tilstanden er permanent?

Anonymkode: 3fa61...b13

De som er klart uføre trenger ikke henge på AAP i 4 år, det er de som NAV stiller spørsmålstegn ved helsa til som gjør det. 

Anonymkode: 8ac82...144

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 timer siden, Herr Heftig skrev:

Nesten 10% av befolkningen mellom 18 og 67 år mottar uføretrygd. Dette tallet synes jeg er høyt. De aller, aller fleste klarer å utføre en eller annen form for lønnet arbeid.

Vi har dessuten sett en stor økninging i andelen unge og relativt unge som mottar uføretrygd. Og også en stor andel som mottar det pga. psykiske sykdommer. Det er synd, fordi det å ha en arbeidsplass å gå til kan i seg selv være en kur for sykisk sykdom.

Jeg mistenker også at mange uføre søker seg til uførhet fordi de ikke er villige til å være lavtlønnede.

 

Regner du da med de som jobber litt? De som f.eks klarer å jobbe 20-30% og som vil det? Ikke så lett å finne arbeidsgivere som ønsker å ha ansatt som et delvis ufør.....

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er helt opplagt at det er feil når du vil få mye større bidrag fra staten enn mennesker som ikke mottar uføretrygd i løpet av livet. Vi kan spe på litt med oljepenger i Norge, men det er ikke noen grunn til å se på dem som noe separat som bare skal gå til uføretrygdede. Nesten alle andre skatteinntekter er en direkte eller indirekte konsekvens av at vanlige nordmenn jobber.

Anonymkode: 12403...23e

Men slik er det jo over alt.

De som ikke har barn benytter seg ikke av gratis svangerskapskontroller, fødsel på sykehus, får ikke barnetrygd, trenger ikke subsidiert barnehage.
De som ikke har skole ut over grunnskolen har ikke benyttet seg av subsidiert vgs eller høyere utdanning.
De som aldri har vært innlagt på sykehus har ikke benyttet seg av dette tilbudet.
De som utelukkende kjører bil benytter seg ikke av subsidiert kollektivtrafikk.
Osv...
Og de som er arbeidsføre benytter seg ikke av uføreordningen.

Samfunnsøkonomi er noe mer komplekts enn "mine penger", som er en privatøkonomisk tankegang.  Når man har et velferdssystem som Norge har, vil det alltid være noen som "tar" en større andel av potten enn andre på noen områder.
Det er derimot helheten som er viktig i denne sammenhengen.
 

 

Nå takker jeg for meg i denne debatten. 

Er dere uenige med trygdesystemet, jobb for å endre det, men husk at uenighet med systemet ikke rettferdiggjør hets av enkeltindivider.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

At mange søker seg til uføretrygd fordi de heller vil det enn å være lavtlønnet viser bare en ting: uføretrygden er for høy.

Anonymkode: d62b1...4a9

Du vet at uføretrygden tar utgangspunkt i hva slags lønn de hadde før de ble uføre. 66% av tidligere lønn.....

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du lider av den samme vrangforestillingen som mange andre, du tror at uføretrygd er noe folk kan velge. Det stemmer ikke. I dag er det veldig vanskelig å få innvilget en søknad om uføretrygd. For noen tiår siden var det visst annerledes, men i dag skal det svært mye til. En alvorlig diagnose er i seg selv ikke nok.

Anonymkode: 81eae...66f

Det er mye som tyder på at folk "velger" uføretrygd. F.eks. om en hjørnesteinsbedrift legges ned, og det er vanskeligheter med å få seg jobb, er det mange som blir ufør i stedet for å flytte for å skaffe seg jobb andre steder :)

https://www.nrk.no/nordland/ballangen-troner-pa-uforetoppen-1.11057310

Det er (relativt sett) langt færre uføre i byene enn i mer grisgrendte strøk. Om man mister jobben i byene er det mange andre jobbmuligheter. Om en større bedrift på bygda legges ned er det verre. Da blir det typisk mange uføre. Mange som fint kunne ha jobbet. Ja, jeg kjenner til flere i den kategorien, som mistet jobben, ikke var villig til å flytte på seg for å skaffe seg en jobb som hadde passet. En hadde litt nedsatt hørsel, i slutten av 50-årene. Og vips, ufør. Vedkommende kunne uten problemer ha jobbet ti år til.

Om noen lider av vrangforestillinger, så er det nok deg :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, amativeReflection skrev:

Noe sånt. Eller flytter til Asia.

Og tar med seg trygden?

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at uføretrygden tar utgangspunkt i hva slags lønn de hadde før de ble uføre. 66% av tidligere lønn.....

Anonymkode: 3fa61...b13

For mange er det mer. 66 % er fra NAV. Med tjenestepensjonsordning blir det for mange ca. 75 % (69 % av lønn pluss 25 % av G), og i tillegg kan man få 12 % ekstra av lønn i barnetillegg, da blir det altså nærmere 90 % av lønn :)

Men for de som var relativt høytlønnede og mistet jobben, f.eks. pga. nedturen i oljebransjen, så vil uføretrygd i mange tilfeller gi langt bedre betalt enn ev. alternative yrker. Om man tjente et sted mellom 500.000 og 1 million, ev. enda mer, så vil uføretrygd være langt mer lønnsomt enn et yrke med lavere lønn, f.eks. rundt 400.000. Så noen ganger vil dessverre de gode ordningene sørge for at folk ikke ønsker å gå tilbake i jobb, selv om de kunne :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og tar med seg trygden?

Anonymkode: 3fa61...b13

Selvsagt. Nå har jeg jo betalt for snyltere i alle år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal alle uføre si dette, når en vet det er 100% umulig å gjennomføre?

Anonymkode: ebb87...5fa

Fordi så mange tror det er så flott å være ufør. Derfor. 

Dere aner ingenting om å ha usynlig lidelser og smerter. Dere vet ingenting om alle fordommene vi møter. Før du kritiserer en person, prøv å gå i den personens sko en mnd tid. Da forstår du nok "hvorfor alle uføre sier dette" 

Hva synes du forresten om resten av innlegget mitt?

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, JackIost skrev:

Det er mye som tyder på at folk "velger" uføretrygd. F.eks. om en hjørnesteinsbedrift legges ned, og det er vanskeligheter med å få seg jobb, er det mange som blir ufør i stedet for å flytte for å skaffe seg jobb andre steder :)

Høres praktisk ut. Synes det er bra de kan gå over til uføre så de slipper å gå uten penger. Hadde vært fint med et par naboer som kunne være hjemme på dagtid så jeg hadde flere å prate med. Noen ganger er det litt kjedelig å måtte vente til folk kommer hjem fra jobb. Prøvde få en venn til å skulke en dag så vi kunne ta oss et par øl på dagtid, men han var ikke helt med på den

Anonymkode: da9aa...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, amativeReflection skrev:

Selvsagt. Nå har jeg jo betalt for snyltere i alle år. 

 

Men blir ikke du en snylter da? Jeg er på vei mot uføre, betalt skatt siden jeg var 16 år. Er nå snart 50. Er jeg en snylter?

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi så mange tror det er så flott å være ufør. Derfor. 

Dere aner ingenting om å ha usynlig lidelser og smerter. Dere vet ingenting om alle fordommene vi møter. Før du kritiserer en person, prøv å gå i den personens sko en mnd tid. Da forstår du nok "hvorfor alle uføre sier dette" 

Hva synes du forresten om resten av innlegget mitt?

Anonymkode: 3fa61...b13

Nok en historie om prosenter, AAP og uføretrygd.

Anonymkode: ebb87...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nok en historie om prosenter, AAP og uføretrygd.

Anonymkode: ebb87...5fa

Ganske arrogant du. Du får håpe du aldri blir syk eller blir utsatt for en ulykke. 

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men blir ikke du en snylter da? Jeg er på vei mot uføre, betalt skatt siden jeg var 16 år. Er nå snart 50. Er jeg en snylter?

Anonymkode: 3fa61...b13

Ja.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som vet så mye om alle som er uføre. Dere vet at mange ønsket å jobbe det de klarer? 20-40%. Men at bedrifter og arbeidsgivere ikke vil ansette folk som er syke og ikke kan jobbe fult. 

Hva er løsningen på dette problemet?

Anonymkode: 3fa61...b13

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...