BlendaSensitive Skrevet 29. april 2017 #41 Skrevet 29. april 2017 Så de som mener at man skal vite hvordan en abort utføres, skal de som skal gjennom en hjerte operasjon også delta på dette? Eller de som må operere i hjernen? Da hadde jo alle pasienter vært livredde! Skal de som har mistet familiemedlem delta på obduksjon? Nei, visse saker er til for profesjonelle å delta på og få detaljerte kunnskaper om. - mange utfører aborter tidligere enn 12 uker, i uke 5-6-7-8. Altså er fosteret kommet mye kortere i utviklingen. Frem til uke 8 er det et embryo og ikke foster enda. NHI betegner det som embryo frem til uke 10. - 8 av 10 aborter skjer før uke 9. https://www.menneskeverd.no/tema/abort/ - man kan ikke se på fosteret i uke 12, for uke 12 er max grensen, altså må fosteret være i uke 11 eller tidligere for normal abort. - De fleste aborter skjer med medisiner, ikke kirurgis, faktisk hele 90%! https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder UKE 11, som altså er max grensen for abort i vanlig fall: https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-11/ Nå måler fosteret 44-60 mm fra isse til sete og veier rundt 8 gram. UKE 10 Foster, ikke embryo lengere. Det måler 31-42 mm fra isse til sete (CRL) og veier ca. 5 gram. https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-10/ 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #42 Skrevet 29. april 2017 På 28.4.2017 den 2.08, AnonymBruker skrev: Jeg var med på kirurgisk abort som sykepleierstudent, og det var en voldsom opplevelse. Skulle ønske unge jenter som bruker abort som prevensjon visste bedre hva de faktisk går igjennom, men de lå jo der i narkose... Anonymkode: 9bdd4...814 Hva skjedde? Anonymkode: f3905...0d9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #43 Skrevet 29. april 2017 På 27.4.2017 den 21.15, AnonymBruker skrev: Etter å ha sett første episode av "dine ni viktigste måneder" på NRK, er det slutt på å tro det jeg alltid har blitt innprentet, at det er kun en celleklump. I uke 8 slår hjertet, organene er dannet, fingre og tær etc. - og mitt syn på abort vakler. Anonymkode: f482f...1b5 Selvsagt er det et lite menneske. Enhver ekte embryolog vil si seg enig i det. Det er fysisk umulig at det er noe annet Det er lille Kari eller William i magen. Akkurat han eller henne. Abort er galt! Anonymkode: 6f9a7...37e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #44 Skrevet 29. april 2017 På 27.4.2017 den 21.22, AnonymBruker skrev: Spiller ingen rolle om det er et menneske eller ei. Kvinnens kropp, og en baby har ikke krav på den. Akkurat slik du ikke kan kreve at faren din skal donere organer eller blod til deg om du er dødssyk. Om vi skal kreve at gravide skal bære frem barn, må vi også kreve at alle skal gi organer etter død og være tvunget til å donere for å redde andre døende mennesker. Anonymkode: 42c64...264 Det er det dummeste, mest kunnskapsløse, mest ateistiske innlegget jeg har lest idag. Anonymkode: 6f9a7...37e 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #45 Skrevet 29. april 2017 8 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Så de som mener at man skal vite hvordan en abort utføres, skal de som skal gjennom en hjerte operasjon også delta på dette? Eller de som må operere i hjernen? Da hadde jo alle pasienter vært livredde! Skal de som har mistet familiemedlem delta på obduksjon? Nei, visse saker er til for profesjonelle å delta på og få detaljerte kunnskaper om. - mange utfører aborter tidligere enn 12 uker, i uke 5-6-7-8. Altså er fosteret kommet mye kortere i utviklingen. Frem til uke 8 er det et embryo og ikke foster enda. NHI betegner det som embryo frem til uke 10. - 8 av 10 aborter skjer før uke 9. https://www.menneskeverd.no/tema/abort/ - man kan ikke se på fosteret i uke 12, for uke 12 er max grensen, altså må fosteret være i uke 11 eller tidligere for normal abort. - De fleste aborter skjer med medisiner, ikke kirurgis, faktisk hele 90%! https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder UKE 11, som altså er max grensen for abort i vanlig fall: https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-11/ Nå måler fosteret 44-60 mm fra isse til sete og veier rundt 8 gram. UKE 10 Foster, ikke embryo lengere. Det måler 31-42 mm fra isse til sete (CRL) og veier ca. 5 gram. https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-10/ Hva er poenget ditt? Hvorfor er overgangen fra embryo til foster interessant for diskusjonen? Anonymkode: 6f9a7...37e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #46 Skrevet 29. april 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt er det et lite menneske. Enhver ekte embryolog vil si seg enig i det. Det er fysisk umulig at det er noe annet Det er lille Kari eller William i magen. Akkurat han eller henne. Abort er galt! Anonymkode: 6f9a7...37e Sukk. Nei, det er ikke et lite menneske, det er hjernen som gjør oss til den vi er, og den er ikke utviklet ferdig nok før senere i svangerskapet. Jada, det kan se ut som et menneske, men uten hjernen og tankene er vi ingenting. Heller ikke et embryo i mors mage. Anonymkode: d1782...01c 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #47 Skrevet 29. april 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det dummeste, mest kunnskapsløse, mest ateistiske innlegget jeg har lest idag. Anonymkode: 6f9a7...37e morsomt at du bruker "ateistiske" som et slags skjellsord. Kryp tilbake til middelalderen med deg! Anonymkode: 73ae5...d1b 14
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #48 Skrevet 29. april 2017 29 minutter siden, AmandaVI skrev: skulle tro at en sykepleier visste bedre enn at kvinner bruker abort som prevensjon. Hvis man dropper eller slurver med prevensjon, velger å ha sex likevel og blir gravid, og løser "problemet" med abort- jo da bruker man abort som prevensjon. Den aborten jeg var med på- jenta var 18 og det var abort nr 3. Anonymkode: 9bdd4...814 2
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #49 Skrevet 29. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sukk. Nei, det er ikke et lite menneske, det er hjernen som gjør oss til den vi er, og den er ikke utviklet ferdig nok før senere i svangerskapet. Jada, det kan se ut som et menneske, men uten hjernen og tankene er vi ingenting. Heller ikke et embryo i mors mage. Anonymkode: d1782...01c Det er jo dine tanker; beklager å si at de er feil! Hjernen gjør ikke oss til mennesker. Det er tydelig at du overhodet ikke har kunnskap om biologi og embryologi. Man er et menneske helt fra sædcelle og eggcelle har smeltet sammen. Hvorfor kan du ikke bare innrømme at du synes det er greit å drepe babyer? Det er mange ateister før deg som har innrømmet det - så det er du ikke alene om! Anonymkode: 6f9a7...37e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #50 Skrevet 29. april 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: morsomt at du bruker "ateistiske" som et slags skjellsord. Kryp tilbake til middelalderen med deg! Anonymkode: 73ae5...d1b Ateistisk er jo synonymt med allverdens ukvemsord. Det hører sammen i samme gruppa. Krype tilbake i tid.. altså, jeg skal ikke påstå at du tror på tidsreiser eller noe assa, men det finnes ikke. Bare så du vet det. Vær så god! Gratis kunnskap bare til deg Anonymkode: 6f9a7...37e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #51 Skrevet 29. april 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis man dropper eller slurver med prevensjon, velger å ha sex likevel og blir gravid, og løser "problemet" med abort- jo da bruker man abort som prevensjon. Den aborten jeg var med på- jenta var 18 og det var abort nr 3. Anonymkode: 9bdd4...814 Korrekt. Anonymkode: 6f9a7...37e
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #52 Skrevet 29. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo dine tanker; beklager å si at de er feil! Hjernen gjør ikke oss til mennesker. Det er tydelig at du overhodet ikke har kunnskap om biologi og embryologi. Man er et menneske helt fra sædcelle og eggcelle har smeltet sammen. Hvorfor kan du ikke bare innrømme at du synes det er greit å drepe babyer? Det er mange ateister før deg som har innrømmet det - så det er du ikke alene om! Anonymkode: 6f9a7...37e Nei, man er ikke et menneske når man er en Zygote. Heller ikke når man har nådd morulastadiet heller, eller senere graviditetsstadier for den saks skyld, før hjernen utvikles. Joda, det er hjernen som gjør deg til et menneske, til et individ av jordas dominante art. Uten den kan man ikke tenke, du kan f. eks. ikke være religiøs uten hjernen. Det spiller ingen rolle hva man kaller det, det er en balanse mellom fosterets og morens rettigheter. Fosteret får altså ikke rettigheter før senere i svangerskapet, når det er sannsynlig at det begynner å utvikle høyere hjernefunksjoner. Det syntes jeg er en grei avgrensning. Anonymkode: d1782...01c 7
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #53 Skrevet 29. april 2017 Jeg er gravid (planlagt) har hatt ultralyder annenhver uke siden uke 6. Så jeg har fulgt utviklingen til mitt eget barn. Jeg er fortsatt helt og fullt for selvbestemt abort! Har ingen etiske kvalmer ved det. Men når det er sagt synes jeg det er bra vi har en grense på uke 12, for i den perioden begynner det virkelig å bli et lite menneske. En abort bør tas tidligst mulig Anonymkode: f3905...0d9 5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #54 Skrevet 29. april 2017 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er det dummeste, mest kunnskapsløse, mest ateistiske innlegget jeg har lest idag. Anonymkode: 6f9a7...37e Tja, om religiøse slenger rundt seg med den type innlegg uten å argumentere for seg, så er jeg ateist med stolthet Anonymkode: 42c64...264 8
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #55 Skrevet 29. april 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ateistisk er jo synonymt med allverdens ukvemsord. Det hører sammen i samme gruppa. Krype tilbake i tid.. altså, jeg skal ikke påstå at du tror på tidsreiser eller noe assa, men det finnes ikke. Bare så du vet det. Vær så god! Gratis kunnskap bare til deg Anonymkode: 6f9a7...37e Anonymkode: 73ae5...d1b 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #56 Skrevet 29. april 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, man er ikke et menneske når man er en Zygote. Heller ikke når man har nådd morulastadiet heller, eller senere graviditetsstadier for den saks skyld, før hjernen utvikles. Joda, det er hjernen som gjør deg til et menneske, til et individ av jordas dominante art. Uten den kan man ikke tenke, du kan f. eks. ikke være religiøs uten hjernen. Det spiller ingen rolle hva man kaller det, det er en balanse mellom fosterets og morens rettigheter. Fosteret får altså ikke rettigheter før senere i svangerskapet, når det er sannsynlig at det begynner å utvikle høyere hjernefunksjoner. Det syntes jeg er en grei avgrensning. Anonymkode: d1782...01c Da jeg var på tidlig ultralyd i uke 13 så var vi hos en spesialist. Han viste oss alle organene til barnet, hjertet, vi så at den svelgt, vi så magen og den lille blæra. Han viste oss også hjernen. Anonymkode: f3905...0d9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #57 Skrevet 29. april 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da jeg var på tidlig ultralyd i uke 13 så var vi hos en spesialist. Han viste oss alle organene til barnet, hjertet, vi så at den svelgt, vi så magen og den lille blæra. Han viste oss også hjernen. Anonymkode: f3905...0d9 Ja, som jeg skrev så kan det fint se ut som et menneske. Også tidligere enn 13 uker. Det er heller ingen som har påstått at abort er en enkel avgjørelse man skal ta lett på, det er det for de fleste ikke. Men nå er jo 13 uker uansett forbi grensen der man selv bestemme seg for abort, så det er ikke noe du kunne bestemt deg for, fordi gravidieten har nådd det stadiet at det kommende barnet utvikler høyere hjernefunksjoner. Anonymkode: d1782...01c 3
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #58 Skrevet 29. april 2017 På 4/27/2017 den 21.23, AnonymBruker skrev: Du visste ikke det før nå, at et foster har hjerteslag når det er to mnd gammelt?? Anonymkode: e9390...85f Egentlig før - uke uke 6/7. Og fosteret er da to uker mindre - 4/5, sidenmsn begynner uketelling ved siste mens og ikke unnfangelse. Jeg er også for selvbestemt abort, men skulle sett at det var litt mer fokus på hva man faktisk gjør og hvor gammelt foster er. For mange ser på det som en skruppelløs løsning på et problem i steden for å sikre seg m prevensjon eller iaf angrepille.. Anonymkode: e8068...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #59 Skrevet 29. april 2017 37 minutter siden, BlendaSensitive skrev: Så de som mener at man skal vite hvordan en abort utføres, skal de som skal gjennom en hjerte operasjon også delta på dette? Eller de som må operere i hjernen? Da hadde jo alle pasienter vært livredde! Skal de som har mistet familiemedlem delta på obduksjon? Nei, visse saker er til for profesjonelle å delta på og få detaljerte kunnskaper om. - mange utfører aborter tidligere enn 12 uker, i uke 5-6-7-8. Altså er fosteret kommet mye kortere i utviklingen. Frem til uke 8 er det et embryo og ikke foster enda. NHI betegner det som embryo frem til uke 10. - 8 av 10 aborter skjer før uke 9. https://www.menneskeverd.no/tema/abort/ - man kan ikke se på fosteret i uke 12, for uke 12 er max grensen, altså må fosteret være i uke 11 eller tidligere for normal abort. - De fleste aborter skjer med medisiner, ikke kirurgis, faktisk hele 90%! https://helsenorge.no/undersokelse-og-behandling/abortmetoder UKE 11, som altså er max grensen for abort i vanlig fall: https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-11/ Nå måler fosteret 44-60 mm fra isse til sete og veier rundt 8 gram. UKE 10 Foster, ikke embryo lengere. Det måler 31-42 mm fra isse til sete (CRL) og veier ca. 5 gram. https://nhi.no/graviditetsoraklet/foster/svangerskapsuke-10/ Som regel får hjertepasienter og hjertepasienter forklart hva som skal gjøres. Anonymkode: e8068...7cd
AnonymBruker Skrevet 29. april 2017 #60 Skrevet 29. april 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo dine tanker; beklager å si at de er feil! Hjernen gjør ikke oss til mennesker. Det er tydelig at du overhodet ikke har kunnskap om biologi og embryologi. Man er et menneske helt fra sædcelle og eggcelle har smeltet sammen. Hvorfor kan du ikke bare innrømme at du synes det er greit å drepe babyer? Det er mange ateister før deg som har innrømmet det - så det er du ikke alene om! Anonymkode: 6f9a7...37e Jeg synes det er greit å drepe babier frem til uke 12! Sånn, fornøyd? Jeg er jo for selvbestemt abort. Anonymkode: f3905...0d9 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå