Gå til innhold

Dusjer du naken i fellesdusj?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg kan ha mye empati med det som ikke skjer meg selv. Men det forutsetter at jeg kan leve meg inn i situasjonen eller at noen kan forklare opplevelsen eller følelsene for meg. Hvis du f.eks. er veldig redd for mørkhudede, homofile, gamle menn så må du forklare det for meg siden jeg ikke er det selv. Uten din forklaring kan jeg ikke ha empati med dine følelser.

Anonymkode: 750c2...ebc

TS her. Jeg synes det er logisk at en person som har gjennomgått omsorgssvikt/voldtekt kan slite med å kle av seg. Når man kler av seg gjør man seg mer sårbar, og mange mennesker som er traumatiserte sliter i stor grad med at de føler mye sårbarhet og engstelse rundt ting. For noen kan det utvikle seg til depresjon, andre til sosial angst, andre klarer ikke seksuelle forhold, og noen utvikler personlighetsforstyrrelser. Mennesker er forskjellige og takler ting forskjellig.  

Anonymkode: f9f70...97e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bodd flere år på Island, hvor det bades ganske mye. Der er det ikke lov å ha på badetøy når man går inn i dusjen, man skal vaske seg ordentlig før man tar på badetøy. Alle gjør det, alle følger reglene, og det trengs mindre klor i bassengene. Det er også til tider vakter i garderobene/dusjene, og de kjefter hvis man ikke følger reglene :P 

Alle har en kropp, de fleste har veldig mange fellestrekk. Det er trist at noen skal ha så store problemer med egen kropp at de ikke klarer å være nakne i dusjen.. 

Anonymkode: 4090a...4c0

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS her. Jeg synes det er logisk at en person som har gjennomgått omsorgssvikt/voldtekt kan slite med å kle av seg. Når man kler av seg gjør man seg mer sårbar, og mange mennesker som er traumatiserte sliter i stor grad med at de føler mye sårbarhet og engstelse rundt ting. For noen kan det utvikle seg til depresjon, andre til sosial angst, andre klarer ikke seksuelle forhold, og noen utvikler personlighetsforstyrrelser. Mennesker er forskjellige og takler ting forskjellig.  

Men hva som ligger bak har egentlig ikke noe å si. Hvis jeg har diare så er det ikke min skyld heller, men man skal ikke gå i bassenget med diare uansett :P

Anonymkode: 27bb5...fe0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å vise meg naken til andre

Eksponering hjelper. Må være lettere å vise seg naken for fremmede av samme kjønn i en aldeles naturlig setting enn en del andre situasjoner. 

Anonymkode: d62a9...ad2

• Liker 2
Skrevet

At noen kan ha store problemer med å dusje naken kan jeg ha forståelse for, men jeg tror virkelig ikke det gjelder alle de som dusjer med badetøy på. Det virker som at det er blitt en større og større trend, og kanskje det rett og slett har startet med et større kroppspress med tiden som har ført til at normen har gått mer og mer over til at man dusjer med badetøy. Det er ikke lenger like normalt at alle dusjer naken, og man blir ikke eksponert for kropp på samme måte som tidligere. Det føles unaturlig å kle av seg foran andre for å dusje. Ja, noen sliter med forskjellige ting som gjør det vanskelig for dem, men det er betydelig flere nå enn det var før.

Men for å svare på spørsmålet til ts: Ja, jeg dusjer naken.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eksponering hjelper. Må være lettere å vise seg naken for fremmede av samme kjønn i en aldeles naturlig setting enn en del andre situasjoner. 

Anonymkode: d62a9...ad2

Nei. Et sted som fellesdusjer er det verste stedet jeg kan begynne. Der har jeg jo absolutt ingen kontroll. Folk som går ut og inn og som jeg aldri har sett før. 

Tror løsningen kan være at kjæresten min kan hjelpe meg med angsten. At jeg kan begynne der. Han forstår og er villig til å hjelpe. 

Nå har jeg forsåvidt et veldig stort problem med dette. Har en kul i brystet jeg også skulle ha sjekket, men klarer ikke å kle av meg foran en lege heller. Ikke familie. Ikke venner. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var i er badeland idag, men ettersom at jeg har angst for å bli sett naken dusjet jeg i rimelig mye klær (en dekkende bikini). Noen ganger føltes det som om at noen snakket om meg/stirret. Skjønner jo det da ettersom at de fleste dusjet nakne

Selvfølgelig dusjer man naken, visst ikke du kan det, har du ingenting i et badeland å gjør. Det er ekkelt å uhygeisk. Ta deg sammen!

Anonymkode: 3775b...6f3

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig dusjer man naken, visst ikke du kan det, har du ingenting i et badeland å gjør. Det er ekkelt å uhygeisk. Ta deg sammen!

Les litt mer i tråden så finner du begrunnelsen. Det er ikke så enkelt som å bare ta seg sammen

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg protesterer ikke - jeg forsøker å forstå. Kan du forklare meg hvorfor det er så veldig mye mer nakensjenanse nå enn det var for noen tiår siden? Mener du at antall overgrep har økt?

Anonymkode: 750c2...ebc

Det har vel med at samfunnet er blitt mer seksualisert og preget av kroppspress kan jeg tenke meg. Men jeg er ikke noen kroppsforsker så det skal jeg ikke si så mye om. Uansett burde det gå an å sette seg inn i at nakenhet kan være tøft for en som har blitt voldtatt (sier ikke at det gjelder alle: jeg har selv blitt voldtatt og kunne godt vært nudist).

Anonymkode: 11a5b...2d7

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les litt mer i tråden så finner du begrunnelsen. Det er ikke så enkelt som å bare ta seg sammen

Begrunnelse er fullstendig irrelevant. Enten dusjer man kliss naken, eller man holder seg unna badeland.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke folk som ikke vil gjøre noe med angsten. Jeg kjenner ei dame som er livredd for stå foran en forsamling å snakke til mange mennesker. Hun er så glad for at barna hennes blir trent i dette i skolen fra de var små. Hun vet at hennes "sceneskrekk" har vært en belastning for henne og medført at hun karrieremessig ikke har kunnet oppnå mål hun har ønsket seg. Hun ønsket at hun hadde blitt oppmuntret/lokket/presset til dette selv fra ung alder men mener tydeligvis at som voksen er det for sent.

Jeg forstår ikke at når man har slik angst så gjør man ikke noe med det. Gradvis eksponering er vel det enkleste og det er vel aldri forsent uansett om det er flyskrekk, å holde tale, eller å være naken med andre. I steden velger folk å leve med vesentlige begrensninger som reduserer deres deres livskvalitet.

Anonymkode: a789b...852

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke folk som ikke vil gjøre noe med angsten. Jeg kjenner ei dame som er livredd for stå foran en forsamling å snakke til mange mennesker. Hun er så glad for at barna hennes blir trent i dette i skolen fra de var små. Hun vet at hennes "sceneskrekk" har vært en belastning for henne og medført at hun karrieremessig ikke har kunnet oppnå mål hun har ønsket seg. Hun ønsket at hun hadde blitt oppmuntret/lokket/presset til dette selv fra ung alder men mener tydeligvis at som voksen er det for sent.

Jeg forstår ikke at når man har slik angst så gjør man ikke noe med det. Gradvis eksponering er vel det enkleste og det er vel aldri forsent uansett om det er flyskrekk, å holde tale, eller å være naken med andre. I steden velger folk å leve med vesentlige begrensninger som reduserer deres deres livskvalitet.

Anonymkode: a789b...852

Det er vel det som kjennetegner angst, at de unngår slike situasjoner. Egentlig så vil de bli kvitt det, men de er livredd for eksponeringen

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, ♥Missy♥ skrev:

For en utrolig tråd! Velger å tror st de fleste voksne mennesker eien en viss form for hygienisk sans. Og hvor mye skit kan egentlig en bikini skjule? De fleste dusjer gjerne også før de skal i bassenget, eller uansett om morgenen. Hadde man hysterisk hadde man ikke gått ut døra. For det finnes mye verre ting enn å dusje, ha på seg bikini og gå ut i fellesdusjen for så i bassenget. La nå folk gjøre som de føler for, og sist vil jeg si: at på seg selv kjenner man andre. Er du hysterisk for andres hygiene, så bør du kanskje være bekymret foe din egen. 

Hva med bading i sjø og innsjø, der INGEN dusjer i fellesdusj? 

La folk være folk, og vis deg som et godt medmenneske og prøv å forstå, isteden for å hente en syndebukk i absolutt alt. Det er virkelig ingen skam å bade naken, heller ikke med en bikini. Folk er bare forskjellige, og det må vi godta.

Du får si ifra den dagen du finner en sjø eller innsjø på størrelsen med et badebasseng og som har like mange besøkende per dag som det er basseng har.

Anonymkode: 1e963...6f6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er akkurat det det er. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I svømmehallen her i byen henger det store plakater med omriss av et menneske, med stor rød prikk på hvor det skal vaskes. Plakat henger i garderoben, ved inngangen til fellesdusjene, og også inne i fellesdusjene. De plakatene hang der ikke før, de kom vel for 5-7 år siden, de kom med den nye generasjonen som ikke klarer å overholde reglene, og plutselig måtte det klores mer og mer og mer, så kom plakatene. Dette er oftest jentene fra 14 til 27 liksom. Hva er greia liksom, de ødelegger for alle oss andre. 

Klarer en ikke å overholde reglementet så har man vel ikke noe der å gjøre. Man kan ikke velge hvilke regler man skal følge der det er bestemte regler. 

Anonymkode: 966c7...4ec

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Et sted som fellesdusjer er det verste stedet jeg kan begynne. Der har jeg jo absolutt ingen kontroll. Folk som går ut og inn og som jeg aldri har sett før.

Jeg synes det er merkelig. Hvis jeg hadde hatt dette problemet hadde jeg nok følt det lettere med totalt fremmede enn med kjente. Fremmede er noen man ikke behøver å forholde seg til senere og det er akkurat det samme hva de måtte mene om "avsløringer" om min kropp. Hadde jeg hatt dette problemet hadde jeg oppsøkt og trent meg på offentlige bad når jeg var på besøk i andre byer og andre steder uten noen kjente. Deretter i offentlige bad i egen by.

At man tør mer andre steder med fremmede er vel ganske vanlig. Det er f.eks. mange flere som tør sole seg toppløse eller nakne på fremmede steder i syden enn det er som tør å gjøre det i Norge. 

Anonymkode: 5803e...572

• Liker 2
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Jeg liker det ikke, og jeg vet at jeg ikke har en bra kropp. Men nå har jeg gjort det såpass mye (er med ungene mine mye på badeland) at jeg gir mer og mer blaffen. Vil folk stirre og le, så får de gjøre det. Selv om det ikke har skjedd en eneste gang hittil.

Det er også viktig for meg å vise for barna mine at kropp er en naturlig ting, og at de ikke skal bry seg. Og de har heldigvis ingen problemer med det.

• Liker 1
Skrevet

Jepp :regn:

Skrevet

Har endelig mannet meg opp til å bade i offentlig basseng. Det er jo i grunnen sykt ekkelt med alle de kroppsvæskene og bakteriene i de bassengene. Tenk på alle de som ikke gidder å dusje. Tipper halvparten vasker seg nøye før de hopper oppi. Sist jeg var der så satt jeg i det ene bassenget og kunne se dritt som virvlet rundt i hele bassenget, snørr, tåfis osv. Så utrolig ekkelt. Det får meg også til å lure på hvordan de får fjernet alt dette da badeanlegget er åpent hele sommerhalvåret (badeland i dyreparken). Virker ikke som renseanlegget får bort alt på den lille tida det står tomt på natta uten mennesker. Sånn er det jo i alle basseng forøvrig.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor da dra til et offentlig basseng i det hele tatt, om det er så traumatisk?

Og ja, jeg dusjer selvfølgelig naken. Hvis ikke man gjør det, så får man heller holde seg hjemme. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...