Gå til innhold

Navnevalg (Charo Danita)

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller navnene i seg selv og mange av kombinasjonene folk reagerer på og mener er troll. Og med full rett. Hvem vil sitt barn så vondt? Noen av de kan gå uten at barnet vil bli mobbet for det, men virkelig. Har det ikke slått dere at mye av dette potensielt kan føre til mobbing?

Anonymkode: fd01a...416

Vi har selvfølglig tenkt på at barnet kan bli mobbet! Vi har jo også mange navneforslag som er mer "normale" som Line-Caroline og Adelina-Safrina. :)

TS

Anonymkode: abe64...e4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har selvfølglig tenkt på at barnet kan bli mobbet! Vi har jo også mange navneforslag som er mer "normale" som Line-Caroline og Adelina-Safrina. :)

TS

Ikke navn som rimer, vær så snill...

_Saffrina_ orker jeg ikke engang å kommentere....

• Liker 1
Skrevet

Jeg vurderte å foreslå Trollita Flamenco for å dekke både det trauste norske og det litt mer fyrrige spanske :fnise:  Heller sterkt til at dette er en trolletråd, men som barn av et par i 20-årene vet jeg også at ikke alle navneforslagene de hadde på meg bar preg av sunn fornuft... 

Uansett hva du gjør, så dropp bindestrek om du velger dobbeltnavn. Jeg taler av erfaring. Har dobbeltnavn med bindestrek og hater det! Svært få gidder å bruke hele navnet og det er tungvint å skrive dobbeltnavn. Bindestreken er teknisk sett en måte å skrive to navn som ett. Dvs at begge skal brukes alltid. 

Hvis du skal bruke begge navn til daglig, så prøv å finne en kombinasjon som har max tre stavelser totalt. Alexandra-Carolina har 8!

Tenk også på at fornavnet bør matche etternavnet. Kommer barnet til å ha norsk eller spansk etternavn? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Ikke navn som rimer, vær så snill...

_Saffrina_ orker jeg ikke engang å kommentere....

Vi velger jo ikke bevisst navn som rimer! Jeg synes også Saffrina er nyyyydelig. Godt å se at det er fler som liker navnet :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Cirkelin skrev:

Jeg vurderte å foreslå Trollita Flamenco for å dekke både det trauste norske og det litt mer fyrrige spanske :fnise:  Heller sterkt til at dette er en trolletråd, men som barn av et par i 20-årene vet jeg også at ikke alle navneforslagene de hadde på meg bar preg av sunn fornuft... 

Uansett hva du gjør, så dropp bindestrek om du velger dobbeltnavn. Jeg taler av erfaring. Har dobbeltnavn med bindestrek og hater det! Svært få gidder å bruke hele navnet og det er tungvint å skrive dobbeltnavn. Bindestreken er teknisk sett en måte å skrive to navn som ett. Dvs at begge skal brukes alltid. 

Hvis du skal bruke begge navn til daglig, så prøv å finne en kombinasjon som har max tre stavelser totalt. Alexandra-Carolina har 8!

Tenk også på at fornavnet bør matche etternavnet. Kommer barnet til å ha norsk eller spansk etternavn? 

Vi vurderer å ikke bruke bindestrek. Barnet skal ha 3 spanske etternavn og 2 norske etternavn. De spanske etternavnene skal være først og mine norske etternavn skal være til sist :)

TS

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi vurderer å ikke bruke bindestrek. Barnet skal ha 3 spanske etternavn og 2 norske etternavn. De spanske etternavnene skal være først og mine norske etternavn skal være til sist :)

TS

Som om jeg ikke har tvilt tidligere, så ble jeg akkurat nå sikker på at dette er en trolletråd. Som om barnet skulle hete ett eller annet skjødehudnavn med bindestrek og rim, så skal det altså ha FEM etternavn i tillegg?!?! SÅ dummer er det faktisk ingen som er.

"Jeg synes også Saffrina er nyyyydelig. Godt å se at det er fler som liker navnet " - nei, jeg lot ikke være å kommentere navnet fordi jeg syntes det var fint....

• Liker 1
Skrevet (endret)
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS

Hvis barnet skal registreres i Norge tror jeg ikke du har sjekka navneloven:

§ 1.Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn.

§ 7.Doble etternavn

To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek.

§ 9.Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

Så noen av etternavna må nok tas som mellomnavn.

Hva er det med folk som gjør at de ikke kan gi ungen navnet Pandora og kalle henne Dora til vanlig eller Carolina og kalle henne Lina, på samme måte som Charo er en kortform av Rosario på spansk.

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, TheGirlWhoWaited skrev:

Som om jeg ikke har tvilt tidligere, så ble jeg akkurat nå sikker på at dette er en trolletråd. Som om barnet skulle hete ett eller annet skjødehudnavn med bindestrek og rim, så skal det altså ha FEM etternavn i tillegg?!?! SÅ dummer er det faktisk ingen som er.

"Jeg synes også Saffrina er nyyyydelig. Godt å se at det er fler som liker navnet " - nei, jeg lot ikke være å kommentere navnet fordi jeg syntes det var fint....

Åja. Var det det du mente... Skjønte ikke helt

TS

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, Hurepoix skrev:

Hvis barnet skal registreres i Norge tror jeg ikke du har sjekka navneloven:

§ 1.Plikt til å ha navn

Alle skal ha fornavn og ett enkelt eller dobbelt etternavn og kan i tillegg ha mellomnavn.

§ 7.Doble etternavn

To navn som kan tas som etternavn, kan tas som et dobbelt etternavn der de to navnene er satt sammen med bindestrek.

§ 9.Mellomnavn

Navn som kan tas som etternavn, kan tas som mellomnavn.

Så noen av etternavna må nok tas som mellomnavn.

Hva er det med folk som gjør at de ikke kan gi ungen navnet Pandora og kalle henne Dora til vanlig eller Carolina og kalle henne Lina, på samme måte som Charo er en kortform av Rosario på spansk.

Da tror jeg vi baré tar mannen sine etternavn. Synes selv det høres litt rart ut med 5 etternavn, men 3 synes jeg er greit. 

Jeg har sett endel folk med 4 etternavn og jeg synes selv det kan bli litt mye :)

TS

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, Hurepoix skrev:

Selv om foreldrene til mannen ikke er så begeistret for Noura-Aurora blir det dette navnet vi velger å kalle jenta for. 

Vi bestemte oss da vi så dette krypet som du så absolutt måtte linke til. Selv om vi liker Adelina-Safrina også :)

TS

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om foreldrene til mannen ikke er så begeistret for Noura-Aurora blir det dette navnet vi velger å kalle jenta for.

Navnet vitner om sterkt sviktende språkøre. At det bindes sammen med a+a gjør det kronglete å si og leder tankene hen på noro-hora Aurora fra Nauru. Jeg er brutal ja, men bedre at du får høre det her først enn at barnet får høre det på skolen.

Endret av Hurepoix
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, Hurepoix skrev:

Navnet vitner om sterkt sviktende språkøre. At det bindes sammen med a+a gjør det kronglete å si og leder tankene hen på noro-hora Aurora fra Nauru. Jeg er brutal ja, men bedre at du får høre det her først enn at barnet får høre det på skolen.

Mitt språkøre er det ikke noe galt med! Noura-Aurora er ikke vanskelig å si. Det rimer tilogmed.

Hva mener du med noro-hora Aurora fra Nauru?

TS

AnonymBruker
Skrevet

På 5/31/2017 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Hva er Pandoras eske?

TS

Google det. 

Hvor gammel er du? Jeg resonnerer at du er ganske ung, siden du ikke kjenner dette begrepet. Det er ikke noe galt i det, men jeg observerer ofte at unge mødre velger navn ut fra hva de liker, men ikke alltid kjenner assisiasjonene litt voksnere folk har. At navn har en spesiell el historisk assosiasjon betyr ikke at man ikke kan bruke dem, men det kan være greit å vite før man bestemmer seg. 

Ellers synes jeg Chiara-Danita har en pen klang og henger fint sammen, men hadde nok foretrukket Kiara og Danita uten bindestrek. Lykke til :-)

Anonymkode: 3a875...94c

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt språkøre er det ikke noe galt med! Noura-Aurora er ikke vanskelig å si. Det rimer tilogmed.

Hva mener du med noro-hora Aurora fra Nauru?

TS

...og i hvilken verden er det positivt at et navn rimer ? 

Anonymkode: f6616...57d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Google det. 

Hvor gammel er du? Jeg resonnerer at du er ganske ung, siden du ikke kjenner dette begrepet. Det er ikke noe galt i det, men jeg observerer ofte at unge mødre velger navn ut fra hva de liker, men ikke alltid kjenner assisiasjonene litt voksnere folk har. At navn har en spesiell el historisk assosiasjon betyr ikke at man ikke kan bruke dem, men det kan være greit å vite før man bestemmer seg. 

Ellers synes jeg Chiara-Danita har en pen klang og henger fint sammen, men hadde nok foretrukket Kiara og Danita uten bindestrek. Lykke til :-)

Anonymkode: 3a875...94c

Skrev i min første post at jeg og mannen er i 20-årene. Mer nøyaktig er jeg 21 og han er 28. Kan du forklare meg hva pandoras eske er. Skjønte det ikke helt....

Synes også Chaira-Danita er fint. Jeg og mannen har faktisk ikke tenkt på dette navnet, men det er alltid koselig med forslag til navn:) 

TS

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

...og i hvilken verden er det positivt at et navn rimer ? 

Anonymkode: f6616...57d

Vi lever forhåpentligvis i samme verden:) Det er jo ikke så veeeldig mange verdener å velge mellom. Er det?

Jeg og mannen liker at navn rimer og jeg vet om ei som heter Lina-Carolina. Det rimer jo!

TS

Skrevet

Puh, jeg ble litt sliten her og synes oppriktig synd på et barn som skal vokse opp med så tungvinte navn.

Mitt forslag er Clara Marie.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Sukrin skrev:

Puh, jeg ble litt sliten her og synes oppriktig synd på et barn som skal vokse opp med så tungvinte navn.

Mitt forslag er Clara Marie.

Clara-Marie er jo greit det. Men jeg og mannen liker litt mer spesielle navn, så Clarija-Marija høres bedre ut for oss. :)

TS

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...