Gå til innhold

Vi som venter på svar fra SO


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Føler med deg! Jeg hadde akkurat den samme følelsen i fjor. Bosted ordner seg nok uansett skal du se! :) Lykke til!

Anonymkode: 8a103...426

Takk! :) Har sendt en melding til en utleier nå, måtte bare komme igang! De vil jo sikkert ikke ha noe problem med å leie ut dersom jeg ikke kommer inn i den byen uansett, så jeg tenker det går greit? Kan ikke bare sitte helt passiv, jeg holder på å bli gal av det! 

Anonymkode: 84205...59d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Herregud dette har vært de lengste dagene i mitt liv! Jeg vil bare vite om jeg kommer inn på skole (til tross for ventelisteplassen) så jeg kan begynne å se meg rundt etter bosted.. 

Anonymkode: 84205...59d

Man kan fint begynne søken etter bosted LEEEEENGE før man har fått tildelt studieplass. Blir så forbasket lei at de som "plutselig" må ha boplass. Søknadfristen gikk da ut i april, så det er IKKE plutselig.

Anonymkode: a5e36...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint begynne søken etter bosted LEEEEENGE før man har fått tildelt studieplass. Blir så forbasket lei at de som "plutselig" må ha boplass. Søknadfristen gikk da ut i april, så det er IKKE plutselig.

Anonymkode: a5e36...3e7

Er ikke så lett når man ikke vet om man kommer inn,  heller ikke enkelt å be utleier "holde av" bostedet frem til den SO har lagt ut resultater.

Anonymkode: bca47...fc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest degameros
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint begynne søken etter bosted LEEEEENGE før man har fått tildelt studieplass. Blir så forbasket lei at de som "plutselig" må ha boplass. Søknadfristen gikk da ut i april, så det er IKKE plutselig.

Anonymkode: a5e36...3e7

Og når mann ikke kommer inn? Hva gjør man da? Søknad fristen er April ja men du får ikke vite hva du kommer inn på før Juli. Hva er vitsen å søke etter bolig når mann ligger på 50/50 sjanse for å komme inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint begynne søken etter bosted LEEEEENGE før man har fått tildelt studieplass. Blir så forbasket lei at de som "plutselig" må ha boplass. Søknadfristen gikk da ut i april, så det er IKKE plutselig.

Anonymkode: a5e36...3e7

Det er jo fint for deg at du har vært sikker på hvor du skal studere siden april, men det har ikke jeg, og det kommer jeg heller ikke til å være før den 29. juli. Det står nemlig mellom to byer. Prøv å sette deg inn i andres situasjon før du blir grinete :) 

Anonymkode: 84205...59d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest degameros
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fint for deg at du har vært sikker på hvor du skal studere siden april, men det har ikke jeg, og det kommer jeg heller ikke til å være før den 29. juli. Det står nemlig mellom to byer. Prøv å sette deg inn i andres situasjon før du blir grinete :) 

Anonymkode: 84205...59d

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fint for deg at du har vært sikker på hvor du skal studere siden april, men det har ikke jeg, og det kommer jeg heller ikke til å være før den 29. juli. Det står nemlig mellom to byer. Prøv å sette deg inn i andres situasjon før du blir grinete :) 

Anonymkode: 84205...59d

Heller grinete, enn dum. De fleste samskipnader har en ordning at man betaler ikke leie, før man flytter inn. Dit jeg skal (som jeg søkte til lenge før jeg hadde studieplass) gav meg muligheten til å si opp før den 30 juli og ikke måtte betale noen husleie. Depositumet før man jo selvsagt tilbake. Så hvilke flere unnskyldninger har man for ikke å sette seg på venteliste til hybel ved samskipnaden ved studiestedene man har søkt til? Det er nå mye bedre å være tidlig ute å stille seg i køen, enn å stille seg sent i køen og når den er enormt mye lengre. Det skal ikke så mange grå til for å forstå, men vil man ikke forstå, så vil man ikke.

Anonymkode: a5e36...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heller grinete, enn dum. De fleste samskipnader har en ordning at man betaler ikke leie, før man flytter inn. Dit jeg skal (som jeg søkte til lenge før jeg hadde studieplass) gav meg muligheten til å si opp før den 30 juli og ikke måtte betale noen husleie. Depositumet før man jo selvsagt tilbake. Så hvilke flere unnskyldninger har man for ikke å sette seg på venteliste til hybel ved samskipnaden ved studiestedene man har søkt til? Det er nå mye bedre å være tidlig ute å stille seg i køen, enn å stille seg sent i køen og når den er enormt mye lengre. Det skal ikke så mange grå til for å forstå, men vil man ikke forstå, så vil man ikke.

Anonymkode: a5e36...3e7

Alle har ikke mulighet til å bo på samskipnadens studentboliger.

Anonymkode: bca47...fc5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man kan fint begynne søken etter bosted LEEEEENGE før man har fått tildelt studieplass. Blir så forbasket lei at de som "plutselig" må ha boplass. Søknadfristen gikk da ut i april, så det er IKKE plutselig.

Anonymkode: a5e36...3e7

Alle studenter bor ikke i samskipnadsbolig. Og det går heller ikke utover deg på noen måte at mange søker bolig, hvis du allerede har studentbolig. Så ingen grunn til å hisse seg opp.

Anonymkode: 76fc0...e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har ikke mulighet til å bo på samskipnadens studentboliger.

Anonymkode: bca47...fc5

Alle har mulighet til å søke.

Anonymkode: a5e36...3e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alle studenter bor ikke i samskipnadsbolig. Og det går heller ikke utover deg på noen måte at mange søker bolig, hvis du allerede har studentbolig. Så ingen grunn til å hisse seg opp.

Anonymkode: 76fc0...e8a

Vent nå bare til nærmere studiestart alle de som "plutselig" må ha bolig. Eller uka før der de står frem i avisene og klager over prisene og lite tilgjengelighet...

Anonymkode: a5e36...3e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heller grinete, enn dum. De fleste samskipnader har en ordning at man betaler ikke leie, før man flytter inn. Dit jeg skal (som jeg søkte til lenge før jeg hadde studieplass) gav meg muligheten til å si opp før den 30 juli og ikke måtte betale noen husleie. Depositumet før man jo selvsagt tilbake. Så hvilke flere unnskyldninger har man for ikke å sette seg på venteliste til hybel ved samskipnaden ved studiestedene man har søkt til? Det er nå mye bedre å være tidlig ute å stille seg i køen, enn å stille seg sent i køen og når den er enormt mye lengre. Det skal ikke så mange grå til for å forstå, men vil man ikke forstå, så vil man ikke.

Anonymkode: a5e36...3e7

Den arrogante nye studenten. Det er ikke uvanlig. Å ikke ha bosted klart ved skolestart er ikke krise (selv om det er frustrerende), og for mange er studiesituasjonen så usikker slik at det blir vanskelig å ha det klart. Se for deg en person som har kommet inn på 6. valget og står høyt på ventelisten på alle de høyere prioriterte valgene og dette er i flere forskjellige byer. Hva gjør man da? Plutselig får man en telefon dagen etter skolestart og må reise umiddelbart til studiebyen? Veldig fint å sitte der på sin høye hest når man har alt klarlagt, men du har nok godt av å utvide horisonten litt. Forhåpentligvis lærer du det når du studerer. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har mulighet til å søke.

Anonymkode: a5e36...3e7

Selvsagt, men alle har likevel ikke mulighet til å bo der.

Anonymkode: bca47...fc5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den arrogante nye studenten. Det er ikke uvanlig. Å ikke ha bosted klart ved skolestart er ikke krise (selv om det er frustrerende), og for mange er studiesituasjonen så usikker slik at det blir vanskelig å ha det klart. Se for deg en person som har kommet inn på 6. valget og står høyt på ventelisten på alle de høyere prioriterte valgene og dette er i flere forskjellige byer. Hva gjør man da? Plutselig får man en telefon dagen etter skolestart og må reise umiddelbart til studiebyen? Veldig fint å sitte der på sin høye hest når man har alt klarlagt, men du har nok godt av å utvide horisonten litt. Forhåpentligvis lærer du det når du studerer. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

Alle vet jo at hvis alle søker i april så kommer alle først i køen samtidig, sånn at alle får bolig :jepp: det er bare logikk.

Selvsagt blir det stress på boligmarkedet når alle studentene skal ha bolig samtidig, men studiene starter samtidig så det er bare helt naturlig. Mange er voksne eller skal finne kollektiv med venner og ønsker ikke eller har liten sjans til å få studentbolig, så de har ikke søkt. Folk har vel lov å uttrykke at det er stress på det private markedet for det? Jeg skjønner ikke hva som er problemet og hvordan det går utover deg

Anonymkode: 76fc0...e8a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så lett når man ikke vet om man kommer inn,  heller ikke enkelt å be utleier "holde av" bostedet frem til den SO har lagt ut resultater.

Anonymkode: bca47...fc5

Få gode karaktere på skolen og gjør det du skal, så slipper du å stresse over bosted. Da vet du at du kommer inn der du vil.

Anonymkode: 4169a...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få gode karaktere på skolen og gjør det du skal, så slipper du å stresse over bosted. Da vet du at du kommer inn der du vil.

Anonymkode: 4169a...400

Tulling

Anonymkode: 84205...59d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tulling

Anonymkode: 84205...59d

Ok? Det er jo sannheten..

Anonymkode: 4169a...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Få gode karaktere på skolen og gjør det du skal, så slipper du å stresse over bosted. Da vet du at du kommer inn der du vil.

Anonymkode: 4169a...400

Og hva mener du egentlig er "gode karakterer"? 

Selv søkte jeg medisin i fjor og kom direkte inn i Bergen. Få dager før skolestart kom jeg inn i Oslo høst, og da var det å pakke alle sakene sine og reise for å rekke immatrikuleringen. Dagen etter skolestart fikk jeg en telefon fra NTNU at jeg hadde fått plass der (til tross for at jeg lå temmelig langt nede på listen). Da reiste jeg til Trondheim uten tak over hodet, for nei, man kan ikke reservere bosted til etter skolestart uten å betale dobbelt (eller trippelt som jeg da måtte ha gjort). 

Alle kan rett og slett ikke få gode nok karakterer til at man kommer inn med en gang ettersom de man konkurrerer med er hverandre. Dersom alle får gode karakterer presses poenggrensene ytterligere. Dersom du virkelig mener dette har du misforstått det helt grunnleggende med opptak til høyere utdanning. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva mener du egentlig er "gode karakterer"? 

Selv søkte jeg medisin i fjor og kom direkte inn i Bergen. Få dager før skolestart kom jeg inn i Oslo høst, og da var det å pakke alle sakene sine og reise for å rekke immatrikuleringen. Dagen etter skolestart fikk jeg en telefon fra NTNU at jeg hadde fått plass der (til tross for at jeg lå temmelig langt nede på listen). Da reiste jeg til Trondheim uten tak over hodet, for nei, man kan ikke reservere bosted til etter skolestart uten å betale dobbelt (eller trippelt som jeg da måtte ha gjort). 

Alle kan rett og slett ikke få gode nok karakterer til at man kommer inn med en gang ettersom de man konkurrerer med er hverandre. Dersom alle får gode karakterer presses poenggrensene ytterligere. Dersom du virkelig mener dette har du misforstått det helt grunnleggende med opptak til høyere utdanning. 

Anonymkode: a2ad7...ab3

Fornøyd med at du fikk presentert for hele kg at du kom inn på medisin ved tre studiesteder? Dagens selvskryt vel blåst, godt du har fem år på å la beina treffe bakken før du får behandlingsansvar.

Anonymkode: 9e0ac...735

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fornøyd med at du fikk presentert for hele kg at du kom inn på medisin ved tre studiesteder? Dagens selvskryt vel blåst, godt du har fem år på å la beina treffe bakken før du får behandlingsansvar.

Anonymkode: 9e0ac...735

Dette!

Anonymkode: 4169a...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...