Gå til innhold

Dusjer du naken i fellesdusj?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må bare kommentere noe. Det handler ikke om at en person som har blitt voldtatt føler at den ser voldtatt ut, men at det å kle av seg kan fremprovosere de samme følelsene som under voldtekten i form av flashbacks. Det kan være en trigger (som vil si at traumene slår seg på) som kan gjøre personen veldig sårbar. 

Anonymkode: f9f70...97e

Da trenger personen behandling, FØR personen er velkommen i badeanleggene. 

Anonymkode: f89b5...4f4

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er klar over at det er uhygienisk, men angsten styrer. Foretrekker heller dusje med badetøy

Da får du la være å dra på badeland, da.

Anonymkode: 73a0d...a19

• Liker 7
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Kroppen er sånn den er og jeg synes det er hygenisk å dusje naken.

Skrevet
1 time siden, Marixxx skrev:

Dette handler om kommuneøkonomi, som er anstrengt nok de fleste plasser. Å bygge om dusjanlegg til båser vil koste svært mye penger. Forheng ville vært særdeles uhygienisk. 

I tillegg til at renholdet av dusjanlegget vil kreve ekstra ressurser, i og med at det tar mye lenger tid for renholderne å få gjort jobben sin.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å dusje med klær på står det oppslag om på alle offentlige badeanlegg at en ikke skal. Grunnen er enkel, både av hensyn til deg selv og andre badene. Når du ikke dusjer angriper kloren i badeanlegget områder der det er bakterier, urinrester og andre rester, lotion osv. Du utsetter huden din for klor, der kloren ellers ikke ville brudd seg med å angripe. Resultatet er irritert hud. 

For deg selv og andre så resulterer og representer du at mer klor pøses ut i anleggene og at vi må bade i din uhygiene. Klorindamp fordi unødvendig mye klor påses ut av det automatiserte renseanlegget er heller ikke bra å puste i særlig ikke for små barn. 

Klær som ikke er badetøy og bare skylt opp representerer og en fare fordi det tiltrekker seg klorin. Disse klærne går du og med inn mot huden din. 

Mennesker som ikke kan dusje uten klær har ingenting i et badeanlegg å gjøre. De får holde seg hjemme eller bade i sjøen. 

Og ja, for å svare på spørsmålet i hi, jeg dusjer uten klær og vasker meg grundig før jeg går i vannet. 

Anonymkode: f89b5...4f4

Hallo. Du vet hvorfor du nlir rød i øynene av klorvann i bassenget? Pga urin, og ikke nødvendigvis urin som rester fra kroppene, men fordi folk pisser i bassenget. Dusjer man og tar på seg ren bikini før man drar i bassenget, er det så absolutt ikke uhygienisk. Det er nok til at man faktisk er ganske ren til og med til enkelte oprasjoner på sykehuset.

For min del dusjer jeg uten klær, men for å være ærlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om de som faktisk velger å ikke gjøre det. Foreslår at du holder deg hjemme ettersom du er så redd for bakterier. Da har du egentlig ingenting ute blant folk å gjøre.

Om folk ikke føler seg kofortable ble å stå naken og forvente ekle blikk fra sånne som deg som dømmer andre opp og ned, så forstår jeg de godt. Tenk på hvem du er og hva slags menneske du har lyst å være. Alle går ikke rundt i gammel svette og bruker lotion som du kaller det før man skal i basseng.

Anonymkode: 3a76e...465

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, Minlillesky skrev:

Jeg følger regler og har respekt for at det er strenge regler i badeannlegg. Sånn skal det være. Derfor går jeg aldri i badeanlegg, der man ikke har mulighet for å dusje separat. Jeg er ikke komfortabel med å dusje naken, sånn er det bare. Spør man i resepsjonen så får man som oftest låne separat dusj på handicap eller lignende :) Alltid gått fint det :) Men foretrekker å bade ute i naturen. Synes det er kvalmt å bade i et basseng med flere andre som både tisser, bæsjer og spytter i vannet. Nei, da foretrekker jeg havet, eller et annet vann, der sånne ting driver vekk med engang, blir ikke liggende i bassenget og flyte liksom...

:a034:

Naturen er helt klart å foretrekke når det er temperatur til det, ja. :) Basseng vil aldri kunne måle seg med det. Flott at det ofte er en muliget for å låne HC-dusj for den som spør.

Anonymkode: a4df1...f08

• Liker 1
Skrevet

Det jeg ikke skjønner er hvorfor de ikke legger til rette for at det finnes sjenerte mennesker. 
Eks på Drammensbadet. Det er ikke en gang skillevegger i dusjen. I et så nytt annlegg burde det vært skillevegger og noen dusjer i egen bås. I Drammen er det i tillegg mange flerkulturelle og dette kan være en grunn til at de ikke har lyst til å dra på badet. 

Jeg selv har sluttet å bry meg helt om hva andre tenker, men liker absolutt ikke å dusje sammen med noen jeg kjenner. Blir for intimt. Går jeg heller i dusjen før eller etter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dusjer aldri naken om de ikke har båser. Vil de ikke prioritere båser, så får de ikke meg til å dusje uten badetøy. Så enkelt :) 

Anonymkode: 20ada...07a

Selvfølgelig skal du dusje naken. Hvis fasilitetene ikke tilfredstiller ditt sjenansenivå må du oppsøke et annet sted som gjør det. Du kan ikke ta deg til rette like lite som naturister kan bestemme selv at de vil gå nakne overalt.

Anonymkode: a789b...852

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal du dusje naken. Hvis fasilitetene ikke tilfredstiller ditt sjenansenivå må du oppsøke et annet sted som gjør det. Du kan ikke ta deg til rette like lite som naturister kan bestemme selv at de vil gå nakne overalt.

Selvfølgelig skal hun ikke det. Er ikke noen selvfølgelighet, men er en selvfølge at du ikke skal bry deg om hva andre gjør til enhver tid. Alle har sine ting man ikke er komfortable med. Man kan ikke tvinge noen til å kle av seg. BASTA!

• Liker 3
Gjest Cocosa
Skrevet

Jeg forstår det kan være ubehagelig for noen å dusje naken sammen med andre, angst eller ikke. Men nå er det ikke sånn at man kan følge de reglene som passer for den enkelte. Er det 30-sone i ei gate, kan ikke du kjøre i 50, bare fordi du hadde dårlig tid..

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

For å vise meg naken til andre

Alle andre har også løs hud, hengebryster, cellulitter, arr og strekkmerker. Det er ingen som bryr seg om hvordan din kropp ser ut. 

Anonymkode: 8a253...de6

• Liker 5
Skrevet (endret)

Da jeg leste overskriften trodde jeg det var snakk om unisex dusjer, ikke egne dusjer for kvinner.

Jeg liker ikke å kle av meg sammen med andre. I mange år var det så angstpreget at jeg valgte å ikke gå i svømmehall nettopp fordi jeg ikke orket tanken på å dusje naken. Kjipt, selvfølgelig. Men det er de to alternativene som er: Dusje naken i den garderoben som er der eller holde deg unna svømmehallen.

Edit: kom på noe - Hva med å spørre om det er en handikapdusj du kan låne?

Endret av SiMa
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Må bare kommentere noe. Det handler ikke om at en person som har blitt voldtatt føler at den ser voldtatt ut, men at det å kle av seg kan fremprovosere de samme følelsene som under voldtekten i form av flashbacks. Det kan være en trigger (som vil si at traumene slår seg på) som kan gjøre personen veldig sårbar. 

Da er alternativet enten å tøffe seg opp, oppsøke profesjonell hjelp eller å holde seg unna.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal hun ikke det. Er ikke noen selvfølgelighet, men er en selvfølge at du ikke skal bry deg om hva andre gjør til enhver tid. Alle har sine ting man ikke er komfortable med. Man kan ikke tvinge noen til å kle av seg. BASTA!

Nå reglene for offentlige bad er at man av hensyn til hygienen skal dusje naken så skal man selvfølgelig det. Man kan ikke møte opp å lage sine egne regler. Mener man at reglene er feil så får man heller forsøke å endre de enn å bryte de.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Herregud for et oppstyr. Så lenge man dusjer grundig før man går hjemmefra og bruker rent badetøy så er strengt tatt ikke hygiene et problem.  Tviler man blir så skitten av å sitte i bilen i 10 minutt på vei til svømmehallen .  De fleste har så overdrevene hygiene vaner så det er strengt tatt ikke noe problem. Har dog svømt forbi menn som stinker gammel svette i bassenget og det er kvalmt 😣

Anonymkode: af940...53e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oppvokst med å dusje naken kjønnsdelt og kjønnsblandet. Aldri hatt noe problem med det og kan ikke huske at mobbing har vært noe problem i denne sammenheng. Vet at noen ble mobbet men det var ikke for kropp. Men så er jeg rimelig gammel og vokste opp lenge før dagens kroppspress. Har alltid dusjet naken men unngår nå gjerne steder hvor for mange dusjer i klær.

Anonymkode: 750c2...ebc

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Naturligvis dusjer jeg naken i fellesdusjen med andre av samme kjønn. Og ja, jeg stirrer stygt på dem som ikke gidder dusje nakne. For det er uhygienisk, og fører til at badevannet må klores mer enn om folk hadde giddet å ta en normal kroppsvask naken.

Anonymkode: 73a0d...a19

Enig!

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer forresten på hvor mye av denne sjenansen som kommer fra folk selv og hvor mye som kommer fra miljø og mediapåvirkning. Vet at i Øst-Tyskland valgte fire av fem helt frivillig å bade helt nakne på offentlige strender (med både kvinner og menn, barn og voksne).

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer forresten på hvor mye av denne sjenansen som kommer fra folk selv og hvor mye som kommer fra miljø og mediapåvirkning. Vet at i Øst-Tyskland valgte fire av fem helt frivillig å bade helt nakne på offentlige strender (med både kvinner og menn, barn og voksne).

TS her. For min del kommer det av traumer pga omsorgssvikt. Jeg har ikke blitt voldtatt eller utnyttet seksuelt på noen måte, men å kle av meg får meg til å føle meg sårbar og forsvarsløs. Når jeg har på klær beskytter jeg meg og gir meg selv kontroll over mine egne følelser. Så det er mer et dyptliggende psykologisk problem, enn påvirkning av media ift hvordan jeg trives med egen kropp.

• Liker 1
Gjest Ingenting2
Skrevet

Ja, men kan ikke huske sist. Sjelden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...