Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest YourMan
Skrevet (endret)
7 timer siden, Zanzibar3 skrev:

Problemet er at ofte er ikke partene like fulle. Det er vanskeligere for ei full jente å ha sex med en døddrukken mann enn motsatt. Om begge partene er like fulle, begge er i stand til å aktivt(!) delta i sex og gi samtykke, er ikke det voldtekt.

Det er jo her nøkkelen ligger. Den ene parten, som oftest jenta, vil kunne oppfatte dette som et overgrep, og da har vi jo nettopp disse sakene som er helt ukare. Hva skjedde egentlig? Og det foreligger ingen vitner og beviser. Da koker det ned til troverdighet. Og HVIS han skulle bli dømt i et slikt tilfelle, noe som er mulig i Norge pga vårt rettssystem som ikke krever konkrete bevis, vil han jo bli dømt til minstestraff for sovevoldtekt som jeg tror er 4 år. Det synes jeg er veldig drøyt. Man har altså ingen mulighet til å dømme denne mannen mildere. Enten frikjennelse eller 4 år bak murene.

Men jeg registrerer at vi er veldig uenig i denne saken, og det aksepterer jeg.

Er også veldig uenig at jeg driver med selvmotsigelser. Det er faktisk forskjell på å bevise et forhold 100% og det å bevise det "utover en hver tvil".

Endret av YourMan
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 timer siden, YourMan skrev:

Det er jo her nøkkelen ligger. Den ene parten, som oftest jenta, vil kunne oppfatte dette som et overgrep, og da har vi jo nettopp disse sakene som er helt ukare. Hva skjedde egentlig? Og det foreligger ingen vitner og beviser. Da koker det ned til troverdighet. Og HVIS han skulle bli dømt i et slikt tilfelle, noe som er mulig i Norge pga vårt rettssystem som ikke krever konkrete bevis, vil han jo bli dømt til minstestraff for sovevoldtekt som jeg tror er 4 år. Det synes jeg er veldig drøyt. Man har altså ingen mulighet til å dømme denne mannen mildere. Enten frikjennelse eller 4 år bak murene.

Men jeg registrerer at vi er veldig uenig i denne saken, og det aksepterer jeg.

Er også veldig uenig at jeg driver med selvmotsigelser. Det er faktisk forskjell på å bevise et forhold 100% og det å bevise det "utover en hver tvil".

Du forstår vel at det er umulig å bevise noe 100%? Sjølom det foreligger videobevis er det fortsatt mulig å hevde det var rollespill. Om vi skal si at videobevis er "å bevise noe" 100%, da må det jo gjelde alle forbrytelser. Rettsystemet vil kollapse. Skal normen være at hvis vi ikke har vitner eller video så dømmes ikke forbyteren? Tenk hvor mange som vil benytte seg av det. Overfall, ran, voldtekt, drap. Ingen dømmes med mindre det kan bevises "100%". Overfalle, rane, voldta i ei bakgate uten kamera? Ja, det går fint. Ingen dømmes for det, fordi bevisene er ikke 100%. 

Det foregår en bytte handel mellom feil her. Feil dømt og feil fri. Hva er mest skadelig for personen og samfunnet? Feil dømt for voldtekt, eller voldtektsmenn på frifot? Det høres kynisk ut, men det er virkeligheten. Vi må ligge i balanse mellom de to. Ikke dømme alle uansett bevisbyrde, men heller ikke la alle slippe fordi bevisene ikke er 100%. Ligge et sted i midten. 

Endret av Zanzibar3
La til noe
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Zanzibar3 skrev:

Du forstår vel at det er umulig å bevise noe 100%? Sjølom det foreligger videobevis er det fortsatt mulig å hevde det var rollespill. Om vi skal si at videobevis er "å bevise noe" 100%, da må det jo gjelde alle forbrytelser. Rettsystemet vil kollapse. Skal normen være at hvis vi ikke har vitner eller video så dømmes ikke forbyteren? Tenk hvor mange som vil benytte seg av det. Overfall, ran, voldtekt, drap. Ingen dømmes med mindre det kan bevises "100%". Overfalle, rane, voldta i ei bakgate uten kamera? Ja, det går fint. Ingen dømmes for det, fordi bevisene er ikke 100%. 

Det foregår en bytte handel mellom feil her. Feil dømt og feil fri. Hva er mest skadelig for personen og samfunnet? Feil dømt for voldtekt, eller voldtektsmenn på frifot? Det høres kynisk ut, men det er virkeligheten. Vi må ligge i balanse mellom de to. Ikke dømme alle uansett bevisbyrde, men heller ikke la alle slippe fordi bevisene ikke er 100%. Ligge et sted i midten. 

Jeg er enig. Sannsynlighetsovervekt (>50% sannsynlighet for skyld) burde være tilstrekkelig for å bli dømt, ikke slik det er i dag da den minste tvil er tilstrekkelig for frifinnelse.

Anonymkode: 254ee...f61

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Zanzibar3 skrev:

Feil dømt for voldtekt, eller voldtektsmenn på frifot? Det høres kynisk ut, men det er virkeligheten. Vi må ligge i balanse mellom de to.

Her har allerede samfunnet tatt sitt standpunkt, det som er det grunnleggende rettsprinsipp, nemlig at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig blir dømt. Noe jeg støtter 100%.

Synes denne debatten skled litt ut, tror vi er ganske enige i bunn og grunn. Hoveddiskusjonen går på straffenivået, og der står jeg fast ved at man må skille på alvorlighetsgraden av voldtekt, der høye minstestraffer og normalstraffer kan føre til færre domfelleser i saker som ikke er så åpenbare.

https://www.nrk.no/norge/stabell_-_-altfor-hoye-voldtektsstraffer-i-norge-1.13073487

Dette handler ikke om at man ser mildt på voldtekter, men å nyansere bildet. Hvis konsekvensen av strengere straffer blir færre dømte, så vil jeg si at man har bommet.

Anonymkode: 34172...de8

• Liker 3
Gjest YourMan
Skrevet

Huket feilaktig for anonoym i forrige post.

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her har allerede samfunnet tatt sitt standpunkt, det som er det grunnleggende rettsprinsipp, nemlig at det er bedre at 10 skyldige går fri enn at 1 uskyldig blir dømt. Noe jeg støtter 100%.

Synes denne debatten skled litt ut, tror vi er ganske enige i bunn og grunn. Hoveddiskusjonen går på straffenivået, og der står jeg fast ved at man må skille på alvorlighetsgraden av voldtekt, der høye minstestraffer og normalstraffer kan føre til færre domfelleser i saker som ikke er så åpenbare.

https://www.nrk.no/norge/stabell_-_-altfor-hoye-voldtektsstraffer-i-norge-1.13073487

Dette handler ikke om at man ser mildt på voldtekter, men å nyansere bildet. Hvis konsekvensen av strengere straffer blir færre dømte, så vil jeg si at man har bommet.

Anonymkode: 34172...de8

Jeg er enig i det siste du skriver, men målet må være flere straffedømte og betydelig høyere straffer. Her er det snakk om at 100 eller 1000 går fri for hver uskyldige som blir dømt. Da er forholdet annerledes, og jeg synes at grensen for dette rettsprinsippet er nådd. Det er på høy tid å la sannsynlighetsovervekt være tilstrekkelig for domfellelse i overgrepssaker. Hvis en samtidig setter minstestraff på 10 års fengsel for alle typer seksuell kriminalitet og livstidsstraff for voldtekt, begynner vi å nærme oss en rimelig håndtering at overgrepstyranniet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 6.5.2017 den 11.58, AnonymBruker skrev:

En hver voldtekt med penetrasjon bør straffes med minst 21 års fengsel, også sovevoldtekter. Også jeg synes likevel at beføling av sovende kan straffes mildere, men aldri under 10 års fengsel. Seksuell kriminalitet er det desidert største og mest omfattende kriminalitetsproblemet i Norge i dag, og årlig får titusenvis av jenter sine liv ødelagt pga dette. Voldtekt må straffes på linje med drap.

Uaktsomt drap har maksimal straff på. 3års fengsel. 

Anonymkode: d7847...a12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.5.2017 den 6.44, Zanzibar3 skrev:

Strafferammen er på 3 mnd til 3 år, ikke bare tre år. Jeg synes ikke det er greit at jenter utfører sovevoldtekt heller. 

"Det følger av forarbeidene til endringen i straffeloven i 2009, og etterfølgende praksis fra Høyesterett, at det er en minstestraff på fengsel i tre år og et «normalstraffenivå» på fire år ved alle typer voldtekt til samleie, også ved sovevoldtekt. "

Hvor får du minstestraff på 3 måneders fengsel fra? 

AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Uaktsomt drap har maksimal straff på. 3års fengsel. 

Også når det gjelder drap, er loven overmoden for revisjon, med nødvendig skjerping av alle strafferammer. Minstestraff for alle typer drap burde være 21 års fengsel.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Også når det gjelder drap, er loven overmoden for revisjon, med nødvendig skjerping av alle strafferammer. Minstestraff for alle typer drap burde være 21 års fengsel.

Veldig enig i at strafferammene er overmodent for revisjon. Ikke nødvndigvis for å øke de, men for å få en bedre sammenheng mellom dem, og oppdatere de i forhold til moderne forhold.

Ett eksempel er straff for narkotikasmugling. I følge Folkeopplysningen på NRK ble smugling av 1,6 tonn hasj straffet hardere enn normalstraffen for forsettlig drap og grov voldtekt. I dette eksemplet 17 års fengsel. Det er jo helt hinsides. Vi må få på plass et skille mellom harde narkotiske stoffer og myke narkotiske stoffer slik de har i andre land. Og ttilpasse straffer etter det.

Etter min mening vil smugling av hasj aldri rettferdiggjøre fengsel opp mot maksimumsstraff i et moderne samfunn, uavhengig av mengde.

Voldtekt, særlig den grove arten må straffes hardere etter min mening. Beviskravet er det samme om straffepåstanden er 3 år eller 21 år uansett, i alle fall i teorien.

Anonymkode: 4674f...5da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, Larsern skrev:

http://gjest.blogg.no/1494502769_to_unge_mennesker_har_ftt_delagt_sin_ungdomstid.html

Sikkert blitt postet tidligere i tråden, men et viktig innspill i debatten. 

Sovevoldtekt er også voldtekt, og han er åpenbart skyldig. Dersom hun hadde vært våken og ønsket samleie, bør han ikke ha mer enn ett sekund på seg til å avbryte fra hun sier stopp, ellers blir det voldtekt. Trolig er han derfor skyldig også dersom hun i utgangspunktet var villig. Dessverre slipper han vel unna med en symbolsk straff på bare noen få år bak murene. Livstid i fengsel ville vært eneste rimelige straffereaksjon, etter som hun må lide resten av livet med følgene av traumet.

Gjest Axl Rose
Skrevet
På 6.5.2017 den 8.49, AnonymBruker skrev:

Synes du der er rimelig at en jente som suger en sovende kjæreste, uten å ha spurt på forhånd, skal straffes med over 3 års fengsel? 

Er vel passe straff det? Jenter/kvinner skal straffes på samme måte som gutter/menn. Så lenge de blir anmeldt og funnet skyldig så klart. Det er ikke greit å bare forsyne seg av et annet menneske uten å vite at det er greit. Samme faen hvor nære de er. Alltid gjør en avtale på forhånd om det er greit eller ikke. 

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sovevoldtekt er også voldtekt, og han er åpenbart skyldig. Dersom hun hadde vært våken og ønsket samleie, bør han ikke ha mer enn ett sekund på seg til å avbryte fra hun sier stopp, ellers blir det voldtekt. Trolig er han derfor skyldig også dersom hun i utgangspunktet var villig. Dessverre slipper han vel unna med en symbolsk straff på bare noen få år bak murene. Livstid i fengsel ville vært eneste rimelige straffereaksjon, etter som hun må lide resten av livet med følgene av traumet.

Han har innrømmet at de hadde samleie og det er ikke betvilt at samleiet ble initiert frivillig fra begge parter. Ifølge advokaten så stanset han umiddelbart samleiet idet jenta sa stopp.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 5/7/2017 den 17.31, Sykkelkopp skrev:

Du sa eksplisitt ikke ha sex med noen som sover

Jeg våknet en gang av at en feit jente sugde meg da jeg var på en hyttefest, det er ikke mindre ille enn gammel dame. De er dessuten tyngre å dytte vekk. Jeg var forsvarsløs til jeg våknet. Kjeftet litt på henne og hun begynte å gråte. Ikke noe som var verdt å anmelde. Blir du provosert av at jeg sier det ?

Og jeg snakker ikke om overfallsvoldtekter hvor mannen nekter å slutte, jeg snakker om sovevoldtekter.  Jeg har forøvrig ikke noe i en terapigruppe å gjøre. Jeg måtte ha vært en rimelig delikat liten blomst om jeg skulle fått PTSD av min opplevelse

Hva om en av disse kvinnene kjørte en strapon inn i deg mens du sov? Holdt deg nede når du våknet? Om en eller flere menn gjorde det samme mot deg, men med penis heller enn strapon? Hva om du aldri kunne sove trygt rundt andre, enten de er menn eller kvinner, fordi hvem som helst kunne finne på å penetrere deg - og så ville det jo vært "bare sovevoldtekt," som man i dine ord må være en rimelig delikat liten blomst for å ha noe imot?

Anonymkode: 90129...847

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om en av disse kvinnene kjørte en strapon inn i deg mens du sov? Holdt deg nede når du våknet? Om en eller flere menn gjorde det samme mot deg, men med penis heller enn strapon? Hva om du aldri kunne sove trygt rundt andre, enten de er menn eller kvinner, fordi hvem som helst kunne finne på å penetrere deg - og så ville det jo vært "bare sovevoldtekt," som man i dine ord må være en rimelig delikat liten blomst for å ha noe imot?

Anonymkode: 90129...847

Da hadde jeg våknet med en gang og sett rart på dem

Om de fortsatte ville det ikke vært sovevoldtekt de drev med

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Larsern skrev:

Han har innrømmet at de hadde samleie og det er ikke betvilt at samleiet ble initiert frivillig fra begge parter. Ifølge advokaten så stanset han umiddelbart samleiet idet jenta sa stopp.

Dersom det du skriver, er korrekt, blir det springende punktet hvor raskt han avsluttet seksuell aktivitet etter at hun sa stopp. Det finnes så vidt jeg vet, ingen definert tidsgrense for dette, kun raskest mulig. Det synes åpenbart at ett sekund er det maksimale som kan aksepteres, men muligens burde tidsgrensen for å stoppe vært kortere, for eksempel 0,4-0,5 sekunder. Tidtagingen blir også et problem...Selv om han sa at de sluttet umiddelbart, er det mulig at han var sein nok til at det må kategoriseres som voldtekt.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom det du skriver, er korrekt, blir det springende punktet hvor raskt han avsluttet seksuell aktivitet etter at hun sa stopp. Det finnes så vidt jeg vet, ingen definert tidsgrense for dette, kun raskest mulig. Det synes åpenbart at ett sekund er det maksimale som kan aksepteres, men muligens burde tidsgrensen for å stoppe vært kortere, for eksempel 0,4-0,5 sekunder. 

04 sek? Du er helt crazy du. det er altfor kort tid å reagere på

Det burde være på 2sek minst

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Sykkelkopp skrev:

04 sek? Du er helt crazy du. det er altfor kort tid å reagere på

Det burde være på 2sek minst

Jeg er uenig. Sier hun "stopp", må seksuell aktivitet avbrytes betingelsesløst og umiddelbart. 2 sekunders delay er på ingen måte umiddelbar tilbaketrekning. En hver kvinne skal ha full råderett over egen kropp. Uansett er en slik tidsfrist noe som bør presiseres i loven.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er uenig. Sier hun "stopp", må seksuell aktivitet avbrytes betingelsesløst og umiddelbart. 2 sekunders delay er på ingen måte umiddelbar tilbaketrekning. En hver kvinne skal ha full råderett over egen kropp. Uansett er en slik tidsfrist noe som bør presiseres i loven.

2 sek er umiddelbart. Er du klar over hvor fort det går? Mannen må rekke å skjønne hva hun mener, komme over sjokket, og trekke seg ut. Bare det å trekke seg ut kan ta 0,4sek

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...