AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #81 Skrevet 29. april 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Neivel, men de fleste ser den nok for den skinner veldig tydelig gjennom i innleggene. Dessverre skinner slike holdninger som oftest gjennom i jobben man gjør og, og man blir en dårligere sykepleier. Anonymkode: edba3...d9b Som sykepleier har man faktisk lov å ha egne meninger. Sånne som deg tror sykepleiere og andre I helse og omsorg skal bare kaste egne holdninger ut av vinduet og bare være snille. Den du mener var med som sykepleierSTUDENT og kan I dag jobbe som med noe helt annet, nettop forde man ikke støtter abort. Du kritiserer henne og sier at hun viste ingen ting om pasienten, du vet ingenting om sykepleieren, men ut I fra beskrivelsen av en hendelse så sier du at hun er en dårlig sykepleier. Gjør ikke det deg til et dårlig menneske? Jo. Du driter deg ut. Anonymkode: 21664...94b 4
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #82 Skrevet 30. april 2017 Det er mange som må gjennom en abort i uke 12. Det er ikke fordi de ikke ønsker barnet, men fordi de ville dødd hvis de hadde valgt å fortsette graviditeten. Barnet ville altså dødd uansett. Anonymkode: 3420d...7f4 1
herzeleid Skrevet 30. april 2017 #83 Skrevet 30. april 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Å adoptere bort et barn man har født, vil i mye større grad prege kvinnens liv og psyke enn å ta abort.. Anonymkode: cf87c...62d Så er vell litt av argumentet at det ikke kun handler om kvinnens ve og vell, og at den moderate belastningen virker relativt mild sammenlignet med det å få/ikke få leve.
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #84 Skrevet 30. april 2017 4 timer siden, herzeleid skrev: Så er vell litt av argumentet at det ikke kun handler om kvinnens ve og vell, og at den moderate belastningen virker relativt mild sammenlignet med det å få/ikke få leve. Jo dette handler om kvinnen. Hennes kropp, hennes valg. Anonymkode: 73ae5...d1b 3
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #85 Skrevet 30. april 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Som sykepleier har man faktisk lov å ha egne meninger. Sånne som deg tror sykepleiere og andre I helse og omsorg skal bare kaste egne holdninger ut av vinduet og bare være snille. Den du mener var med som sykepleierSTUDENT og kan I dag jobbe som med noe helt annet, nettop forde man ikke støtter abort. Du kritiserer henne og sier at hun viste ingen ting om pasienten, du vet ingenting om sykepleieren, men ut I fra beskrivelsen av en hendelse så sier du at hun er en dårlig sykepleier. Gjør ikke det deg til et dårlig menneske? Jo. Du driter deg ut. Anonymkode: 21664...94b Ikke meg du siterte, men som skattebetaler ovenfor offentlige sykepleiere og som innehaver av privat helseforsiking (og derfor ovenfor sykepleiere som jobber i de private foretakene som dekkes i i forsikringen) i tillegg så forventer jeg at du viser holdninger som norsk lov krever du skal ha som utøver av helseyrke. Du skal selvfølgelig få mene hva du vil innerst inne, men den dagen du ikke greier å forholde deg profesjonell på jobb og viser holdninger som er uforenlig med å utøve et helseyrke i Norge så foreslår jeg at du finner deg noe annet å gjøre. Anonymkode: d1782...01c 5
FluffyJuggernaut Skrevet 30. april 2017 #86 Skrevet 30. april 2017 (endret) I mine øyne er det ikke ett menneske før det er levedyktig utenfor livmoren. Mens det er inni livmoren er det bare ett foster. De fleste av oss har sett hvordan ett foster utvikler seg, så man vet jo at for hver uke ligner det mer og mer på en baby. Så en abort er det nok få kvinner som tar lett på. Og om det får deg til å revurdere ditt syn så er det en ærlig sak, din kropp ditt valg. Jeg er utrolig glad at jeg aldri har måtte ta abort, men er også takknemlig for at jeg har ett valg til å avbryte en tidlig graviditet om det var det jeg ønsket. Endret 30. april 2017 av Elliespelli 6
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #87 Skrevet 30. april 2017 På Sat Apr 29 2017 den 11.50, AnonymBruker skrev: Hva vet du om situasjonen hennes egentlig, utenom akkurat der og da? Det er en dårlig egenskap som sykepleier å være så dømmende som deg. Du skal være der for å hjelpe folk, ikke for å dømme dem! Selvsagt alle mennesker dømmer og noen ganger er det virkelig ikke enkelt å skyve de tankene unna med noen pasienter, men du gidder jo ikke prøve en gang. Skjerp deg. Anonymkode: edba3...d9b Du klarte å tolke veldig mye av det lille jeg skrev, du var fryktelig rask til å dømme meg! (Jeg skriver selvfølgelig ikke all bakgrunnsinformasjon om en pasient på et forum. Hun var uansett én av mange. ) Jeg har heller ikke sagt at jeg er imot abort, det er jeg ikke. Jeg tror bare at folk generelt vet litt for lite om fosterutvikling og hvordan abort foregår, jeg tror at kunnskap om dette kunne ha ført til færre uønskede svangerskap. Anonymkode: 9bdd4...814 1
herzeleid Skrevet 30. april 2017 #89 Skrevet 30. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo dette handler om kvinnen. Hennes kropp, hennes valg. Anonymkode: 73ae5...d1b De fleste ser nok at det blant annet handler om kvinnen. De mest oppegående vil også forstå at det ikke kun handler om kvinnen og hennes kropp, selv om det nok krever at man løfter blikket bittelitt. Forøvrig tjener diskusjonene på at deltakerne er i stand til å formulere argumenter utover "slagord"-form.
Jalp Skrevet 30. april 2017 #90 Skrevet 30. april 2017 Jeg er imot abort. Det bør alle være. Abort bør begrenses i størst mulig grad. Likevel ser jeg at abort i noen tilfeller er nødvendig og da er det kanskje riktig at det kun er kvinnen som kan avgjøre dette? Jeg tar forbehold fordi: Noen kvinner sier at de føler seg alene med ansvaret for det livet som er iferd med å bli et barn, et lite menneske med personlighet. Jeg mener at det er etisk tvilsomt å bruke abort som prevensjon. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #91 Skrevet 30. april 2017 På 4/28/2017 den 14.30, AnonymBruker skrev: har tatt abort selv og den sorgen og skammen som følger meg hver dag er uutholdelig til tider. jeg har gått fra å være for til imot. unge kvinner burde bli opplyst om vilken sorg som møter dem i etterkant.. Anonymkode: 6fd63...a48 De? Jeg opplevde ingen sorg. Anonymkode: 9d869...798 5
super-s Skrevet 30. april 2017 #92 Skrevet 30. april 2017 Det ser ut som at mange glemmer at tanker og følelser ikke ligger i hjertet, selv om vi bruker hjertet som et symbol på følelsene våre. Hjertet er en muskel, og at denne muskelen fungerer før uke 12 er et dårlig argument i denne debatten. Jeg er enig i at abort ikke skal brukes som et prevensjon, men jeg vil tro det er et fåtall som gjør dette. I mange tilfeller er det beste å fjerne fosteret, istedenfor å fullføre graviditeten og sette et uønsket barn til verden. En adopsjon er vanskeligere å gjennomføre enn abort, men ikke bare for moren. Det vil også påvirke barnet, uansett om adopsjonsforeldrene gir dem et fint liv. 13
Nappetass1 Skrevet 30. april 2017 #93 Skrevet 30. april 2017 44 minutter siden, Jalp skrev: Jeg er imot abort. Det bør alle være. Abort bør begrenses i størst mulig grad. Likevel ser jeg at abort i noen tilfeller er nødvendig og da er det kanskje riktig at det kun er kvinnen som kan avgjøre dette? Jeg tar forbehold fordi: Noen kvinner sier at de føler seg alene med ansvaret for det livet som er iferd med å bli et barn, et lite menneske med personlighet. Jeg mener at det er etisk tvilsomt å bruke abort som prevensjon. Ikke bare er du for innskrenket bestemmelsesrett over egen kropp og eget liv, du "synes alle burde være det". Ikke fortell meg hva jeg skal mene, det er skikkelig stakkarslig debatteknikk. Du nevner også ironisk nok nettopp hvorfor jeg mener at abort er uproblematisk, du sier at "det er i ferd med å bli et menneske". I mine øyne er det ikke et menneske, det er et foster uten bevissthet. At alle gnåler om at abort blir brukt som prevensjon er bare teit. Dette hører nok virkelig til sjeldenhetene! Er du så dum er nok abort det riktige valget forresten. 5
herzeleid Skrevet 30. april 2017 #94 Skrevet 30. april 2017 3 timer siden, super-s skrev: Det ser ut som at mange glemmer at tanker og følelser ikke ligger i hjertet, selv om vi bruker hjertet som et symbol på følelsene våre. Hjertet er en muskel, og at denne muskelen fungerer før uke 12 er et dårlig argument i denne debatten. Jeg er enig i at abort ikke skal brukes som et prevensjon, men jeg vil tro det er et fåtall som gjør dette. I mange tilfeller er det beste å fjerne fosteret, istedenfor å fullføre graviditeten og sette et uønsket barn til verden. Beste for hvem? Sitat En adopsjon er vanskeligere å gjennomføre enn abort, men ikke bare for moren. Det vil også påvirke barnet, uansett om adopsjonsforeldrene gir dem et fint liv. Det vil det, og sannsynligvis vil barnet ønske å leve, selv om de biologiske foreldrene ikke tok ansvaret for det. Med andre ord virker det meningsløst å tro at man gjør barnet noen tjeneste ved å ikke la det bli født, gitt at de færreste adoptivbarn velger å avslutte sitt eget liv, og det store flertallet virker å være glade for å leve. 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #95 Skrevet 30. april 2017 3 timer siden, super-s skrev: Det ser ut som at mange glemmer at tanker og følelser ikke ligger i hjertet, selv om vi bruker hjertet som et symbol på følelsene våre. Hjertet er en muskel, og at denne muskelen fungerer før uke 12 er et dårlig argument i denne debatten. Jeg er enig i at abort ikke skal brukes som et prevensjon, men jeg vil tro det er et fåtall som gjør dette. I mange tilfeller er det beste å fjerne fosteret, istedenfor å fullføre graviditeten og sette et uønsket barn til verden. En adopsjon er vanskeligere å gjennomføre enn abort, men ikke bare for moren. Det vil også påvirke barnet, uansett om adopsjonsforeldrene gir dem et fint liv. Nervesystemet og hjernen har kommet langt i utvikling i uke 12. De kan blant annet reagere på berøring. Anonymkode: 5eef1...dbe 1
AnonymBruker Skrevet 30. april 2017 #96 Skrevet 30. april 2017 3 timer siden, super-s skrev: Det ser ut som at mange glemmer at tanker og følelser ikke ligger i hjertet, selv om vi bruker hjertet som et symbol på følelsene våre. Hjertet er en muskel, og at denne muskelen fungerer før uke 12 er et dårlig argument i denne debatten. Jeg er enig i at abort ikke skal brukes som et prevensjon, men jeg vil tro det er et fåtall som gjør dette. I mange tilfeller er det beste å fjerne fosteret, istedenfor å fullføre graviditeten og sette et uønsket barn til verden. En adopsjon er vanskeligere å gjennomføre enn abort, men ikke bare for moren. Det vil også påvirke barnet, uansett om adopsjonsforeldrene gir dem et fint liv. Det med adopsjon er også et utrolig dårlig argument. Et barn får leve, og noen som er barnløs men som desperat ønsker seg barn får det. Så klart er det bedre for et barn å leve enn å bli drept.. Anonymkode: 5eef1...dbe
Jalp Skrevet 1. mai 2017 #97 Skrevet 1. mai 2017 9 timer siden, Nappetass1 skrev: Ikke bare er du for innskrenket bestemmelsesrett over egen kropp og eget liv, du "synes alle burde være det". Ikke fortell meg hva jeg skal mene, det er skikkelig stakkarslig debatteknikk. Du nevner også ironisk nok nettopp hvorfor jeg mener at abort er uproblematisk, du sier at "det er i ferd med å bli et menneske". I mine øyne er det ikke et menneske, det er et foster uten bevissthet. At alle gnåler om at abort blir brukt som prevensjon er bare teit. Dette hører nok virkelig til sjeldenhetene! Er du så dum er nok abort det riktige valget forresten. Jeg mener det jeg mener. Abort er isolert sett noe negativt, både for kvinnen og fosteret. I noen tilfeller også for far. Jeg ser likevel at det i noen tilfeller er nødvendig. Bør det ikke være et mål at så få som mulig opplever det som nødvendig å ta abort? Jeg mener det ville vært et framskritt. For øvrig lever jeg godt med at du og jeg har ulikt syn på livets egenverdi.
Ruccula Skrevet 1. mai 2017 #98 Skrevet 1. mai 2017 Jeg skjønner ikke hvorfor vi diskuterer dette om og om igjen. Ja et foster er et potensielt menneske, og i uke 12 er dette lille mennesket faktisk fult utviklet. Men spiller det egentlig noen rolle? Fosteret kan ikke overleve på egenhånd. Og vi har et lovverk i norge som gir kvinner rett til fri abort frem til uke 12. Det er svært få som bruker abort som prevensjon. De fleste har en grunn. Det er opp til personen selv hva de ønsker å gjøre, vi andre trenger ikke å bry oss. 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #99 Skrevet 1. mai 2017 13 timer siden, herzeleid skrev: De fleste ser nok at det blant annet handler om kvinnen. De mest oppegående vil også forstå at det ikke kun handler om kvinnen og hennes kropp, selv om det nok krever at man løfter blikket bittelitt. Forøvrig tjener diskusjonene på at deltakerne er i stand til å formulere argumenter utover "slagord"-form. Så lenge "barnet" ikke kan leve uavhengig av kvinnens kropp, så mener jeg det er henne og kun henne hensynet bør tas Anonymkode: 73ae5...d1b 4
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2017 #100 Skrevet 1. mai 2017 På 29.4.2017 den 11.24, AnonymBruker skrev: Nei, man er ikke et menneske når man er en Zygote. Heller ikke når man har nådd morulastadiet heller, eller senere graviditetsstadier for den saks skyld, før hjernen utvikles. Joda, det er hjernen som gjør deg til et menneske, til et individ av jordas dominante art. Uten den kan man ikke tenke, du kan f. eks. ikke være religiøs uten hjernen. Det spiller ingen rolle hva man kaller det, det er en balanse mellom fosterets og morens rettigheter. Fosteret får altså ikke rettigheter før senere i svangerskapet, når det er sannsynlig at det begynner å utvikle høyere hjernefunksjoner. Det syntes jeg er en grei avgrensning. Anonymkode: d1782...01c En nyfødt baby har en hjerne, men er ikke i stand til å reflektere over ting, diskutere filosofiske eller religiøse temaer, eller i det store og hele "bruke" hjernen til noe samfunnsnyttig. Vil det si at en baby som er under året heller ikke er et menneske, sånn per din definisjon? Både et embryo og et nyfødt barn har "potensiale" til å videreutvikle hjernen, men per nå har en av dem ingen lovfestet rett på livet mens å drepe den andre klassifiseres som mord og kan straffes med 18 år i fengsel. Det eneste som skiller et potensielt menneske og en nyfødt baby er noen måneders utvikling. Anonymkode: d483f...319 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå