SunnivaOslo Skrevet 18. mai 2017 #121 Skrevet 18. mai 2017 3 timer siden, Larsern skrev: Det ER problematisk å bevise en voldtekt. Man kan til en viss grad bevise at et samleie har funnet sted, men å bevise tvang utover en rimelig tvil dersom det ikke er tegn på tvang (eksempelvis vold) er vanskelig. Desto viktigere er det at kvinner som er utsatt for voldtekt oppsøker mottak så tidlig som overhodet mulig for å få sikret prøver av DNA og og blod for eventuelle spor av medikamenter i tilfelle neddoping osv. Å ha en praksis hvor kvinnens ord alene kan felle en mann for voldtekt (kjønn er nevnt spesifikt her) er fullstendig uholdbart i et rettsamfunn og da faller man dessverre tilbake på formaninger om at kvinner bør ha dette i bakhodet før de drikker seg sanseløse og/eller ute av stand til å yte fysisk motstand (som kan brukes som bevis). En kvinnes ord har ALDRI vært nok for å felle en voldteksmanns, så hvor har du det fra? Og du svarer ikke på spørsmålet mitt heller. Synes du det er ok at det skal være så lett å voldta noen? Og slapp av du, vi får nok formaninger som det er. Ingen som tror oss uansett fordi vår rettsikkerhet stiller svakere. Hvorfor må vi stilles til ansvar?Hvorfor ikke de som voldtar? Men greit da jeg vet hva dine holdninger er. 1
Mari Y Skrevet 18. mai 2017 #122 Skrevet 18. mai 2017 På 6.5.2017 den 8.49, AnonymBruker skrev: Synes du der er rimelig at en jente som suger en sovende kjæreste, uten å ha spurt på forhånd, skal straffes med over 3 års fengsel? Anonymkode: d7847...a12 Jeg synes det er mer rimelig at seksuell omgang er noe begge samtykker til😉. Om vedkommende ikke samtykker til seksuell omgang, skal man godta det. Det handler om respekten for et annet menneskes grenser.
Larsern Skrevet 19. mai 2017 #123 Skrevet 19. mai 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvinnens ord alene er aldri nok for domfellelse. Kvinnens fremstilling sammen med bevis for seksuell handling bør likevel være tilstrekkelig, forutsatt at historien synes troverdig. Anonymkode: 254ee...f61 Bevis for samleie betyr ikke annet enn at et samleie har funnet sted og sier lite om tvang eller overgrep. Det du sier er altså at dersom et samleie har funnet sted så beror alt på kvinnens ord. Slik kan det dessverre ikke være.
Larsern Skrevet 19. mai 2017 #124 Skrevet 19. mai 2017 15 timer siden, SunnivaOslo skrev: En kvinnes ord har ALDRI vært nok for å felle en voldteksmanns, så hvor har du det fra? Og du svarer ikke på spørsmålet mitt heller. Synes du det er ok at det skal være så lett å voldta noen? Og slapp av du, vi får nok formaninger som det er. Ingen som tror oss uansett fordi vår rettsikkerhet stiller svakere. Hvorfor må vi stilles til ansvar?Hvorfor ikke de som voldtar? Men greit da jeg vet hva dine holdninger er. Jeg har heller aldri skrevet at det HAR vært nok med kvinnens ord, hvor har du det fra? Og spørsmålet ditt (som du ikke har stilt eksplisitt før nå), om det bør være lett å voldta noen; Selvsagt ikke, men det betyr ikke at man skal gi blaffen i rettslige prinsipper. Synes du det skal være lett å dømme noen uten beviser? Hva slags rettssikkerhet er det? Når det gjelder formaninger; Javisst bør du tenke deg om før du drikker deg sanseløs eller på andre måter utsetter deg for risiko, det burde du gjøre om det så var nok å levere en anmeldelse for å få voldtektspersoner dømt. Hva teller mest for deg av å ikke bli voldtatt i utgangspunktet, eller at personen som du frivillig ligger med blir straffet for at han er for treg til å trekke seg ut når du vil avbryte? (Satt på spissen, men det er tross alt slik den "klassiske" voldtekten er). 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå