AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #1 Skrevet 6. mai 2017 Lagrettsdommer mener straffenivået er for unyansert. "Eksempelvis at en jente eller gutt på 20 år skal sone fengselsstraff i tre år og tre måneder for å ha slikket/suget en bekjent/venn/kjæreste mens vedkommende sov?" http://www.dagbladet.no/kultur/straffen-for-sovevoldtekt-ma-nyanseres/67546559 Anonymkode: d7847...a12 1
Zanzibar3 Skrevet 6. mai 2017 #2 Skrevet 6. mai 2017 Han sier også "Mitt poeng er at det finnes situasjoner som er mer nyanserte, for eksempel når sterkt berusede og jevnaldrende ungdommer havner i samme seng på fest og den ene gjennomfører samleie eller fingrer eller utfører oralsex på den andre mens vedkommende sover. Ikke sjelden har det vært seksuell omgang mellom dem tidligere på kvelden. " Jeg synes det er helt greit at loven er veldig klar på at det ikke er lov å forsøke å ha samleie med noen som sover. Uansett om du har hatt sex med vedkommende tidligere! I stedet for å sutre om høye straffer og ødelagt ungdom, bør vi forberede ungdommen på konsekvensene av å sove voldta andre. Sjølom jeg synes det allerede bør være klart at slikt ikke er greit 12
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #3 Skrevet 6. mai 2017 7 minutter siden, Zanzibar3 skrev: Jeg synes det er helt greit at loven er veldig klar på at det ikke er lov å forsøke å ha samleie med noen som sover. Uansett om du har hatt sex med vedkommende tidligere! I stedet for å sutre om høye straffer og ødelagt ungdom, bør vi forberede ungdommen på konsekvensene av å sove voldta andre. Sjølom jeg synes det allerede bør være klart at slikt ikke er greit Synes du der er rimelig at en jente som suger en sovende kjæreste, uten å ha spurt på forhånd, skal straffes med over 3 års fengsel? Anonymkode: d7847...a12 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #4 Skrevet 6. mai 2017 Jeg synes det er rimelig. Snakk om det først. Bør ikke være så vanskelig. Anonymkode: ba92f...e0f 6
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #5 Skrevet 6. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes du der er rimelig at en jente som suger en sovende kjæreste, uten å ha spurt på forhånd, skal straffes med over 3 års fengsel? Anonymkode: d7847...a12 Det handler ikke bare om kjærestepar her, men de som ikke er sammen og. Ingen har rett til å forsyne seg av en annen persons kropp uten tillatelse. Det er farlig å bortforklare det der, for det er det det handler om. De fleste voldtektssaker henlegges, så hvor mange er det som blir dømt til over 3 år for å suge typen sin? Anonymkode: a30a2...d50 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #6 Skrevet 6. mai 2017 Jeg er enig i at dommene bør være mer nyanserte og at man burde også ha vesentlig mildere dommer for lettere tilfeller. Anonymkode: 7dd68...f61 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #7 Skrevet 6. mai 2017 Skulle likt å hørt om dommeren var enig med seg selv, om han våknet av å bli rævkjørt.. Anonymkode: 11cdd...abe 11
petterm Skrevet 6. mai 2017 #8 Skrevet 6. mai 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste voldtektssaker henlegges, så hvor mange er det som blir dømt til over 3 år for å suge typen sin? Anonymkode: a30a2...d50 Så du mener at de som dømmes skal straffes ekstra hardt fordi andre går fri? 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #9 Skrevet 6. mai 2017 1 time siden, petterm skrev: Så du mener at de som dømmes skal straffes ekstra hardt fordi andre går fri? Nei, hva mer leser du som ikke står der? Anonymkode: a30a2...d50 4
tirben Skrevet 6. mai 2017 #10 Skrevet 6. mai 2017 Jeg synes minstestraffen for sovevoldtekter er altfor høy! Man burde skille mellom alvorlighetsgrad av et overgrep. Det strider mot folks rettsoppfatning når soveovergrep straffes så hardt. 6
petterm Skrevet 6. mai 2017 #11 Skrevet 6. mai 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, hva mer leser du som ikke står der? Anonymkode: a30a2...d50 Ok. Litt dumt sagt. Poenget mitt er at selv om kun en person dømmes til 3 års fengsel for noe som burde gi en lavere straff så er det en 3års dom for mye. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #12 Skrevet 6. mai 2017 1 time siden, petterm skrev: Ok. Litt dumt sagt. Poenget mitt er at selv om kun en person dømmes til 3 års fengsel for noe som burde gi en lavere straff så er det en 3års dom for mye. OK? Jeg spurte om hvor mange det var som faktisk ble dømt til 3 års fengsel for å ha sugd typen sin. Ikke hva folk synes om det. Det var ett spørsmål. Jeg ønsker å vite hvor mange som faktisk er blitt dømt. Anonymkode: a30a2...d50 3
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #13 Skrevet 6. mai 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skulle likt å hørt om dommeren var enig med seg selv, om han våknet av å bli rævkjørt.. Anonymkode: 11cdd...abe Skal en fremmed person som rævkjører den sovende dommeren ha samme straff som kjæresten til dommeren når hun vekker han med en blowjob uten å ha spurt først? Anonymkode: d7847...a12 7
petterm Skrevet 6. mai 2017 #14 Skrevet 6. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: OK? Jeg spurte om hvor mange det var som faktisk ble dømt til 3 års fengsel for å ha sugd typen sin. Ikke hva folk synes om det. Det var ett spørsmål. Jeg ønsker å vite hvor mange som faktisk er blitt dømt. Anonymkode: a30a2...d50 Vet ikke, men det må jo være flere som har blitt dømt, siden dommeren oppfatter det som et moralsk problem.. 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #15 Skrevet 6. mai 2017 Så lenge d ikke er avklart på forhånd at sånt er greit, så ja uten tvil. Kan jo være et enda større tillitsbrudd når det i tillegg er noen man kjenner og stoler på.. Anonymkode: 11cdd...abe 8
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #16 Skrevet 6. mai 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Synes du der er rimelig at en jente som suger en sovende kjæreste, uten å ha spurt på forhånd, skal straffes med over 3 års fengsel? Anonymkode: d7847...a12 Jeg har aldri skjønt hvorfor dette er så vanskelig. Ikke ha sex med noen som sover, uansett om det er kjæresten din eller ikke! 17 minutter siden, tirben skrev: Jeg synes minstestraffen for sovevoldtekter er altfor høy! Man burde skille mellom alvorlighetsgrad av et overgrep. Det strider mot folks rettsoppfatning når soveovergrep straffes så hardt. Kan du utdype? Sovevoldtekter kan ha enorme konsekvenser for offeret. Du må ikke bli gjengvoldtatt for at en voldtekt skal ødelegge utrolig mye av livet ditt. Hvorfor er 3 år for mye? Anonymkode: f1e1c...254 16
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #17 Skrevet 6. mai 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det handler ikke bare om kjærestepar her, men de som ikke er sammen og. Anonymkode: a30a2...d50 Poenget er vel at det også handler om kjærestepar, og om vilt fremmede som tar seg til rette. Det kan hende at 3års fengsel er fornuftig når fremmede tar seg til rette. Spørsmålet er om 3 års fengsel føles like riktig når en kjæreste dummer seg ut i fylla. Kanskje 3 måneders fengsel hadde vært tilstrekkelig, eller kanskje et år? Anonymkode: d7847...a12 1
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #18 Skrevet 6. mai 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er vel at det også handler om kjærestepar, og om vilt fremmede som tar seg til rette. Det kan hende at 3års fengsel er fornuftig når fremmede tar seg til rette. Spørsmålet er om 3 års fengsel føles like riktig når en kjæreste dummer seg ut i fylla. Kanskje 3 måneders fengsel hadde vært tilstrekkelig, eller kanskje et år? Anonymkode: d7847...a12 Og hvorfor skal straffen være lavere når noen du kjenner og stoler på tar seg til rette? Kan være minst like ille for offeret det som om det er noen ukjente. Og tillitsbruddet enda større, noe som kan gjøre konsekvensene verre. Anonymkode: 11cdd...abe 8
tirben Skrevet 6. mai 2017 #19 Skrevet 6. mai 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og hvorfor skal straffen være lavere når noen du kjenner og stoler på tar seg til rette? Kan være minst like ille for offeret det som om det er noen ukjente. Og tillitsbruddet enda større, noe som kan gjøre konsekvensene verre. Anonymkode: 11cdd...abe I følge denne definisjonen er jeg blitt sovevoldtatt flere ganger og jeg har nok også sovevoldtatt min egen partner flere ganger. I mitt hode, er det faktisk vanlig å kunne prøve seg på sin egen partner uten å måtte spørre først. Vi har vært gift i 20 år, og vi pleier IKKE å spørre hverandre om vi skal ha sex. Vi bare prøver oss, noen ganger til stor glede for den andre, mens andre ganger blir den som prøver seg dyttet bort. Synes det impulsive og pirringen forsvinner dersom jeg hver gang må spørre: "Du, er det greit at jeg suger deg nå? " Eller: "Er det ok for deg at jeg trenger inn i deg nå?" 7
AnonymBruker Skrevet 6. mai 2017 #20 Skrevet 6. mai 2017 Det er ikke minimumsstraffen det er noe galt med, men maksimumsstraffen. Straffene blir nyansert hvis de "ordinære" voldtektene straffes hardere. At Stortinget har satt straffenivået på sovevoldtekter her, er et tydelig singal til domstolene om at de må straffe "ordinære" voldtekter hardere. Det er også et tydelig signal til befolkningen om at en sovevoldtekt er alvorlig kriminalitet, og ikke sammenlignbart med Nortugs fyllekjøring. Anonymkode: 4674f...5da 6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå