AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #21 Skrevet 28. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Litt groteskt av meg å spørre kanskje: men hvordan er det det foregår egentlig? Når det er kirurgisk egentlig. Lurer: siden folk som du sier er i narkose og ikke aner hva som skjer sånn helt praktisk med kroppen deres. Anonymkode: 95547...d2a Se for deg en støvsuger, med gjennomsiktig slange/beholder. Anonymkode: 9bdd4...814
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #22 Skrevet 28. april 2017 Abort er ikke drap. Anonymkode: 63f33...69a 15
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #23 Skrevet 28. april 2017 Jeg syns tanken på abort er vanskelig. Jeg fikk falsk positiv test en gang, men når jeg så den positive testen - så klarte jeg bare ikke tanken på å "drepe" det. Jeg har alltid vært supertilhenger av abort og sagt at jeg skal ta det (ønsker meg ikke barn). Uansett: For å avklare det - jeg er fortsatt for abort. Here's why: Fordi jeg syns det er verre å la et barn vokse opp med dårlige omstendigheter/som uønsket, enn å ta livet av det før det blir et levedyktig liv. Om noen skjønner hva jeg mener. Litt som at man avliver hunden sin når den har det vondt for at den ikke skal lide. Det er mest humant å gjøre. Anonymkode: c0216...b00 6
Arabella Skrevet 28. april 2017 #24 Skrevet 28. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt groteskt av meg å spørre kanskje: men hvordan er det det foregår egentlig? Når det er kirurgisk egentlig. Lurer: siden folk som du sier er i narkose og ikke aner hva som skjer sånn helt praktisk med kroppen deres. Anonymkode: 95547...d2a Hvordan foregår en obstetrisk utskrapning? Ved en spontan abort blir kvinnen først bedøvet av en narkoselege. Heretter utvider gynekologen livmorhalskanalen med noen sterile stifter kaldt Hegars dilatatorer. Utvidelsen av livmorhalskanalen avhenger av graviditetens størrelse. Deretter innfører legen et sugekateter i livmorhulen og alt restvevet suges ut. Etter en spontan abort sendes restvevet til en mikroskopisk undersøkelse. Dette gjøres for å sikre at vevet som blir sugd ut inneholder vev fra morkake eller fosterdeler - og for å utelukke at kvinnen har en betennelse i livmorhulen som krever behandling. Man kan heretter få svar på mikroskopien hos sin egen lege etter noen dager. I enkelte tilfeller får man på denne måten svar på om aborten skyldes kromosomavvik i graviditeten. Ved en provosert abort foretaes inngrepet på stort sett samme måte - imidlertid legger man inn noe bløtgjørende medisin som skal modne livmorhalsen ca. 3 timer før inngrepet (f.eks cervagem). Man kan også velge å gi noen piller kvelden i forveien. Ved provoserte aborter sikrer legen seg at det er innehold av fosterdeler slik at man er sikker på at det ikke er etterlatt et foster 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #25 Skrevet 28. april 2017 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se for deg en støvsuger, med gjennomsiktig slange/beholder. Anonymkode: 9bdd4...814 6 minutter siden, Arabella skrev: Hvordan foregår en obstetrisk utskrapning? Ved en spontan abort blir kvinnen først bedøvet av en narkoselege. Heretter utvider gynekologen livmorhalskanalen med noen sterile stifter kaldt Hegars dilatatorer. Utvidelsen av livmorhalskanalen avhenger av graviditetens størrelse. Deretter innfører legen et sugekateter i livmorhulen og alt restvevet suges ut. Etter en spontan abort sendes restvevet til en mikroskopisk undersøkelse. Dette gjøres for å sikre at vevet som blir sugd ut inneholder vev fra morkake eller fosterdeler - og for å utelukke at kvinnen har en betennelse i livmorhulen som krever behandling. Man kan heretter få svar på mikroskopien hos sin egen lege etter noen dager. I enkelte tilfeller får man på denne måten svar på om aborten skyldes kromosomavvik i graviditeten. Ved en provosert abort foretaes inngrepet på stort sett samme måte - imidlertid legger man inn noe bløtgjørende medisin som skal modne livmorhalsen ca. 3 timer før inngrepet (f.eks cervagem). Man kan også velge å gi noen piller kvelden i forveien. Ved provoserte aborter sikrer legen seg at det er innehold av fosterdeler slik at man er sikker på at det ikke er etterlatt et foster Ok, så det kommer altså ut i deler i tillegg og ikke i en bit som ved medisinsk. Herlig.. Anonymkode: 95547...d2a
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #26 Skrevet 28. april 2017 Jeg husker ei jeg kom i snakk med på danskebåten for en del år siden. "Ja, jeg drikker nå selv om jeg er gravid, og forrige helg tok jeg extacy, men det gjør ikke noe for jeg skal ta abort på mandag" Jeg fikk en ekkel følelse inni meg. Det er faktisk et lite liv inni der som vant sædcelle kappløpet. Trøsten er at det lille mennesket nå heldigvis slipper og ha en sånn mamma. Jeg hadde ikke klart å gjennomføre det. Anonymkode: daae7...db7 7
Arabella Skrevet 28. april 2017 #27 Skrevet 28. april 2017 (endret) 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok, så det kommer altså ut i deler i tillegg og ikke i en bit som ved medisinsk. Herlig.. Anonymkode: 95547...d2a Det forekommer av og til at legen må bruke en "skrapeskje" i tillegg. Kirurgisk abort ......................................................................................Kirurgisk. Abort De billeder du ser her under er tegninger af en kvinde, der får lavet en kirurgisk abort. En kirurgisk abort kan laves helt op til 12. uge. Den laves ved hjælp af en udsugningsmetode, hvor man får suget barnet ud af livmoderen. Først anvendes nogle instrumenter til at udvide livmoderhalsen. Dernæst suger man fosteret ud, og den ligges i en glaskolbe. Det afsluttes med, at kvinden får medikamenter der gør, at livmoderen trækker sig sammen igen. fosteret bliver enten brændt sammen med amputerede arme og ben. Kvinden er i fuld narkose. Det tager Ca. 20min så derefter kommer man til opvågning. efter denne abort ville man bløde i Ca. bløde i 2-4 uger. Omkring 2/3 af alle aborter i danmark er kirurgiske aborter. 14 dage efter aborten kontrollers der om alt er ude, ved hjælp af en ultralydes-scanning på sygehuset. Hvis den ikke er fuldfærdig er der risiko for en beskeadelig livmorder. For at tømme den helt igen skal man lave en ny kirurgisk abort igen dette sker for 1-2% af alle kvinder. Man kan også risikere få huld i livmoderen, det er der en risiko på 0,2%. inden du kommer ind til den Kirurgisk abort skal du forundersøges for om du har klamydia eller en anden sydom. Du får taget en urin prøve for at se hvor langt du er i graviditeten. evt. bliver du også ultralydsscannet (en scanning hvor man ser hvad der sker inde i maven hos fosteret. Endret 28. april 2017 av Arabella
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #28 Skrevet 28. april 2017 2 minutter siden, Arabella skrev: Det forekommer av og til at legen må bruke en "skrapeskje" i tillegg. Ja, man vil jo ikke akkurat ha igjen noe rester da, så hva enn som skal til for å få det ut. Anonymkode: d9282...cf1 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #29 Skrevet 28. april 2017 5 minutter siden, Arabella skrev: Det forekommer av og til at legen må bruke en "skrapeskje" i tillegg. Usj, skulle ønske det var litt mer verdig på en eller annen måte i det minste.. Anonymkode: 95547...d2a
herzeleid Skrevet 28. april 2017 #30 Skrevet 28. april 2017 Tror nok de fleste innser det groteske med abort om man tenker seg litt om. Samtidig er det en noe som såpass mange utfører, og vil utføre, at vi er nødt til å rasjonalisere det for vår egen mentale helse og selvfølelses skyld. Derfor ser vi en voldsom dehumanisering av fosteret fra en del feminister og lite relevante sammenligninger, som det å klippe håret eller onanere. På samme måte det håpløse "det er kvinnens kropp og fosteret kan ikke leve utenfor", som om en overhodet ikke burde ha noe moralsk ansvar for det livet man har skapt. Så er jeg for retten til selvbestemt abort, og om jeg var kvinne ville jeg nok under rette omstendigheter valgt det selv.Jeg skulle bare ønske vi var ærligere rundt at det er en grunnleggende egoistisk handling, ofte utført av bekvemmelighetshensyn, der man tar det livet man har skap. 11
Gjest Elseby13 Skrevet 28. april 2017 #31 Skrevet 28. april 2017 Ja, abort er drap på en liten baby, og ja, abort må fortsatt være lovlig.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #32 Skrevet 28. april 2017 Hva med oss som av helsemessige grunner har vært nødt til å gjennomgå en abort, selv om vi ønsket oss veldig dette barnet? Vi er vel mordere vi også da. Anonymkode: 3420d...7f4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #33 Skrevet 28. april 2017 har tatt abort selv og den sorgen og skammen som følger meg hver dag er uutholdelig til tider. jeg har gått fra å være for til imot. unge kvinner burde bli opplyst om vilken sorg som møter dem i etterkant.. Anonymkode: 6fd63...a48 3
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #34 Skrevet 28. april 2017 ...og allikevel er det ikke sosialt akseptbelt å sørge etter en spontanabort, for det var jo "bare et foster". Forstå det den som kan. Anonymkode: f5f0a...279 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #35 Skrevet 28. april 2017 12 timer siden, Arabella skrev: Alle som har evnen til å forstå at abort er å drepe et spirende liv. Det er ikke som å kverke en mygg. Dette var svar til innlegg nr. 17. Hva betyr den første setningen din?, det virker som veldig dårlig setningsoppbygging. Anonymkode: 66e17...40d
Arabella Skrevet 28. april 2017 #36 Skrevet 28. april 2017 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva betyr den første setningen din?, det virker som veldig dårlig setningsoppbygging. Anonymkode: 66e17...40d Som jeg skriver i innlegget du siterer, var det svar til innlegg nr 17: "Hvem bryr seg?"
Arabella Skrevet 28. april 2017 #37 Skrevet 28. april 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: ...og allikevel er det ikke sosialt akseptbelt å sørge etter en spontanabort, for det var jo "bare et foster". Forstå det den som kan. Anonymkode: f5f0a...279 Du må ha vært maksimalt uheldig med din omgangskrets. Jeg kan ikke forstå annet enn at det er meget forståelig om man føler sorg og tap, håp som brister, fremtidsdrømmer som blir knust. 4
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #38 Skrevet 28. april 2017 Greit nok at abort kan være fornuftig i gitte tilfeller. Den biten er helt grei, og har ikke noen innsigelser mot det. Problemet slik jeg ser det, er at samfunnet generelt har et så enkelt forhold til et slikt inngrep. De samme overfladiske argumentene kommer igjen og igjen, som et par stykker over meg har vært inne på. Er så lei av hysterikere som skriker og maser om at "DET ER MIN KROPP, JEG GJØR AKKURAT HVA JEG VIL MED DEN!!!!" Riktig observert, det er din kropp, og du har i og for seg rett til å bestemme over den. Samtidig bør man tenke over hva man faktisk tar for seg, en abort er faktisk et ganske dramatisk inngrep. Som bærer av et legeme som er under utvikling, bør du stille deg noen alvorlige spørsmål og ta deg god tid, før du eventuelt velger å gå til det skrittet å faktisk gjennomføre en abort. Argumentene for og imot bør være gjennomgått til punkt og prikke. Det er synd hvis potensielle menneskeliv går tapt som følge av en lite gjennomtenkt avgjørelse der og da. Alternativene er mange om du skulle bære frem fosteret, og vi bor tross alt i et land hvor vi har gode rettigheter. Kanskje er det noen barnløse som gjerne kunne tenkt seg et barn? Adopsjon er absolutt et helt legitimt alternativ, om din situasjon per dags dato tilsier at det å ha barn blir i overkant utfordrende. Selvbestemt abort innen rimelighetens grenser er helt OK. Det er en trygghet å ha en slik mulighet i samfunnet, men alt med måte. Ekstreme meninger den ene eller den andre vegen kan fort by på utfordringer. Anonymkode: b61d0...edf 2
AnonymBruker Skrevet 28. april 2017 #39 Skrevet 28. april 2017 De fleste får medisinsk abort og det er bedre for kroppen ( ikke narkose eller inngrep) men tøffere for kvinnen ( smerte og kvalme) . Hjerte slår men hva med hjernen når klar. Den er ikke ferdig utviklet . Og uten den er vi ikke menneske. Vi trenger hjerte men uten hjerne null liv. Anonymkode: fbd58...9f4
AmandaVI Skrevet 29. april 2017 #40 Skrevet 29. april 2017 På 28.04.2017 den 2.08, AnonymBruker skrev: Jeg var med på kirurgisk abort som sykepleierstudent, og det var en voldsom opplevelse. Skulle ønske unge jenter som bruker abort som prevensjon visste bedre hva de faktisk går igjennom, men de lå jo der i narkose... Anonymkode: 9bdd4...814 skulle tro at en sykepleier visste bedre enn at kvinner bruker abort som prevensjon. 11
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå