Knehøna Skrevet 8. mai 2017 #1 Skrevet 8. mai 2017 Jeg blir både satt ut og skremt av å lese i enkelte tråder her inne. Henger ut folk (da spesielt bloggere) og håner og mobber de som ligger nede. Mange av dere er bekymret for disse stakkars "bloggbarna". Du verden som dere tenker på barna. Nettvett. Disse bloggerne burde da vite bedre enn å eksponere barn på nettet! Jeg får minst like lyst til å banke litt nettvett inn i dere som harselerer og mobber slik. Nettmobbing - hørt om det? Fått med dere aktualiteten i dette? Nettvett sa du? Forbilde sa du...? Voksne mennesker! Denne oppførselen deres er mer lavmål enn den dårligste bloggen jeg noen gang har lest. 37
Gjest HappyWaffle Skrevet 8. mai 2017 #2 Skrevet 8. mai 2017 Samme greia ser man jo i kommentarfeltene til tv2, Dagbladet osv på Facebook også. Folk er så tøffe bak en skjerm atte
Knehøna Skrevet 8. mai 2017 Forfatter #3 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, HappyWaffle skrev: Samme greia ser man jo i kommentarfeltene til tv2, Dagbladet osv på Facebook også. Folk er så tøffe bak en skjerm atte Ja, "de" er overalt. Utrolig hva en skjerm foran en kan bringe frem... 9
Mammabamma Skrevet 8. mai 2017 #4 Skrevet 8. mai 2017 Kan du komme med noen konkrete eksempler og forklare hva du mener er hets og mobbing i de enkelte innleggene. Det er ganske streng moderering på Rampelysforumet og ting som kan tolkes som latterliggjøring og hets blir ganske kjapt slettet. 47
dansestjerna Skrevet 8. mai 2017 #5 Skrevet 8. mai 2017 Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg blir direkte skremt og uvel av å lese i enkelte tråder her. 10
Populært innlegg FruRosa Skrevet 8. mai 2017 Populært innlegg #6 Skrevet 8. mai 2017 Ny bruker på forumet, og det første vedkommende gjør er å opprette enn tråd som klager på andre brukere! ... 72
Knehøna Skrevet 8. mai 2017 Forfatter #7 Skrevet 8. mai 2017 10 minutter siden, Mammabamma skrev: Kan du komme med noen konkrete eksempler og forklare hva du mener er hets og mobbing i de enkelte innleggene. Det er ganske streng moderering på Rampelysforumet og ting som kan tolkes som latterliggjøring og hets blir ganske kjapt slettet. Nei, det kan jeg ikke da jeg ikke ønsker å starte nye ufyselige kommentarer om det som allerede er mer enn ufyselig nok. Du kan heller lese i noen av de trådene som allerede er her og spørre deg selv om du hadde likt at en gjeng mennesker snakket slik om deg på nettet. Vi er heldige og har stor ytringsfrihet, derfor går det altfor langt før noe "ikke er lov å si". Men å bruke ytringsfriheten på å snakke så nedlatende om medmennesker og sparke de som allerede ligger nede er vel ikke helt måten å sette pris på den... 7
Knehøna Skrevet 8. mai 2017 Forfatter #8 Skrevet 8. mai 2017 3 minutter siden, FruRosa skrev: Ny bruker på forumet, og det første vedkommende gjør er å opprette enn tråd som klager på andre brukere! ... Korrekt! 5
Kollontaj Skrevet 8. mai 2017 #9 Skrevet 8. mai 2017 Hvem er det som "allerede ligger nede" og som det siktes til? 32
Femilie Skrevet 8. mai 2017 #10 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, Knehøna skrev: Nei, det kan jeg ikke da jeg ikke ønsker å starte nye ufyselige kommentarer om det som allerede er mer enn ufyselig nok. Du kan heller lese i noen av de trådene som allerede er her og spørre deg selv om du hadde likt at en gjeng mennesker snakket slik om deg på nettet. Vi er heldige og har stor ytringsfrihet, derfor går det altfor langt før noe "ikke er lov å si". Men å bruke ytringsfriheten på å snakke så nedlatende om medmennesker og sparke de som allerede ligger nede er vel ikke helt måten å sette pris på den... Det er veldig mange forskjellige brukere og dermed innlegg her. Alt er ikke hets eller "mobbing". Det blir vanskelig å ta innlegget ditt seriøst når du ilegger hele forumet samme mening. Hva mener du forresten med "sparke noen som ligger nede"? Er det å kritisere virksomheten til bloggere som håver inn millioner å sparke noen som ligger nede? 31
Gjest Axl Rose Skrevet 8. mai 2017 #11 Skrevet 8. mai 2017 (endret) Jeg kaller ikke de som driver med nettmobbing OG de som blogger og tjener penger på barna sine, legger ut bilder av barna hele tiden (barn får ikke forsvare seg og bestemme om hele Norge skal vite om de) for voksne mennesker. Ikke i hodene sine. Småbarnsforeldre burde vite bedre eller la vær å få barn. Skremmende at sånne er forbilde for stakkars uskyldige barn. De som driver med nettmobbing gjøre det vel for å føle seg selv bedre som vanlig mobbing? Endret 8. mai 2017 av Axl Rose
Populært innlegg Oz- Skrevet 8. mai 2017 Populært innlegg #12 Skrevet 8. mai 2017 Hei @Knehøna, jeg er litt usikker på akkurat hvilke bloggere du mener (alle som diskuteres på KG? Bare noen?), men jeg skal prøve å gi deg et generelt svar. Jeg engasjerer meg i trådene om bloggere her på Rampelys, og jeg synes at det rett som det er dukker opp unødvendige kommentarer om enkeltpersoner. De kommentarene går ofte på utseende, valg av klær, eller detaljer om for eksempel bloggernes hus eller innredning. Tidvis synes jeg også at enkelte av disse kommentarene kan kalles mobbing, og i alle fall latterliggjøring. Det tar jeg avstand fra, fordi det ødelegger den virkelige debatten som foregår. Det er mange her som mener det samme som meg, og som synes det er veldig dumt når disse kommentarene kommer. Jeg synes det er veldig viktig at det snakkes om kritikkverdige forhold ved bloggene. Da mener jeg overeksponering av barn og familie både i form av bilder og tekst, manglende merking av reklame og skjult reklame, og overdrevent fokus på kropp og vekt. Personer som er imot debatten mener ofte at jeg bare bør slutte å lese bloggene når jeg ikke liker dem. Jeg mener derimot at det bloggerne driver med er galt og at de bør stanses. Da kan vi ikke stikke hodet i sanden og late som det ikke skjer. Jo flere som leser om det og snakker om det, jo flere som får øynene opp for det som foregår på bloggene, jo bedre. Jeg ønsker å skape oppmerksomhet rundt det jeg synes er problematisk, slik at det på sikt kan bli mindre av det. Det forsøker jeg å gjøre så saklig jeg kan, og jeg rapporterer alltid det jeg synes er stygge kommentarer. Jeg vet at veldig mange andre også gjør dette, men at det er enkelte brukere som ødelegger en del av totalinntrykket av både KG generelt og Rampelys spesielt. Håper dette ga deg litt mer informasjon om hva motivasjonen til en del av oss er for å skrive om bloggerne på KG. 58
Knehøna Skrevet 8. mai 2017 Forfatter #13 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, Femilie skrev: Det er veldig mange forskjellige brukere og dermed innlegg her. Alt er ikke hets eller "mobbing". Det blir vanskelig å ta innlegget ditt seriøst når du ilegger hele forumet samme mening. Hva mener du forresten med "sparke noen som ligger nede"? Er det å kritisere virksomheten til bloggere som håver inn millioner å sparke noen som ligger nede? Om det kom frem slik så beklager jeg, det var det ikke ment som. Jeg tenkte vel heller mer at et voksent oppegående menneske lett greier å sile selv blant alle kommentarene hva som er uspiselig og ikke. Jeg oppfatter flere som rasjonelle og oppegående, skjærer absolutt ikke alle over én kam. Hva jeg mener finner en i flere tråder. Ikke så vanskelig. 4
Knehøna Skrevet 8. mai 2017 Forfatter #14 Skrevet 8. mai 2017 5 minutter siden, Oz- skrev: Hei @Knehøna, jeg er litt usikker på akkurat hvilke bloggere du mener (alle som diskuteres på KG? Bare noen?), men jeg skal prøve å gi deg et generelt svar. Jeg engasjerer meg i trådene om bloggere her på Rampelys, og jeg synes at det rett som det er dukker opp unødvendige kommentarer om enkeltpersoner. De kommentarene går ofte på utseende, valg av klær, eller detaljer om for eksempel bloggernes hus eller innredning. Tidvis synes jeg også at enkelte av disse kommentarene kan kalles mobbing, og i alle fall latterliggjøring. Det tar jeg avstand fra, fordi det ødelegger den virkelige debatten som foregår. Det er mange her som mener det samme som meg, og som synes det er veldig dumt når disse kommentarene kommer. Jeg synes det er veldig viktig at det snakkes om kritikkverdige forhold ved bloggene. Da mener jeg overeksponering av barn og familie både i form av bilder og tekst, manglende merking av reklame og skjult reklame, og overdrevent fokus på kropp og vekt. Personer som er imot debatten mener ofte at jeg bare bør slutte å lese bloggene når jeg ikke liker dem. Jeg mener derimot at det bloggerne driver med er galt og at de bør stanses. Da kan vi ikke stikke hodet i sanden og late som det ikke skjer. Jo flere som leser om det og snakker om det, jo flere som får øynene opp for det som foregår på bloggene, jo bedre. Jeg ønsker å skape oppmerksomhet rundt det jeg synes er problematisk, slik at det på sikt kan bli mindre av det. Det forsøker jeg å gjøre så saklig jeg kan, og jeg rapporterer alltid det jeg synes er stygge kommentarer. Jeg vet at veldig mange andre også gjør dette, men at det er enkelte brukere som ødelegger en del av totalinntrykket av både KG generelt og Rampelys spesielt. Håper dette ga deg litt mer informasjon om hva motivasjonen til en del av oss er for å skrive om bloggerne på KG. Fantastisk! Jeg mener også at en debatt kan være veldig sunt. Og det å ta en debatt i stedet for, som du sier, stikke hodet i sanden - er samfunnsengasjement. Og applaus til det! Bloggere velger selv å stå i fokus og media og må derfor regne med at det debatteres og skrives og snakkes. Jeg har mine meninger jeg også om profilerte mennesker. Men som deg så er det disse kommentarene som kan kalles mobbing og latterliggjøring jeg synes er så ugreie. Jeg tenker i tillegg på flere av disse "bloggbarna" som mange er så bekymret for som også kan lese all dritten om mamma og/eller pappa på nett. Det er ikke stort bedre for et barn enn det det allerede bekymres for... Skulle bare ønske at vi voksne i det minste kunne tenke litt både i lengden og bredden før vi slenger med kjeften. Igjen; fantastiske ord, takk for at du tok deg tid til det 8
Mammabamma Skrevet 8. mai 2017 #15 Skrevet 8. mai 2017 Jeg synes brukerne på KG er snillere med bloggerne enn de er mot medbrukerne. Det kan være ganske mange ufyselige svar når folk stiller ganske uskyldige spørsmål og det skjønner jeg at du reagerer på. 14
missblogg Skrevet 8. mai 2017 #16 Skrevet 8. mai 2017 Akkurat nå, Mammabamma skrev: Jeg synes brukerne på KG er snillere med bloggerne enn de er mot medbrukerne. Det kan være ganske mange ufyselige svar når folk stiller ganske uskyldige spørsmål og det skjønner jeg at du reagerer på. Her er jeg enig. Ser ikke så ofte at folk sier ting over streken om en blogger, men det har til tider blitt veldig ufint mellom brukere her inne 1
Gjest hmc Skrevet 8. mai 2017 #17 Skrevet 8. mai 2017 Blogging med utlevering av eget og barns privatliv tror og håper jeg det vil bli en endring på etter hvert når man ser hvor mye det til slutt 'koster' (ikke i kroner og øre, men mentalt og personlig) bloggerene. Det blir kanskje de seriøse (som ikke 'bruker' barna) som vil overleve, håper nå jeg. Tror det ligger i menneskets natur å mobbe på nett når man føler mye er så 'fake' og utleverende/selvmotsigende som skrives. Ser ikke på meg som mobber - men er oppriktig bekymret for fremtid til både enkelte bloggere og deres barn. Så synd at mange bloggere får komme så mye frem i media, hvorfor ikke heller fremheve noen som har mer greie på det som skal menes noe om. Huff - er ikke naiv, ser at alt handler om penger, dessverre.
Knehøna Skrevet 8. mai 2017 Forfatter #18 Skrevet 8. mai 2017 1 minutt siden, Mammabamma skrev: Jeg synes brukerne på KG er snillere med bloggerne enn de er mot medbrukerne. Det kan være ganske mange ufyselige svar når folk stiller ganske uskyldige spørsmål og det skjønner jeg at du reagerer på. Det er et godt poeng som jeg også har lagt merke til. Igjen; nettvett, voksne mennesker, mobbing... Jeg hadde fokus på trådene da jeg skrev innlegget, men det du nevner er ikke det spor bedre.
Knehøna Skrevet 8. mai 2017 Forfatter #19 Skrevet 8. mai 2017 2 minutter siden, singellei skrev: Blogging med utlevering av eget og barns privatliv tror og håper jeg det vil bli en endring på etter hvert når man ser hvor mye det til slutt 'koster' (ikke i kroner og øre, men mentalt og personlig) bloggerene. Det blir kanskje de seriøse (som ikke 'bruker' barna) som vil overleve, håper nå jeg. Tror det ligger i menneskets natur å mobbe på nett når man føler mye er så 'fake' og utleverende/selvmotsigende som skrives. Ser ikke på meg som mobber - men er oppriktig bekymret for fremtid til både enkelte bloggere og deres barn. Så synd at mange bloggere får komme så mye frem i media, hvorfor ikke heller fremheve noen som har mer greie på det som skal menes noe om. Huff - er ikke naiv, ser at alt handler om penger, dessverre. Slike generelle og saklige kommentarer burde det vært mer av i stedet for å gå på enkeltindivider, håning og latterliggjøring. Forøvrig så er mobbing aldri greit. Aldri! Selv ikke om de er aldri så mye sånn eller slik.
Oz- Skrevet 8. mai 2017 #20 Skrevet 8. mai 2017 3 minutter siden, Knehøna skrev: Fantastisk! Jeg mener også at en debatt kan være veldig sunt. Og det å ta en debatt i stedet for, som du sier, stikke hodet i sanden - er samfunnsengasjement. Og applaus til det! Bloggere velger selv å stå i fokus og media og må derfor regne med at det debatteres og skrives og snakkes. Jeg har mine meninger jeg også om profilerte mennesker. Men som deg så er det disse kommentarene som kan kalles mobbing og latterliggjøring jeg synes er så ugreie. Jeg tenker i tillegg på flere av disse "bloggbarna" som mange er så bekymret for som også kan lese all dritten om mamma og/eller pappa på nett. Det er ikke stort bedre for et barn enn det det allerede bekymres for... Skulle bare ønske at vi voksne i det minste kunne tenke litt både i lengden og bredden før vi slenger med kjeften. Igjen; fantastiske ord, takk for at du tok deg tid til det Så hyggelig at du satt pris på det. Jeg er overbevist om at de fleste i bloggertrådene har det på samme måte som meg, og så har du enkelte som ødelegger og dermed blir hele forumet gjerne stemplet som "mobberforum". Jeg mener likevel at de ugreie kommentarene er i mindretall, og at det aller aller meste av det blir moderert bort, og at det er lite "dritt" som blir igjen. Eksponering av barn synes jeg er særlig problematisk. Bloggere velger å frata barna sine privatliv og personvern, de får ikke mulighet til å lage sin egen digitale identitet, og de opplever at "hele Norge/nabolaget/skolen" vet intime deltajer om deres liv og familie. Der er min bekymring for barna stor. At barn må lese at foreldrene deres driver med ulovlig markedsføring/annen forretningsdrift eller sender usunne signaler om kropp og vekt, er ikke unikt for bloggerbarna. Det må alle barn av mennesker med ulovlig, uetisk eller annen problematisk oppførsel som navngis i media gjøre, helt uavhengig av hvilken bransje foreldrene opererer i. Forskjellen er kanskje at det for bloggernes del er stort fokus på hva bloggerne gjør mot sine egne barn. Jeg skjønner at det kan være ubehagelig for barn å lese om etterhvert. Dette aspektet må likevel snakkes om, høyt, tydelig og i så mange settinger som mulig, slik at det på sikt blir utenkelig å gjøre dette for å tjene penger. Jeg håper at de det gjelder vil oppfatte denne siden av diskusjonen som et forsvar av dem. 16
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå