Gå til innhold

Vi som venter på svar fra SO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet når på dagen restplasser blir lagt ut på Samordna, og hvor man finner listen? Spent om det er noen aktuelle studier siden jeg ikke kom inn på førstevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

35 minutter siden, Nians skrev:

Noen som vet når på dagen restplasser blir lagt ut på Samordna, og hvor man finner listen? Spent om det er noen aktuelle studier siden jeg ikke kom inn på førstevalget.

Står på SO. at det er i dag (tidspunktet ikke oppgitt). Så kan søke fra kl 0900 i morgen.

https://www.samordnaopptak.no/info/soke/ledige-studieplasser/

Anonymkode: ce2e8...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Restplassene ble lagt ut klokka 9 i dag :)

Anonymkode: 5e3cd...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er ikke grunnen. Ofte er det flere som kommer inn etter suppleringsopptaket og etter skolestart enn i det faktiske suppleringsopptaket. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

https://www.samordnaopptak.no/info/om/sokertall/sokertall-2015/overbooking/index.html

Anonymkode: a5e36...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jusisthegoal

Hei. Jeg trenger hjelp! Jeg innså at jeg ikke har fått poeng for språkfagene på skolen. Kanskje jeg tar feil? Skal man få språkpoeng for å ha tatt fransk på VGS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fullt klar over at lærestedene overbooker, men det er fortsatt mange som kommer inn etter skolestart. Før lærestedene overbooket var det imidlertid vanlig å ta inn for eksempel nr. 40 på ventelisten etter skolestart. Det skjer ikke nå lenger, men det vil ikke si at det ikke er en del som kommer inn etter suppleringsopptaket og frem til en stund etter skolestart. For det er det absolutt. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, jusisthegoal skrev:

Hei. Jeg trenger hjelp! Jeg innså at jeg ikke har fått poeng for språkfagene på skolen. Kanskje jeg tar feil? Skal man få språkpoeng for å ha tatt fransk på VGS?

Kun hvis du har tatt språk som programfag, slik som fransk III. Du kan ikke få språkpoeng hvis du allerede har 4 realfagspoeng. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medisin Tromsø?

Anonymkode: b9ecc...691

Jepp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man ikke kommer inn på ønsket studie før første skoledag, og man har møtt opp på en annen skole, går det da an å takke ja til det studiet man ønsker mer, eller er man da nødt til å takke ja til den man skolen man har møtt opp på?

Anonymkode: 84205...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke kommer inn på ønsket studie før første skoledag, og man har møtt opp på en annen skole, går det da an å takke ja til det studiet man ønsker mer, eller er man da nødt til å takke ja til den man skolen man har møtt opp på?

Anonymkode: 84205...59d

Nei, det går fint å bytte når man har fått nytt tilbud etter skolestart. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det går fint å bytte når man har fått nytt tilbud etter skolestart. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

Okey, takk for svar.

En annen ting jeg lurer på er om de har noen ordning for folk som ikke klarer å finne seg bosted på dagen? Går det an å korttidsleie en studenthybel frem til man har funnet seg noe mer permanent, for eksempel?

Jeg er så redd for å ikke finne meg et sted å bo før skolestart..

Anonymkode: 84205...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med bolig er ofte vanskelig og det er ikke alltid det er mulig å få bolig før i oktober-november, eller senere.

I Trondheim har det hendt at studentsamskipnaden midlertidig har huset folk i sovesaler, om jeg ikke tar feil. Ikke mye moro, men av og til så har man ingen valg. Om noen for eksempel har kommet inn på medisin så lar man ikke muligheten gå. Poengrensene er vanskelig å spå.

 

Anonymkode: ce2e8...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okey, takk for svar.

En annen ting jeg lurer på er om de har noen ordning for folk som ikke klarer å finne seg bosted på dagen? Går det an å korttidsleie en studenthybel frem til man har funnet seg noe mer permanent, for eksempel?

Jeg er så redd for å ikke finne meg et sted å bo før skolestart..

Anonymkode: 84205...59d

De siste årene har Trondheim innlosjert nye studenter uten bolig på hotell for en liten pris per dag. Man vil da dele rommet med en annen. Hver dag sitter det ansvarlige for å hjelpe til med å finne boplass til studentene. I Tromsø er det ganske ille, men jeg tror det er noen ordninger der også. Jeg ville ha sjekket opp hva som gjelder for det aktuelle studiestedet. 

Dersom du, familien din eller vennene dine kjenner noen der du er på venteliste kan du prøve å avtale noe med dem. Folk er generelt veldig behjelpelige i denne situasjonen. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 18.7.2017 den 3.03, AnonymBruker skrev:

Ser nå at årets poengsum for å komme inn på 1.ønsket mitt er nøyaktig lik poengsummen jeg har! Og ifølge samordna opptak står jeg på 1. plass til studiet - men det har vel lite å si når de fleste ikke har rukket å takke ja/nei til studiet.

Øverst står det også "Det er liten sannsynlighet for at studiet etterfylles, men du kan fortsatt velge å stå på venteliste". Når jeg nå sammenlikner de som står på venteliste i hovedopptaket og i suppleringsopptaket, ser jeg at;

2016  hovedopptak - 97 på venteliste

2016 suppleringsopptak - 85 på venteliste

Tatt inn 12

2015 hovedopptak - 115 på venteliste

2015 suppleringsopptak - 89 på venteliste

Tatt inn 26

2014 hovedopptak - 94

2014 suppleringsopptak - 76

Tatt inn 18

Hva tror dere? Har jeg en sjanse i havet? 

Anonymkode: dc323...40c

 "Det er liten sannsynlighet for at studiet etterfylles, men du kan fortsatt velge å stå på venteliste" sto det på mitt studie for 2 år siden også og jeg var på ventelisteplass nummer 4. Jeg kom inn på andre inntaket og har nå et år igjen av utdanningen min, så det er absolutt håp! :) 

Anonymkode: 27fb1...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.7.2017 den 3.03, AnonymBruker skrev:

Ser nå at årets poengsum for å komme inn på 1.ønsket mitt er nøyaktig lik poengsummen jeg har! Og ifølge samordna opptak står jeg på 1. plass til studiet - men det har vel lite å si når de fleste ikke har rukket å takke ja/nei til studiet.

Øverst står det også "Det er liten sannsynlighet for at studiet etterfylles, men du kan fortsatt velge å stå på venteliste". Når jeg nå sammenlikner de som står på venteliste i hovedopptaket og i suppleringsopptaket, ser jeg at;

2016  hovedopptak - 97 på venteliste

2016 suppleringsopptak - 85 på venteliste

Tatt inn 12

2015 hovedopptak - 115 på venteliste

2015 suppleringsopptak - 89 på venteliste

Tatt inn 26

2014 hovedopptak - 94

2014 suppleringsopptak - 76

Tatt inn 18

Hva tror dere? Har jeg en sjanse i havet? 

Anonymkode: dc323...40c

Ikke dermed sagt at de er så og så mange som ble tatt inn på studiene ved suppleringsopptaket. Antallet på venteliste kan også reduseres ved at de som ligger dårligst an takker nei til å stå på venteliste.

Anonymkode: a5e36...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, bare spør her før jeg ringer SO imorgen: Jeg har 60 studiepoeng og tenkte at det da skulle bli lagt til 0,6 i snittet mitt. Er dette noe jeg har misforstått eller har SO gjort en feil/ evt har jeg gjort det?

Anonymkode: cafcf...0ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Okei, bare spør her før jeg ringer SO imorgen: Jeg har 60 studiepoeng og tenkte at det da skulle bli lagt til 0,6 i snittet mitt. Er dette noe jeg har misforstått eller har SO gjort en feil/ evt har jeg gjort det?

Anonymkode: cafcf...0ba

0,6 poeng for hva? 

Anonymkode: bca47...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...