Gå til innhold

Hva er deres mening om Mikrobølgeovn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har mikrobølgeovn og bruker den sånn av og til. Kunne selvsagt klart meg uten om jeg måtte, men den er grei å ha. Til de som drar latskapsargumentet, det er mange dingser på kjøkkenbenken som kunne falle under den kategorien. Vannkoker, kaffetrakter, brødrister... Disse har blitt helt vanlige, og ingen forbinder vel dem med latskap. Men strengt tatt så MÅ vi jo ikke ha dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Den Lille Heksa
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere som er bekymret for stråling, hva tenker dere om høyspentmaster?

Anonymkode: 44f91...77b

Bygger ikke hus under dem for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Den Lille Heksa skrev:

Bygger ikke hus under dem for å si det sånn.

Hvordan er radonstrålingen der du bor? 

Anonymkode: 44d03...5d3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Lille Heksa
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er radonstrålingen der du bor? 

Anonymkode: 44d03...5d3

Her er det veldig bra, har ikke kjeller engang. Men har hatt problem med det i to hus som hadde jordkjeller før...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri hatt og skal aldri ha mirobølgeovn.

Sitat fra artikkelen: " -Dersom du står for nær en mikrobølgeovn, så skjer det samme med deg som det gjør med maten. Molekylene dine blir oppvarmet innenfra."

http://www.aftenposten.no/norge/Advarer-mot-farlige-straler-fra-mikrobolgeovner-534117b.html

Anonymkode: 4b972...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er radonstrålingen der du bor? 

Bor selv i Bergen, og enkelte områder var derfor utelukket http://geo.ngu.no/kart/radon/

Valgte likevel å legge radonmembran. Ser man på skadevirkninger er det mye farligere enn både mikrobølgeovn og wifi. 

Ikke at jeg trur det har så mye å si. Så lenge jeg er på et fly noen ganger i året, eller tar et røntgenbilde hos tannlegen innimellom, overgår det all annen stråling man blir utsatt for. 

Anonymkode: 44d03...5d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, Emera skrev:

Jeg har mikrobølgeovn og bruker den sånn av og til. Kunne selvsagt klart meg uten om jeg måtte, men den er grei å ha. Til de som drar latskapsargumentet, det er mange dingser på kjøkkenbenken som kunne falle under den kategorien. Vannkoker, kaffetrakter, brødrister... Disse har blitt helt vanlige, og ingen forbinder vel dem med latskap. Men strengt tatt så MÅ vi jo ikke ha dem heller.

Kjevle, f. eks. er et redskap for de riktig late. Og kniver. Ekte mannfolk bruker tennene!!! Og hva skal jeg med greesklipper når jeg har neglesaks????

Anonymkode: 51a9c...189

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt og skal aldri ha mirobølgeovn.

Sitat fra artikkelen: " -Dersom du står for nær en mikrobølgeovn, så skjer det samme med deg som det gjør med maten. Molekylene dine blir oppvarmet innenfra."

http://www.aftenposten.no/norge/Advarer-mot-farlige-straler-fra-mikrobolgeovner-534117b.html

Anonymkode: 4b972...b18

Da har du en ovn som ikke er godkjent for bruk. Det du beskriver ville være uhyre smertefullt, og ta livet av deg ganske raskt.

Anonymkode: 51a9c...189

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har du en ovn som ikke er godkjent for bruk. Det du beskriver ville være uhyre smertefullt, og ta livet av deg ganske raskt.

Anonymkode: 51a9c...189

Les artikkelen.

Anonymkode: 4b972...b18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjevle, f. eks. er et redskap for de riktig late. Og kniver. Ekte mannfolk bruker tennene!!! Og hva skal jeg med greesklipper når jeg har neglesaks????

Anonymkode: 51a9c...189

:fnise: men man tenker ikke over det når man ikke har det! Jeg hadde verken vannkoker, brødrister eller kaffetrakter før og jeg tenkte virkelig ALDRI over det utenom når alle spurte hvor vannkokeren min var hvis de skulle lage te. Nå har jeg alt fordi samboeren min hadde det fra før, og da bruker jeg det jo (aller mest vannkokeren, som var den jeg anså for aller mest ubrukelig og unødvendig :p) , men det tar jo og plass. Micro føler jeg liksom bare aldri behov for, og den tar jo ganske mye plass, selv om jeg sikkert hadde brukt den hvis jeg hadde den. 

Anonymkode: 063ba...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Les artikkelen.

Anonymkode: 4b972...b18

Jeg har lest den. Den er spekulativ. Jeg kunne godt tenke meg å se forskningen den bygger på.

Anonymkode: 51a9c...189

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Who invented microwave ovens?

The Nazis, for use in their mobile support operations, originally developed microwave "radiomissor" cooking ovens to be used for the invasion of Russia. By being able to utilize electronic equipment for preparation of meals on a mass scale, the logistical problem of cooking fuels would have been eliminated, as well as the convenience of producing edible products in a greatly reduced time-factor.

After the war, the Allies discovered medical research done by the Germans on microwave ovens. These documents, along with some working microwave ovens, were transferred to the United States War Department and classified for reference and "further scientific investigation." The Russians had also retrieved some microwave ovens and now have thorough research on their biological effects. As a result, their use was outlawed in the Soviet Union. The Soviets issued an international warning on the health hazards, both biological and environmental, of microwave ovens and similar frequency electronic devices.

Other Eastern European scientists also reported the harmful effects of microwave radiation and set up strict environmental limits for their usage. The United States has not accepted the European reports of harmful effects, even though the EPA estimates that radio frequency and microwave radiation sources in America are increasing at 15% per year."

http://www.health-science.com/microwave_hazards.html

Anonymkode: 3d36b...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angst mot mikrobølgeovner er en psykisk sykdom. Det utvikler seg gjerne til annet, som smerter fra den nye strømboksen, frykt for radiobølger og mobiler etc. Jeg har møtt en del av disse. "Å herregud har du MIKROBØLGEOVN hjemme??? Det er jo livsfarlig!!" Samme person ser ikke problemet i å velge ut matvarer på butikken med pendel.. Noen krever at man slår av mobiltelefonen i de sitt nærvær pga stråling. Det er faktisk så dumt at hvis du skrur mobilen på lydløs og SIER at du har slått den av, så føler de seg bedre. Merkelig det der..

Det skulle vært et opplysningsprogram på TV som viste hvordan vitenskapen bak stråler og radiobølger faktisk fungerer, så kunne vi reddet en del folk fra å bli sin egen verste fiende.

Det er mine two cents. 

Anonymkode: 8d317...1cf

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angst mot mikrobølgeovner er en psykisk sykdom. Det utvikler seg gjerne til annet, som smerter fra den nye strømboksen, frykt for radiobølger og mobiler etc. Jeg har møtt en del av disse. "Å herregud har du MIKROBØLGEOVN hjemme??? Det er jo livsfarlig!!" Samme person ser ikke problemet i å velge ut matvarer på butikken med pendel.. Noen krever at man slår av mobiltelefonen i de sitt nærvær pga stråling. Det er faktisk så dumt at hvis du skrur mobilen på lydløs og SIER at du har slått den av, så føler de seg bedre. Merkelig det der..

Det skulle vært et opplysningsprogram på TV som viste hvordan vitenskapen bak stråler og radiobølger faktisk fungerer, så kunne vi reddet en del folk fra å bli sin egen verste fiende.

Det er mine two cents. 

Anonymkode: 8d317...1cf

Tror Folkeopplysningen på NRK har en episode om dette med stråling osv 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri hatt og skal aldri ha mirobølgeovn.

Sitat fra artikkelen: " -Dersom du står for nær en mikrobølgeovn, så skjer det samme med deg som det gjør med maten. Molekylene dine blir oppvarmet innenfra."

http://www.aftenposten.no/norge/Advarer-mot-farlige-straler-fra-mikrobolgeovner-534117b.html

Anonymkode: 4b972...b18

Se når artikkelen ble publisert da... 2003.

Mye har forandret og forbedret seg på 14(!) år. Ikke bare elektronikken vi bruker, men også forskningen rundt det. Hvis mikrobølgeovner er så farlige hadde det ikke vært lov å selge de. Vi bor i Norge, ikke Sudan.

Og jeg tolket artikkelen som at det var slitte mikrobølgeovner som lekker dobbelt så mye som er farlige. Ikke splitter nye mikrobølgeovner fra fremtidens år 2017.

Men siden artikkelen er såpass gammel og utdatert er det egentlig ikke så mye poeng i å diskutere det. Blir som å diskutere en studie av homofile fra 1800-tallet. :vetikke: 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, PaperFlower skrev:

Se når artikkelen ble publisert da... 2003.

Mye har forandret og forbedret seg på 14(!) år. Ikke bare elektronikken vi bruker, men også forskningen rundt det. Hvis mikrobølgeovner er så farlige hadde det ikke vært lov å selge de. Vi bor i Norge, ikke Sudan.

Og jeg tolket artikkelen som at det var slitte mikrobølgeovner som lekker dobbelt så mye som er farlige. Ikke splitter nye mikrobølgeovner fra fremtidens år 2017.

Men siden artikkelen er såpass gammel og utdatert er det egentlig ikke så mye poeng i å diskutere det. Blir som å diskutere en studie av homofile fra 1800-tallet. :vetikke: 

FDA skriver litt om mikrobølgeovner og sikkerhet, men det de skriver er merkelig nok ikke betryggende for meg. De skriver jo at de lekker. Og logikken din er altså at det ikke er lov å selge noe farlig i Norge? Som tobakk for eksempel, som legene til og med anbefalte for ikke så lenge siden?

"Microwave Oven Safety Standard

Through its Center for Devices and Radiological Health (CDRH), the FDA sets and enforces standards of performance for electronic products to assure that radiation emissions do not pose a hazard to public health.

A Federal standard (21 CFR 1030.10) limits the amount of microwaves that can leak from an oven throughout its lifetime to 5 milliwatts (mW) of microwave radiation per square centimeter at approximately 2 inches from the oven surface. This limit is far below the level known to harm people. Microwave energy also decreases dramatically as you move away from the source of radiation. A measurement made 20 inches from an oven would be approximately 1/100th of the value measured at 2 inches from the oven.

The standard also requires all ovens to have two independent interlock systems that stop the production of microwaves the moment the latch is released or the door is opened. In addition, a monitoring system stops oven operation in case one or both of the interlock systems fail.

All ovens must have a label stating that they meet the safety standard. In addition, the FDA requires that all ovens have a label explaining precautions for use. This requirement may be dropped if the manufacturer has proven that the oven will not exceed the allowable leakage limit even if used under the conditions cautioned against on the label.

To make sure the standard is met, FDA tests microwave ovens in its own laboratory. The FDA also evaluates manufacturers' radiation testing and quality control programs at their factories."

 https://www.fda.gov/radiation-emittingproducts/resourcesforyouradiationemittingproducts/ucm252762.htm

Anonymkode: 3d36b...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke microbølgeovn, men det er pga den tok fyr for 5 år siden og vi har ikke sullet oss til å kjøpe en ny. Så vi har egentlig ikke behov for den. Mat varmer vi opp i stekeovnen, smør smelter vi i en kjele på komfyren og ostesmørbrød smaker uansett best i stekeovnen der osten blir skikkelig crispy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

FDA skriver litt om mikrobølgeovner og sikkerhet, men det de skriver er merkelig nok ikke betryggende for meg. De skriver jo at de lekker. Og logikken din er altså at det ikke er lov å selge noe farlig i Norge? Som tobakk for eksempel, som legene til og med anbefalte for ikke så lenge siden?

"Microwave Oven Safety Standard

Through its Center for Devices and Radiological Health (CDRH), the FDA sets and enforces standards of performance for electronic products to assure that radiation emissions do not pose a hazard to public health.

A Federal standard (21 CFR 1030.10) limits the amount of microwaves that can leak from an oven throughout its lifetime to 5 milliwatts (mW) of microwave radiation per square centimeter at approximately 2 inches from the oven surface. This limit is far below the level known to harm people. Microwave energy also decreases dramatically as you move away from the source of radiation. A measurement made 20 inches from an oven would be approximately 1/100th of the value measured at 2 inches from the oven.

The standard also requires all ovens to have two independent interlock systems that stop the production of microwaves the moment the latch is released or the door is opened. In addition, a monitoring system stops oven operation in case one or both of the interlock systems fail.

All ovens must have a label stating that they meet the safety standard. In addition, the FDA requires that all ovens have a label explaining precautions for use. This requirement may be dropped if the manufacturer has proven that the oven will not exceed the allowable leakage limit even if used under the conditions cautioned against on the label.

To make sure the standard is met, FDA tests microwave ovens in its own laboratory. The FDA also evaluates manufacturers' radiation testing and quality control programs at their factories."

 https://www.fda.gov/radiation-emittingproducts/resourcesforyouradiationemittingproducts/ucm252762.htm

Anonymkode: 3d36b...238

Tobakk føler jeg blir en helt annen ting. Tobakk er noe vi inntar direkte inn i kroppen. Det blir ikke brukt for å lage mat, og det blir ikke brukt foran oss uten å inhaleres. Tobakk går rett inn i lungene, så selvsagt vil det bli en annen sak. Blir litt som å sammenligne det å kjøre bil til jobben og det å hoppe i strikk i helgene. Folk vet tobakk/strikkhopping er farlig, men tar risikoen og nyter det. Men det å kjøre til jobben/bruke mikroen er en liten sak vi gjør i hverdagen. Den ene er altså mye tryggere enn den andre, da den er mer vanlig, dagligdags og mindre invaderende i hverdagen.

Du må også huske på hvor langt vitenskapen har kommet sammenlignet med hvordan den var før i tiden. Vi kan teste og regne ut hvordan noe vil fungere i lengden. Vi kan teste på millioner av forskjellige måter og scenarioer, så alt av vitenskapelig testing er mye mer trygt idag enn det var når folk anbefalte tobakk til folk.

Også må du må huske på at menneskekroppen tåler en del. Vi er ikke skjøre skapninger som knekker sammen og blir gjort om til en haug med støv når vi møter motgang. Kroppen vår er laget for å takle mye rart.

Mye tåler vi i små mengder, men ikke store mengder. Vi tåler alkohol i små mengder, men ikke store. Vi tåler kulde i små mengder, men ikke store. Vi tåler vann i små mengder, men ikke store. Vi tåler små lekkasjer fra mikrobølgeovner, men ikke store mengder.

Så med mindre man har en veldig gammel, utslitt mikrobølgeovn som kanskje er mindre trygg enn moderne mikroer, eller man har som jobb å stå 5 cm unna mikroen hele dagen lang, ville jeg ikke ofret en eneste tanke. Men det er selvsagt opp til deg om du vil ta risikoen eller ikke. Men jeg håper du er klar over hvor liten sjansen er for at kroppen din skal bli påvirket av det, og at det ikke tar ifra deg noe livskvalitet på noen måte, i form for unngåelse eller frykt. :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...